Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","shortLead":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","id":"20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c.jpg","index":0,"item":"68bcce3d-b90f-45a2-9229-b11ea1cfc15f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","timestamp":"2025. május. 08. 09:04","title":"Beröffent a német export, rég nem látott teljesítményt mutatott márciusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19a075bb-4b3f-4c68-b2b6-5dd62879a517","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kétszer próbálta meg a biciklis rabló elvenni a 90 éves férfi szatyrát, de egyszer sem sikerült neki, aztán megérkeztek a rendőrök.","shortLead":"Kétszer próbálta meg a biciklis rabló elvenni a 90 éves férfi szatyrát, de egyszer sem sikerült neki, aztán megérkeztek...","id":"20250509_bicikli-rablas-ceglede-birosag-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a075bb-4b3f-4c68-b2b6-5dd62879a517.jpg","index":0,"item":"b64f02ff-eac9-44b1-bdff-545258e81d79","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_bicikli-rablas-ceglede-birosag-itelet","timestamp":"2025. május. 09. 10:26","title":"Bringázás közben akart kirabolni egy 90 éves férfit Cegléden, de az arra járó rendőrökre nem számított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf8514e8-e7ca-4264-85a3-7f1bc4038efc","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"11 városban, 25 helyszínen 92 új elektromos töltőpontot helyeznek üzembe – megnéztük az első budapesti töltőhelyet.","shortLead":"11 városban, 25 helyszínen 92 új elektromos töltőpontot helyeznek üzembe – megnéztük az első budapesti töltőhelyet.","id":"20250508_uj-villanyauto-toltokkel-szorjak-meg-magyarorszagot-kiprobaltuk-az-elsot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf8514e8-e7ca-4264-85a3-7f1bc4038efc.jpg","index":0,"item":"2c8ca80f-7178-4797-9a08-c9a15a77e773","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_uj-villanyauto-toltokkel-szorjak-meg-magyarorszagot-kiprobaltuk-az-elsot","timestamp":"2025. május. 08. 14:34","title":"Új villanyautó-töltőkkel szórják meg Magyarországot: kipróbáltuk, bele is néztünk az elsőbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Vizsgálatot is indított a HM az ügyben, miközben a Tisza Párt éppen azzal vádolja a honvédelmi minisztert, hogy a nyilvánosságnak szánt mondataival szemben nem békepárti. ","shortLead":"Vizsgálatot is indított a HM az ügyben, miközben a Tisza Párt éppen azzal vádolja a honvédelmi minisztert...","id":"20250508_Ukrajna-Ruszin-Szendi-Romulusz-Honvedelmi-Miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238.jpg","index":0,"item":"17ce588e-e6a4-47fb-9bb8-71bfa6895c78","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Ukrajna-Ruszin-Szendi-Romulusz-Honvedelmi-Miniszterium","timestamp":"2025. május. 08. 17:49","title":"Azzal vádolja a Honvédelmi Minisztérium Ruszin-Szendi Romuluszt, hogy vezérkari főnökként Ukrajna pártján állt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"964b245f-135f-429a-b0cd-e12c6ec9effe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Érdemes mihamarabb frissíteni az androidos készülékeket, ugyanis több tucat biztonsági hibát javított a Google.","shortLead":"Érdemes mihamarabb frissíteni az androidos készülékeket, ugyanis több tucat biztonsági hibát javított a Google.","id":"20250509_android-frissites-javitocsomag-biztonsagi-hibak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/964b245f-135f-429a-b0cd-e12c6ec9effe.jpg","index":0,"item":"6105d0be-a1be-4a53-ac33-635c1ddf408b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_android-frissites-javitocsomag-biztonsagi-hibak","timestamp":"2025. május. 09. 17:03","title":"Frissítsen, ahogy tud: 45 hibát javítottak az Androidban, az egyik különösen súlyos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8c68e86-f39d-48f0-9690-ee5232e8434c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A belügyminiszter helyes választ adott volna, ha neki kell idén érettségiznie.","shortLead":"A belügyminiszter helyes választ adott volna, ha neki kell idén érettségiznie.","id":"20250507_Pinter-Sandor-kiszamolta-mennyi-csoki-van-a-Turo-Rudin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8c68e86-f39d-48f0-9690-ee5232e8434c.jpg","index":0,"item":"16e247d0-7a74-4dda-af84-b92ecf4bba0d","keywords":null,"link":"/elet/20250507_Pinter-Sandor-kiszamolta-mennyi-csoki-van-a-Turo-Rudin","timestamp":"2025. május. 