szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Súlyosan károsította a Mexikói-öbölben történt olajkatasztrófa a kékúszójú tonhal (Thunnun thynnus) állományát.

Az Európai Űrügynökség (ESA) vizsgálatai szerint az olaj elsősorban a lárváknál okozott nagy károkat, ezek ugyanis kikelésük után a víz felszínén keresnek táplálékot. A szervezet adatai szerint az állatok húsz százaléka elpusztult az olaj miatt. A kékúszójú tonhal minden évben január és június között ívik a Mexikói-öbölben. Ívási területe található a melléktenger északnyugati és északkeleti részén is. 

A Deepwater Horizon nevű olajkitermelő torony április 20-án robbant fel, a fúrólyuk július közepén sikerült lezárásáig az ESA szerint mintegy 750 tonna olaj ömlött a tengerbe. Az űrügynökség műholdas felvételeinek tanúsága szerint az olajszőnyeg pontosan a tonhal ívóhelyei felé tartott.

A vörös tonhalnak is nevezett kékúszójú tonhal a tengerek királya: akár az ötméteres hosszúságot és az ötszáz kilogrammos súlyt is elérheti. Elsősorban az Atlanti-óceán északi részén és a Földközi-tengerben elterjedt, de előfordul az Északi-tengerben is. Az állat nyugat- és kelet-atlanti állományát a túlhalászás miatt a kihalás fenyegeti. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gasztro

Rekordáron kelt el egy 233 kilós tonhal

Rekordárért, 177 ezer dollárért (33 millió forintért) kelt el kedden egy 233 kilogrammos kékúszójú tonhal a világ legnagyobb halpiacának számító tokiói Cukidzsi piacon.

MTI Gazdaság

Olajkatasztrófa: már tízmilliárd dollárnál tart a BP

Megközelítette a 10 milliárd dollárt a Mexikói-öbölben történt olajkatasztrófa elhárításának költsége: a BP brit energetikai konszern a Deepwater Horizon nevű olajfúró toronynál április 20-án történt robbanás következtében megindult mélytengeri olajszivárgás megakadályozására, és a következmények elhárítására összesen 9,5 milliárd dollárt fordított.

MTI Világ

Olajkatasztrófa: a BP mérnökei hibáztak

A BP olajtársaság mérnökei tévesen értékelték a mélytengeri furat nyomástesztjeinek eredményeit, amelyek az olajkitermeléssel járó kísérő gázok hirtelen kilökődésének veszélyéről tanúskodtak - erre utal a BP belső jelentése, amely a Mexikói-öbölben április 20-án történt baleset okaival foglalkozik.