Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"18a7ff53-88f7-49df-a941-cd7adc1ff8c4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár a mesterséges intelligencia tudását senki sem vitatja, a megbízhatóságát illetően már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Ezért is lehet elgondolkodtató a hír, amely szerint mesterséges intelligenciát kezdtek el alkalmazni egy amerikai atomerőműben. Most még ugyan csak dokumentumkeresési célokra, azonban több olyan vállalkozás is van, amely már keresi a MI bevezetésének egyéb lehetőségét az atomenergia területére.","shortLead":"Bár a mesterséges intelligencia tudását senki sem vitatja, a megbízhatóságát illetően már nem ennyire egyértelmű...","id":"20250428_mesterseges-intelligencia-amerika-atomeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18a7ff53-88f7-49df-a941-cd7adc1ff8c4.jpg","index":0,"item":"46c417f3-01a2-4cd4-a453-aa86f815ddb8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_mesterseges-intelligencia-amerika-atomeromu","timestamp":"2025. április. 28. 20:03","title":"Mert ugye mi baj lehet? Egy atomerőműben elkezdték használni a mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68406ce3-7685-4323-bd85-3304e97c8751","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vélhetően a többség elhúzza az utolsó pillanatokig. ","shortLead":"Vélhetően a többség elhúzza az utolsó pillanatokig. ","id":"20250428_kivarnak-a-plugin-hibridesek-a-zold-rendszam-leadasaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68406ce3-7685-4323-bd85-3304e97c8751.jpg","index":0,"item":"fcf49c82-d9b6-48d7-a96e-861a119aa7a1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_kivarnak-a-plugin-hibridesek-a-zold-rendszam-leadasaval","timestamp":"2025. április. 28. 07:41","title":"Ingyen parkolás és spórolás: kivárnak a plugin hibridesek a zöld rendszám leadásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aec2311f-6554-4ddb-ba11-e356ed1f3c17","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"kkv","description":"Maratoni az MNB Pallas Athéné Domus Meriti Alapítványa varsói ingatlanvállalata, a GTC megújult felügyelőbizottságának (fb) első ülése – tudta meg a HVG. Közben kiderült az is, hogy egy 6-7 milliárd forintos kötelezettséget is vállaltak a korábbi vezetők egy másik, MNB-botrányban érintett ingatlancégben, amit az állam kénytelen lesz kifizetni.","shortLead":"Maratoni az MNB Pallas Athéné Domus Meriti Alapítványa varsói ingatlanvállalata, a GTC megújult felügyelőbizottságának...","id":"20250428_Ujabb-kozpenzmilliardokat-vihet-el-az-MNB-botrany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aec2311f-6554-4ddb-ba11-e356ed1f3c17.jpg","index":0,"item":"3ca70ed6-247d-4540-b4af-e4997643cb20","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_Ujabb-kozpenzmilliardokat-vihet-el-az-MNB-botrany-ebx","timestamp":"2025. április. 28. 18:44","title":"Újabb közpénzmilliárdokat vihet el az MNB-botrány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d142cb7-cbc5-4bca-9edd-8f6bc1dfb4fb","c_author":"Fülöp István - Arató László","category":"360","description":"Semmilyen piaci logika nem indokolja, hogy a magyar kormány és az állami cégek kizárólag kormánybarát médiumokban hirdetnek. Ha az Európai Bizottság is elfogadja a Magyar Hang érvelését, az érintett cégeknek akár közel 450 milliárd forintot is vissza kell fizetniük, ami a fideszes médiabirodalom megroppanását is eredményezheti.","shortLead":"Semmilyen piaci logika nem indokolja, hogy a magyar kormány és az állami cégek kizárólag kormánybarát médiumokban...","id":"20250429_propaganda-media-335-milliard-kormany-hirdetes-magyar-hang-panasz-europai-bizottsag-reagal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d142cb7-cbc5-4bca-9edd-8f6bc1dfb4fb.jpg","index":0,"item":"4c9da1b5-f039-4680-81e3-e8261655ca11","keywords":null,"link":"/360/20250429_propaganda-media-335-milliard-kormany-hirdetes-magyar-hang-panasz-europai-bizottsag-reagal","timestamp":"2025. április. 29. 06:30","title":"Így tapsolt el a kormány 335 milliárd forintot a baráti médiumokon keresztül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","shortLead":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","id":"20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6.jpg","index":0,"item":"0c62b94e-671c-4549-ae58-6b1d97aacc42","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","timestamp":"2025. április. 