Telekom
Telekom
Tetszett a cikk?

Ajándékgyűjtés nélkülöző gyerekeknek angyalként, egy innovatív magyar falu, melynek fejlesztéseit egy nagyváros is megirigyelné, és egy weboldal, ami által nem idegenek lakhatnak egymás mellett, hanem a szomszédok valóban jóbarátok lehetnek. Három alulról jövő kezdeményezés, ami a digitalizáció erejével teszi szebbé az emberek életét – és a világot.

Bár sokan úgy gondolják, hogy az okostelefonok világában már észre sem vesszük egymást, valójában sok esetben éppen a digitalizáció az, ami közelebb hozza az embereket egymáshoz. Az interneten egymással kapcsolatba kerülők közötti kommunikáció ugyanis előbb-utóbb valós interakciókhoz vezet: az emberek közös kulturális programokat szerveznek maguknak, könnyebben lépnek kapcsolatba alapítványokkal, kényelmesebben adakoznak vagy egyszerűbben mozgatnak meg kisebb vagy akár hatalmas csoportokat is a jó ügy érdekében. Ugyanígy segítenek a digitális világ eszközei a vidéken is; akár egyszerű közösségi médiaplatformokról, akár applikációkról van szó, az eddig messze elkerült kis települések most könnyedén megmutathatják magukat a világnak, vagy behozhatják a világot is a falu utcáiba és intézményeibe.

Legyél te is angyalka!

A Legyél te is angyalka csoport leginkább karácsonykor működik, fő színtere a közösségi média. A koncepció egyszerű: mélyszegénységben, családok átmeneti otthonában, anyaotthonokban élő gyermekeket kérnek meg arra, hogy írjanak egy-egy névtelen levelet karácsonyi ajándékukról az Angyalkának, aki aztán majd teljesíti kívánságát. A beszkennelt levelek a több száz jelentkező e-mail fiókjában landolnak, akik aztán eljuttatják az ajándékokkal teli dobozukat az intézményekbe, ahol a gyerekek sztárvendégekkel színesített műsor keretein belül kapják meg, sokszor életük első karácsonyi ajándékát. „2002-ben egy hasonló kezdeményezésben ajándékozók voltunk, de láttuk, hogy sokkal több segíteni szándékozó ember van, mint ahány levelet kaptunk – akkor erdélyi magyar gyerekeknek zajlott gyűjtés. Akkor döntöttük el, hogy segítő kéz ne maradjon dologtalanul és kerestünk fel magyarországi otthonokat” – meséli a kezdeteket Keresztes Nikolett, szervező, akit a kezdeményezésnek helyet adó zárt Facebook-csoportban csak Főangyalnak neveznek.

A csoport – ahol mellesleg állandó a túljelentkezés – az évek alatt hamar óriásivá nőtt, olyannyira, hogy az már a szervezőknek is túl sok volt. Ma már az általuk is bírható levélmennyiséggel dolgoznak, így is elképesztő számokat felmutatva: „Az első évben 200 kívánságot teljesítettünk, ez két éve 1000-re nőtt. Nem is bírtuk ketten, a baráti körből újabb segítők bevonásával tudtuk csak teljesíteni ezt a rengeteg kérést. Majdnem belerokkantunk, így racionalizáltuk a befogadott levelek számát 600-ra.”

Nikolett szerint ettől függetlenül még mindig vannak nehézségeik: főként a több mint félezer csomag mozgatása a város megannyi különböző pontja között. Ám szerencsére minden mást könnyedén meg tudnak oldani online térben. Facebook és Google nélkül alapvetően soha nem is jöhetett volna össze a csoport: „Digitalizáció nélkül az akció sem létezne, vagy legalábbis sokkal nehézkesebb lenne az információáramlás. Az erre a célra létrehozott titkos Facebook-csoport tagjai aktívak, sokan telefonról, tabletről követik a bejegyzéseket, megosztott Google-doksiban vezetjük a gyerekek kéréseit, az angyalkák ott tudnak feliratkozni, illetve meghagyhatják az elérhetőségüket, hogy megkaphassák a levelüket.”

Ahonnan nem mennek el a fiatalok

Egy falu, ahol minden a digitalizációra épül, példával szolgálva megannyi fejlettebb nagyvárosnak is. Nem, nem Nyugat-Európában járunk, hanem a magyar Alsómocsoládon, ahol állampolgárok, illetve a gazdasági és civil szervezetek bevonásával kidolgoztak egy újfajta önkormányzási modellt, melynek középpontjában a közösen megfogalmazott jövőkép áll: egy innovatív kistelepülés, amit nem hagynak el a fiatalok.

Az innovációt pedig valóban komolyan veszik. Az idelátogatók appal fedezhetik fel a látnivalókat és túravonalakat, de interneten, sőt még egy VR eszközzel is bejárhatjuk a falut. A természeti adottságokról és épületekről QR-kódok beolvasásával tanulhatunk, de a Turisztikai központban és Planetáriumban is nagy szerepet játszik a digitalizáció: még a repülőgép vezetését is kipróbálhatjuk, ismét csak a virtuális valóság segítségével, illetve egy újabb alkalmazással mesejátékokat is játszhatunk túrázás közben.

