szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Cambdrige-i Egyetem kutatói mesterséges levelet hoztak létre, amely napfény, szén-dioxid és víz felhasználásával képes előállítani egy széles körben alkalmazott gázt, amelyet jelenleg fosszilis anyagokból nyernek. A technológia felhasználható lesz fenntartható folyékony üzemanyag előállítására, amely a benzin alternatívája lehet.

A mesterséges levélnek a napfény a táplálója, bár hatékonyan működik felhős, borús napokon is. A szintézisgáz jelenlegi ipari előállításától eltérően a levél nem bocsát ki semmilyen többlet szén-dioxidot a légkörbe – derül ki a Nature Materials című tudományos folyóiratban bemutatott tanulmányból.

Jelenleg a szintézisgázt hidrogén és szén-monoxid elegyéből nyerik, előállításához a kiindulási anyagok a barnaszén, a kőszén, a földgáz és a kőolajat kísérő egyéb gázok, kőolajfrakciók lehetnek. Üzemanyagok, gyógyszer, műanyagtermékek, növényvédők előállításához használják. "Fenntartható módon történő előállítása kritikus lépés a globális szénkörforgás lezárásában és fenntartható vegyi és üzemanyagipar létrehozásában" – véli Erwin Reisner professzor, aki hét éven át dolgozott a cél megvalósításáért.

Az eszközt a fotószintézis inspirálta, amely során a növények a napfény energiáját felhasználva szervetlen anyagból szerves anyagot hoznak létre. A mesterséges levélen van két fényelnyelő – amely hasonló a növények napfényt elnyelő molekuláihoz – és egy kobaltból készült katalizátor. Ha vízbe merítik, az egyik fényelnyelő a katalizátort oxigéntermelésre használja. A másik végzi a kémiai reakciót, amely a szén-dioxidot és a vizet szén-monoxidra és hidrogénre redukálja, szintézisgáz keveréket létrehozva.

[Ezt olvasta már? 1 kg hulladékból csinálnak 1 liter üzemanyagot, és most beindítják a termelést]

A kutatók felfedezték, hogy fényelnyelőik borús napokon is működőképesek. Ez azt jelenti, hogy a technológia használata nem korlátozódik olyan területekre és időszakokra, amikor hétágra süt a nap. Napkeltétől napnyugtáig lehet használni bárhol a világon – hangsúlyozta Virgil Andrei, a tanulmány egyik szerzője. A kutatást a Cambridge-i Egyetemen végezték, de annak társfinanszírozója az osztrák kormány és az OMV osztrák kőolajtársaság, amely keresi a fenntarthatóság lehetőségeit.

A kutatócsoport most tanulmányozza azokat a módokat, hogy a technológia felhasználásával fenntartható folyékony üzemanyagot állítsanak elő a benzin alternatívájaként.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is bemutató Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!