Peresztegi: készül az új virtuális világ
Együttműködhetne-e az Ügyfélkapu a Google egészségügyi rendszerével? Felválthatják-e a magyar bloggerek a csekkbeváltásokat a hőn áhított banki átutalással? Mit érdemes tudni az AdSense/AdWords hirdetőrendszerek hazai helyzetéről? Peresztegi Zoltánnal, a Google magyarországi képviselőjével beszélgettünk.
hvg.hu: Mit kell jelenleg tudni a Google Hungary magyarországi irodájáról, van-e bármilyen fejlesztői oldala a budapesti csapatnak, vagy csupán sales-oldali irodáról van szó?
Peresztegi Zoltán: Ugyan én már 2007. januárja óta a Google-t képviselem itthon, a magyarországi iroda hivatalosan csak idén áprilisban nyílt meg, amikor a Google-nál legendásan hosszas folyamat végén felvettünk két kollégát. Az ő feladatuk az, hogy a keresőmarketinggel, azaz többek között a kereső találati oldalán megjelenő szponzorált linkekkel foglalkozó ügyfeleinket támogassák, és segítsenek nekik olyan online marketingkampányokat készíteni, amelyek hatékonyságban, rugalmasságban és mérhetőségben is megfelelnek a XXI. század követelményeinek. A Google bevételeinek 99%-át biztosító AdWords-zel természetesen én is foglalkozom, de a feladatköröm sokrétűbb, mint a kollegáimé: a marketingtől az emberi erőforrás menedzsmenten át az üzletfejesztésig rengeteg dologgal foglalkozom, sőt, ami talán a legérdekesebb lehet a magyar internetezőknek, az is az én felelősségi körömbe tartozik, hogy biztosítsam, hogy amennyire az erőforrásaink engedik, a magyar piacnak leginkább megfelelő termékportfoliónk legyen.
Konkrétan fejlesztéssel, programozással tehát senki sem foglalkozik a hazai csapatban, de ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne lennének magyar programozók a Google berkein belül. Az amerikai központban, Mountain View-ban többen is dolgoznak, de az az igazság, hogy még ilyen messze sem kell menni: a nemrég megnyitott zürichi irodánkban is számos hazánkfia kódol nap mint nap.
hvg.hu: Mennyire van migráció a magyar ill. a külföldi irodák között?
P.Z.: A migráció az irodák között egyre jelentősebb - következik ez többek között a Google egyedi szervezeti felépítéséből - a lehető leglaposabb mátrix szervezetet tartjuk ugyanis fent és ennek következtében nagyon fontos, hogy az egyik helyen felgyülemlett információt és tudást meg tudjuk egymással osztani. Bizony egyre gyakrabban fordul elő, hogy egyszerre akár több vendégünk is van és a mi törzsutaspontjaink is szépen gyűlnek a légitársaságoknál.
hvg.hu: Mi a véleménye a magyar online hirdetési piacról, hogyan látja az AdWords/AdSense helyzetét?
P.Z.: A magyar online hirdetési piac ugyan még kissé fejletlen, de minden jel arra mutat, hogy a nemzetközi trendek itt is érvényesülnek. Nem állunk ugyan úgy, mint Angliában, ahol az online reklámköltés idén várhatóan meg fogja haladni a TV-t, de azt szerencsére elmondhatom, hogy évről évre dinamikusan fejlődik a piac, 2006-ról 2007-re például 44,4%-kal nőtt az internetre fordított hirdetési büdzsé. Sajnos mi, mint a hazai keresőmarketing piac vezető szereplői nem publikálunk országokra lebontott adatokat, így pontos hazai számokat nem adhatok meg, de mértékadó becslések szerint a keresőmarketing részesedése az online reklámtortából 10% körül jár, ám ezen becslések készítői, többek között a Magyar Reklámszövetség Online Tagozata nagyon nehezen tudja felmérni a magyarországi kis- és középvállalatok ezen területen lebonyolított költését, hiszen már sok ezer vállalat él itthon is ezzel az eszközzel. Véleményem szerint mind az online hirdetési piac, mind azon belül a keresőmarketing részesedése jelentősen nőni fog az elkövetkező években, hiszen hatékonyságukban a legtöbb esetben messze felülmúlja a többi offline, illetve online médiumot.
