Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a6980c7f-2189-44f8-babb-3a1f008db5ee","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Videó is készült arról, ahogyan „hihetetlen találatnak” nevezi a ritka vörös ásólúd megölését.","shortLead":"Videó is készült arról, ahogyan „hihetetlen találatnak” nevezi a ritka vörös ásólúd megölését.","id":"20250205_donald-trump-jr-vadaszat-vedett-allat-velence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6980c7f-2189-44f8-babb-3a1f008db5ee.jpg","index":0,"item":"172a3eb0-17b9-4972-85b0-b60e12990a57","keywords":null,"link":"/elet/20250205_donald-trump-jr-vadaszat-vedett-allat-velence","timestamp":"2025. február. 05. 12:17","title":"Az olaszok szerint védett madarat lőtt ki Donald Trump fia Velencében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a215d8b1-8377-4c67-8435-b642f3602e6d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"kultura","description":"Nyolcvanmilliós támogatást ítélt meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Gobbi Hilda-villa felújítására, miután nagy felháborodást váltott ki a visegrádi épület elhanyagoltsága.","shortLead":"Nyolcvanmilliós támogatást ítélt meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Gobbi Hilda-villa felújítására, miután...","id":"20250205_gobbi-hilda-visegrad-nyaralo-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a215d8b1-8377-4c67-8435-b642f3602e6d.jpg","index":0,"item":"b7e68a3d-7d6d-4e42-a9f3-39c3c37f4575","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_gobbi-hilda-visegrad-nyaralo-felujitas","timestamp":"2025. február. 05. 11:27","title":"Beszáll az állam Gobbi Hilda villájának a felújításába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti büntetést.","shortLead":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti...","id":"20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5.jpg","index":0,"item":"0b290004-7f04-468f-b425-6e1f9e73b7d1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","timestamp":"2025. február. 05. 11:48","title":"Megerősítette a bíróság: jogos volt a Lengyelország elleni 130 milliárd forintos EU-bírság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8506beae-d7d2-4ea9-b995-29da3e7b7dcf","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A depresszió sokak számára csupán egy kifejezés arra, ha valaki panaszkodik, kedvetlen, vagy egyszerűen nincs kedve semmihez. Pedig a fogalom maga súlyos betegséget takar, és nem mindegy, hogy felismerjük-e, illetve kezeljük-e időben a tüneteket. ","shortLead":"A depresszió sokak számára csupán egy kifejezés arra, ha valaki panaszkodik, kedvetlen, vagy egyszerűen nincs kedve...","id":"20250205_remotivextra-Rosszkedv-vagy-depresszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8506beae-d7d2-4ea9-b995-29da3e7b7dcf.jpg","index":0,"item":"4d1ad8ef-1343-411e-905e-0f5f552f74c1","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250205_remotivextra-Rosszkedv-vagy-depresszio","timestamp":"2025. február. 05. 07:30","title":"Rosszkedv vagy depresszió? Vegyük észre időben a jeleket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"Asszad rendszerét elsősorban Irán támogatta a Közel-Keleten, a bukása után hatalomra került új rendszer vezérének első külföldi útja Szaúd-Arábiába vezetett.","shortLead":"Asszad rendszerét elsősorban Irán támogatta a Közel-Keleten, a bukása után hatalomra került új rendszer vezérének első...","id":"20250205_Szaud-Arabiara-csereli-Irant-Sziria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0.jpg","index":0,"item":"f367387a-f63e-4454-8907-5cdc6b58c089","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Szaud-Arabiara-csereli-Irant-Sziria","timestamp":"2025. február. 05. 10:48","title":"Szaúd-Arábiára cseréli Iránt Szíria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezet vezetői nem ülhetnek a New York-i elefántcsonttoronyban, most tényleg változtatásokra van szükség – mondta a magyar külügyminiszter.","shortLead":"A szervezet vezetői nem ülhetnek a New York-i elefántcsonttoronyban, most tényleg változtatásokra van szükség – mondta...","id":"20250206_Szijjarto-Peter-szerint-valsagban-van-az-ENSZ-meg-kell-reformalni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090.jpg","index":0,"item":"6c8c5d0e-87b5-4767-9cfa-8abd20253468","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Szijjarto-Peter-szerint-valsagban-van-az-ENSZ-meg-kell-reformalni","timestamp":"2025. február. 