szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A Readingi Egyetem kutatói az oktatók tudta nélkül azt tesztelték, mennyire ismernék fel a mesterséges intelligencia által generált beadandó dolgozatokat. Az eredmény ijesztő.

A ChatGPT megjelenése óta folyamatosan napirenden van a kérdés, hogy az oktatási intézmények, különösen az egyetemek miként kezeljék a mesterséges intelligencia használatát. Míg a technológia támogatói szerint az MI segítheti a hallgatók tanulását, mások úgy vélik, az ilyen eszközökkel visszaélhetnek a diákok. Ez a kettősség pedig néha egészen szürreális döntésekhez vezet.

Ez egyetemek ettől függetlenül igyekeznek kiszűrni azokat a dolgozatokat, amelyeket nem a diákok írnak, hanem a mesterséges intelligencia. Hogy ez mennyire sikeres, annak a Readingi Egyetem kutatói próbáltak utánajárni.

A The Guardian beszámolója szerint a szakemberek az egyetem oktatóinak tudta nélkül egy olyan vizsgálatot végeztek, ami azt volt hivatott kideríteni, lebukik-e egy diák, ha az MI-t használja. A szakemberek kamu diákok nevében adták be a különböző kurzusokra azokat a vizsgadolgozatokat, amelyeket otthon kellett elkészíteniük a hallgatóknak. Ezek a ChatGPT-4 által generált szerkesztetlen válaszok voltak.

Kiderült, az oktatók a 33 ilyen dolgozatból csupán egyre mondták rá, hogy valószínűleg a mesterséges intelligencia készíthette, az összes többi jobb osztályzatot kapott, mint a valódi diákok. A kutatók szerint mivel az oktatók nem tudtak a kísérletről, így tulajdonképpen megállapítható, hogy a ChatGPT átment a Turing-teszten.

Átment a ChatGPT a Turing-teszten, képes elhitetni magáról, hogy ő egy ember

A Kaliforniai Egyetem kutatóinak kísérlete szerint a ChatGPT mögött dolgozó GPT-4 nagy nyelvi modell minden második embert képes meggyőzni arról, hogy az illető egy emberrel beszélget.

Peter Scarfe, az egyetem egyik tudósa szerint az, hogy a mesterséges intelligencia már képes úgy érvelni és fogalmazni, mint egy valódi diák, azt mutatja, hogy a tudomány és az akadémizmus komoly bajban van. Szerinte a kézzel írott beadandókhoz nem kell (teljesen) visszatérni, de az biztos, hogy a tudományos műhelyeknek fejlődniük kell az MI-vel szemben.

A legnagyobb kérdés pedig az, hogy ha valakinél felmerül a gyanú, hogy a mesterséges intelligenciát használta a dolgozata elkészítéséhez, akkor ezt a jövőben hogyan lehetne bebizonyítani. A jelek szerint ugyanis már az ilyen munka felismerése is kihívásokat jelent az oktatók számára.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!