Lehetett-e újabb pilóta-öngyilkosság az Air India júniusi tragédiája?
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
Hidat akar építeni az euróövezet 17 országa és az azon kívül maradt tíz európai uniós tagállam között a szervezet...
Hidat akar építeni az euróövezet 17 országa és az azon kívül maradt tíz európai uniós tagállam között a szervezet soros elnöki tisztét az év első hat hónapjában betöltő Dánia. Ezt hangoztatta Helle Thorning-Schmidt, aki – az öt és fél milliós ország történetében az első nőként – tavaly ősszel került a koppenhágai kormány élére (HVG, 2011. szeptember 24.). Bár az uniós gépezet az ünnepek után csak a jövő héten indul be újra, és később teszik közzé az elnöki ciklus részletes programját is, az már kiderült: Dánia felelős, dinamikus, zöld és biztonságos Európát akar.
A tagországoknak együtt kell megküzdeniük az unió történetének alighanem legnagyobb kihívásával, együtt kell kivezetniük Európát a válságból. Olyan feltételeket kell teremteniük, hogy növekedjen a gazdaság, új munkahelyek jöjjenek létre, és ne ismétlődhessen meg a krízis, ehhez pedig erősíteni kell a pénzügyi szektor szabályozását, ellenőrzését – hangoztatja a hivatalos dán elnökségi honlap. Az is a tervek között szerepel, hogy az online kereskedelem megkönnyítésével és biztonságosabbá tételével, a roamingtarifák további csökkentésével „bevezessék a digitális korba” az idén húszéves uniós belső piacot. Fokozni kívánják a szervezet energiahatékonyságát, az energetikai, klíma- és környezetvédelmi szempontokat a közös halászati, közlekedési és agrárpolitikában is érvényesíteni szeretnék, a nemzetközi bűnözés és terrorizmus elleni harcot pedig jól működő – a tervek szerint az idén végleges formát öltő – közös európai menekültügyi rendszerrel és a schengeni együttműködés erősítésével tennék eredményesebbé.
Dánia, amely 1973 óta tagja az akkor még Európai Közösségek néven futó uniónak, hetedszer soros elnök. Legutóbb, 2002-ben a keleti bővítés előkészítésén dolgozott, kifejezetten sikeresen. Azóta azonban sokat változott az EU: bővült a tagsága, szélesedett az eurózóna, és Herman Van Rompuy személyében állandó elnök is hivatalba lépett, vagyis jelentősen szűkült a soros elnök mozgástere. De nem csak ezért ígérkezik nehéznek a feladat. Az egyik legfontosabb kérdést, az unió 2014–2020-as költségvetését például addig aligha lehet tető alá hozni, amíg az egyik meghatározó tagállamban, Franciaországban le nem zajlik az április–májusra kiírt elnökválasztás. Koppenhágának ráadásul az euróövezeten kívülről kell harcolnia a közös valuta megmentéséért, hiszen annak bevezetése alól felmentést kapott, miután 1992-ben a maastrichti szerződést, 2000-ben pedig az eurót vetette el Dániában népszavazás.
A dán kormány viszonya ellentmondásos a tavaly december 9-ei EU-csúcstalálkozón körvonalazott pénzügyi szigorító lépésekhez. Thorning-Schmidt egyértelművé tette: az ország nem akar csatlakozni a fiskális uniót kategorikusan elutasító britekhez, de még nem döntöttek arról, hogy beszállnak-e a költségvetési paktumba. A hárompárti baloldali kabinetben a kormányfő által vezetett szociáldemokraták és a szociálliberálisok EU-pártiak, a Szocialista Néppárt viszont visszafogottabb, a koalíciót kívülről támogató Egységlista, azaz az egykori kommunisták, valamint a radikális zöldek szövetsége pedig – az ellenzékhez hasonlóan – népszavazást szorgalmaz a kormányközi szerződés ügyében. Márpedig ez alighanem elutasítást hozna, hiszen a dánok mérsékelt lelkesedést mutatnak az unió iránt: 60 százalékuk tartja úgy, hogy az EU nem lesz képes megküzdeni az adósságválsággal, és kevesebb mint negyedük támogatná az euró bevezetését Dániában.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.