Így lehet a legolcsóbban autózni - hódít a közöskocsi

A válság kapcsán rengeteg új viselkedésformát felfedeznek az emberek. Egyre többeknek nem státuszszimbólum az autó, miközben előnyeiről nem akarnak lemondani. Az egyik megoldás erre az egyre népszerűbb carsharing.

  • Heimer György Heimer György
Így lehet a legolcsóbban autózni - hódít a közöskocsi

Hepehupán nagyokat nyekken, váltáskor az automata sokáig gondolkodik, kemény volánjának forgatáshoz pedig igencsak tekerni kell a szervokormányhoz szokott vezetőnek. Igen, ez a Mercedes városi törpeautója, a Smart ForTwo. Erről a kétszemélyes töpörtyűről – amely már több mint másfél évtizede a nagyvárosi közlekedés vidáman rikító színfoltjai – alighanem már mindent megírtak. Remek ötlet, vitatott műszaki megoldásokkal – szokták róla summázni a tesztelők.

Legfőbb előnye, hogy mikrométereinél fogva minden urbánus egérlyukba befér, viszont menetkényelme, vezethetősége inkább már a tegnap négykerekűire emlékeztet. És akkor még nem is esett szó az abszurd ár-érték viszonyról: a ForTwo hárommillió forint felett startol, de ha valaki nem tud ellenállni a kabrióváltozat csábításának, már több mint hatmilliót kell érte leszurkolni.

Ám úgy tűnik, a Smart is egyfajta szenvedély, a városi autósnép változatlanul bolondul érte. Tavaly, jószerivel a világ minden fertályára exportálva ismét vagy százezer Smart talált gazdára. Sőt, a Merci azzal is tudta serkenteni keresletét, hogy új pályát talált kis drágájának – anélkül, hogy legalábbis eddig különösebben bajlódna az erkölcsileg elavult négykerekű megújításával. Ez a terep az egyre sebesebben terjedő újszerű közlekedési módi, az autómegosztás, vagy angol nevén a car-sharing. Az urbánus mobilitás tervezői ugyanis felismerték: a zsúfolt városi közlekedés viszonyai között még a megrögzött individuális autósok sem ragaszkodnak saját, kizárólagos tulajdonhoz, feltéve, ha vonzónak találják a közös kocsi megosztásának feltételeit.

car2go

A car-sharing voltaképpen egy sajátos városi autóbérleti forma, amelynek egyik úttörője a Mercedes a Smart kisautóval. A csillagos márka még 2008-ban a németországi Ulm városában indította el autó megosztási programját car2go fantázianéven. Ahhoz, hogy az autósok igénybe vehessék e szolgáltatást, először regisztráltatniuk kell magukat. Ennek eredményeként kipostázva egy olyan chipkártyát kapnak kézhez, amely később a használni kívánt car2go flotta kocsik ajtóinak kinyitására szolgál. Ezután a használatbavétel már többféle módón történhet. A legegyszerűbb, hogy az utcán parkoló szabad car2go Smartot egyszerűen kinézik, s lefoglalják.

A másik módszer, hogy neten vagy a szolgáltatás forródrótját tárcsázva megkeresik a hozzájuk legközelebb található járművet. Lehetőség van 24 órás előfoglalásra is, ilyenkor a bérlő sms-t kap a kocsi számára legkényelmesebb fellelhetőségéről. A járgányba úgy lehet bejutni, hogy a regisztrációs kártyát a szélvédőüveg mögötti érzékelő előtt elhúzzák, mire az autók kinyílnak. A motor elindításhoz be kell pötyögni egy PIN-kódot a műszerfal képernyőjén. A car2go bérlet ekkor startol, s addig lehet igénybe venni, ameddig a kedves vevő kívánja. A tarifa számlálása percalapon történik, (Ulm esetében ez percenként 19 eurocent), s nincs semmilyen más kiegészítő költség, biztosítás vagy letét. Amikor a smartolásból már elég, a sofőrnek nincs más dolga, minthogy célállomása közelében legális parkolóba hagyja a kocsit, a takarításról, feltöltéséről a fenntartó brigád gondoskodik. A bérleti költéség kiegyenlítésével sem kell különösebben bajlódni, az is elektronikusan történik.

A car2go már világ 18 nagyvárosában működik a Smart flottaállomány a tavaly év végi 6100 darabról az idén 10 ezerre nő, a vevőkör pedig 275 ezerről várhatóan félmillióra – nyilatkozta minap a cég illetékese. (Budapest egyelőre nem szerepel a legközelebbi tervek között). Mindemellett a csillagos márka ezen a piacon sincs egyedül. A BMW a DriveNow nevű car-sharing programjával ott lohol a nyomában: Mini modelljei éppen úgy cirkálnak a vén kontinens városaiban, mint jó pár amerikai metropolisban. De ami a lényeg: az autómegosztás ígéretes növekedési lehetőséggel kecsegtet. A Frost and Sullivan piackutató cég szerint 2020-ra 15 millióra futhat fel a car-sharing tagok száma jócskán átalakítva ezzel a járműtartás tulajdonviszonyait. Az autógyártók szemében ez több mint szép az évek óta recesszióval küszködő európai piacokon.