szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagyon ráfázhatnak a brit áruházláncok a Brexitre, a német hálózatok viszont nagyot nyerhetnek rajta.

Az Egyesült Királyság FMCG-piacának nagy részét uraló, brit gyökerű kereskedelmi cégek rövid távon amiatt aggódhatnak, hogy megdrágul az uniós importáruk beszerzése, a gyengébb font/euró keresztárfolyam következtében. Emiatt rákényszerülhetnek arra, hogy nagyobb hangsúlyt fordítsanak a helyi árubeszerzésre, így jobb kapcsolatokat kell kiépíteniük a helyi gazdákkal, és persze sok esetben bőségesebb kedvezményeket kell nyújtaniuk nekik. Vége lehet a dömpingárnak!

Az Aldi és a Lidl szakíthat

A nagy, kontinentális-európai kiskereskedelmi láncok eddig jellemzően nem tudtak komolyabb befolyást szerezni a brit piacon. Némi kivételt képez a két vezető német diszkont, a Lidl és az Aldi, amelyek, ha nem is tarolták le Britanniát (idén 5,8, illetve 7,5 százalékos FMCG-piaci résszel bírnak ott), hihetetlen nyomulásukkal átformálták az ország kereskedelmi képét. A Brexitet követően óriási előnyük lehet, hogy üzletpolitikájukban a "hazai termék" koncepciót helyezték előtérbe. Az Aldi frisshús-kínálata például már 100 százalékban brit termelőktől származik. Intenzívebb kapcsolatuk a helyi gazdákkal azt is jelenti, hogy rövid távon kedvezőbb helyzetben vannak, mint brit vetélytársaik.

A Tesco fontos érdekeltségekkel rendelkezik Kelet-Közép-Európában, Magyarország mellett Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában is. E leányoknál a pénzeszközök be-, illetve kiáramlására, valamint a beruházási képességre lehet kedvezőtlen hatással a kilépés.

Középtávon aztán a külföldi beszerzés válhat a brit kiskereskedők legkomolyabb problémájává – immár a szabályozás változásai miatt is. Az EU-ból importált friss áruk ára megindulhat felfelé, ami igen érzékenyen érintené a piacvezető Tescót – írja a Napi .hu. Az inflációs nyomás további ösztönzést adhat arra, hogy a kiskereskedők helyi forrásból szerezzék be a termékeket/alapanyagokat. Emellett a magasabb nyersanyagárak valószínűleg megdobják a logisztikai költségeket is.

A brit FMCG-piac negyedik legnagyobbjánál, a Morrison's élelmiszerláncnál pedig az árak elszabadulása miatt szívhatják a fogukat, hiszen a cég tagja a több vezető európai hálózatot tömörítő AMS beszerzési társaságnak. A Marks&Spencer FMCG üzletága javarészt hazai pályán értékesít, kitettsége csak egy francia leánynál van (a ruházati üzletág kockázatait az elemzés nem tárgyalja).

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!