28. 07:59","title":"Luxustól tocsogó utastérrel kényeztet a legújabb kínai luxuslimuzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac58d7dc-0568-4496-9f7e-835c67058b7d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ma Ven-csün, aki korábban kormánytagok mellett is feltűnt, tavaly februárban egy konferencián keltett feltűnést, amikor a száműzetésbe kényszerült tibeti kormány képviselőit próbálta meg fotózni.","shortLead":"Ma Ven-csün, aki korábban kormánytagok mellett is feltűnt, tavaly februárban egy konferencián keltett feltűnést, amikor...","id":"20250428_Budapesten-elo-ferfi-is-reszt-vehet-a-Kina-kulfoldi-megfelemlito-akcioiban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac58d7dc-0568-4496-9f7e-835c67058b7d.jpg","index":0,"item":"6a6c4780-d6c2-4072-af29-ec90243525d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Budapesten-elo-ferfi-is-reszt-vehet-a-Kina-kulfoldi-megfelemlito-akcioiban","timestamp":"2025. április. 28. 11:22","title":"Egy Budapesten élő, magyar kormány tagjai mellett többször is felbukkanó férfi is részt vehet Kína külföldi megfélemlítő akcióiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1adb1342-1eea-4b4e-8376-7c937935e6aa","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A boltlánc 100 új munkahelyet teremt a nyári szezonra a tó menti egységeiben.","shortLead":"A boltlánc 100 új munkahelyet teremt a nyári szezonra a tó menti egységeiben.","id":"20250428_Aldi-Balaton-nyari-szezonalis-munka-brutto-kozel-600-ezres-fizetes-hosszabb-nyitvatartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1adb1342-1eea-4b4e-8376-7c937935e6aa.jpg","index":0,"item":"6f45ff7d-a7b2-4865-bf4e-70e4a36fe2d8","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_Aldi-Balaton-nyari-szezonalis-munka-brutto-kozel-600-ezres-fizetes-hosszabb-nyitvatartas","timestamp":"2025. április. 28. 11:26","title":"Bruttó 595 200 forintot is lehet majd keresni nyáron az Aldi balatoni üzleteiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5eff989d-5ca9-47ba-85f3-cdb3bbc46cd8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy, állítólagosan a kínai gyártóipartól származó mintának köszönhetően életre kelhetett az Apple még be sem mutatott mobilja, az iPhone 17 Air.","shortLead":"Egy, állítólagosan a kínai gyártóipartól származó mintának köszönhetően életre kelhetett az Apple még be sem mutatott...","id":"20250428_apple-iphone-17-air-vekony-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5eff989d-5ca9-47ba-85f3-cdb3bbc46cd8.jpg","index":0,"item":"8aa579ab-6304-46e2-8bb8-c3537da5e65a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_apple-iphone-17-air-vekony-video","timestamp":"2025. április. 28. 18:03","title":"Őrült vékonynak tűnik az őszre várt iPhone 17 Air – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rakétarendszerrel felszerelt harci vonatok gyártásába kezdett az orosz védelmi ipari – ez a hír járja Moszkvában. Az értesülés több kérdést is felvet: miért lett újból szüksége Oroszországnak támadófegyverekre, van-e joga a fejlesztésre, illetve milyen válaszlépésekre számíthat az ország az USA részéről? Viktor Litovkin orosz katonai szakértőt kérdeztük.
Tizenkét évvel ezelőtt azért fejeződött be az RT-23 interkontinentális ballisztikus rakétákkal felszerelt „Mologyec” harci vonatok őrjárata, mert erre kényszerítették bizonyos nemzetközi, a támadó fegyverek csökkentésére vonatkozó megállapodások, valamint kiszorították őket a hadrendbe állított RT-2PM „Topol” szárazföldi mozgó interkontinentális ballisztikus rakéták.
– Az orosz védelmi ipar azért vágott bele a rakétavonatok újbóli gyártásába, mert ezzel is fokozni akarja stratégiai elrettentő erejét – véli Viktor Litovkin orosz katonai szakértő, aki valaha ezredesi rangig vitte a szovjet seregben. – Az Egyesült Államokkal megkötött START-III szerződés értelmében a két nagyhatalomnak 2020-ig legfeljebb 700 nukleáris robbanófejjel ellátott telepített szállító járműve lehet (ballisztikus rakéták, a stratégiai repülőgépek, és a tengeralattjárók rakétái) továbbá még száz, nem telepített nukleáris robbanófejet tarthatnak raktáron. A telepített szállító eszközökre pedig maximum 1550 atomrobbanófejet szerelhetnek fel. Oroszországnak ma 425 telepített szállítóeszköze van. Amint látják, mi nem érjük el a megállapodásban szereplő plafont – magyarázza a szakértő.