Ahogy az internetes penetráció is szép lassan, de folyamatosan nő, úgy fognak a marketingbüdzsék is átalakulni. Több különböző kutatásból is kiderült, hogy a mai fiatalok, a tizen-huszonéves generáció közel 80-90%-a rendszeresen netezik. Egyre többen mondhatók már ún. digitális bennszülöttnek, akik minden ügyüket a neten intézik, ott hallgatnak zenét, ott olvasgatnak híreket, ott nézik meg a moziműsort, keresnek programokat vagy tartják a kapcsolatot barátaikkal, ismerőseikkel. Ez a generáció sokkal kevésbé fogékony a nyomtatott sajtóra és - többek között a YouTube-nak köszönhetően - kevesebbet is néz tévét, mint szülei, nagyszülei. Mire felnőnek és munkába állnak, a marketingeseknek is rá kell jönniük, hogy nem tudják elérni őket a hagyományos, megszókott módokon, ehelyett azokon a csatornákon kell megszólítaniuk őket, ahol jelen vannak - és ez a csatorna egyre inkább az internet lesz.
Úgy érzem, hogy nagyot léptünk előre, mióta megnyílt a budapesti Google-iroda. Több nagy hirdetési megállapodást is sikerült tető alá hoznunk, emellett különféle szervezetekkel építettünk ki partneri kapcsolatokat. Jelenleg is dolgozunk több nagyobb megállapodáson, de ezekről sajnos még nem számolhatok be.
hvg.hu: Függetlenül a lokalizációs munkáktól, számos Google-alkalmazást adaptálni kell, mit lehet ezekkel kapcsolatban előrevetíteni? Hogyan haladnak például a Google Maps vagy a Street View magyarországi bővítései?
P.Z.: A különböző szolgaltátások lokalizálása rendszeresen, minden interjúban visszatérő kérdés. Sajnos azonban hiába olyan népszerű a téma, erre a kérdésre sosem felelhetek, mivel nem nyilatkozhatok olyan termékekről, amelyeket még nem jelentettünk be.
Egyébként a Google Maps teljes lokalizálását már én is nagyon várom. Egyrészt végtelenül leegyszerűsíti a térképen való keresgélés folyamatát, nem kell percekig kutatni az apróbetűs utcácskákat, másrészt a mobiltelefonos változatát használva gyakorlatilag soha nem tévedhetünk el. Emellett könnyedén felfedezhetők vele akár olyan városok is, ahol még sosem jártunk, hiszen nemcsak műholdas fotókat tartalmaz, hanem a Panoramio képmegosztóval való integrációnak köszönhetően a felhasználók által feltöltött képekben is gyönyörködhetünk segítségével. Én például legutóbb, amikor Dublinba látogattam, a Maps segítségével terveztem meg, hogy a városnézésre szánt fél napban miket nézzek meg.
A Maps ezen túlmenően még a kisvállalkozások számára is nagyon hasznos lehet, ugyanis azokban az országokban, ahol már teljes mértékben lokalizálták, nemcsak utcák és terek, hanem cégek is kereshetők rajta. Így például ha egy ismeretlen városban vagy városrészben vagyok, egy gyors kereséssel meg tudom állapítani, hogy hol van a legközelebbi pizzéria, bankfiók vagy könyvesbolt.
hvg.hu: Mit gondol a sok helyen a Second Life riválisának kikiáltott Lively-ról? Milyen jövőt lát egy Lively - Google Earth mashupban?
P.Z.: A Google mérnökei munkaidejük húsz százalékát saját projektjük fejlesztésekre fordíthatják, aminek egyik eredményeként született meg az új virtuális világ, nevezetesen a Lively. Ennek eléréséhez egy kisebb keretprogram telepítésére van szükség és ezután már csak egy böngésző kell a használatához.
Első pillantásra én magam sem tudom megmondani, hogy mi volt a célunk a Lively kifejlesztésével, de a cég filozófiája szerint az elsődleges feladat nem az üzleti modell, hanem egy érdekes, hasznos, a felhasználók igényeit kielégítő szolgáltatás létrehozása. Véleményem szerint a Lively jelenleg még igencsak kezdeti stádiumban van. Ez azonban egyáltalán nem idegen a cégtől, hiszen várjuk a felhasználók visszajelzéseit, hogy olyan terméket fejleszthessünk, amit szívesen használnak - hisz végülis nekik készítjük ezeket. Épp emiatt nagyon sok fejlődési irányt el tudok képzelni a projekt esetében, azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy a virtuális világ képviselői, avatárjai egyszer majd a valódi föld nagyfelbontású modelljét fogják taposni.
hvg.hu: Magyarországon még a mai napig nem lehet hivatalos forgalomban iPhone-t kapni.. mi a helyzet az Android platformmal? Mit gondol, rivalizálni fog a két termék vagy inkább egymás mellett férnek majd meg? Lehet-e majd Magyarországon Android-alapú készüléket vásárolni a bejelentés utáni első körben?
