Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"57a0fa96-d6ef-4b7d-a119-e30c63075f45","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nehezen, vagy sehogy nem indul el a kamera a legutóbbi iOS-frissítés óta, erről panaszkodnak egyre többen a neten. ","shortLead":"Nehezen, vagy sehogy nem indul el a kamera a legutóbbi iOS-frissítés óta, erről panaszkodnak egyre többen a neten. ","id":"20250106_apple-iphone-ios-18-frissites-hiba-kamera-nem-mukodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57a0fa96-d6ef-4b7d-a119-e30c63075f45.jpg","index":0,"item":"9325f8f0-3271-4c58-8f8c-70870084d700","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_apple-iphone-ios-18-frissites-hiba-kamera-nem-mukodik","timestamp":"2025. január. 06. 17:03","title":"Komoly hibát tapasztal sok iPhone-os, frissítés után nem működik a kamera","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai kormány értesülések szerint Bassár el-Aszad bukása után több humanitárius segélyt engedne be a szír területekre. A további oroszellenes szankciók pedig az orosz olajat szállító tankereket célozzák.","shortLead":"Az amerikai kormány értesülések szerint Bassár el-Aszad bukása után több humanitárius segélyt engedne be a szír...","id":"20250106_usa-szankciok-sziria-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"e63357f8-24f2-42f3-96ea-8ade89a94116","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_usa-szankciok-sziria-oroszorszag","timestamp":"2025. január. 06. 10:58","title":"Enyhíteni készül a Szíriával szembeni korlátozásain az USA, miközben újabb Oroszország-ellenes szankciók jöhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","shortLead":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","id":"20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196.jpg","index":0,"item":"b9f42246-9b9b-4e94-a402-2e64c83b284e","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","timestamp":"2025. január. 06. 06:17","title":"A Hamász 34 túszt engedne el, ha létrejönne a tűzszünet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini központi pályaudvaron keresztül lép majd be Rómába, ahol már eddig is magas volt a biztonsági készültség.","shortLead":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini...","id":"20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b.jpg","index":0,"item":"1eabc76e-8604-4866-8c6b-97f520b867f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","timestamp":"2025. január. 05. 12:59","title":"Róma belvárosában vörös zónát vezetnek be, ami tiltott terület lesz a veszélyes személyeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bd25004-d7f5-412d-b04e-f17e1112e13e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A fővárosban, Washingtonban is komoly havazásra számítanak. ","shortLead":"A fővárosban, Washingtonban is komoly havazásra számítanak. ","id":"20250106_Az-evtized-legkomolyabb-havazasat-varjak-az-Egyesult-Allamokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bd25004-d7f5-412d-b04e-f17e1112e13e.jpg","index":0,"item":"60fd0dfb-af30-46eb-afe8-20542b8883f0","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Az-evtized-legkomolyabb-havazasat-varjak-az-Egyesult-Allamokban","timestamp":"2025. január. 06. 05:21","title":"Az évtized legkomolyabb havazása sújthatja az Egyesült Államokat, hét államban hirdettek szükségállapotot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbfdab36-d786-4e6f-ae85-d56aa8c0f25a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására kormánykritikus fellépőből Gulyás Gergely válik belőle.","shortLead":"A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására...","id":"20250106_Bodocs-Tibor-humor-vicces-nemzettudat-generator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbfdab36-d786-4e6f-ae85-d56aa8c0f25a.jpg","index":0,"item":"2a29b65a-6ea3-4930-8870-a777c15c4518","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Bodocs-Tibor-humor-vicces-nemzettudat-generator","timestamp":"2025. január. 06. 