Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Két év pereskedés után sem derülhet ki, hogyan készült annak idején az Orbán-kormány a Covid-járványra, és milyen megfontolásból hozott milliók életét korlátozó döntéseket. Az eljárást a kormány is sikerrel akadályozta a – kifejezetten erre az ügyre szabott -, visszamenőleges hatályú “lex HVG”-vel.

Titok marad, hogy milyen információk és egyeztetések alapján hozta meg válságkezelő intézkedéseit az Orbán-kormány 3-4 évvel ezelőtt, a koronavírus-világjárvány idején. A HVG pert vesztett a kormánnyal szemben: a Kúria döntése felülírta a Fővárosi Ítélőtábla tavalyi ítéletét, amely még lapunknak kedvezett.

Döntött az Ítélőtábla: ki kell adni az operatív törzs jegyzőkönyveit, amit külön jogszabállyal akart eltitkolni a kormány

Megváltoztatta az elsőfokú ítéletet a Fővárosi Ítélőtábla a HVG által indított közadatperben és úgy döntött, ki kell adni a koronavírus-járvány elleni operatív törzs üléseinek jegyzőkönyveit. Lapunk a kormányzat titkolózása miatt másfél éve indított pert az adatok nyilvánosságáért, amit Orbánék egy külön, visszamenőleges hatályú jogszabállyal igyekeztek gátolni – úgy tűnik, sikertelenül.

A nyolc hónappal ezelőtti másodfokú ítélet ugyanis még arra kötelezte a járvány kezeléséért felelős állami szervet, az operatív törzset, hogy adja ki a Covid-járvány kezdeti időszakában tartott üléseiről készült jegyzőkönyveket, amelyeket igyekeztek titkolni. Ehhez képest alapvető fordulat, hogy nemrég  

a Kúria az operatív törzs felülvizsgálati kérelmére indított eljárásban úgy ítélt, a HVG számára kedvező döntést hatályon kívül helyezi, és kitart a járvány idején hozott döntések hátterét adó jegyzőkönyvek nyilvánosságtól való elzárása mellett. 

Így több száz oldalnyi irat, amelyet a kormányzat minden eszközzel próbált titkolni, titokban is marad. Azért, mert a Kúria szerint nem zárható ki, hogy lesz egy újabb világjárvány, amikor ismét használni kell azt a védelmi rendszert, protokollokat, amelyekről az operatív törzs ülésein annak idején szó esett. 

Megítélésük szerint emiatt “ezeknek az adatoknak a nyilvánosság előli időleges elzárásához fontosabb közérdek fűződik, mint a megismerhetőségükhöz”. A Kúria az ítélet indoklásában azt írta: “

kiemelkedő társadalmi (köz)érdek fűződik ahhoz, hogy a tervek egy újabb járvány esetén is rendelkezésre álljanak, azokat a nyilvánosság ne ismerhesse meg.” 

A HVG több, mint két éve, 2022 májusban indított pert azok után, hogy a koronavírus-járvány idején működő operatív törzs nem volt hajlandó kiadni a pandémia idején tartott üléseinek jegyzőkönyveit. Arra hivatkozva tagadták meg a választ, hogy a dokumentumok még mindig döntés-előkészítő iratok.  

Tíz évre „titkosítják” az operatív törzs minden döntését és dokumentumát

Milliókat érintő járványügyi korlátozásokat és döntéseket hoz, illetve javasol a kormánynak a csaknem két éve működő operatív törzs, ám az, hogy mit mérlegel és mi alapján dönt a testület, legkorábban 2030-ban derülhet ki, mivel az ülések dokumentumai tíz évig nem nyilvánosak.

A HVG azért perelt, mert kíváncsi volt, milyen adatok, elemzések alapján, milyen szempontokat mérlegelve hozta meg ülésein a döntéseket a testület, működésének csaknem két éve alatt. Ugyanis a 2020 januárja és 2021 novembere közti 159 ülésén a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős  

operatív törzs számos, a magyarok millióit, vállalkozások százezreit, továbbá az államigazgatás és a gazdaság szereplőit érintő számos döntést, korlátozást hozott.  

