Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a506738-fbb2-4e7b-b1e8-8d55c2d1c9b7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A korlátozásokat azért szüntették meg, mert évek óta csökkent a születések száma. ","shortLead":"A korlátozásokat azért szüntették meg, mert évek óta csökkent a születések száma. ","id":"20250604_vietnam-szuletes-szabalyozas-korlatozas-fiugyermek-kina-azsia-abortusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a506738-fbb2-4e7b-b1e8-8d55c2d1c9b7.jpg","index":0,"item":"cff97652-9a70-447e-bbce-0d41385d34d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250604_vietnam-szuletes-szabalyozas-korlatozas-fiugyermek-kina-azsia-abortusz","timestamp":"2025. június. 04. 11:42","title":"Vietnámban mostantól kettőnél több gyermeket is vállalhatnak a szülők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ee1a112-815d-48e8-b929-13e7c2c67055","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A McLaren 30 évvel ezelőtt i Le Mans-i győzelmének emléket állító különleges 750S-ből nem túl sok készül.","shortLead":"A McLaren 30 évvel ezelőtt i Le Mans-i győzelmének emléket állító különleges 750S-ből nem túl sok készül.","id":"20250604_kevesen-csaphatnak-le-mclaren-750s-kokemeny-uj-sportkocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ee1a112-815d-48e8-b929-13e7c2c67055.jpg","index":0,"item":"801560ab-b92e-4ae4-8c7b-0f3aa9a2c923","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_kevesen-csaphatnak-le-mclaren-750s-kokemeny-uj-sportkocsi","timestamp":"2025. június. 04. 07:21","title":"Kevesen csaphatnak le a McLaren kőkemény új sportkocsijára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7beda13-7247-4588-a72c-4af0b965ef66","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Igaz ugyan, hogy Magyarországon házasságot csak férfi és nő köthet, de bejegyzett élettársi kapcsolatként el kell ismerni, ha két férfi vagy két nő külföldön összeházasodott – mondta ki az Alkotmánybíróság kedden. Mulasztással előidézett Alaptörvény-ellenesség áll fenn amiatt, hogy ez nincs benne a magyar jogszabályban.","shortLead":"Igaz ugyan, hogy Magyarországon házasságot csak férfi és nő köthet, de bejegyzett élettársi kapcsolatként el kell...","id":"20250604_Pride-Alkotmanybirosag-meleghazassag-elettarsi-kapcsolat-szivarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7beda13-7247-4588-a72c-4af0b965ef66.jpg","index":0,"item":"22195e2c-9dcd-4226-8e7b-1d0d1d6167a4","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Pride-Alkotmanybirosag-meleghazassag-elettarsi-kapcsolat-szivarvany","timestamp":"2025. június. 04. 06:42","title":"Alkotmánybíróság: lehetővé kell tenni a külföldön kötött melegházasság elismerését bejegyzett élettársi kapcsolatként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"383b366e-caa5-4423-a279-2779e6ecffc7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tavaly jegyezték el egymást.","shortLead":"Tavaly jegyezték el egymást.","id":"20250605_Szakitott-Chris-Martin-es-Dakota-Johnson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/383b366e-caa5-4423-a279-2779e6ecffc7.jpg","index":0,"item":"c61868d8-d39b-45ee-bb97-a69386f21354","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Szakitott-Chris-Martin-es-Dakota-Johnson","timestamp":"2025. június. 05. 16:05","title":"Szakított Chris Martin és Dakota Johnson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"499a9f88-6ab6-4684-84b0-15771b37777b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Immár Magyarországon is elérhető a 2-es kupé BMW legpotensebb változata.","shortLead":"Immár Magyarországon is elérhető a 2-es kupé BMW legpotensebb változata.","id":"20250604_dragan-mert-izgalom-magyarorszagon-a-bmw-m2-cs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/499a9f88-6ab6-4684-84b0-15771b37777b.jpg","index":0,"item":"81342a03-0d88-4f2f-a081-61d57ef32bb0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_dragan-mert-izgalom-magyarorszagon-a-bmw-m2-cs","timestamp":"2025. június. 