Nagy változás jön a Meta két közösségi oldalára, a Facebookra és az Instagramra: hamarosan időrendi sorrendben lehet majd megtekinteni a Reels és a Stories (Történetek) tartalmakat a platformokon, így megfelelve az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályának, a Digital Services Actnek (DSA).
Azaz visszaáll sok minden az eredetire, ahogy évekkel ezelőtt volt, amikor még nem a magukat sokszor csak okosnak gondoló algoritmusok döntenek arról, mikor mi kerül a felhasználók elé.
A Meta a keddi bejelentésében kiemelte, már 1000 embert állítottak rá arra, hogy a kifejlesszék a DSA-nak megfelelő megoldásokat. Néhány változás növelni fogja a rendszerek működésének átláthatóságát, és lehetőséget kínálnak a felhasználóknak arra, hogy személyre szabjanak dolgokat az Instagramon és a Facebookon.
Hamarosan a Facebookon és az Instagramon a felhasználóknak lehetőségük lesz például arra, hogy csak az általuk követett emberek Történeteit és Reels-videóit tekintsék meg, mindezt időrendi sorrendben – a legfrissebbtől a legrégebbiig haladva.
Önnek is fel fog dobni egy kritikus kérdést a Facebook, figyeljen oda, melyik gombra nyom
Nem gyűjthet csak úgy adatokat a felhasználókról a Facebook- és az Instagram-üzemeltető Meta, és főleg nem használhatja fel a személyes információkat a célzott hirdetésekhez. Ezentúl egyértelmű engedélyt kell mindenkitől a vállalatnak, melyről hamarosan minden felhasználó értesítést kap.
Mint az Engadget megjegyzi, az egyelőre még nem világos, hogy a Meta miként fogja a gyakorlatban is végrehajtani ezeket a változtatásokat – lévén például az Instagram hírfolyamában már most is van mód arra, hogy csak a követett profilok tartalmait lássuk időrendi sorrendben (ezt a bal felső sarokban lévő Instagram-logót megnyomva tudjuk kiválasztani). Ennél azonban fontos, hogy nem ez az alapértelmezett: megnyitáskor mindig az algoritmus által rangsorolt hírfolyam indul el, és ezt minden alkalommal át kell állítani.
Egyúttal a keresés is átalakul, lehetőség lesz arra, hogy csak a beírt kulcsszavak alapján kapjunk találatokat, ne pedig a korábbi tevékenységre vagy személyes érdeklődésre alapozva.
A Meta ígéri, tájékoztatni fogja a felhasználókat arról, hogy a mesterséges intelligencián alapuló rendszerei miként rangsorolják a tartalmakat.
Az egyelőre nem ismert, pontosan mikor vezeti majd be a most bejelentett változásokat a vállalat, de várhatóan hamarosan mindenkinél megjelennek majd.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.