Telekom
Telekom

Ajándékgyűjtés nélkülöző gyerekeknek angyalként, egy innovatív magyar falu, melynek fejlesztéseit egy nagyváros is megirigyelné, és egy weboldal, ami által nem idegenek lakhatnak egymás mellett, hanem a szomszédok valóban jóbarátok lehetnek. Három alulról jövő kezdeményezés, ami a digitalizáció erejével teszi szebbé az emberek életét – és a világot.

Bár sokan úgy gondolják, hogy az okostelefonok világában már észre sem vesszük egymást, valójában sok esetben éppen a digitalizáció az, ami közelebb hozza az embereket egymáshoz. Az interneten egymással kapcsolatba kerülők közötti kommunikáció ugyanis előbb-utóbb valós interakciókhoz vezet: az emberek közös kulturális programokat szerveznek maguknak, könnyebben lépnek kapcsolatba alapítványokkal, kényelmesebben adakoznak vagy egyszerűbben mozgatnak meg kisebb vagy akár hatalmas csoportokat is a jó ügy érdekében. Ugyanígy segítenek a digitális világ eszközei a vidéken is; akár egyszerű közösségi médiaplatformokról, akár applikációkról van szó, az eddig messze elkerült kis települések most könnyedén megmutathatják magukat a világnak, vagy behozhatják a világot is a falu utcáiba és intézményeibe.

Legyél te is angyalka!

A Legyél te is angyalka csoport leginkább karácsonykor működik, fő színtere a közösségi média. A koncepció egyszerű: mélyszegénységben, családok átmeneti otthonában, anyaotthonokban élő gyermekeket kérnek meg arra, hogy írjanak egy-egy névtelen levelet karácsonyi ajándékukról az Angyalkának, aki aztán majd teljesíti kívánságát. A beszkennelt levelek a több száz jelentkező e-mail fiókjában landolnak, akik aztán eljuttatják az ajándékokkal teli dobozukat az intézményekbe, ahol a gyerekek sztárvendégekkel színesített műsor keretein belül kapják meg, sokszor életük első karácsonyi ajándékát. „2002-ben egy hasonló kezdeményezésben ajándékozók voltunk, de láttuk, hogy sokkal több segíteni szándékozó ember van, mint ahány levelet kaptunk – akkor erdélyi magyar gyerekeknek zajlott gyűjtés. Akkor döntöttük el, hogy segítő kéz ne maradjon dologtalanul és kerestünk fel magyarországi otthonokat” – meséli a kezdeteket Keresztes Nikolett, szervező, akit a kezdeményezésnek helyet adó zárt Facebook-csoportban csak Főangyalnak neveznek.

A csoport – ahol mellesleg állandó a túljelentkezés – az évek alatt hamar óriásivá nőtt, olyannyira, hogy az már a szervezőknek is túl sok volt. Ma már az általuk is bírható levélmennyiséggel dolgoznak, így is elképesztő számokat felmutatva: „Az első évben 200 kívánságot teljesítettünk, ez két éve 1000-re nőtt. Nem is bírtuk ketten, a baráti körből újabb segítők bevonásával tudtuk csak teljesíteni ezt a rengeteg kérést. Majdnem belerokkantunk, így racionalizáltuk a befogadott levelek számát 600-ra.”

Nikolett szerint ettől függetlenül még mindig vannak nehézségeik: főként a több mint félezer csomag mozgatása a város megannyi különböző pontja között. Ám szerencsére minden mást könnyedén meg tudnak oldani online térben. Facebook és Google nélkül alapvetően soha nem is jöhetett volna össze a csoport: „Digitalizáció nélkül az akció sem létezne, vagy legalábbis sokkal nehézkesebb lenne az információáramlás. Az erre a célra létrehozott titkos Facebook-csoport tagjai aktívak, sokan telefonról, tabletről követik a bejegyzéseket, megosztott Google-doksiban vezetjük a gyerekek kéréseit, az angyalkák ott tudnak feliratkozni, illetve meghagyhatják az elérhetőségüket, hogy megkaphassák a levelüket.”

Ahonnan nem mennek el a fiatalok

Egy falu, ahol minden a digitalizációra épül, példával szolgálva megannyi fejlettebb nagyvárosnak is. Nem, nem Nyugat-Európában járunk, hanem a magyar Alsómocsoládon, ahol állampolgárok, illetve a gazdasági és civil szervezetek bevonásával kidolgoztak egy újfajta önkormányzási modellt, melynek középpontjában a közösen megfogalmazott jövőkép áll: egy innovatív kistelepülés, amit nem hagynak el a fiatalok.

