Ketyeg a demográfiai bomba – riogattak a múlt heti davosi Világgazdasági Fórumon (World Economic Forum, WEF), ahol ez volt az egyik főtéma. De vajon melyik bombára gondoltak?

Vajon melyik demográfiai bomba miatt aggódtak a vadászgépekkel őrzött svájci üdülőhely vendégei, a fejlett országok gazdasági és politikai elitje: a globális bomba, a túlnépesedés miatt, s azért, mert számos országban a lakosság több mint fele 14 évesnél fiatalabb, avagy inkább a gazdag országok saját bombája miatt: amiatt, hogy a népességük öregszik és fogy, s nemsokára nem lesz elég munkás kéz, miközben a társadalombiztosítás terhei növekednek?

Nos, méltón a színhelyhez – ahol, fent, az alpesi, magaslati levegőn, Thomas Mann A varázshegy című regényének hőse, Hans Castorp még az alant elterülő világ sorskérdésein töprengve is csak mind jobban elszigetelődött attól a világtól – az euro-atlanti-japán világelit is elszigetelődni látszik a túlnépesedő „lenti világtól”. Amely lenti világ, illetve a globalizációt kritizáló civil szervezetek a – WEF kísérőjelenségeként 1999-től tavalyig a brazíliai Porto Alegrében tartott – Szociális Világfórumot (World Social Forum, WSF) ezúttal India legnépesebb, s egyik legsűrűbben lakott városában, a 18 millió lakosú Mumbaiban (Bombay-ben) rendezték.

Az elkövetkező évtizedek – ezt jósolja a Watson Wyatt Worldwide kutatóintézet a davosi fórum idején nyilvánosságra hozott jelentésében - a népességfogyás és elöregedés időszaka lesznek a fejlett országokban. S ott sem mindenütt egyformán: az Egyesült Államokban például 2030-ig 31 millióval bővül majd a munkaerőpiac, Európában és Japánban viszont – a háború utáni „baby boom” idején született nemzedék nyugdíjba vonulásával – tovább gyorsul majd az elöregedés, illetve népességfogyás folyamata.

A népesség abszolút fogyása, az a jelenség, amely Magyarországot, Dániát vagy Németországot már több mint 20 éve sújtja, Japánt még nem érte utol. A japán társadalombiztosítási kutatóintézet adatai szerint az ország 127 milliós népessége tavaly még mintegy százezer fővel gyarapodott, igaz, ezen belül a munkaképes korú (15-64 éves) lakosság aránya 1995 óta folyamatosan csökken. Ma a japánok húsz százaléka nyugdíjas korú – arányuk a várakozások szerint 2025-ig eléri a teljes népesség egyharmadát.

A Watson Wyatt Worldwide jóslata szerint 2030-ra Japánban a mai szinthez képest 14 millióval szűkül a munkaerőpiac, Európában 24 millióval. Még az egy-két évtizede „katolikus” országként számon tartott Olaszországban is, amely jelzőt – ahogy ma például Lengyelország – sokáig a népesség komolyabb növekedésével érdemelte ki Itália, 2030-ra az előrejelzés szerint több lesz a nyugdíjas, mint az aktív korú. A fenyegető helyzetben a munkaerő-lyukakat nagyobb fokú bevándorlás engedélyezésével lehet betömni, illetve a termelést a dinamikusan fejlődő gazdaságokba – Kínába, Indiába, Brazíliába, Mexikóba – érdemes telepíteni, javasolja a jelentés. A bevándorlási politikának minden bizonnyal korlátokat szab a terrorizmus elleni háború, s általában az idegenellenes légkör; a tőkekivitel fokozódása pedig – fogalmazták meg aggodalmaikat a mumbai felszólalók – csak a tőkekihelyezésben részesülő szerencsés országok lakosságának fokozódó kizsákmányolását, s a benne nem részesülők mind nagyobb fokú lemaradását eredményezi.

A világ gazdagjainak és szegényeinek fórumait külön rendezik. A Szociális Világfórumot abban a reményben tartották a davosi fórum előtt, hogy így talán nagyobb nyilvánosságot kap. 2030-ra, amikor Európában 24 millióval kevesebb lesz a munkáskéz, Indiában 335 millióval nő a népesség, annyival, amennyi ma az európai és az észak-amerikai munkaerő összesen. Ekkor a mostani WSF színhelye, Mumbai lesz a világ legnépesebb városa, az előrejelzések szerint több mint 27 millió fővel, s India népesebb ország lesz Kínánál, a világ akkori legméretesebb nemzetgazdaságánál. Davosban azonban nem emiatt aggódnak elsősorban, hanem azért, mert 2030-ig Európa részesedése a világ gazdasági termeléséből a jelenlegi 18 százalékról 10 százalékra, Japán részesedése 8 százalékról 4 százalékra esik vissza.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Van egy ország, ahol négyszeresére emelték a minimálbért, de így sincs minek örülni

Van egy ország, ahol négyszeresére emelték a minimálbért, de így sincs minek örülni

Szükségállapotot hirdettek, a közlekedés is akadozik a Magas-Tátrában az ítéletidő miatt

Szükségállapotot hirdettek, a közlekedés is akadozik a Magas-Tátrában az ítéletidő miatt

Olyan borotvát villantott a Gillette, amit gombnyomásra felfűthetünk

Olyan borotvát villantott a Gillette, amit gombnyomásra felfűthetünk

Halálra késeltek valakit a bécsi főpályaudvaron

Halálra késeltek valakit a bécsi főpályaudvaron

Új amerikai szörnyeteg, amelynek a kisebb motorja is 6,4 literes

Új amerikai szörnyeteg, amelynek a kisebb motorja is 6,4 literes

Ilyen lehetne az új kecskeméti Mercedes CLA sportos kombi kivitele

Ilyen lehetne az új kecskeméti Mercedes CLA sportos kombi kivitele