MTI / hvg.hu

A valaha készült legrészletesebb szimulációval megfejtették, hogyan nyelik el a fekete lyukak az anyagot. Az amerikai, brit és holland szakemberekből álló kutatócsoport ezzel egy több évtizedes rejtélyt oldott meg.

A fekete lyukak az univerzum legkülönösebb objektumai. Nagy csillagok összeütközésekor jönnek létre. Intenzíven "falják" a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. Gravitációjuk olyan nagy, hogy még a fény sem jut ki belőlük. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós vagy anyagbefogási korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering.

Áprilisban mutatták be a fekete lyukakról valaha készített első felvételeket. Ezeken a Szűz csillagképben lévő Messier 87-es óriásgalaxis közepén található objektum látható, melyet egy vöröses-narancsos akkréciós korong vesz körbe.

[Látta a fotót a fekete lyukról? Ha megnézi kizoomolva, elakad a szava]

John Bardeen és Jacobus Petterson fizikusok 1975-ben állították fel azt az elméletet, amely szerint az akkréciós korong belső területének a fekete lyuk egyenlítői síkján kell elhelyezkednie. Feltételezésüket most egy számítógépes szimuláció is megerősítette, melyről a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban közöltek tanulmányt. Egy hatalmas adathalmaz segítségével sikerült a tudósoknak egy fekete lyuk eddigi legpontosabb szimulációját elkészíteniük, így "hozták létre" az akkréciós korongban kialakuló mágneses vihart.

Fekete lyuk és közvetlen környezetének szimulációja