Az ukrán válság óta sokaknak feltűnt, hogy Magyarországon is egyre aktívabbak a kifejezett orosz propagandát terjesztő internetes médiumok. Áttekintettük, hol tartanak ma a hazai szélsőjobb fontosabb oroszbarát szócsövei, és megpróbáltuk felderíteni, kik írhatják ezeket. De be kell vallani: sötétben tapogatóztunk.

Jó ideje tudott, hogy a magyar szélsőjobb melyik irányba húz geopolitikailag, az ukrajnai konfliktus idején pedig bejárták a világsajtót az arról szóló hírek, hogy a Kreml magasabb fokozatra kapcsolta az online információs hadviselést.

Ez részben jelentette azt, hogy például a Guardian cikkeinek kommentjeit Moszkvából pénzelt, rendes nyolcórás munkában dolgozó trollok árasztották el, de azt is, hogy szorosabbá vált a kapcsolat az EU-ellenes, radikális csoportokhoz köthető európai információs csatornákkal.

Putyin katonái

A jelenség első ismertté vált magyar vonatkozása az volt, amikor tavaly az orosz külügy megvádolta Magyarországot, hogy jogsértő módon tankokkal támogatja az ukrán hadsereget. Ennek politikai szempontból eléggé átlátszó volt az oka: az oroszok azt akarták bizonyítani, hogy a „nyugati blokk” tagjai éppúgy beavatkoznak a konfliktusba, ahogy Moszkva tette a szakadárok támogatásával. Az egész történetnek egy igazán különleges vetülete volt: az oroszok a vádat az addig teljesen ismeretlen hidfo.net nevű hírportál értesüléseire alapozták.

©

A hidfo.net (azóta már hidfo.ru) egy szinte csak orosz vonatkozású híreket közlő, a hivatalos putyini álláspontot terjesztő magyar nyelvű híroldal. Az oldal tartalmát tavaly nagyrészt a Kijev-ellenes háborús propaganda tette ki, mostanában pedig ugyanott – az élesedő török-orosz ellentét jegyében – főként Törökország és Recep Tayyip Erdogan államfő lejáratása és az ISIS-hez való kötése viszi a pálmát.

Az oroszbarát szélsőjobboldal orgánumainak legnagyobb része, így a hidfo.ru is, kényesen titkolja szerzői kilétét, impresszumuk nincs, domainadataik elrejtésére pedig különböző internetes anonimitásszolgáltatásokat használnak. Azonban az Index szerint a tankos hír berobbantóinak közük lehet a Magyar Nemzeti Arcvonal nevű, például kiképző táborokat szervező, vagy Radnóti-köteteket és FHM-et égető paramilitáris szélsőjobboldali szervezethez. (Bár a hidfo.ru szerkesztői olyan jól ismerik az orosz ügyeket, hogy könnyen lehet, a hungaristák csak valamiféle közvetítő szerepet tölthettek be.)

Amerika hajója és a kérész élet

A Magyar Nemzeti Arcvonalról tudható, hogy miközben szerintük a nyugati civilizációt a bevándorlók és a liberálisok pusztítják el, apokaliptikus prédikációikban gyakran látják Moszkvában a végső reményt („Kívánjuk, hogy az oroszok fojtsák vérbe az amerikaiak által összetákolt cionista ISIS-t és Asszad 'demokratikus' fegyveres ellenségeit.” “Ingatag a helyzet, ahol stabil pontot és kapaszkodót az orosz birodalmi építkezés politikája nyújthat. Amerika hajója Titanic-ként merül bele a geopolitika óceánjába”), és a másik hozzájuk köthető hírportál, a jövőnk.info is hasonló nézeteket vall („Az oroszok semmit nem bíznak a véletlenre, mert tudják jól, hogy a nyugati politikusok szavai kérész életűek.”).

De természetesen a magyar szélsőjobbos média origója, a kuruc.info sem tagadja, melyik oldalon áll a kérdésben („Putyin is kimondja: Amerika tehet az európai menekültválságról” “Putyin szerint a zsidók által vezetett Ukrajna a 'neonácizmus felé sodródik'”).

©

A hidfo.ru és a hasonló jellegű orientalista.hu mellett a legközvetlenebb orosz szócső a Kiállunk Oroszország mellett Facebook-oldal, amelynek tartalma szintén az orosz ügyek alapos ismeretéről árulkodik, néha magyar szélsőjobboldali portálokra, gyakrabban viszont orosz nyelvű forrásokra hivatkozik, alkalmasint magyar olvasók által nehezen dekódolható utalásokat is használva. Az ő fő témáik az ukrán konfliktus részletes bemutatása az orosz szeparatisták oldaláról, az ISIS Egyesült Államokkal, Izraellel és Törökországgal való azonosítása, illetve a fasisztának nevezett kijevi hatalom démonizálása.

