szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Minden prezentáció értékesítés, saját magunké, az ötleteinké vagy a termékeinké. Nem egyszerűen fontos, hanem életbe vágó, hogy tudjunk jól prezentálni – vallja Baranyai Attila, a közelgő HVG szeminárium előadója.

Miről ismerszik meg a jó prezentáció? Elsajátítható fogásai vannak, vagy születni kell rá? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk a Develor nemzetközi központjának egyik vezetőjével, miközben az is kiderült, hogy szerinte a prezentáció hazai nagyágyúi Hofi Géza és Öveges József professzor voltak.

hvg.hu: Mit nevezünk prezentációnak? Pusztán egy felkapott szakkifejezés? Valóban több egyszerű előadásnál?

Baranyai Attila: Tágabb értelemben én minden nyilvános beszédet prezentációnak vennék, az üzleti életben ennél azért szűkebben értelmezik. Eszerint a vetítéssel kombinált üzleti célú előadást nevezzük prezentációnak, Steve Jobs könyve is ebben az értelemben használja a kifejezést. Számomra a csúcs – akármilyen meglepő – Öveges József és Hofi Géza, meg persze Steve Jobs, akiknek a bemutatói élményszámba mentek. A közös bennük, hogy mindannyian tiszta üzeneteket kommunikáltak, szenvedéllyel adtak elő, és humorral szőtték át fellépéseiket. Ezek egy kiváló prezentáció jellemzői.

hvg.hu: Van-e meghatározott vagy ajánlott felépítése, hossza, esetleg vannak-e kötelező elemei egy prezentációnak?

B. A.: Legyen hatásos a kezdés és maradandó a befejezés. Ez az alap. Ha ez megvan, akkor már csak a kettő közötti időszakot kell valahogy túlélni. Az emberi figyelem nagyjából tíz percig képes fennmaradni, ezért ha a prezentációnk hosszabb ennél, akkor ezen időközönként szükséges beiktatni valamit. Ilyenkor kap szerepet a humor, ilyenkor kell elmesélni egy történetet, amely érzelmi kapcsolatot teremt a hallgatósággal.

hvg.hu: Kinek van szüksége arra a képességre, hogy jól tudjon prezentálni? Mennyire fontos képesség ez ma az üzleti életben?

B. A.: Valamennyi prezentáció a változtatás szándékával készül, amelyik mégsem, az egy rossz prezentáció. Sajnos sok ilyet látunk. A prezentációk kilencven százaléka nem egyszerűen rossz, hanem szörnyű, unalmas és nem üzen semmit. Számtalanszor végzik fantasztikus ötletek a kukában, csupán azért, mert nem tudták őket jól előadni. Diákként a vizsgáztatót kell lenyűgözni, később a HR-est, aztán az ügyfeleket, a főnököt... Minden prezentáció értékesítés, saját magunké, az ötleteinké vagy a termékeinké. Minél magasabb beosztásban vagyunk egy vállalatnál, annál nagyobb része a munkánknak a kommunikáció, annál életbe vágóbb, hogy tudjunk jól prezentálni.

hvg.hu: Vannak ösztönös tehetségek?

B. A.: Természetesen vannak olyan emberek, akik ösztönösen jól prezentálnak, van mondanivalójuk, ügyesen használják a beszédet. Ugyanakkor ez a legnagyobb csapda, amikor az ember elhiszi magáról, hogy jól tud beszélni, meg tudja győzni a hallgatóságát és ezért nem készül. Ezt soha nem bocsátja meg a hallgatóság. Sokat kell gyakorolni. Steve Jobs titka is ez volt, a gyakorlás és a szenvedély.

Hofi úgy mesélt el egy történetet, hogy azt láttuk magunk előtt. Ez egy előadó legerősebb képessége. Hofi kipróbálta a poénjait a büfében és előadás közben is. Figyelte, melyik elemnek milyen a hatása és aszerint építette be a következő fellépésébe, fejlesztette tovább, vagy éppen cserélte. Folyamatosan dolgozott az előadásain.

Öveges professzor Heki kutyájára mindenki emlékszik, aki egyszer is látta, akár évtizedekkel később is. A professzor nem csak zseniális előadó volt, általa megértettük a fizikát, és ez a másik dolog, ami jellemzi a jó prezentációt, hogy az előadó érthetővé tudja tenni azt az üzenetet, amit át kíván adni.

Ken Robinson, a TED egyik legnépszerűbb előadója pedig hihetetlenül bravúrosan használja a humort, nagyon jól megérzi, hogy a közönségnek mire van szüksége. De amikor fontos gondolatokat mond, akkor hatalmas csönd van a teremben. Ő - Steve Jobshoz hasonlóan - a történetmesélésben nagyon jó és ez azért fontos, mert az adatokra senki sem emlékszik, a történetekre viszont annál inkább. Egy üzleti prezentáció során előnyt szerezhet az, aki az adatokat sztoriba ágyazza.

hvg.hu: Egy előadó mikor érezheti, hogy őrülten hatásos a prezentációja?

B. A.: Ha a közönségnek csillog a szeme, ha lélegzetvisszafojtva figyelnek, ha jegyzetelnek, ha leköti őket a mondanivaló, és ha továbbgondolják az elhangzottakat. Olyan ez, mint amikor a gyermekeinknek mesélünk és látjuk a szemükben a csillogást, akkor egy picit a mi szemünk is elkezd csillogni. Egy jó prezentációt tartani hasonló élmény, amikor ilyet tapasztalok, úgy érzem, ezt meg kell ismételni. Jó prezentációt tartani picit olyan, mint egy narkotikum, rá lehet szokni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!