07. 21:27","title":"Pintér Sándor kiszámolta, mennyi csoki van a Túró Rudin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d45c556-8051-4238-838c-5fd15ce49ca2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikai elemző szerint a lepkefing- és atombombaskálán érdemes értelmezni Magyar Péter felvételét, amelyen a honvédelmi miniszter arról beszél, hogy szakítanak a békementalitással.","shortLead":"A politikai elemző szerint a lepkefing- és atombombaskálán érdemes értelmezni Magyar Péter felvételét, amelyen...","id":"20250508_Torok-Gabor-elemzes-Magyar-Peter-hangfelvetel-honvedelmi-miniszter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d45c556-8051-4238-838c-5fd15ce49ca2.jpg","index":0,"item":"16724701-1370-4afd-99b2-7391fd6b1363","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Torok-Gabor-elemzes-Magyar-Peter-hangfelvetel-honvedelmi-miniszter-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 13:28","title":"Török Gábor szerint a Magyar Péterék által közölt hangfelvétel messze nem annyira védhetetlen, mint a „hazudtunk reggel, éjjel meg este”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vlagyimir Putyin meghívására érkezett az orosz fővárosba, a világháború befejezésének 80. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezésre.","shortLead":"Vlagyimir Putyin meghívására érkezett az orosz fővárosba, a világháború befejezésének 80. évfordulója alkalmából...","id":"20250507_Fico-Moszkvaba-utazott-de-a-katonai-paraden-nem-vesz-reszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86.jpg","index":0,"item":"b3efa307-b039-47b8-8b55-ec33da4800d1","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Fico-Moszkvaba-utazott-de-a-katonai-paraden-nem-vesz-reszt","timestamp":"2025. május. 07. 19:34","title":"Fico Moszkvába utazott, de a katonai parádén nem vesz részt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest már 15 éve szerencsétlenkedik vele, máshol instant siker az új buszjegyrendszer
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?
Miközben Budapest közlekedésügyi vezetői hosszú évek óta szerencsétlenkednek az e-jegyrendszer megtervezésével, vannak városok, ahol ugyanilyen régóta jól működik a dolog. Hab a tortán, hogy az utasok számára lényegében fillérekért.
Talán még csak a középiskolai érettségijére készül az ember, aki a magyar főváros közlekedési hálózatát egyszer majd belépteti a 21. századba. Nem valószínű ugyanis, hogy az elektronikus jegyrendszerből egyhamar lesz valami – pedig már 2004 óta próbálják bevezetni. A 2006-os céldátumot sikerült tartani, az eredeti tervhez képest csupán annyi eltérés mutatkozott, hogy abban az évben nem elindították a rendszert, hanem lefújták a kiépítését. Előbb 2008-ban melegítették fel az ötletet, majd 2012-ben. Ez utóbbi vonalon előbb 2017-et nevezték meg céldátumnak, majd 2018-at. Ahogy az előző évtizedben, a céldátum végül itt is mérföldkőnek bizonyult a projektben: a BKK felmondta a szerződést a rendszer kivitelezőjének kiválasztott Scheidt & Bachmann német vállalattal.
Pedig egy elektronikus jegyrendszernek sem a megtervezése, sem a működtetése nem rakétatudomány. Világszerte rengeteg kisebb-nagyobb városban sikerült már megoldani. Az e-jegyek legmodernebb, okostelefonos alkalmazási területén talán a brit Masabi rendelkezik a legtöbb tapasztalattal: Athéntól Londonig, Bostontól New Yorkon át San Franciscóig több nagyvárosban is az ő rendszerüket használják. Mi Las Vegasban próbáltuk ki.
RTC
A kaszinók városából egyre inkább komplex szórakoztatóipari központtá hízó amerikai településen néhány éve még igen keserves dolga volt a látogatóknak, akik buszjegyet próbáltak beszerezni. Készpénz nélkül meg volt lőve az ember a buszokon, sőt bizonyos esetekben még készpénz birtokában is, a járműveken ugyanis – mint sok helyen máshol – csak vonaljegyet lehetett vásárolni.
Valljuk be, ez azért nem tartozik a világ azonnali megoldást kívánó problémái közé. De furcsa érzést keltett például azokban az újságírókban, akik éppen a CES technológiai szakkiállítás miatt érkeztek a városba, hogy a legújabb innovációkról halljanak – majd a konferenciateremből kilépve azonnal megtapasztalják, hogy a tömegközlekedésben meglehetősen butának érzi magát a zsebükben lévő okostelefon.