Emellett a legtöbb emberhez eljutó oroszpárti oldal az 56 ezer lájkolóval rendelkező Titkolt hírek, amely sokféle, néha egymásnak ellentmondó összeesküvés-elmélet között sok anyagot átvesz a korábban említett oroszközeli orgánumoktól is.

Új hadoszlopok?

A migránsválság és a szíriai helyzet az utóbbi időben új perspektívákat nyitott a „titokban” oroszbarát retorika előtt. Az ebben a listában (a teljesség igénye nélkül) felsorolt híroldalak rendezőelvének leginkább a „minden, amire az emberek kattinthatnak” tűnik. Így történhet, hogy változó arányban, de rendszerint kaotikusan keverednek rajtuk a „Sokkoló mutáció! A lány 3 szájjal született”-féle bulvárhírek, a receptek, kiskutyák, valamint a politika és erőszakoskodó migránsokkal kapcsolatos rémhírek. Híreik általában szerfelett szenzációhajhászok, gyakran hivatkozás nélküliek, hevenyész módon megírtak.

©

Ezen oldalak készítőinek személyéről és indítékairól még kevesebbet tudunk, mint az előbbiekéről, mindenesetre bizonyos tendenciák feltűnhetnek. Az utóbbi időben megosztások ezreit begyűjtő migránsos álhírekkel nagyot menő, majd lebukó Híradó.top oldalon a bevándorlóellenes hírek mellett meglepően sok az olyan cím is, mint „Szíria megmentőjeként tekintenek Putyinra a szírek” vagy „Putyin nagy lépést tesz a békéért – tárgyal Erdogannal”. A külföldi híreknél pedig a kifejezetten Kreml-közeli Russia Today és Sputniknews tartoznak a leggyakoribb források közé. Sőt, az egész oldal egy indokolatlan Putyin-képpel indít („Teszteljük Putyinnal az oldal új sablonját”), és nem ez az egyetlen hasonló trash-híroldal, ahol ilyen tartalmakat lehet találni.

Érdekes fejlemény volt az utóbbi időben a Mr. Intoleráns nevű, rövid életű Facebook-oldal, amely úgy halmozta a keményvonalasan bevándorlóellenes, homofób, stb., néha lelkesen oroszbarát posztokat, hogy ebben a körben szokatlanul tájékozottan és „fiatalosan” mozgott a 4chan-féle kurrens mémvilágban. Az oldal készítője saját maga is viccelődött azon, hogy az „oroszok pénzelnék”, és tényleg orosz emailcímen lehetett vele kapcsolatba lépni. Az oldalt végül a Facebook letiltotta, miután például olyan képeket közölt, ahol Mark Zuckerberg újszülött lánya pénzzel táplálkozó szakállas zsidóként jelenik meg.

Orosz Ludas Matyi

Ami a „népművészeti” jellegű usertartalmakat illeti (például oroszbarát mémgyárosok idézetei, fotómontázsai), itt Putyin hol legyőzhetetlenül tökös és igazságos szuperhősként, hol pedig a felfuvalkodott atlantista nagyuraknak odamondó Ludas Matyi-figuraként jelenik meg. (Lásd például ezeket a képeket.) Valószínűleg sokak elképzeléseit adta vissza Kelet és Nyugat különbségéről az a körülbelül egy évvel ezelőtti Photoshop-montázs, amelyen Vlagyimir Putyin leborotválja az akkori Eurovízió-győztes Conchita Wurst szakállát.

©

A Kiállunk Oroszország mellett nemrég egy olyan montázst is kiposztolt, ahol a fürdőruhás Angela Merkel alakján gúnyolódik a kisportolt testére köztudottan büszke orosz elnök, de olyan poszt is van, ahol Barack Obamát majomhoz hasonlítják (a gúnyolódás ez utóbbi formájáról a Guardian a Kreml trolljairól szóló egyik cikke is külön említést tesz).

A „szép idézetek” internetes világára jellemző mitologizálás egyébként itt is működik, az ebbe a körbe tartozó legtöbb oldal lehozott például egy Putyinnak tulajdonított dörgedelmes, irodalmi hasonlatokkal teletűzdelt, a nyugati civilizáció romlásáról szóló szöveget, benne olyan mondatokkal, mint “Ebben a kultúrában Lady Gaga, az Android, Tim Burton, stb. képviselik az értéket, lesöpörve Mozart, vagy Tolsztoj által teremtett kultúrát”. Nekem valahogy furcsának tűnt elképzelni, ahogy az orosz államfő kimondja, hogy „Lady Gaga, Android, Tim Burton”, de némi utánakereséssel kiderült, hogy eredetileg a Pravda publicistája írta le ezt egy Putyint istenítő cikkben, amit aztán a magyar szélsőjobbos oldalak valamiért tömegesen adtak Putyin szájába.

Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!