11:11","title":"Átalakult Bödőcs Tibor nemzettudata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70b92e82-861e-4277-91eb-bcaa4d01c35c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az optikai kábelhálózat kiegészítéseként, vagy inkább kiváltásaként hozná létre a NATO azt a rendszert, ami baj esetén az űrben továbbítaná az adatokat. A technológia adott, csak össze kell rakni.","shortLead":"Az optikai kábelhálózat kiegészítéseként, vagy inkább kiváltásaként hozná létre a NATO azt a rendszert, ami baj esetén...","id":"20250106_nato-urinternet-tenger-alatti-kabel-szabotazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70b92e82-861e-4277-91eb-bcaa4d01c35c.jpg","index":0,"item":"3ad9530d-c14c-49e4-8160-ddc59642899a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_nato-urinternet-tenger-alatti-kabel-szabotazs","timestamp":"2025. január. 06. 19:03","title":"Újfajta interneten dolgozik a NATO, ha bekapcsolják, az nagy bajt jelent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Tűz volt egy budapesti szállóépület egyik szobájában vasárnap délután, rövid időre kétszázötven embernek kellett elhagynia az épületet, de senki nem sérült meg.","shortLead":"Tűz volt egy budapesti szállóépület egyik szobájában vasárnap délután, rövid időre kétszázötven embernek kellett...","id":"20250105_budapest-tuz-szallo-tuzoltosag-evakualas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394.jpg","index":0,"item":"1b912191-0800-4c13-8369-544775b39fc3","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_budapest-tuz-szallo-tuzoltosag-evakualas-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 20:05","title":"Tűz volt egy budapesti szállóban, 250 embert kellett evakuálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Válságban a Budapest Szíve program? - A volt főépítész cáfol
szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?
Az új városvezetés szerint a Budapest Szíve projektet nehéz helyzetbe hozta, hogy az előző ciklusban a beruházás uniós támogatását más tartalomra kérték, mint ami a kiviteli szerződésben szerepelt, s emiatt az uniós támogatás is veszélybe került. Budapest volt főépítésze szerint azonban mindenben a szabályok szerint jártak el, és precíz eljárás esetében még akkor sincs veszélyben az uniós pénz, ha egyébként a rendszer hibás.
A Budapest Szíve Városfejlesztő Nonprofit Kft. június végén, sajtóbejáráson jelentette be, hogy az ősz elején átadják a program két projektjét, a Hídfőterek és a Kaputérség beruházást. Az első elem, azaz a Főutca-projekt már korábban elkészült. Amint azt a környéken járók már tapasztalhatják: a tavaly ősszel megkezdett beruházás mind a Károly körúton, mind a Március 15. téren és környezetében a végéhez közeledik, a kivitelezők már a garanciális javításokat, pótlásokat végzik.
Annak ellenére, hogy a Budapest Szíve projektet nem kísérték botrányok, s a fővárosi fejlesztések többségével ellentétben különösebben sokat nem is csúszott, önálló fejezetként szerepel a Tarlós István által nemrég bemutatott Fehér könyvben, amelyben a városvezetés az előző ciklusokból megörökölt „50 legsúlyosabb problémát” gyűjtötte össze.
A Fehér könyv szerint a Hídfőterek projekt legnagyobb hibája a rossz előkészítettség, emiatt például az uniós támogatásról szóló szerződésben és a vállalkozói szerződésben más-más műszaki tartalom szerepel. „A projekt megvalósítása során sok műszaki tartalomváltozásra volt szükség” – olvasható a Fehér könyvben. A városvezetés szerint a műszaki tartalom bizonytalansága olyan válsághelyzetet eredményezett, amelynek megoldása jelentős idő- és munkaráfordítást igényel.
MTI / Földi Imre
A problémagyűjteményből az derül ki, hogy nagyjából ugyanezek a gondok vetődtek fel a Kaputérség projekt esetében is. A mostani városvezetés szerint a fentiek veszélybe sodorták a teljes projekt mintegy 4,2 milliárd forintos európai uniós támogatását. A hvg.hu arra volt kíváncsi, mik is azok a problémák, amelyek válsághelyzetet eredményeztek. A Fővárosi Önkormányzatnak feltett kérdéseinkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) válaszolt.