06. 07:27","title":"Szijjártó Péter szerint válságban van az ENSZ, meg kell reformálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7264ca3c-07f8-4ed7-83c1-5063f3e5fc23","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Nem érti, hogy a kormány miért kötött védelmi megállapodást az Emírségekkel? Nincs egyedül, mi se. Viszont itt van minden, amit tudni lehet az üzletről és az olajmonarchia fejlődő hadiiparáról.","shortLead":"Nem érti, hogy a kormány miért kötött védelmi megállapodást az Emírségekkel? Nincs egyedül, mi se. Viszont itt van...","id":"20250204_mini-dubaj-emiratusok-hadiipar-edge-egyuttmukodes-fegyver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7264ca3c-07f8-4ed7-83c1-5063f3e5fc23.jpg","index":0,"item":"4f89e8da-a434-4fa5-b383-bbc25a46be3d","keywords":null,"link":"/360/20250204_mini-dubaj-emiratusok-hadiipar-edge-egyuttmukodes-fegyver","timestamp":"2025. február. 04. 10:15","title":"Nemcsak Mini-Dubajt hozhatnak az arabok Magyarországra, de fegyvereket is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e71bb80-6b5f-4081-be36-839049c5a4df","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A drasztikus kilengések ritkák, azonban 2018 után újra a fagypont fölé emelkedett a hőmérséklet. A tudósok szerint az Északi-sark feletti szokatlanul enyhe hőmérséklet az alacsony légnyomással is összefügg, ami az Északi-sark irányába tolja a meleg légtömeget.","shortLead":"A drasztikus kilengések ritkák, azonban 2018 után újra a fagypont fölé emelkedett a hőmérséklet. A tudósok szerint...","id":"20250204_Az-atlagosnal-20-fokkal-volt-melegebb-az-Eszaki-sark-kozeleben-a-hetvegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e71bb80-6b5f-4081-be36-839049c5a4df.jpg","index":0,"item":"dc70dc43-6aad-4c5b-bf1d-17bacda3d800","keywords":null,"link":"/zhvg/20250204_Az-atlagosnal-20-fokkal-volt-melegebb-az-Eszaki-sark-kozeleben-a-hetvegen","timestamp":"2025. február. 04. 19:07","title":"Az átlagosnál 20 fokkal volt melegebb az Északi-sarkon a hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben Budapest közlekedésügyi vezetői hosszú évek óta szerencsétlenkednek az e-jegyrendszer megtervezésével, vannak városok, ahol ugyanilyen régóta jól működik a dolog. Hab a tortán, hogy az utasok számára lényegében fillérekért.
Talán még csak a középiskolai érettségijére készül az ember, aki a magyar főváros közlekedési hálózatát egyszer majd belépteti a 21. századba. Nem valószínű ugyanis, hogy az elektronikus jegyrendszerből egyhamar lesz valami – pedig már 2004 óta próbálják bevezetni. A 2006-os céldátumot sikerült tartani, az eredeti tervhez képest csupán annyi eltérés mutatkozott, hogy abban az évben nem elindították a rendszert, hanem lefújták a kiépítését. Előbb 2008-ban melegítették fel az ötletet, majd 2012-ben. Ez utóbbi vonalon előbb 2017-et nevezték meg céldátumnak, majd 2018-at. Ahogy az előző évtizedben, a céldátum végül itt is mérföldkőnek bizonyult a projektben: a BKK felmondta a szerződést a rendszer kivitelezőjének kiválasztott Scheidt & Bachmann német vállalattal.
Pedig egy elektronikus jegyrendszernek sem a megtervezése, sem a működtetése nem rakétatudomány. Világszerte rengeteg kisebb-nagyobb városban sikerült már megoldani. Az e-jegyek legmodernebb, okostelefonos alkalmazási területén talán a brit Masabi rendelkezik a legtöbb tapasztalattal: Athéntól Londonig, Bostontól New Yorkon át San Franciscóig több nagyvárosban is az ő rendszerüket használják. Mi Las Vegasban próbáltuk ki.
RTC
A kaszinók városából egyre inkább komplex szórakoztatóipari központtá hízó amerikai településen néhány éve még igen keserves dolga volt a látogatóknak, akik buszjegyet próbáltak beszerezni. Készpénz nélkül meg volt lőve az ember a buszokon, sőt bizonyos esetekben még készpénz birtokában is, a járműveken ugyanis – mint sok helyen máshol – csak vonaljegyet lehetett vásárolni.
Valljuk be, ez azért nem tartozik a világ azonnali megoldást kívánó problémái közé. De furcsa érzést keltett például azokban az újságírókban, akik éppen a CES technológiai szakkiállítás miatt érkeztek a városba, hogy a legújabb innovációkról halljanak – majd a konferenciateremből kilépve azonnal megtapasztalják, hogy a tömegközlekedésben meglehetősen butának érzi magát a zsebükben lévő okostelefon.