04. 07:59","title":"Drágán mért izgalom: Magyarországon a BMW M2 CS","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f77eea3-1a30-4a49-acba-c53c881d172c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Huszonkét év után távozik a tehetségkutatóból.","shortLead":"Huszonkét év után távozik a tehetségkutatóból.","id":"20250605_Nem-banja-Till-Attila-hogy-kiraktak-a-Megasztarbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f77eea3-1a30-4a49-acba-c53c881d172c.jpg","index":0,"item":"6d4960c7-66da-49d8-9e9e-8e288db37841","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Nem-banja-Till-Attila-hogy-kiraktak-a-Megasztarbol","timestamp":"2025. június. 05. 11:57","title":"Nem bánja Till Attila, hogy kirakták a Megasztárból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Miután a Budapesti Rendőr-főkapitányság tagadta, hogy ők ajánlották volna a Kincsem Parkot a Pride-felvonulásra, Gulyás Gergely azt állította, hogy a rendőrség ötlete volt a helyszín.","shortLead":"Miután a Budapesti Rendőr-főkapitányság tagadta, hogy ők ajánlották volna a Kincsem Parkot a Pride-felvonulásra, Gulyás...","id":"20250604_gulyas-gergely-rendorseg-pride-helyszin-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7.jpg","index":0,"item":"415db399-c441-4b26-b719-a700f92f7b0d","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_gulyas-gergely-rendorseg-pride-helyszin-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 15:10","title":"Gulyás cáfolja a BRFK-t? Azt állítja, a rendőrség ajánlotta fel Pride-helyszínnek a Kincsem Parkot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fea6e30f-92be-43bd-a942-37560a993668","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft, a Google és az Amazon mellett a Meta is atomenergiával igyekszik fedezni a mesterséges intelligenciája egyre növekvő energiaigényét.","shortLead":"A Microsoft, a Google és az Amazon mellett a Meta is atomenergiával igyekszik fedezni a mesterséges intelligenciája...","id":"20250604_meta-mesterseges-intelligencia-nuklearis-energia-vasarlasa-constellation-energy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fea6e30f-92be-43bd-a942-37560a993668.jpg","index":0,"item":"5d7db394-6a4b-448d-81b2-de688a9d4f6e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_meta-mesterseges-intelligencia-nuklearis-energia-vasarlasa-constellation-energy","timestamp":"2025. június. 04. 12:03","title":"A Meta elmegy nagybevásárolni, nukleáris energia kerül a kosárba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétszáz éve, 1812. augusztus 12-én helyezték üzembe a világ első - ipari célú - fogaskerekű vasútját az angliai Middletonban.
Mint oly sok találmányt a történelem során, az első fogaskerekű vasút megalkotását is a szükség hozta. Az 1758-ban Middletonban épült fa vasútvonal lovak által vontatott vagonokkal szállította a szenet Leedsbe. 1808 és 1814 között kitört a félszigeti háború, mely a napóleoni háborúk egyik mellékhadszíntere volt. Az Ibériai-félszigeten a spanyol, portugál és a brit seregek küzdöttek Bonaparte Napóleon hadai ellen. A csatában harcoló katonák lovainak takarmánnyal való ellátása rendkívüli módon megdrágította a lovak tartását a szigetországban is, így a middletoni szénbánya mérnöke, John Blenkinsop olcsóbb megoldást keresett a szén szállítására.
