800 milliárd forintos hitelkeretről tárgyal a MÁV az Európai Beruházási Bankkal

Ha ez meglesz, akkor a kölcsönből 600 kilométeren akarják korszerűsíteni a vasút pályahálózatát.

  • HVG HVG
800 milliárd forintos hitelkeretről tárgyal a MÁV az Európai Beruházási Bankkal

Tárgyalások folynak az Európai Beruházási Bankkal (EIB) mintegy 800 milliárd forintos hitelkeretről, amiből 15 jelentős pálya-korszerűsítést valósítanának meg, írta a Blikk érdeklődésére válaszul Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

A lap az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz fordult kérdésekkel arról, hogy mi valósult meg Lázár János januárban tett 10, a vasút fejlesztését érintő ígéretéből, ám Lázár helyett Hegyi felelt. A vezérigazgató ebben a válaszban írt arról, hogy ha meglesz az említett hitel, akkor nem egyszerűen a magyar vasúthálózat mintegy 7,5 százaléka újul meg, ennél nagyobb arányú lesz a hatás a vonatközlekedésre, mert egy-egy vasútvonal átbocsátóképességének javításával vagy a pályasebesség emelésével képesek lesznek rendszerszerűen javítani a menetrend tartását is.

A MÁV arra számít, hogy hónapokon belül megszülethet a döntés a hitelről. Hegyi hozzátette: a Magyarországnak járó uniós forrásokról sem mondott le a közlekedési kormányzat és a MÁV-csoport, ezeknek a felhasználásáról már kormányhatározat született.

A MÁV-buszokkal Tiborcz, a Lázár 10 vállalását hirdető plakátokkal Balásy Gyula cégei jártak jól

Miközben a MÁV klímával felszerelt megerősítő buszainak közel negyedét a miniszterelnök vejének érdekeltségébe tartozó Pannon Busz-Rent állítja ki, az állami vasúttársaság idén már mintegy 350 millió forintot költött el baráti cégeknél hirdetésekre.

A vezérigazgató a kérdésekre válaszolva közölte azt is, hogy az új késési biztosítás költsége éves szinten akár 2 milliárd forintra rúghat, de ez valójában bocsánatkérés az utasoktól. Azt írta, a múlt hét eleji természeti csapás hatalmas károkat okozott a MÁV infrastruktúrájában, és a késési biztosításból származó fizetési kötelezettségeinket is megemelte 10-12 millió forinttal. Az év első felében – még az új késési biztosítás előtt – mintegy 120 millió forint értékben fizettek visszatérítést az utasoknak.

Lázár János azt is vállalta január 8-án, hogy jövő év elejére a MÁV és a Volán az összes mosdóját felújítja. Hegyi szerint országszerte kb. 500 helyszínt kell rendbe hozni, már minden ötödik elkészült, vagy folyik a felújítása, időarányosan teljesülni fog Lázár ígérete.

Rizikósabb vécéhelyzetet teremt a több klimatizált vonat – így készül a MÁV a hőségriadóra

A vonatok, a sínek és a többi vasúti berendezés nagy része is akkor készült, amikor még nem hetekig tartó hőségriadót kellett kibírni. A MÁV részletesen megírta a HVG-nek, mit tesznek, hogy minél kevesebb baj érhesse az utasokat, vagy hogy ha már gond van, akkor hamar lehessen beavatkozni.

Hegyi Zsolt szerint az a vállalás is megvalósul, hogy 2026. április 30-ig ezer új buszt vásárolnak, amiből az első 500 még idén megérkezik. Kilencven már forgalomba állt, további 40 a hónap végéig érkezik. Elindították a beszerzését közel 870 alacsony belépésű, Euro VI környezetvédelmi normájú dízel busznak is, amiből annyit le lehet hívni idén, hogy szerinte biztosan meglesz a 2025-re vállalt összes új busz.

Száz újabb mozdony beszerzése be 2027 tavaszáig: tizenkettő már dolgozik, és az év hátralévő részében folyamatosan állnak szolgálatba továbbiak is Hegyi szerint.

A 4iG és a Magyar Vagon összesen 11 milliárd forintért szerződött a MÁV-val

A kormányfővel jó kapcsolatot ápoló Jászai Gellért óriáscége, valamint a Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető járműgyártó is zsíros falatokhoz jutott.

A közlekedési miniszter azt mondta, július elejére 100 felújított IC-kocsi érkezik a MÁV-hoz, és megrendelnek 285 új IC-járművet is, amire a fedezetet a kormány adja. Ebből mind a 100 elkészült, ám nem mind IC lett, csak több mint fele. Hegyi szerint most zajlik 285 új szerelvény beszerzésének az előkészítése is.

Vitézy Dávid januárban úgy reagált Lázár János 10 pontos tervére, hogy a tavaly még 3000 milliárdos, akkor ötpontos vasút-fejlesztési ígéretek – komolyabb pálya- és pályaudvar-fejlesztések, új járműbeszerzések – már a tervek között sem szerepelnek. Hegyi most azt írta, a tervek továbbra is érvényben vannak. Minden terv végrehajtásra kész, az 5 pontos akcióterv és a 10 éves vasútfejlesztési stratégia is. Ezeknek a megvalósítását az uniós források hiánya valóban lassítja, akadályozza, de a közlekedési kormányzat folyamatosan keresi az alternatív finanszírozási és fejlesztési megoldásokat.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.