Irán visszalőtt: Az amerikaiak katari bázisát érte rakétatámadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Közel 70 milliárd forintot költött a kormány listaáron 2010 óta a saját reklámjára. Simicska Lajos érdekeltségei a kedvezményezettek élmezőnyében állnak.
A médiapiac talánya, hogy az állami infrastruktúra-üzletben való részvételből évente több milliárd forint nyereséget termelő Közgép Zrt., Simicska Lajos Fidesz-közeli oligarcha érdekeltsége miért lát egyre nagyobb fantáziát az MSZP-hez kötődő napilapokban – a kisebbségi pártalapítvány-tulajdonú Népszabadságban, illetve a pártközeli szatellitcég által megjelentett Népszavában – közzétett hirdetésekben. Míg 2010–2011-ben a politikai napilapok közül egyedül a Simicska-csoporton belüli Magyar Nemzetnek jutott Közgép-reklám, egy évvel később fordult a kocka: a Nemzet részesedése némiképp csökkent, a cég reklámjai pedig megjelentek a két ellenzéki újságban.
Kezdetben a 15 ezres értékesített példányszámú Népszavában szerényebb mértékben, 2012-ben listaáron összesen 11 millió forintért, 2013 első tíz hónapjában viszont a Kantar Media Kft. adatai szerint már 108 millióért. A Nemzetben 154 millióért, a Népszabadságban, illetve magazinjában 90 millióért tett közzé reklámot a Simicska-cég, vagyis a két baloldali újság összeadva jócskán megelőzi a kormánypárti napilapot. Az ellenzéki lappárosnál dolgozók nem érzékelnek elvárást Simicskáék részéről, legalábbis ezt mondta több megkérdezett újságíró, szerkesztő is a HVG-nek. Ezzel együtt a gazdasági cél kizárható a megfontolások közül – aligha valószínű, hogy a Népszava-előfizetők tömegesen indulnak új hidat rendelni –, és legalább ennyire kétséges a fő tulajdonos Simicskának a sokszínű tájékoztatást százmilliókkal támogató szponzori elkötelezettsége is.
Simicska csak morzsákat pörget vissza abból, amennyi közpénzes megrendeléshez jutott a cégcsoportja 2010 óta. A Közgép évente 300-400 milliárd forintos állami megbízáscsomagja nagy, de nem a teljes falat. A média- és reklámpiacon is meghatározó tulajdonos Simicska az állami hirdetések felpörgött piacán is tarol: a közpénzből finanszírozott reklámok első számú közzétevője az ő érdekeltségében álló közterületi reklámcég, a Publimont Kft., aminek – listaáron számolva – az elmúlt 3 évben 11,6 milliárd forint jutott.
A reklámszakmában emlékeztetnek: a piaci hirdetéseknél a valóságos ár gyakran köszönő viszonyban sincs a listaárral, így az efféle kalkulációk legfeljebb a trendeket érzékeltetik, az állami hirdetők azonban nagyvonalúbbak, kevésbé vehemensen alkudoznak a médiumokkal, így ebben a szegmensben a listaárral számolni nem feltétlenül vezet tévútra.
A Publimont tavalyi összbevételének harmada származik az államtól (a Kantar adatai idesorolják a közintézményeket, állami tulajdonú cégeket, illetve az önkormányzatokat), míg az egész reklámpiacon mindössze 2-3 százalékos a közszféra szerepe. E tekintetben egyébként az Orbán-kormány némiképp visszafogottabb elődeinél: 2006–2010-ben az állami hirdetések a piac 3,4 százalékát jelentették, összesen 82,4 milliárd forinttal, a jelenlegi ciklusban, tavaly októberig 65,8 milliárd forint volt a summa (de ez még felpöröghet, hiszen a választási kampány finise még hátravan).
A szintén Simicska-érdekeltségű Class FM, az egyetlen országos kereskedelmi rádió feltűnése a legnagyobbak között nem meglepetés, ahogyan a Magyar Nemzeté sem. Utóbbi az Orbán-kormány hivatalba lépése óta a 7. legnépszerűbb az állami reklámokról döntők szemében, de nem sokkal rosszabb, 12. helyezett volt a Medgyessy–Gyurcsány–Bajnai-időkben is (ekkoriban a Népszabadság volt az 5., jelenleg a 19.). A Heti Válasz már meglepőbb, az állam egymilliárd forintért népszerűsítette magát benne, ezzel ez a 11. legkedveltebb médiuma, míg a teljes hirdetők körében csak a nyolcvanadik.
„Csak” kétszer jobban szereti az állam a piacnál a Spéder Zoltán pénzember érdekeltségében lévő CEMP-csoportot, amihez az Index.hu is tartozik. A honlap kiadója listaáron 1,5 milliárdos közreklámbevételével a 10. a listán, míg a piacon a 21. (összevetésül: a nagy versenytárs telekomos Origónak 570 milliónyi állami reklám jutott, ami a 16. helyezésre volt elegendő).
A közszféra egyébként meglehetősen konzervatív reklámpolitikát folytat; az első húszban nem szerepel más online sajtótermék – ez éppen így volt a 2010-es kormányváltás előtt is.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.