hvg.hu

Egyelőre csak kevés betegen tudták kipróbálni a Kaliforniai Egyetem kutatóinak fejlesztését, de az eredmény így is több mint biztató.

Világszerte több tízmillió embert érint az Alzheimer-kór, az orvosoknak azonban még mindig komoly kihívást jelent, hogy korai stádiumban diagnosztizálják a betegséget. Szerencsére a technológia ezen a téren is egyre nagyobb segítséget nyújthat, ezért most azt vizsgálják, miként lehetne bevetni a mesterséges intelligenciát a betegség ellen, vagy legalábbis nagyon korai felfedezése érdekében.

A Kaliforniai Egyetem kutatói nemrég tették közzé tanulmányukat a Radiology című szaklapban, amelyből kiderült: a megfelelő felkészítés után a neurális hálózat képes volt az Alzheimer-kór pontos diagnosztizálására. A kísérletet egy kisszámú betegcsoportnál végezték el, akiknél már évekkel a betegség diagnosztizálása előtt készült agyi felvétel.

A kutatók az FDG-PET szkenner által az agyról készített felvételeket használták fel, hogy kiképezzék vele a mesterséges intelligenciát. Az ilyen vizsgálat során egy radioaktív izotóppal jelölt szőlőcukor-molekulát juttatnak az orvosok a beteg szervezetébe, amely segítségével a szövetek cukorfelhasználásáról kaphatnak képet. Ezt ugyanis a sejtek az anyagcseréjük intenzitásától függően felveszik – minél intenzívebb a sejt anyagcseréje, annál több cukrot használ fel.

Míg a rákos sejtek anyagcseréje jellemzően rendkívül intenzív, az Alzheimer-kór esetében az agy bizonyos területein lassú anyagcsere figyelhető meg. A kutatóknak azonban még így sincs könnyű dolguk, ugyanis az enyhe kognitív károsodás, valamint az Alzheimer-kór nagyon hasonló módon befolyásolja az érintett sejtek anyagcseréjét.

Az egyetem szakemberei ezért 1002 páciens összesen 2109 FDG-PET felvételét használták fel, hogy elkészítsék a rendszert. A képek 90 százalékával tanult a mesterséges intelligencia, a maradék 10 százaléknál pedig letesztelték a tudását. Emellett további 40, 2006 és 2016 között szkennelt beteg felvételeit mutatták meg a gépnek, amelyeket korábban már egy szakértői csoport is kiértékelt.

Illusztráció.

Kiderült, a mesterséges intelligencia képes volt az esetek 100 százalékában felismerni az Alzheimer-kórt, 82 százalékban pedig azt, hogy kinek nincs ilyen betegsége. A gép átlagosan 6 évvel korábban fedezte fel a problémát, mielőtt azt az orvosok diagnosztizálták volna. Csak összehasonlításként: az orvosok az esetek 57 százalékában találták el, hogy kinél látható Alzheimer-kór, és 91 százalékban, hogy kinél nincs szó a betegségről.

A különbség igen nagy, később azonban zárult az olló, amikor nem a betegség, hanem a kognitív károsodás felismerése volt a feladat. A szakemberek egyelőre óvatosan kezelik az eredményt a kisszámú beteganyag vizsgálata miatt, az irányt azonban biztatónak tartják.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Megbukott a Pentagon a történetének első könyvvizsgálatán