Tervek, vállalások
A BKK szerint a beruházást rosszul ütemezték, így hiányos tervdokumentációt kellett engedélyezni, emiatt a műszaki tartalmat folyamatosan módosítani kellett. Az is kockázatot jelentett, hogy nem volt idő a kiviteli tervek elkészítésére a pályázati dokumentáció benyújtása előtt, ezért azokat a kivitelezőnek kellett elkészíteni, ez pedig kiszolgáltatottá tette a beruházót, vagyis a fővárost.
A közlekedési központ szerint az előző városvezetés pénzügyi szempontból túlvállalta magát, ezért az engedélyezési tervekben olyan beruházások is szerepeltek, amelyek végül nem valósultak meg, mint például a Madách téri és a Március 15. téri mélygarázs. (A BKK ide sorolja a Városháza Fórumot is. A Martinelli-tömb befejezése azonban sem a Hídfőterek, sem a Kaputérség projektnek nem volt része, és finanszírozási szempontból sem sorolható a Budapest Szíve projekt többi eleméhez.)
Pataky Zsolt
Az előző városvezetés eredetileg úgy tervezte, hogy a Hídfőterek első és második ütemét egyaránt a főváros valósítja meg. Tavaly februárban azonban a főváros és az V. kerület vezetése abban állapodott meg, hogy a második ütemért, azaz a Széchenyi (az egykori Roosevelt) tér és környezete megújításáért a kerület felel majd. A BKK szerint ugyanakkor nem gondoskodtak arról, hogy a két ütem ne váljon el időben egymástól, mint írják, ennek kezelése az új városvezetésre maradt.
Például
Az új városvezetés által megfogalmazott előkészítetlenségre a BKK több példát is megfogalmazott. Ilyen például a Belgrád rakpart forgalmi irányának megfordítása: az eredeti tervek szerint a rakpart jelenleg déli irányú forgalmát északivá alakították volna, a forgalmi rend 4-es metróhoz kapcsolódó átalakítása, továbbá a Főutca-program is ezzel számolt, ugyanakkor az átalakítás mintegy 800 millió forintos költsége a Budapest Szíve projekt egyik elemében sem szerepel.
A BKK felidézte, hogy az Erzsébet híd pesti hídfőjénél a Váci utca vonalában gyalogos-átkelőhelyet terveztek, ez azonban csak a Hídfőterek-projekt második ütemében szerepel, míg a gyalogátkelő biztonságát szolgáló középsziget kialakítását már az első ütem is tartalmazza. Megemlíti a BKK azt is, hogy a Március 15. tér átalakításával megszűnő parkolóhelyeket és turistabusz-várakozóhelyeket mélygarázzsal kellett volna pótolni, a garázsépítés viszont – mint azt fent már említettük – kikerült a projektből.
Alakul a Március 15. tér
Pataky Zsolt
A BKK ugyanakkor megjegyezte: „egy megfelelő módon előkészített beruházás esetében is felmerülhetnek olyan előre nem látható okok, amelyek a szerződés módosítását eredményezik”. A közlekedési központ szerint a műszaki tartalom módosítása a támogatás lehívhatósága és az elszámolhatóság szempontjából kockázatot jelent.
A műszaki tartalom módosítására vonatkozó kérdésünkre a BKK több tucat változtatást sorolt fel, ezek elsősorban kisebb műszaki változások, amelyek alapvetően a forgalomtechnikát, a közműépítést és a hírközlést, a köz- és díszvilágítást, valamint a térépítészetet érintik.
Rendszerhiba
Beleznay Éva, Budapest volt főépítésze szerint viszont mind a Budapest Szíve projekttársaság, mind a Főpolgármesteri Hivatal munkatársai a legjobb tudásuk szerint jártak el az ügyben. A beruházásért felelős szakember a hvg.hu-nak elmondta: amikor a főváros az uniós forrásokra pályázott, a projekt már építési engedéllyel rendelkezett; nem is lehetett volna másképp, mivel ez volt a szabály. A főváros közlekedési és közműcégei azonban módosításokat kértek, s ezeket végre kellett hajtani, máskülönben a projekt nem kapott volna kiviteli engedélyt.
