szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy úttörő webes vállalkozás arra keresi a választ, lehetséges-e élet az interneten egérkattintás nélkül is. A jelenleg csupán érdekes kísérletnek a későbbiekben megnőhet a jelentősége a mobil eszközök elterjedésével.

Egér - gomb nélkül
© sxc.hu
Manapság az egér annyira a számítógép része, mint a monitor, vagy a billentyűzet.

Még a mobil eszközökön, laptopokon is elhelyeztek egy, a navigálást megkönnyítő eszközt – a touchpad-et, vagy egy nyomásérzékelő pöcköt, esetleg mindkettőt. A kéziszámítógépeken a navigáláshoz használt pálcikával kell „kattintani”. Szükséges azonban ez?

A Dontclick.it című weboldal készítői megpróbálták kiiktatni a klikkelést a számítógéphasználatból. A tapasztalataik szerint azonban a mai felhasználóknál már annyira beivódott az egérhasználat a mindennapi rutinba, hogy igen nehezen állják meg, hogy ne nyomják le valamelyik gombot.

A DontClick.it alapkoncepciója, hogy amíg az egeret elhúzzuk egyik kattintható felülettől a másikig, rengeteg időt pazarlunk. Ezzel az ötlettel kezdtek játszani, s az eredmény egy teljesen interaktív felület lett, amelynek szinte bármely pontjára mozgatva az egeret, automatikusan újabb információkhoz, további tartalmakhoz jut a látogató.

Miként működik tehát a klikk nélküli világ? A flash technológiával készült weboldalon egyszerű és érthető útmutatást követve lehet felfedezni a játékos új ötletet. A kattintást többféle módszer helyettesíti, ilyenek a különböző egér-gesztusok, amelynek lényege, hogy a kattintani kívánt felület körül körözve, illetve azon jobbról balra mozgatva az egeret, a klikkelés megtörténik. Egyes esetekben időzítő lép működésbe és a felhasználó néhány másodpercen belül továbbjut az áhított tartalom felé.

Akkor jó, ha észre sem vesszük (Oldaltörés)

Mire jó azonban egy olyan kezelőfelület, amely egy alapvetően egyszerű, s hosszú hagyományokra visszatekintő elemet iktat ki a felhasználási folyamatból? Az egeret 1969-ben fejlesztette ki Douglas Engelbart, s kilenc évvel később, Jef Raskin fejéből pattant ki az úgynevezett drag and drop technológia, amely a mai operációs rendszerek egyik alapköve. A Dontclick.it első ránézésre csupán érdekes kísérlet, digitális stílusgyakorlat, semmi több. A weboldal mélyére nézve azonban rájöhetünk, hogy potenciális lehetőségek rejlenek a koncepcióban. Legyen szó akár mozgásukban korlátozottakról, akár mobil eszközökről, akár kivetítőkről vagy érintőképernyőkről, az egérkurzor által aktivált kezelőfelület valóban lényegesen gördülékenyebb az oldalon történő navigálás.

„A jó felhasználói felület akkor jó, ha észre sem vesszük” – magyarázta a hvg.hu-nak adott interjújában Daniel Russel, az IBM Almaden kutatóintézetének felhasználói tudományokkal foglalkozó szakértője. „Sok esetben elég egy egészen minimális változtatás, hogy a korábban áttekinthetetlennek tűnő program interfész egy csapásra érthetővé váljon. A felhasználó felületek terevezése során egy lábbal a dizájn, egy lábbal pedig a tudomány területén kell mozognunk.”
 
Klikkelés nélkül látszólag kevés változik, azonban hamar rájöhetünk, hogy mennyire a mindennapjaink része az egér bal vagy jobb oldali gombja. A Dontclick.it oldalán az úgynevezett Button Lab szekcióban a látogatók szabadon kísérletezhetnek a kattintás mentes világ lehetőségeivel. Az oldalra való belépéskor végrehajtjuk az utolsó klikkelést, s ezután az oldal folyamatosan figyeli az egér mozgását, s regisztrálja, ha a látogató véletlenül mégiscsak kattintott. Emellett a felhasználók részletesen megismerkedhetnek az egér történetével, az egérhasználat filozófiájával, ergonómiájával, sőt szociológiájával is. Az pedig, hogy az érdekes online kísérlet továbbfejlődik-e, a jövő zenéje, a lehetőség adott. A klikk nem.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Karrier

Egérrel figyelik az osztrák dolgozókat

Árulkodnak az egerek az osztrák munkahelyeken, ugyanis elárulják a főnökségeknek, hogy a számítógépek előtt ülő alkalmazottak munkaidőben milyen internetes honlapokat látogatnak meg, milyen e-maileket küldözgetnek és fogadnak, netalántán játszanak-e a gépeken.