szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A mostani passzív és nehéz merevítés helyett aktív módszerrel kívánják csillapítani a repülőgépszárnyaknál fellépő rezonanciahatásokat a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) vezette uniós projekt keretében – mondta Vanek Bálint, a kutatóintézet tudományos főmunkatársa a köztévé keddi műsorában.

Június elsején elindult a kutatóintézet vezette tíztagú, nemzetközi konzorcium három és fél évig tartó kutatássorozata, amelynek célja, hogy a repülés gazdaságosabbá tétele révén hozzájáruljon az utasszállító repülőgépek következő generációjának megalkotásához.

Vanek Bálint a köztévében azt mondta, a kutatás lényege, hogy a nagy sebességű repülés közben a repülőgép szárnyainál fellépő rezonanciahatásokat a jelenlegi módszer, vagyis a passzív és nehéz merevítés helyett a jövőben aktív szabályozási módszerekkel csillapítsák. Egy "okos robotpilóta-algoritmusról" van szó, amely a szárnyfelületek mozgatásával küszöböli ki a rezonanciát. 

Mivel így könnyebbek lennének a szárnyak, az előzetes számítások szerint hozzávetőlegesen 7 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást vagy mintegy 20 százalékos hasznosterhelés-növekedést lehet elérni egy jelenlegi repülőgéphez képest – tette hozzá a főmunkatárs.

A 6,7 millió eurós uniós pályázati projekt célja, hogy egy már meglévő repülőgéptípus is kaphasson újfajta szárnyakat, hiszen azok alkalmazásához nem kell újratervezni az egész repülőgépet – tette hozzá.

Elon Musk: Jövőre elindul a Mars felé a Starship egy humanoid robottal

Elon Musk: Jövőre elindul a Mars felé a Starship egy humanoid robottal

Ezt a világot ti tudjátok megjavítani, de ehhez előbb ismerni kell

Ezt a világot ti tudjátok megjavítani, de ehhez előbb ismerni kell

1,4 millió dollárt nyert egy magyar játékos egy koreai pókerversenyen

1,4 millió dollárt nyert egy magyar játékos egy koreai pókerversenyen

Milliós kiadást jelenthet a kisboltoknak az áfa-visszatérítés

Milliós kiadást jelenthet a kisboltoknak az áfa-visszatérítés