Az oroszok máris egyezményt sérthettek
Alig lépett hivatalba az új amerikai adminisztráció, Vlagyimir Putyin Oroszországa máris teszteli Trumpék türelmét. Mint ugyanis arról a The New York Times beszámolt, amerikai szakértők jelezték: noha ez a lépés megsérti a fegyverkorlátozási egyezményeket, de Moszkva máris új robotrepülőgépeket telepített. Arról a szerződésről van szó, amely az Egyesült Államok és Oroszország számára is megtiltja a közép-hatótávolságú robotrepülőgépek alkalmazását. Az Egyesült Államok már 2014-ben arra a következtetésre jutott, hogy Oroszország megsérti a földről indítható közép-hatótávolságú rakétákról 1987-ben kötött egyezményt, mivel akkor Washington szerint kísérletet hajtott végre új robotrepülőgépekkel. A The New York Times információi szerint most amerikai tisztségviselők megállapították: ezek az SSC-8-as típusú robotrepülőgépek már bevetésre készen állnak, titokban már telepítették őket.
Az egyik kézenfekvő módja a hordozóeszközök számának növelésének a Katonai Vasúti Rakétakomplexum újbóli létrehozása, amelyet „Barguzinra” kereszteltek, és RSZ-26-os „Rubezs” elnevezésű rakétákkal fogják felszerelni őket. Ezek a „Jársz” rakéták továbbfejlesztett változatai. 2020-ig hat vonatot állítanak hadrendbe, mindegyiket három-három „Rubezs” rakétával.
– Hazánk hatalmas szárazföldi területtel rendelkezik, amelyet fejlett vasúthálózat sző át. A vonatok naponta 2400 kilométert lesznek képesek megtenni, és gyakorlatilag képtelenség lesz megkülönböztetni azokat a közönséges hűtővagonoktól – állítja Litovkin, aki civil karrierjének csúcsán az ITAR-TASSZ-ban a katonai információk szerkesztőségét vezette. Szerinte ezek a szerelvények szinte láthatatlanok a feltételezett ellenség számára. Megjegyzi azt is, hogy a „Rubezs” rakéta hatótávolsága meghaladja a 8000 kilométert, és hiperszonikus sebességgel repül célja felé, így elfogására egyik ballisztikus védelmi rendszer sem képes jelenleg vagy a közeljövőben. Az orosz vezetés reményei szerint ezeknek a rakétáknak és vonatoknak köszönhetően tudnák magas színvonalon tartani a stratégiai elrettentést.
FlickrCC / Andrey Korchagin
Az Egyesült Államokban mind szakértői körökben, mind a sajtóban azzal vádolták Oroszországot, hogy az RSZ-26-os rakétával megsérti a közepes és rövid hatótávolságú nukleáris erők felszámolásáról szóló (Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty – INF) 1987-es szerződést. Felmerül továbbá az a kérdés is, hogy a nukleáris robbanófejekkel ellátott rakétákkal felszerelt tengeralattjárók korában miért szükséges újabb, igen bonyolult, a föld felszínén mozgó, szállító járműveket kifejleszteni, működtetni. Nos, Litovkin szerint az egyik fegyverfajta képtelen helyettesíteni a másikat.
Ezredesből újságíró
Viktor Nyikolajevics Litovkin szovjet újságíró, katonai elemző, író, forgatókönyvíró. Több, mint 30 évig szolgált a Szovjetunió hadseregében. Közkatonaként kezdte, ezredesként szerelt le. A Lembergi Katonai-Politikai Főiskola újságíró szakán, majd a Moszkvai Katonai Akadémia Szerkesztő Szakán végzett. 1971-76 között a Lenin Zászlóban dolgozott – Budapesten (Déli Hadseregcsoport). Később egyre komolyabb médiumokhoz került – Izvesztyija, RIA-Novosztyi, Nyezaviszimoje vojennoje obozrenyije, ahol végül felelős szerkesztő lett. Végül az ITAR-TASSZ-ban a katonai információk szerkesztőségét vezette, majd az ITAR-TASSZ katonai elemzője lett.