A helyzet akkor változott, amikor 2016 novemberében megjelent a helyi békávé szerepét betöltő RTC és a már említett Masabi nevű cég munkájának gyümölcse, a rideRTC alkalmazás. A programmal mi a McCarran nemzetközi repülőtérre érkezve ismerkedtünk meg. Az ismeretségből gyorsan barátság lett: a felület annyira felhasználóbarát, hogy 1-2 perccel a letöltés után már nem csak beregisztráltuk magunkat és bankkártyánkat, hanem meg is vásároltuk a mobilos napijegyünket. (Ha az 1-2 perces időintervallum ismerősen cseng, az nem véletlen, valóban előfordult a híradásokban hasonló témában: nagyjából ennyi időbe telt feltörni a BKK T-Systems által fejlesztett e-jegyrendszerét.)
Praktikus megoldás, hogy amikor a rendszer eladja nekünk az időkorlátos jegyet, egyből még nem aktiválja azt. Így csak akkor indul az érvényességi idő, amikor később – például a buszra szállva – aktiváljuk a megvásárolt jegyünket. Az Egyesült Államokon kívülről érkező turisták kifejezetten örülhetnek neki, hogy erre akár a buszra felszállás pillanatában is nyílik lehetőség – mindegyiken van ugyanis ingyenes wifi.
Az elektronikus jegy egy egyszerű QR-kódból áll, a járműre fellépve ezt kell az első ajtó mellett lévő leolvasó elé tartani, a gép pedig a felszállást minimális mértékben lassítva, gyorsan beolvassa a kódot, majd zöld jelzést ad. Hiába is próbálná a rafinált turista a QR-ről képernyőképet készítve az egész családját/csapatát feljuttatni a buszra, a kód ugyanis 2 másodpercenként változik, így nehezítvén a jegy hamisítását.
Az, hogy a rendszer kényelmes, közel sem jelenti azt, hogy hiba nélkül működik. Ezt volt alkalmunk megtapasztalni, amikor az egyik buszon valamiért nem működött a QR-olvasó gép. A sofőr nem esett kétségbe, így mi sem: egyszerűen csak meg kellett érintenünk az alkalmazásban a QR alatti gombot, így előjött egy újabb jelzés, amely az aktuális dátumot és időt mutatja, egy három, különböző színű és más-más ütemben pulzáló négyzetekből álló háttéren. A trikolor lényeges: a sofőrök saját kis képernyőjükön nem csak azt tudják ellenőrizni, hogy mennyi a pontos idő – tehát igazi jegyet mutat-e az alkalmazást felmutató utas, vagy trükközni próbál valahogyan –, hanem azt is látják, hogy mikor milyen színeknek szerepelnek a hátterében. A szemrevételezéssel történő ellenőrzés pedig azért is hasznos, mert így rövid időn belül lényegében bármennyi járműre "felszerelhető" a mobilos jegyrendszer, hiszen valójában nincs is feltétlenül szükség semmi felszerelésére. Még az aktuális idő alapján generált színkód is leolvasható egyszerűen az ellenőrnél/sofőrnél lévő okostelefonról.
Azzal már nem találkoztunk, csak a gyártói leírásból tudjuk, hogy a Masabi-féle JustRide platform nem csak az utasok telefonján jelenít meg fontos információkat, hanem a közlekedési társaság központjában is. Ott nem csak a jegyvásárlási statisztikákat követhetik nyomon, hanem az ilyen mobiljegyet használók utazási szokásait is.
Hogy a mobiljegyrendszer nem csak nekünk tetszett, arra utal, hogy Bostonban, ahol vonatokon alkalmazzák a megoldást, már a megvásárolt jegyek több mint felét teszik ki az okostelefonon vásárolt és bemutatott jegyek. A brit National Express West Midlands buszokon és villamosokon használja a rendszert, melynek hatására az utasok 55 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a korábbiaknál szívesebben és többször ül buszra.
Nem a rendszer mobilbarátságához, de a Las Vegas-i történethez tartozik, hogy egy napijegy 5 dollárba, azaz 1408 forintba kerül. Ez egyébként valamivel olcsóbb az 1650 forintos budapesti napijegynél, de ez mellékes, hiszen a két város közlekedést hálózatának mérete ég és föld, a magyar főváros javára. Inkább csak azért érdekes megemlíteni, mert él a magyar fejekben egy olyan tévhit, hogy Amerikában minden drága a magyar fizetésekhez képest. Nos, mint látszik, ez nem egészen így van. Sok dolog nem drága – még innovatívabb formában sem. Az amerikai fizetésekhez képest pedig kifejezetten filléres.