szerző:
MTI
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Befejezte a vitatott 737 MAX típusú repülőgépek szoftverjének frissítését a Boeing.

A chicagói székhelyű repülőgépgyár közölte azt is, hogy a szövetségi légügyi hatóság (FAA) további részletes információkat kért az új szoftverről. A Boeing eleget tesz a kérésnek, és már a végleges dokumentációk benyújtására és a próbarepülésekre készül, valamint megkezdte a pilóták kiképzését is. Dan Elwell, a szövetségi légügyi hatóság vezetője jelezte: május 23-án a texasi Fort Worthben nemzetközi szakértőkből álló csapat tekinti át mind a szoftverfrissítéseket, mind a pilóták kiképzési tervét.

A Boeing MAX típusú gépeket márciusban kivonták a forgalomból a világ sok országában, beleértve az Egyesült Államokat. A két legnagyobb amerikai légitársaság – az American Airlines és a Southwest Airlines – augusztus eleje előtt semmiképpen nem akarja ezeket ismét forgalomba állítani.

A géptípusok kivonására azt követően került sor, hogy március 10-én a felszállás után szinte azonnal lezuhant az etióp légitársaság Boeing-gépe alig öt hónappal azután, hogy balesetet szenvedett az indonéziai Lion Air szintén Boeing 737 MAX gépe. A két katasztrófában 346 ember vesztette életét. Később kiderült, hogy ezeken a géptípusokon komoly szoftverhibák voltak, amelyeket ráadásul a pilóták korábban már többször is jeleztek a Boeing vezetőinek.

©

A vizsgálatok során kiderült, hogy a tragédiát az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer okozta, amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől, emiatt pedig megdöntötte a gépet, ami végül lezuhant. Ahogy haladt előre a nyomozás, úgy derültek ki egyre súlyosabb dolgok a katasztrófáról: például az, hogy négyszer próbálták meg visszahozni a Boeing-gépet az etióp pilóták, de a rendszer felülírta őket. És ha mindez nem lett volna elég: napvilágot látott egy olyan információ is, miszerint extra felárért árulta a biztonsági funkciókat a Boeing a lezuhant géptípusokhoz.

A vizsgálatok során felmerült az FAA felelőssége is, hiszen a légügyi hatóság engedélyezte e gépek repülését.

A baleset után Kanada és az Egyesült Államok azonnal kitiltotta légteréből a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9 géptípusokat, nem sokkal később pedig maga a Boeing javasolta, hogy világszerte függesszék fel ezen gépek használatát.

"Elkötelezettek vagyunk, hogy most minden rendben menjen" – nyilatkozta csütörtökön Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Tech

Megvan, miért zuhant le a Boeing-gép

A szakértők megvizsgálták az etióp légibaleset körülményeit, és arra jutottak, a Boeing hibás szoftvere a felelős a tragédiáért.

Szentendrénél kezdett el kátyúzni a Kétfarkú Kutya Párt

Szentendrénél kezdett el kátyúzni a Kétfarkú Kutya Párt

Megkínozta a OnePlus az új csúcsmobil szelfikameráját, látványos lett a végeredmény – videó

Megkínozta a OnePlus az új csúcsmobil szelfikameráját, látványos lett a végeredmény – videó

Figyelmeztetést adtak ki: erős szél, jégeső jöhet

Figyelmeztetést adtak ki: erős szél, jégeső jöhet

Trump mintha csak ki akarná provokálni az alkotmányos vádemelési eljárást

Trump mintha csak ki akarná provokálni az alkotmányos vádemelési eljárást

WHO: nagy a baj, 30 éven belül 3x annyi embernél lép fel az időskori elbutulás

WHO: nagy a baj, 30 éven belül 3x annyi embernél lép fel az időskori elbutulás

Milyen volt a II. világháborús tengeralattjárókba zárt katonák élete? Realisztikus játék jött, megnéztük

Milyen volt a II. világháborús tengeralattjárókba zárt katonák élete? Realisztikus játék jött, megnéztük