A digitalizáció csúcsa viszont vitán kívül a Teleház, ahol minden generáció közelebb kerülhet az internet adta lehetőségekhez, így biztosítva azt, hogy ne csak a falu, hanem annak lakói is haladjanak a korral: „Korán felismertük a releváns információk gyors elérésének jelentőségét, amit az informatikai eszközökhöz való közösségi hozzáférés, vagyis a Teleház 1997-ben történt megnyitása biztosított településünkön. Számos digitáliskompetencia-fejlesztő programunknak köszönhetően a gyermekek és fiatalok korcsoportja csaknem teljes számban, a középkorúak és idősebbek innovációra és változásra érzékeny rétege készségszinten használja az IT eszközöket, ami azóta mindennapjaik szerves részévé vált” – mondja Balogh Anikó a Faluház eMOP munkatársa.

Anikó szerint sikerük titka leginkább abban rejlik, hogy korán felismerték azt, hogy milyen irányba halad a világ: „Dicső László polgármester már a rendszerváltáskor azt szorgalmazta, hogy nem csak a „vasba”, az emberbe is kell fektetni. Saját példájával elöljárva ösztönzött minket a formális és nem formális tanulásra, többek között az IT eszközök használatára, melyek így nagyon hamar a mindennapjaink részévé váltak. A felhalmozott tudás és a szükséges információkhoz való gyors hozzáférés, azok felhasználása teremtette meg előnyünket a hasonló adottságokkal bíró településekkel szemben.”

Miutcánk

Míg régen a falvakban a szomszédok jól ismerték egymást és mindenki kész volt a másik segítségére sietni, manapság ez – a felfokozott ritmusú városi létben – gyökeresen megváltozott. Nem ismerjük egymást, mindenki idegenek között lakik. Ezen szeretne változtatni a Miutcánk kezdeményezés, a digitalizáció segítségével visszahozva a társasági életet a fizikai valóságba.

„Olyan világban szeretnénk élni, ahol az emberek legalább látásból ismerik a szomszédaikat, ahol helyben meg tudják oldani a problémáikat, megtalálják a környékükön azt, amit keresnek” – magyarázza Horváth Gáspár, a kezdeményezés egyik alapítója. A Miutcánk weboldalán a regisztrálók láthatják a többi, környéken élő lakost, akikkel azonnal felvehetik a kapcsolatot, és akár közös programokat is szervezhetnek a megadott érdeklődési köröknek megfelelően. Lehet közösen futni, kertészkedni – vagy egyszerűen csak bevásárolni menni, de gyakran szerveznek közös pikniket, Miutcánk Szomszédfesztivált is. Ám mindez nemcsak a társasági életről szól: felajánlhatjuk szakértelmünket, szolgáltatásainkat és akár eszközeinket is a környékünkön élőknek.

A kezdeményezés óriási siker: „A Miutcánk.hu-nak több mint 40.000 felhasználója van közel 500 településről” – mondja Gáspár. „Több ezer fúrót és létrát osztottak már meg a látogatók, és az adatbázisunkban megtalálható hozzávetőleg 50 000 eszköz között – a projektortól kezdve a krumplihámozón keresztül a hómaróig – szinte bármit megtalálható. És akkor sincs gond, ha az előbbieknél kicsit sajátosabb igények merülnének fel: cseh irodalomszakértőre és pótnagymamára is lelhetünk szívességi alapon a Miutcánk oldalán.”

Miutcánk.hu

A Miutcánk érdekessége, hogy egy, a digitalizáció által is létrejött állapot ellen lép fel a digitalizáció segítségével: „Mi is főként digitális eszközökkel dolgozunk, kezdve a Miutcánk weboldal szervereivel, amik a felhőben vannak. Folytatva a napi kommunikációnkkal, ami e-mailben, Slacken és Google Drive-ban történik. A felhasználóinkkal is digitális csatornákon tartjuk a kapcsolatot, így a miutcánk.hu-n keresztül kapunk visszajelzéseket, amiket be tudunk építeni a további fejlesztésbe.”

És persze a digitalizáció nem csak a működésben fontos alap, hanem magában a sikerben is: „Egyre több felhasználó érkezik mobil készülékekről, egyre szélesebb kör használja az internetet napi szinten, így a Miutcánk mindenki helyi közösségi oldala tud lenni. Van olyan felhasználónk, aki idén már 93 éves…”

Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Márton ikrek: Ha az edző eléri a gyerekeknél, hogy higgyenek magukban, az az egész életüket elkíséri

Márton ikrek: Ha az edző eléri a gyerekeknél, hogy higgyenek magukban, az az egész életüket elkíséri

Meghalt Ács Barbara

Meghalt Ács Barbara

Megszűnt az áramellátás több csongrádi településen

Megszűnt az áramellátás több csongrádi településen

Ebből az egyszerű tesztből mindössze 30 másodperc alatt kiderül, hogyan öregszik

Ebből az egyszerű tesztből mindössze 30 másodperc alatt kiderül, hogyan öregszik