Kapcsolatba lépett a leedsi gőzgépgyártó Fenton, Murray and Wood céggel és a társaság mérnökével Matthew Murrayvel, James Watt egykori versenytársával, és felkérte, tervezzenek közösen egy mozdonyt, amely a helyi adottságokat figyelembe véve alkalmas szénszállításra. Mindketten ismerték a Richard Trevithick által megépített gőzjárművet, amely rövid ideig a Penydarren Vasmű vaspályáján közlekedett. Ez volt a világ első gőzmozdonya, amely első sikeres próbaútját 1804. február 21-én tette meg. A tíztonnányi vasáruval, hetven utassal és öt üres vagonnal terhelt mozdony azonban túl súlyos volt, és az akkori öntöttvasból készült sínek sorra széttörtek.
Blenkinsop ezért arra törekedett, hogy az ő járműve a lehető legkönnyebb legyen. Nyugtalanította azonban, hogyha túl könnyű a szerkezet a kerekek nem tapadnak megfelelően a pályán. Ezért megalkotta a fogasléc-fogaskerék rendszert. A fogasléc egy fogazott rúd, amely fogaskerékhez csatlakoztatva olyan hajtóművet alkot, amely forgó mozgást haladóvá, illetve haladó mozgást forgó mozgássá alakít. Blenkinsop úgy alkotta meg fogaskerekűjét, hogy a fogasléc a keskenynyomtávú vasúton kívül futott, és így a mozdony hajtókereke a sín egyik oldalán bele tudott kapaszkodni. A fogaskereket egy kettős henger hajtotta, amelynek a középső kazán szolgáltatta az energiát.
Miután szabadalmaztatta találmányát 1811-ben, rábeszélte a bánya vezetését, hogy ezt a kerékrendszert alkalmazzák. Az első mozdony a Prince Regent nevet kapta, és 1812. június 24-én mutatkozott be a közönségnek. Öt tonnát nyomott, 90 tonna vontatására volt alkalmas, 4 km/h sebességgel közlekedett. A második mozdony a Salamanca nevet viselte és első útját az első ipari célú fogaskerekű vasút megnyitásának napján, 1812. augusztus 12-én tette meg. A Salamanca legyőzte a Middleton Railway pályájának 6,7 százalékos emelkedését, de Blenkinsopnak élete végéig fejtörést okozott a fogaskerekek kopásának problémája. Ezután évente újabb típusú mozdonyt állítottak munkába: 1813-ban a Wellingtont, majd 1814-ben Marquis Wellingtont.
A vasút működtetése nem volt olcsó, mégis 50 ló és közel 200 ember munkáját váltotta ki. Hamarosan több hasonló, szénbányát kiszolgáló vasutat is építettek Blenkinsop szabadalma alapján. Blenkinsop találmánya akkor vesztett népszerűségéből, amikor 1820 után hengerelt vasat kezdtek alkalmazni a vasútépítésben, amely a nehezebb, nagyobb tapadású mozdonyokat is el tudta viselni. George Stephensonnak, a gőzmozdonyos vontatás tökéletesítőjének munkáját is nagyban elősegítette ez az új találmány.
A nagyközönségnek még évtizedeket kellett várnia, mire a hétköznapi életben is biztonsággal alkalmazni tudták a fogaskerekű vasutat. 1869-ben - a világon első ízben - az amerikai Washington-hegyen használták utaztatásra. Európában két évvel később kezdték alkalmazni a fogaskerekűt, elsősorban Nikolaus Riggenbachnak köszönhetően. A svájci feltaláló tervei alapján megalkották a Vitznau-Rigi vonalat, ahol 1871-ben pályára állították a kontinens első fogaskerekűjét. A legmeredekebb fogaspálya is Svájcban található. A 48 százalékos maximális meredekségű, Luzern közelében található, Eduard Locher által tervezett Pilátus-pályát 1889-ban nyitották meg. Később is a Locher-rendszert használták, amikor a meredekség túlságosan nagy kihívást jelentett.
Magyarországon az 1874-ben üzembe helyezett 1435 méteres szakaszon először a Sváb-hegyig közlekedő fogaskerekű a Strub-szisztéma szerint készült.