hvg.hu

Véget ér a bolygó- és idegenvadászat.

Majdnem az összes üzemanyag elfogyott a Kepler űrtávcsőből, így a NASA irányítói hibernálták a műholdat. Legközelebb augusztus elején ébresztik fel, akkor lesz lehetőség letölteni a fotókat, amelyeket a csillagokról készített.

A Kepler 2009 májusában kezdte meg a munkát, fő feladata az exobolygók keresése volt. Adatai alapján eddig 2650 Naprendszeren kívüli bolygót azonosítottak a csillagászok, ezek között olyan is van, amelyen elvileg létezhet élet.

Az űrtávcső nem Föld körüli, hanem a Földével megegyező pályán, a bolygónktól kissé lemaradva kering. Innen pásztázta a világegyetem csillagait, amelyek apró fényességváltozásaiból kikövtkeztethető bolygóik száma, azok mérete és pályája.

Az űreszköz túlélte tervezett élettartamát, és azután is képes volt folytatni a megfigyelést, hogy négy giroszkópjából kettő felmondta a szolgálatot. Utódja, a TESS már a helyén van, és jóval nagyobb teljesítményre lesz képes.

A Kepler egyik legismertebb felfedezése a KIC 8462852 jelű csillag. Ennek szokatlan fényváltozásaira nincs egyértelmű magyarázat: míg a szkeptikus indoklás különös porfelhőknek vagy üstökösrajnak tulajdonítja a jelenséget, a bátrabb feltételezés szerint egy szuperfejlett civilizáció megastruktúrái, úgynevezett Dyson-gyűrű okozhatja a fluktuációt. Másik híres felfedezettje a Kepler-452b nevű bolygó, amely nagyon hasonló a Földhöz.

Kivonul Magyarországról az Aegon

Orbán miniszterelnöki rekordot döntött

Van, amire jobb egy mesterséges barát, mint a szülő?