A helyzet akkor változott, amikor 2016 novemberében megjelent a helyi békávé szerepét betöltő RTC és a már említett Masabi nevű cég munkájának gyümölcse, a rideRTC alkalmazás. A programmal mi a McCarran nemzetközi repülőtérre érkezve ismerkedtünk meg. Az ismeretségből gyorsan barátság lett: a felület annyira felhasználóbarát, hogy 1-2 perccel a letöltés után már nem csak beregisztráltuk magunkat és bankkártyánkat, hanem meg is vásároltuk a mobilos napijegyünket. (Ha az 1-2 perces időintervallum ismerősen cseng, az nem véletlen, valóban előfordult a híradásokban hasonló témában: nagyjából ennyi időbe telt feltörni a BKK T-Systems által fejlesztett e-jegyrendszerét.)
Praktikus megoldás, hogy amikor a rendszer eladja nekünk az időkorlátos jegyet, egyből még nem aktiválja azt. Így csak akkor indul az érvényességi idő, amikor később – például a buszra szállva – aktiváljuk a megvásárolt jegyünket. Az Egyesült Államokon kívülről érkező turisták kifejezetten örülhetnek neki, hogy erre akár a buszra felszállás pillanatában is nyílik lehetőség – mindegyiken van ugyanis ingyenes wifi.
Az elektronikus jegy egy egyszerű QR-kódból áll, a járműre fellépve ezt kell az első ajtó mellett lévő leolvasó elé tartani, a gép pedig a felszállást minimális mértékben lassítva, gyorsan beolvassa a kódot, majd zöld jelzést ad. Hiába is próbálná a rafinált turista a QR-ről képernyőképet készítve az egész családját/csapatát feljuttatni a buszra, a kód ugyanis 2 másodpercenként változik, így nehezítvén a jegy hamisítását.
Az, hogy a rendszer kényelmes, közel sem jelenti azt, hogy hiba nélkül működik. Ezt volt alkalmunk megtapasztalni, amikor az egyik buszon valamiért nem működött a QR-olvasó gép. A sofőr nem esett kétségbe, így mi sem: egyszerűen csak meg kellett érintenünk az alkalmazásban a QR alatti gombot, így előjött egy újabb jelzés, amely az aktuális dátumot és időt mutatja, egy három, különböző színű és más-más ütemben pulzáló négyzetekből álló háttéren. A trikolor lényeges: a sofőrök saját kis képernyőjükön nem csak azt tudják ellenőrizni, hogy mennyi a pontos idő – tehát igazi jegyet mutat-e az alkalmazást felmutató utas, vagy trükközni próbál valahogyan –, hanem azt is látják, hogy mikor milyen színeknek szerepelnek a hátterében. A szemrevételezéssel történő ellenőrzés pedig azért is hasznos, mert így rövid időn belül lényegében bármennyi járműre "felszerelhető" a mobilos jegyrendszer, hiszen valójában nincs is feltétlenül szükség semmi felszerelésére. Még az aktuális idő alapján generált színkód is leolvasható egyszerűen az ellenőrnél/sofőrnél lévő okostelefonról.
Azzal már nem találkoztunk, csak a gyártói leírásból tudjuk, hogy a Masabi-féle JustRide platform nem csak az utasok telefonján jelenít meg fontos információkat, hanem a közlekedési társaság központjában is. Ott nem csak a jegyvásárlási statisztikákat követhetik nyomon, hanem az ilyen mobiljegyet használók utazási szokásait is.
Hogy a mobiljegyrendszer nem csak nekünk tetszett, arra utal, hogy Bostonban, ahol vonatokon alkalmazzák a megoldást, már a megvásárolt jegyek több mint felét teszik ki az okostelefonon vásárolt és bemutatott jegyek. A brit National Express West Midlands buszokon és villamosokon használja a rendszert, melynek hatására az utasok 55 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a korábbiaknál szívesebben és többször ül buszra.
Nem a rendszer mobilbarátságához, de a Las Vegas-i történethez tartozik, hogy egy napijegy 5 dollárba, azaz 1408 forintba kerül. Ez egyébként valamivel olcsóbb az 1650 forintos budapesti napijegynél, de ez mellékes, hiszen a két város közlekedést hálózatának mérete ég és föld, a magyar főváros javára. Inkább csak azért érdekes megemlíteni, mert él a magyar fejekben egy olyan tévhit, hogy Amerikában minden drága a magyar fizetésekhez képest. Nos, mint látszik, ez nem egészen így van. Sok dolog nem drága – még innovatívabb formában sem. Az amerikai fizetésekhez képest pedig kifejezetten filléres.