Dolgozott Afganisztánban, Koszovóban és tudósított a szovjet/orosz befolyási övezet legtöbb forró pontján: a Dnyeszter menti Köztársaságból és Dél-Oszétiából is. Több könyv és film szerzője. 72 éves.
Az amerikai katonai szakemberek vizsgálatai és számításai szerint a mozgó-rejtőzködő „Barguzin” nemcsak igen veszélyes fegyverrendszer, de a mobilitása miatt felderítésének és megsemmisítésének esélye legfeljebb tíz százalék. Sokakban felmerül, hogy az amúgy is feszült amerikai-orosz viszonyra milyen hatással lesz a harci vonatok új nemzedékének kifejlesztése és hadrendbe állítása?
– Bennünket nem érdekelnek az amerikaiak reakciói! Mi ugyanis nem sértünk ezzel egy kétoldalú egyezményt sem és a vonatok, miként a többi nukleáris fegyvereink, ellentétben az USA-val, amely 200 db atomfegyvert halmozott fel Európában, Oroszország területén maradnak. Hogy mit tesz majd az Amerikai Egyesült Államok a saját területén, az az ő dolga. Ebbe mi nem szólunk bele, a fontos az, hogy atomfegyvereikkel ne másszanak be a velünk szomszédos országokba, miként mi sem mászunk be a velük szomszédos államok területére – mondja határozottan a katonai szakértő.
Wikimedia Commons
A NATO várhatóan rosszindulatú célokkal és hidegháborús lépéssel fogja vádolni Moszkvát. A láthatatlan szörnyek polgári vasúton való utaztatása joggal lehet kritika tárgya. Az orosz vezetés számára azonban fontosabb az elrettentés, mint az ország nemzetközi imázsa.
– Nehézséget okoz, hogy korábban a „Juzsnoje” iroda végezte a hadivonatok konstruktőri fejlesztését, amely cég az ellenséges Ukrajnában rekedt. Ezért szinte mindent előröl kellett kezdeni, igaz a „Mologyec” rendszernél jóval fejlettebb a „Barguzin” – tette hozzá Litovkin.
Három vagon armageddon
A katonai "vasúti rakétakomplexum" egy szovjet fegyverrendszer volt, amelyet az 1980-as évek elején fejlesztettek ki, és amely RT-23 típusú interkontinentális rakétákat szállított. A sílókkal szemben stratégiai előnyt jelentett, hogy az ellenség nem tudhatta, hol vannak éppen a robbanótöltetek. Míg az atomttengeralattjáróknál lényegesen olcsóbb volt építésük és üzemeltetésük. Kívülről hűtővagonoknak néztek ki a katonai jármű egységei. A három nyolctengelyes vagon egyikében volt elhelyezve az interkontinentális rakéta, a másikban volt az irányítóközpont, a harmadikban a legényéség körlete. A Szovjetunió összeomlásakor még hat ilyen vonat volt szolgálatban. Az utolsó szerelvényt 2005-ben vonták ki a forgalomból, az RT-23 típusú rakéták maradékát 2007-ben szerelték szét.
Az orosz katonai doktrína egyébként meghatározott fegyverfajtákat nem jelöl meg, tehát a Katonai Vasúti Rakétakomplexum sem szerepel benne. – Van viszont két olyan pont, amely azt magyarázza hogy milyen céllal használhat Oroszország atomfegyvert. Az egyik szerint abban az esetben, ha nukleáris fegyvert birtokló ország, vagy szövetség támad hazánkra, de használhatja akkor is, ha olyan ellenség támad országunkra, amely nem alkalmaz atomfegyvert, de a támadás miatt Oroszország puszta léte kerül veszélybe. Amint látják, mindkét esetben a nukleáris fegyvereket válaszcsapásra használhatjuk – zárja gondolatait a szakember.
A katonai szakértők szerint a vasúton mozgatott „Barguzin” rakéta rendszer akár hat interkontinentális ballisztikus rakétát képes szállítani, illetve kilőni, és egy ilyen szerelvény azonos értékű egy ezreddel. Az első „Barguzint” az év első negyedében mutatják be Vlagyimir Putyin elnöknek, és bár határidőket nem jelöltek ki, könnyen lehet, hogy jövőre már sínre kerül az első rakétahordozó álhűtővagon is.
Az új szabályozás szerint az elkövetkezendő két évben a gyártók a gépjárművek és alkatrészek importjára kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényelhetik majd.