P.Z.: Ugyanaz, azaz még Android operációs rendszert futtató telefont sem lehet kapni hazánkban - az iPhone-nal ellentétben azonban a mi termékünk még meg sem jelent, úgyhogy a trendekre érzékenyeknek nem kell aggódniuk, nem késtek le semmiről. Véleményem szerint az iPhone egy nagyon innovatív termék, amely óriási hatással volt a mobiltelefonok, azon belül is elsősorban a felsőkategóriás készülékek piacára. Egy ideig magam is használtam egy ilyen készüléket és a vitathatatlanul forradalmi kezelőfelülete mellett véleményem szerint számos hiányossággal is bír - bízom benne, hogy az Android alapú készülékek ezen problémák mindegyikét orvosolni fogják.
Természetesen azt is figyelembe kell venni, hogy míg az Apple terméke egy kész telefon, addig az Android egy operációs rendszer, a telefon hardverelemeit nem mi, hanem olyan partnereink gyártják, amilyen például a csúcskategóriás okostelefonjairól ismert HTC. Így sajnos azt sem tudom megmondani, hogy mikor lesz kapható elsőként Android-ot futtató telefon - ez elsősorban nem rajtunk, hanem a készülékgyártókon múlik.
hvg.hu: Mikorra várhatjuk a Google Translate-ben a magyar nyelvű bővítést?
P.Z.: Amint azt már a Google Maps esetében is kifejtettem, ilyen jellegű kérdésekre sajnos nem válaszolhatok. Ha csak rajtam múlna, minden szolgáltatás elérhető lenne már magyarul is, de figyelembe kell vennünk azt, hogy rajtunk kívül hány másik nyelvre és területre kell szabnunk szolgáltatásainkat - húszezer alkalmazottunk jelentős szellemi erőt képvisel, mindenre azonban ez a csapat sem elég. Látnunk kell, hogy egy szolgáltatás lokalizálása nem egyenlő néhány sornyi angol szöveg magyarra fordításával, a háttérben nagyon komoly programozói munka folyik, aminek során fejlesztőink - többek között a magyar nyelv sajátosságainak köszönhetően - olyan problémákkal szembesülnek, amiket a legtöbb olvasó el sem tudna képzelni.
Ennek ellenére én nagyon sikeresnek értékelem lokalizációs tevékenységünket, köztük például az iGoogle személyre szabható kezdőoldalt, a Blogger blogszolgáltatást, netes képmegosztónkat, a Picasa Webalbumokat; a Google Alkalmazásokat, amely egy komplex kommunikációs és kollaborációs platform, ráadásul kisvállalkozásoknak valamint oktatási intézményeknek ingyen elérhető; a Google Naptár nevű napirend-tervezőnket, amely ingyen SMS-ben küld figyelmeztetést a beállított programokról; vagy a Google Dokumentumokat, amelyen belül a prezentációkészítő az angol világpremierrel egyidőben indult - ez utóbbira egyébként különösen büszke vagyok.
hvg.hu: Látja-e értelmét a Google Health magyarországi bevezetésének az Ügyfélkapu mellett, esetleg velük partnerkapcsolatban?
P.Z.: A Google Health-ben és az Ügyfélkapu Lakossági egészségügyi információs portáljában, a dr.info.hu-ban az a közös, hogy az emberek egészségüggyel kapcsolatos információkat gyűjthetnek egyszerűen és igényeikre szabottan mindkét helyen. Azonban az Ügyfélkapu szolgáltatásain túlmenően a Google Health abban is segíti regisztrált felhasználóit, hogy egészségügyi állapotukkal kapcsolatos adataikhoz naprakészen, egy helyen férhessenek hozzá. Ezen keresztül az egészségügyi szolgáltatók a felírt recepteket és a vizsgálatok eredményeit egyszerűen megoszthatják páciensükkel. A Google Health információt ad a betegségekről, a betegség okait is kifejti, a szükséges vizsgálatokat is megosztja, valamint természetesen a kezelésről is tájékoztat. Véleményem szerint Magyarországon is hasznos lenne a bevezetése, jól ki tudná egészíteni az Ügyfélkapu jelenleg meglévő egészségügyi szolgáltatásait.
hvg.hu: Azt említi egy korábbi interjújában, nem szabad célnak tekinteni a meggazdagodást az AdSense segítségével, ugyanis ez keveseknek sikerült és egyre kevesebbeknek fog sikerülni. Mit lát a statiszikákból, Magyarországon mekkora az aránya azoknak, akik a hirdetési felületet nem megfelelően kezelik?