Az innovációt pedig valóban komolyan veszik. Az idelátogatók appal fedezhetik fel a látnivalókat és túravonalakat, de interneten, sőt még egy VR eszközzel is bejárhatjuk a falut. A természeti adottságokról és épületekről QR-kódok beolvasásával tanulhatunk, de a Turisztikai központban és Planetáriumban is nagy szerepet játszik a digitalizáció: még a repülőgép vezetését is kipróbálhatjuk, ismét csak a virtuális valóság segítségével, illetve egy újabb alkalmazással mesejátékokat is játszhatunk túrázás közben.

A digitalizáció csúcsa viszont vitán kívül a Teleház, ahol minden generáció közelebb kerülhet az internet adta lehetőségekhez, így biztosítva azt, hogy ne csak a falu, hanem annak lakói is haladjanak a korral: „Korán felismertük a releváns információk gyors elérésének jelentőségét, amit az informatikai eszközökhöz való közösségi hozzáférés, vagyis a Teleház 1997-ben történt megnyitása biztosított településünkön. Számos digitáliskompetencia-fejlesztő programunknak köszönhetően a gyermekek és fiatalok korcsoportja csaknem teljes számban, a középkorúak és idősebbek innovációra és változásra érzékeny rétege készségszinten használja az IT eszközöket, ami azóta mindennapjaik szerves részévé vált” – mondja Balogh Anikó a Faluház eMOP munkatársa.

Anikó szerint sikerük titka leginkább abban rejlik, hogy korán felismerték azt, hogy milyen irányba halad a világ: „Dicső László polgármester már a rendszerváltáskor azt szorgalmazta, hogy nem csak a „vasba”, az emberbe is kell fektetni. Saját példájával elöljárva ösztönzött minket a formális és nem formális tanulásra, többek között az IT eszközök használatára, melyek így nagyon hamar a mindennapjaink részévé váltak. A felhalmozott tudás és a szükséges információkhoz való gyors hozzáférés, azok felhasználása teremtette meg előnyünket a hasonló adottságokkal bíró településekkel szemben.”

Miutcánk

Míg régen a falvakban a szomszédok jól ismerték egymást és mindenki kész volt a másik segítségére sietni, manapság ez – a felfokozott ritmusú városi létben – gyökeresen megváltozott. Nem ismerjük egymást, mindenki idegenek között lakik. Ezen szeretne változtatni a Miutcánk kezdeményezés, a digitalizáció segítségével visszahozva a társasági életet a fizikai valóságba.

„Olyan világban szeretnénk élni, ahol az emberek legalább látásból ismerik a szomszédaikat, ahol helyben meg tudják oldani a problémáikat, megtalálják a környékükön azt, amit keresnek” – magyarázza Horváth Gáspár, a kezdeményezés egyik alapítója. A Miutcánk weboldalán a regisztrálók láthatják a többi, környéken élő lakost, akikkel azonnal felvehetik a kapcsolatot, és akár közös programokat is szervezhetnek a megadott érdeklődési köröknek megfelelően. Lehet közösen futni, kertészkedni – vagy egyszerűen csak bevásárolni menni, de gyakran szerveznek közös pikniket, Miutcánk Szomszédfesztivált is. Ám mindez nemcsak a társasági életről szól: felajánlhatjuk szakértelmünket, szolgáltatásainkat és akár eszközeinket is a környékünkön élőknek.

A kezdeményezés óriási siker: „A Miutcánk.hu-nak több mint 40.000 felhasználója van közel 500 településről” – mondja Gáspár. „Több ezer fúrót és létrát osztottak már meg a látogatók, és az adatbázisunkban megtalálható hozzávetőleg 50 000 eszköz között – a projektortól kezdve a krumplihámozón keresztül a hómaróig – szinte bármit megtalálható. És akkor sincs gond, ha az előbbieknél kicsit sajátosabb igények merülnének fel: cseh irodalomszakértőre és pótnagymamára is lelhetünk szívességi alapon a Miutcánk oldalán.”

©

A Miutcánk érdekessége, hogy egy, a digitalizáció által is létrejött állapot ellen lép fel a digitalizáció segítségével: „Mi is főként digitális eszközökkel dolgozunk, kezdve a Miutcánk weboldal szervereivel, amik a felhőben vannak. Folytatva a napi kommunikációnkkal, ami e-mailben, Slacken és Google Drive-ban történik. A felhasználóinkkal is digitális csatornákon tartjuk a kapcsolatot, így a miutcánk.hu-n keresztül kapunk visszajelzéseket, amiket be tudunk építeni a további fejlesztésbe.”

És persze a digitalizáció nem csak a működésben fontos alap, hanem magában a sikerben is: „Egyre több felhasználó érkezik mobil készülékekről, egyre szélesebb kör használja az internetet napi szinten, így a Miutcánk mindenki helyi közösségi oldala tud lenni. Van olyan felhasználónk, aki idén már 93 éves…”

Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.