A PwC Value in Motion című tanulmánya adatvezérelt forgatókönyv-elemzésen alapul, és egyik legfőbb megállapítása az, hogy a mesterséges intelligenciából (MI) származó globális növekedési előny nem garantált. Ugyanis az nem csak a technikai sikerességen, hanem egyéb tényezőkön is múlik, mint például az AI felelősségteljes alkalmazása, vagy a szervezetek iránti és az általános közbizalom. Az alacsonyabb bizalom és együttműködés jellemezte forgatókönyvek az MI gazdaságnövelő hatására tíz éves távlatban csak 8 százalékot, a leginkább pesszimista forgatókönyvek pedig mindössze 1 százalékot mutatnak ki.
Az elemzés szerint a következő évtizedben az iparágak új módon fognak átalakulni, hogy megfeleljenek a fogyasztói igényeknek, ami a hagyományos ágazati határvonalakon átívelő új területek kialakulásához vezet. Az elektromos járművek elterjedése például a villamosenergia-szolgáltatókat, az akkumulátorgyártókat, a technológiai cégeket és más szereplőket hozta be a mobilitás területére, lehetővé téve számukra, hogy az autógyártók mellett értéket teremtsenek.
A PwC elemzése azt mutatja, hogy míg az MI gyorsítja a növekedést, az éghajlatváltozás fizikai veszélyeivel kapcsolatos költségek gazdasági korlátokat szabnak. A modell alapján az éghajlattal összefüggő fizikai kockázatok 2035-re közel 7 százalékkal szűkíthetik a globális gazdaságot. A mesterséges intelligencia elterjedése ugyanis várhatóan az adatközpontok energiafelhasználásának növekedéséhez vezet, ezt azonban ellensúlyozhatja az, ha az MI-t az energiahatékonyság növelését célzó innovációkra is használják.
A PwC egyébként nemcsak kutatja a mesterséges intelligencia trendjeit, hanem aktívan használja is a technológiát: több száz MI-megoldást vet be különféle feladatokra, hogy hatékonyabbá tegye például az adózási, könyvvizsgálati és tanácsadási szolgáltatásokat. Illetve kifejezetten MI-re épült rendszerük is van, a PwC Agent OS (MI-ügynökökre alapuló operációs rendszer) a hagyományos módszereknél akár tízszer gyorsabb bevezetést és skálázást ígér az üzleti folyamatok ügynökalapú felokosításához.
A márkafrissítésen is átesett PwC közleményében emlékeztet: december eleje óta számos új együttműködést jelentett be meglévő szövetségeseivel (AWS, Google Cloud, Microsoft és Oracle), melyek kiegészítik a PwC korábbi partnerségi együttműködéseit, többek között az Adobe, az Anthropic, a Guidewire, az OpenAI, az SAP, a Salesforce és a Workday vállalatokkal.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.