hvg.hu

Sok mindent összefüggésbe hoztak már a szív egészségével, és egy tíz évig tartó koreai kutatás a fogmosást is a listához adta.

Koreai kutatók a European Journal of Preventive Cardiology című folyóiratban nemrég publikált tanulmánya szerint naponta legalább háromszor kellene fogat mosni ahhoz, hogy csökkenteni lehessen a szívproblémák kialakulásának kockázatát.

A szöuli Ewha Womans Egyetem szakemberei 161 286 (40-79 éves kor közötti) felnőttet vontak be kísérleteikbe, akiknek nem voltak szívproblémáik. Valamennyien orvosi vizsgálaton estek át, és részletes ismertetést kellett adniuk szájhigiéniás szokásaikról. A tíz és fél éves nyomkövetési időszak után 4911 résztvevőnél alakult ki pitvarfibrilláció és 7971 kísérleti alanynál valamilyen szívelégtelenség.

A kutatók ezután összevetették e számokat a szájápolási szokásokkal, és arra következtettek, hogy akik naponta legalább háromszor mostak fogat, azoknál 10 százalékkal alacsonyabb volt a pitvarfibrilláció kialakulásának kockázata, egyéb szívelégtelenségeké pedig 12 százalékkal volt kisebb. A számításokba egyébként belekalkulálták az egyéb, szívelégtelenséghez vezető potenciális tényezőket, mint a dohányzás, az elhízás, a magas vérnyomás vagy az alkoholfogyasztás.

[Milyen sűrűn kell fürödni? Hányszor kell fogat mosni? Itt a hivatalos válasz]

A szakemberek szerint a magyarázat az lehet, hogy a gyakori fogmosás csökkenti az íny és a fogak között letelepedett baktériumok számát. Korábbi kutatások már kimutatták, hogy ezek a baktériumok bejuthatnak a véráramba, és gyulladást idézhetnek elő, ami hosszú távon megnövelheti a szívbetegségek és a demencia kialakulásának kockázatát.

Mindezzel együtt az ok-okozati összefüggés nem egyértelmű, és korai lenne azt állítani, hogy fogmosással megelőzhető lenne a pitvarfibrilláció – figyelmeztet a svájci Bázeli Egyetemi Kórház Kardiovaszkuláris Intézetének egyik szakembere. Mindazonáltal a rendszeres, napi 2-3 fogmosás mindenképpen javasolt.

Tavaly is BMW-s ország voltunk, legalábbis az internetes keresésekben