P.Z.: Nem az AdSense kezelésében, hanem inkább az irányába támasztott elvárásokban látom a problémát. Míg tőlünk nyugatra, elsősorban az Egyesült Államokban a legnépszerűbb oldalak top100-as listájának nagyjából ötödét bloggerek teszik ki napi többszázezres vagy akár milliós látogatószámmal, addig itthon ilyen értékekről álmodozni legalábbis merészség. Az AdSense lényege ugyebár az, hogy a webhely tulajdonosa a Google által szolgáltatott hirdetéseket jelenít meg weboldalán, amire ha egy felhasználó rákattint, az abból származó bevételen a Google és a webhely megosztoznak. Magyarországon, ahol egy napi ezer egyedi látogatóval rendelkező blogger már nagyon népszerűnek számít, természetesen senki sem számíthat olyan bevételekre, amilyenekről az USA-ban hallhatunk.
hvg.hu: Számos fórumon tartják problémásnak az AdSense/AdWords-kifizetéseket, többek között a banki átutalások hiánya miatt. Mit tudna ezzel kapcsolatban mondani, mire készüljenek fel azok, akik újonnan szeretnének az online hirdetés világába belefogni, illetve eszközölnek-e majd valamilyen könnyítést a már meglévő felhasználók irányába?
P.Z.: Ebben az ügyben szerencsére meg tudom nyugtatni az olvasókat: május 30-a óta immáron Magyarországról is választható a banki átutalás az AdSense-ben, mint kifizetési forma. Az elmúlt években rengeteg észrevételt kaptam ezzel kapcsolatban én is, ezért nagyon örülök neki, hogy megoldottuk a problémát és sok embernek okoztunk örömet a bevezetéssel.
Az újonnan érkezőket csak bátorítani tudom. Ne féljenek, a jövő, a XXI. század hirdetési platformjával ismerkednek, aminek a hagyományos reklámokkal ellentétben, - ahol, mint tudjuk a költségek fele ablakon kidobott pénz, csak éppen senki nem tudja, hogy melyik fele - az a legnagyobb előnye, hogy tökéletesen mérhető és rugalmasan személyre szabható.
A kattintásalapú, azaz PPC (pay-per-click) hirdetések esetén ugyebár csak abban az esetben kell fizetnie a hirdetőnek, ha rákattintottak a hirdetésére, így nyomon tudja követni, hogy az egyszerre futtatott több hirdetési szöveg közül melyik a legnépszerűbb, és arra csoportosíthatja át költségvetését. Ráadásul ez a költségvetés teljesen kordában tartható, mivel napi szinten is meghatározható, hogy maximum mennyit vagyunk hajlandók összességében, illetve egyetlen kattintásért fizetni.
hvg.hu: Milyen világba csöppen az, aki újonnan akarná hirdetni oldalát, vállalkozását vagy pénzt akarna keresni blogjával? Mire kell felkészülnie, milyen tanácsokat lehet adni neki, amivel biztosan, két lábon állva tudja elkezdeni projektjét?
P.Z.: Nagyon fontosnak tartom a piac felmérését - szerintem első lépésben gondolja át, hogy kiket akar elérni, kiknek szól a szolgáltatása vagy a terméke, hol találhatók ők meg és milyen egyéb szolgáltatásokat használnak. Amennyiben úgy találja, hogy célcsoportja markánsan jelen van az internetezők között - és ez egyre inkább így van - mindenképp azt javaslom, hogy kezdjen bele egy keresőmarketing kampányba. Ha még sosem próbálkozott ezzel, akkor jobban teszi, ha jó alaposan utánaolvas vagy egy szakértőhöz fordul, ugyanis bár a rendszer elsőre egyszerűnek tűnhet, meglepően sok fölösleges költéstől kímélheti meg magát, ha egy profi módon beállított kampánnyal népszerűsíti honlapját és szolgáltatását. A Google saját vizsgát hozott létre az AdWords-rendszerben jártas keresőmarketing-szakértők részére, az úgynevezett GAP-ot (Google AdWords Professional), amelynek elvégzői garantáltan jólképzett szakemberek.
Biztos vagyok benne, hogy a keresőmarketing további térnyerésével ez a szakma is kitisztul, eltűnnek belőle azok, akik felelőtlen ígéretekkel bombázzák reménybeli ügyfeleiket, és átveszik helyüket a valódi specialisták, akik tudásukkal ténylegesen képesek felvirágoztatni a vállalkozók weboldalát, és ezáltal egész üzletüket, forgalmukat.