Beleznay Éva
Horváth Szabolcs
A volt főépítész közölte: az uniós támogatásokhoz ezeket a módosításokat be kell jelenteni, de ha nincsenek nagy eltérések, és minden precízen le van könyvelve, a módosításokból nem lehet probléma. Beleznay Éva elmondta: más uniós projekteknek sincs kiviteli terve akkor, amikor a támogatási szerződést megkötik, nemcsak Budapesten, máshol sem. „Ez a rendszer hibája” – tette hozzá Budapest volt főépítésze.
Intézményi problémák
„Valóban voltak bizonytalanságok, hibák” – ezt már Koszorú Lajos, a Budapest Szíve program terveit készítő M-Teampannon Kft. vezető tervezője mondta lapunknak. Koszorú szerint „jellemző, hogy míg a Városháza közbeszerzési jogászai a pályázati kiírást egy évig készítették, addig a műemléki környezetben elhelyezkedő terület 30-35 szakmát érintő átalakításának engedélyes terveit mindössze három hónap alatt el kellett készíteni”.
A vezető tervező könnyelműnek nevezte azt, hogy a kiviteli tervek elkészítését a kivitelezőre bízták, mint mondta: „ez a hivatali apparátus felelősségáthárító mechanizmusa”. Koszorú úgy látja, az egymásra épülő lépések során, a különböző szereplők érdekei miatt változott folyamatosan a műszaki tartalom.
„Úgy költött el a főváros milliárdokat, hogy a megfelelő időben nem volt egy felelős, kompetens menedzsment a beruházás mögött." Szerinte a Városháza mint hivatali szervezet nem az ott dolgozó emberek tudása, hanem intézményrendszeri problémák miatt nem alkalmas egy ennyire összetett projekt lebonyolítására. Koszorú Lajos kijelentette: ezt a régi és az új városvezetés is érzékelte, utóbbi jobban.
A BKK cáfolja a cáfolatot
Cikkünk megjelenése után a Budapesti Közlekedési Központ e-mailben reagált Beleznay Éva volt budapesti főépítész szavaira. A BKK szerint a projekt nem építési, hanem engedélyezési tervvel bírt akkor, amikor a főváros uniós forrásokra pályázott, a támogatási szerződés megkötésekor jogerős építési engedélye sem a Hídfőterek, sem a Kaputérség projektnek nem volt.
A BKK közölte: a hatóságoknak hiányos tervdokumentációkat kellett engedélyeztetni, emiatt a kiviteli tervek készítésekor kellett lefolytatni azokat az egyeztetéseket, amelyeket a BKK szerint az építési engedélyezési eljárás idején kellett volna.
A közlekedési központ egyetértett a volt főépítésszel abban, hogy „ha nincsenek nagy eltérések, és minden precízen le van könyvelve, a módosításokból nem lehet probléma”. A BKK szerint azonban a megvalósult műszaki tartalom nagy mértékben tért el az eredeti műszaki tartalomtól.
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
Noha a Kossuth tér átépítését az Országgyűlés ma nagy többséggel megszavazta, a beruházás részleteiről semmit sem tudni. Az ország „főterének” megújítására várhatóan új terveket készítenek, pedig 2007-ben már lezajlott egy építészeti tervpályázat, amelynek az eredményével akkor mindenki elégedett volt.
A Szabadság híd és a Margit híd után a Petőfi híd felújítása a legsürgetőbb, ez most Budapest legrosszabb állapotú Duna-hídja. A Lánchíd felújítása attól függ, lesz-e rá pénz, az Árpád híd rekonstrukciója viszont biztosan a következő ciklusra marad. Hídkörkép.
A zöldpárt fővárosi képviselői szerint Budapest főtere lehetne az ideiglenes Városháza park és a Főpolgármesteri Hivatal parkolójának átalakításával létrejövő új köztér. A Városháza környezetének rendezésére messze nem ez az első terv, a nagy nekiveselkedés azonban eddig minden alkalommal kudarcba fulladt.