Ahogy most a Kúria bírái, korábban az Ítélőtábla bírói tanácsa is átnézte az összesen 175 jegyzőkönyvet, és ők csupán 13-ban találtak pár bekezdést, amelyet az iratok kiadásakor indokoltnak tartottak kitakarni, mert azok a döntés-előkészítő munkát végző személyekhez köthető “véleményező tartalmi elemek”. 

Az eljárást 2022 őszén a kormány is próbálta gátolni. A lex HVG-t erre az ügyre szabták, visszamenőleges hatállyal. A rendelet szerint “az Operatív Törzs feladat- és hatáskörébe tartozó döntés meghozatalára irányuló eljárás során készített vagy rögzített, a döntés megalapozását szolgáló adat nem nyilvános”. 

A HVG bírósági perének közepén írta át a kormány a szabályokat, hogy eltitkolhassa, miről szóltak az operatív törzs ülései

Az ukrajnai háború miatti veszélyhelyzetre hivatkozva titkosította, ráadásul visszamenőleges hatályú rendeletében a kormány a koronavírus-járványt kezelő operatív törzs üléseinek jegyzőkönyveit – éppen akkor, amikor ez ügyben bírósági eljárás zajlik, amit a HVG indított az adatok nyilvánosságáért.

Tehát a változtatás után nemcsak a jövőbeni operatív törzsek, hanem a folyamatban lévő perben érintett operatív törzs jegyzőkönyvei is automatikusan döntés-előkészítő jellegűek, így nem adhatók ki. Előírták, hogy az ilyen dokumentumokat bírósági eljárásban az ügy irataihoz nem is szabad csatolni. Ezzel  

a kormány arra kötelezte a független bíróságot, hogy maga “menjen az ügy után”, és berendelte a bírót iratbetekintésre egy állami szervhez – ez viszont felvetheti a hatalmi ágak szétválasztására vonatkozó alkotmányos követelmény sérelmét is. 

A bírók mégis zokszó nélkül eleget tettek ennek: megvizsgálták, hogy az iratok alapján indokolt-e a titkolózás. Míg első fokon a törvényszék arra jutott, hogy igen, az Ítélőtábla ellenkezőleg: kötelezte az operatív törzset a kért iratok kiadására, mondván, a döntések már megszülettek, nincs mit titkolni.  

Végül utolsó körben a Kúria az iratok ismételt áttanulmányozása után arra a következtetésre jutott, hogy “a rendkívüli veszélyhelyzetben készült jegyzőkönyvek – az abban foglalt adattartalom komplexitására is figyelemmel – nyilvánossága a kivételesen korlátozható kategóriába tartozik.”

Az operatív törzs 159 ülést tartott csaknem 2 év alatt – az ott történtekről részleteket nem tudni

A közérdekű adat megismerését célzó perben a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezettel együttműködve Nehéz-Posony Kata ügyvéd képviselte lapunkat. Hegyi Szabolcs, a TASZ politikai szabadságjogok szakértője a HVG-nek “rémisztőnek” nevezte a Kúria döntését, mivel szerinte 

azzal a bíróság gyakorlatilag cenzúrát vezet be, elvitatva azt a jogot, hogy az újságíró és az olvasók az egyébként nyilvános információkat maguk értelmezzék. 

Hegyi elékeztetett: a Kúria szerint ha a közérdekű dokumentumok egyes elemeinek jogszerű kitakarása értelmezhetetlen adatot eredményezne, nincs lehetőség arra, hogy egyes részeinek megismerhetőségéről a bíróság külön-külön döntsön, hanem a teljes anyag nyilvánosságra hozatala megtagadható. 

Hegyi ezzel szemben úgy látja, a bíróság joga eldönteni, van-e a kért dokumentumban olyan adat, aminek a nyilvánossága jogszerűen korlátozható, és ezt neki kell kijelölni. Ez a bíróságnak kötelessége is, és kényelmi megfontolásból nem spórolhatja meg a döntést, csak mert sok adatról kellene külön döntenie. 

Nehéz-Posony Kata pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a Kúria “nagyvonalúan átlépett” afölött, hogy a kormány alkotmányos felhatalmazás nélkül, folyamatban lévő konkrét ügybe avatkozott be egyedi jogalkotással, ráadásul a háborús helyzetre hivatkozva, bár annak semmi köze a korábbi járványhoz. 

