szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Hidzsáb Hercegnő (Princess Hijab) álnéven tevékenykedő párizsi graffitiművészről csak annyit lehet tudni, hogy éjszakánként fátylat rajzol a metróaluljárók reklámplakátjain látható nők és férfiak arcára, amelyeket lefényképez és az interneten terjeszt. Képei Bécstől New Yorkig kiállítótermekben is borzolták már a kedélyeket, de nemét, korát, származását, vallását továbbra is homály fedi.

©

A Guardian újságírójának nyilatkozó graffitis, akinek álneve a tradicionális muzulmán fejkendőre, a hidzsábra utal, művészetét egyszerűen csak "hidzsabizációnak" hívja, és nem igazán érdekli a külvilág reakciója. "Látom, hogy az embereket zavarba hozzák a képek és feszengenek tőlük, amit meg tudok érteni, hiszen egy nehéz nap után hazafelé menet hirtelen ezzel találják szemben magukat". A Hercegnő ugyanakkor leszögezte, hogy alkotásaival nem arról szeretne ítéletet mondani, hogy melyik viselet a helyes.

Franciaországban a múlt hónapban fogadták el azt a rendeletet, amelynek értelmében a nők nem viselhetnek burkát és nikábot, azaz egész arcukat elfedő leplet köztereken. Az iskolákban már hat évvel ezelőtt betiltották a fejkendő és más, szembetűnő vallási szimbólumok hordását. A burkarendelet változatos reakciókat váltott ki Franciaországban, ahol a legnépesebb európai muzulmán kisebbség él. Mindkét oldalon láthattunk extrém akciókat: egy, a döntést támogató tanárnő  összeverekedett egy emírségekbéli turistával, amikor megpróbálta letépni az arcáról a fátylat; a törvényt ellenző két fiatal lány pedig arcát és felsőtestét teljesen elfedve, de forrónadrágban és magas sarkú cipőben cirkált Párizs belvárosában, hogy felhívja a figyelmet a rendelet abszurditására.

Hidzsáb Hercegnő nem foglal állást ebben a vitában. Szerinte ha képei csak a burka betiltásáról szólnának, nem keltettek volna ekkora visszhangot. "Azt gondolom, hogy a burkaügy csak rávilágított az integráció helyzetére Franciaországban" - mondta. "Az biztos, hogy tovább már nem különíthetünk el és rakhatunk dobozokba bizonyos csoportokat, leegyszerűsítve őket a vallás és a városi erőszak régóta ismételt kérdéseire". A Hercegnő, aki nem árulta el, hogy milyen gyökerei vannak, úgy tekinti művészetét, mint a "bűn térképészetét", amely a város mélyebb bugyraiból a belső kerületekbe hozza azokat a dolgokat, amelyeket kirekesztettek onnan.

A művész szerint fogyasztásellenes és reklámfricskázó alkotásai azért működnek jól, mert "egyszerre két uralkodó dogmát kérdőjeleznek meg". Úgy érzi, a fiatal muzulmán nők, akiket Franciaország a hidzsáb viselése miatt már megbélyegezett, most vásárlóerejük folytán váltak célpontokká. A kilétét gondosan titkoló Hercegnő úgy véli, valódi énje nem fontos. "Egy elképzelt identitás lépett az előtérbe, ami művészi választás volt". Mindegy tehát, hogy nő, férfi, feminista, muzulmán vagy Sarkozy-szavazó, Hidzsáb Hercegnőről az alkotásai mondják el a legtöbbet.

©
©
©
©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu/MTI Világ

Miért félnek a burkától Európában?

Az emberi jogi csoportok mellett a világ legnépesebb muszlim országának vallási vezetése is elítélte azt a franciaországi döntést, amely megerősítette az arcot elfedő fátyol, illetve öltözék – a burka és a nikáb – nyilvános helyen való viselésének tilalmát. A szakértők szerint "az arctalan muzulmán öltözetet viselők" veszélyeztethetik az emberek biztonságérzetét.