Négy új "forró Jupiter" típusú, Naprendszeren kívüli planétát fedeztek fel a kutatók a Magyar Automatikus Távcsőhálózat-Déli félteke projekt keretében.

A Hungarian-made Automated Telescope Network-South, HATSouth rendszert Dél-Amerikába, Afrikába és Ausztráliába telepített csillagászati távcsövek alkotják, amelyek a déli féltekéről látható, viszonylag fényes csillagok körül keringő fedési exobolygók után kutatnak. A projekt 2009-es elindítása óta többtucatnyi fedési exobolygót észleltek a szakemberek – írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál. A hálózat távcsövei gyakorlatilag folyamatosan tudnak mérni egy-egy területet, ahol a csillagok fényét megfigyelve, néhány esetben úgynevezett kis tranzitot – bolygófedést – lehet felfedezni. A távoli napok körül keringő bolygók szerencsés esetben eltakarják a messzi csillag korongjának egy nagyon kis részét: ez gyenge fényességcsökkenést okoz, amiből következtetni lehet távoli planéták létezésére.

Az Ausztrál Nemzeti Egyetem munkatársaként dolgozó Joao Bento által vezetett kutatócsoport négy csillagnál (HATS-39, HATS-40, HATS-41 és HATS-42) észlelt tranzit jeleket, amelyekről a fényerősségmérési és színképelemzéses vizsgálatok később megerősítették, hogy bolygók okozzák. "Ebben a tanulmányban a HATSouth projekt keretében felfedezett négy új forró Jupiter típusú fedési exobolygóról – HATS-39b, HATS-40b, HATS-41b és HATS-42b –, és azok sajátosságairól számolunk be" – írták a kutatók az arXiven megjelent, szabadon hozzáférhető tanulmányukban.

Mind a négy újonnan felfedezett planéta mérsékelten fényes F-típusú törpecsillag körül kering, és az úgynevezett "forró Jupiterek" közé tartozik. Az ilyen exobolygók meglehetősen hasonlítanak a Naprendszer legnagyobb planétájához, és keringési idejük kevesebb mint tíz nap. Rendkívül magas a felszíni hőmérsékletük, mivel nagyon közel keringenek csillagjukhoz.

Van, amelyiken 1826 fok van

A HATS-39b jelű bolygó tömege 0,63-szorosa a Jupiterének, amivel sereghajtónak számít a most felfedezett planéták sorában, ám sugara meglepő módon nagyjából 1,57-szerese a Jupiterének, ezért a kutatók "felfújt" bolygóként aposztrofálták. Keringési ideje 4,58 nap és 0,06 csillagászati egységre helyezkedik el csillagjától. A felszínén uralkodó átlaghőmérséklet 1371 Celsius-fok.

A HATS-40b jelű planéta méretét és tömegét tekintve nagyjából 58,5 százalékkal nagyobb a Jupiternél. Körülbelül 3,26 nap alatt kerüli meg a tőle 0,05 csillagászati egységre lévő csillagját. A felszínén 1826 Celsius-fok uralkodik.

A négy új exobolygó közül a HATS-41b jelzésű a legérdekesebb. Mindössze 33 százalékkal nagyobb a Jupiternél, de tömegét tekintve csaknem tízszer masszívabb nála. Keringési ideje 4,19 nap és nagyjából 0,06 csillagászati egységre van a HATS-41-től. Felszíni hőmérséklete 1436 Celsius-fok.

A HATS-42b jelű exobolygó tömege 1,88-szorosa, míg sugara 1,4-szerese a Jupiterének. Körülbelül 0,037 csillagászati egységnyire van csillagjától, amelyet 2,29 nap alatt kerül meg. Felszínén 1582 Celsius-fok uralkodik.