Így lett Magyarország államformája operatív törzsközösség

Augusztus 20-tól és az energia-veszélyhelyzettől a pápalátogatáson és a koronavíruson át az aszályig és vadászati kiállításig az Orbán-kormány válasza egy és ugyanaz: kell egy operatív törzs, de legalábbis egy akciócsoport. Igaz, hogy egy részük teljesen haszontalan, de legalább a cselekvő kormányzat látszatát keltik, még ha tevékenységük a legritkábban transzparens.

Abszurdnak nevezte Nehéz-Posony Kata azt a kúriai érvelést is, hogy az információk nyilvánosság előli elzárását jövőbeni járványok kialakulása indokolja, ami persze lehetséges, de a jegyzőkönyvekkel érintett, 3-4 évvel ezelőtti járványügyi döntések már rég megszülettek, többségük meg is szűnt,  

a védekezési intézkedések jó részét már ismerjük, ezért ennek a nyilvánossága nem korlátozza az újra bevezetésüket, csak azt nem tudjuk, hogy milyen adatokon és hatásvizsgálatokon alapultak, ami viszont amúgy is más lenne egy új helyzetben. 

Akárhogy is, a Kúria döntése ellen lehetne fordulni az Alkotmánybírósághoz (Ab), majd akár a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához (EJEB) is, de a jogi helyzet mérlegelése után úgy döntöttünk, nem tesszük. Hegyi Szabolcs szerint, ha ugyanis a Kúria “rendkívül tág és paternalista” jogértelmezését 

az Alkotmánybíróság is helyben hagyná, azzal gyakorlatilag ellehetetlenítené a jövőbeli közadatigénylések igen jelentős részét.  

A kockázatot szerinte növeli az, hogy itt nem a rendes működéssel összefüggő kormányzati iratokról volt szó, hanem a speciális, járványhelyzetben működő válságkormányzás nyilvánossága a kérdés, így kiszámíthatatlan, hogy ezt az Ab vagy az EJEB a nyilvánosság mellett vagy ellene szóló érvként értékelné. 

A további eljárás Nehéz-Posony Kata ügyvéd szerint is tartogathat veszélyeket az adatnyilvánosságra, hiszen “ha ezt, a kúriai döntést hagyná helyben az Alkotmánybíróság, akkor az egy jogszűkítő helyzet konzerválását jelentené, ez pedig a jövőbeni, adatnyilvánosságot érintő eljárásokat nehezíthet meg.” 

Mégis, miről szól a titkolni kívánt irattömeg?
Azt tudjuk, hogy a Pintér Sándor belügyminiszter vezetésével működő, gyakran Orbán Viktor miniszterelnök részvételével ülésezett operatív törzs a létrehozása, 2020. január 31-e, és az adatigénylés időpontja, 2021. november 25-e között 159 ülést tartott, és ezekről összesen 175 jegyzőkönyv készült. Ezekbe belenézett az első fokon eljáró törvényszék, majd a másodfokon döntést hozó ítélőtábla, és végül a Kúria is.
Az ítéletek konkrétumokat nem, de utalásokat tartalmaznak a jegyzőkönyvekben érintett témákra. A Kúria határozata például rögzíti: “az áttanulmányozott iratok olyan komplex adattömeget foglalnak magukban, amelyek az ország járványügyi védekezése kiépítésének elemeit tartalmazzák, a lakosság egyes csoportjai, a védett személyek, kiemelt objektumok védelmének személyi és tárgyi kiépítése, a járvány esetén szükséges intézkedések protokollja tárgyában”. Azt is leírták, hogy “a jegyzőkönyvek ezek mellett tartalmazzák az aktuális járványügyi helyzet ismertetését, a kórházban kezelt esetszámokat, az intenzív osztályon ápolt betegek, továbbá a gyógyultak, illetve az elhunytak számát is.”
A Kúria határozatából derül ki az is, hogy “a jegyzőkönyvekben foglalt megnyilatkozások (…) konkrét eseményekre, esetekre is reflektálnak”, továbbá “meghatározták a kritikus infrastruktúra védelmének megszervezését, a mentőszolgálatok, egészségügyi dolgozók védelmét, azok szintjét, a járvány terjedése miatt szükséges átcsoportosításokat, rezidensek, hatodéves medikusok bevonását a védekezésbe, a vérplazma, oltóanyagok beszerzésének rendjét.” 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!