Az olaszországi Sienai Egyetem kutatói szerint a mikroműanyag-szennyezés már az emberi világtól távol eső antarktiszi táplálékláncba is mélyen beszűrődött.

Először találtak mikroműanyag-szemcséket a Déli-sarkvidék szárazföldjén élő mikroordanizmusokban egy szerdán publikált tanulmány szerint. Az olaszországi Sienai Egyetem tudósai vezette kutatócsoport a déli-óceáni György király-szigeten gyűjtött apró élőlényeket egy mohával és zuzmóval borított szigetelőanyag-darabról.

Infravörös képalkotó technológiával polisztirolszemcséket (a szigetelő alapanyaga) találtak a kicsiny ugróvillások (Cryptopygus antarcticus) tápcsatornájában. Ezeket az apró ízeltlábúakat az Antarktisz jéggel nem borított területein a domináns fajok közé sorolják, táplálékuk általában zuzmó és mikroalgák.

A kutatók egy 34 × 31 × 5 centiméteres polisztirolt találtak a Déli-sarkon. A műanyagot már benőtte a moha és a zuzmó.

A Biology Letters című tudományos lapban megjelent tanulmány szerzői szerint az ugróvillások szokásos táplálékuk fogyasztása közben eszik meg a műanyagszemcséket. Úgy vélik, a bélrendszerükben talált szemcsék arra utalnak, hogy a mikroműanyag-szennyezés már "mélyen" beszűrődött az emberi világtól távol eső antarktiszi szárazföldi táplálékláncba.

Ha ezekbe a fajokba már bekerült a mikroműanyag, akkor ott lehet a talajban és bejuthatott az ugróvillásokat fogyasztó ragadozók, az atkák szervezetébe is –mondta Elisa Bergami, a Sienai Egyetem kutatója.

Noha az óceánok műanyagszennyezését régóta vizsgálják, keveset tudni arról, hogy mennyi mikroműanyag található a déli-sarkvidéki szárazföldön. A kutatóbázisok, a katonai létesítmények és a turisták a Déli-Shetland-szigetek részét képező György király-szigetet "az Antarktisz egyik legszennyezettebb régiójává tették" a tudósok szerint.

A Tasmaniai Egyetem kutatói áprilisban megjelent tanulmányukban arról írtak, hogy először találtak mikroműanyag-szennyezést antarktiszi jégmintákban.

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Több mint 60 ezren fertőződtek meg egy nap alatt az Egyesült Államokban