Tetszett a cikk?

A legtöbb kis- és közepes vállalkozásnak önhibáján kívül nehezebb körülményekkel és jelentősen csökkenő forgalommal/profittal kellett az elmúlt időszakban szembenéznie. Ilyen körülmények között vétek nem kihasználni azokat az extra előnyöket, melyeket az internet nyújthat számukra. Mire kell figyelni a honlap kialakításánál? Mitől lesz nyereséges egy webáruház?

A felhasználók több, mint 80 százaléka használja az internetet információ-gyűjtésre egy-egy fontosabb vásárlása előtt, plusz közel 50 százalékuk tervezi, hogy közvetlenül a hálón fogja intézni a vásárlásainak egy részét – talán nem szükséges külön ecsetelni, hogy miért hasznos, ha ezen potenciális vásárlók megtalálnak minket. A hatalmas kereslet eléréséhez viszont szükséges, hogy teljes termékpalettánk könnyedén megtalálható és megrendelhető formában legyen megtalálható a neten - amire termékszámtól függően egy direkt értékesítési oldal vagy egy webáruház lehet a megoldás.

Névjegy helyett felhasználóbarát honlap

Nem kérdés, miért érdemes egy mai cégnek láthatóvá válnia az interneten, de jóval kevesebb szó esik ezen „internetes megjelenés” optimális módjáról. A legtöbb cégnek csak egy honlapja van, mely az általános cégbemutatáson túl legfeljebb egy PDF árlistát tartalmaz a termékekről/szolgáltatásokról – ez nem több, mint egy online névjegykártya. Ha valaki konkrétan az adott céget keresi, akkor általában megtalálja így is, de egy szimpla honlap nem segít a neten lévő óriási (és egyre növekvő) kereslet „lecsapolásában”.A vásárlók általában nem céget keresnek, hanem terméket: nem azt tudják, hogy honnan akarnak vásárolni, hanem azt, hogy mit. Ezért fontos, hogy ne csak egy PDF katalógus legyen a kínálatunkról (vagy pláne ne egy telefonszám-email cím páros, hogy itt kérhetnek ajánlatot), továbbá ne rejtegessük az árainkat, hanem nyíltan, jól strukturáltan tegyünk fel a termékeinkről annyi információt, amennyit csak lehetséges.

Kössük össze a médiacsatornákat!

Minél több csatornán keresztül tudjuk elérni a lehetséges vásárlókat, annál nagyobb az esélye, hogy végül nálunk fognak vásárolni. Statisztikák szerint egy offline (hagyományos, nem internetes) és egy online bolt nemhogy egymás elől „szívná el” a vásárlókat, de kölcsönösen segítenek egymás forgalmának növelésében, tehát még az offline boltunk forgalmát is növeli egy hatékony webáruház!

Erre persze tudatosan is „rá lehet erősíteni”, például minden offline vásárlónak adni egy kupont a webáruházhoz, illetve minden online látogatót „terelni” az offline boltok felé (például a személyes átvétel lehetőségét is biztosítva minden vásárláshoz, illetve speciális offline kedvezmények/akciók hirdetésével). Szintén hasznos, ha egy korábban csak offline hirdetett akciót az interneten is hirdetünk: az ilyen több csatornán futó akciók hatékonysága jóval nagyobb mértékben nő, mint ha külön-külön futtattuk volna őket.

Csoportosítsuk át a költéseket!

Aki eddig főleg offline hirdetett drasztikus, és egyúttal rendkívül kellemes eredményeket tapasztalhat meg, amikor a hirdetési költségeit részben az internetre csoportosítja át. Az online marketing eszközök ugyanis azon túl, hogy teljes mértékben mérhetőek (azaz tökéletesen kiderül, hogy adott helyen érdemes-e hirdetni, vagy sem), általában sokkal költséghatékonyabbak is: egy vevő megszerzésének költsége általában töredéke egy offline eszköz által szerzett vevőének.

Még nem találkoztunk olyan céggel/termékkörrel, ahol több-kevesebb online marketing eszközt ne lehetett volna sikeresen alkalmazni. Fontos viszont a megfelelő „fogadó felület”: egy internetes hirdetéshez szükség van egy olyan oldalra, ami fogadja és „lekezeli” a látogatókat – és itt egy direkt értékesítésre alkalmas, jól megszerkesztett weboldallal az adott marketing kiadások sokkal magasabb megtérülését tudjuk elérni.

Elérhetővé válni költséghatékonyan!

Aki eddig főleg offline marketingben „utazott”, annak elsőre szokatlan lehet az internet által diktált vevő-központúbb üzletmenet. Itt ugyanis sokkal inkább a vevő kezében van a kontroll, ő dönti el, hogy mit és mikor csinál, és általában nem a cégek találják meg a vevőket, hanem fordítva: a vevők keresnek megoldást valamilyen problémájukra, és találják meg azokat a cégeket, akik „hagyják”, hogy megtalálják őket. Ez a fajta elérhetőség nehezebb, mint hinnénk: az internet hatalmas, a verseny is növekszik, és bizony keményen meg kell dolgozni a láthatóságért. Szerencsére számos lehetőségünk van arra, hogy a megtalálhatóságunkat javítsuk, többek között a keresőoptimalizáció, a fizetett keresőhirdetések, a termékmegosztó/ár-összehasonlító oldalak, számos tematikus katalógus-oldal, internetes plázák.

Ezen eszközök általános jellemzője (azon túl, hogy jól mérhetőek), hogy rendkívül minőségi látogatottságot vonzanak: az ilyen marketing eszközök által vonzott potenciális vásárlókat általában jóval egyszerűbb vásárlásra bírni, mint a hagyományosabb marketing-kampánnyal bevonzott látogatókat.

Használjuk ki a partnerek erejét

Internettől független tény, hogy közösen többet el lehet érni, mint egyedül. Az Internet mindössze egy hatékony eszköz a más cégekkel való együttműködésünk magasabb szintre helyezésében. A keresztmarketing akciók különösen jól működnek a direkt értékesítést is folytató cégek között: gyakorlatilag nulla költséggel lehet javasolni egymás termékeit a saját vevőinknek (feltételezve, hogy nem konkurens cégekről van szó). A bátrabbak kipróbálhatják, hogy hírlevélben is kiküldik egymás ajánlatait, vagy kiegészítő termékként magában a webshopban árulják a partner termékeit, míg az óvatosabbaknak elégséges lehet, ha mondjuk minden vásárlás után adnak egy kupont a partner áruházához (miután a vevő már feladta a rendelést, és már nincs mit „veszíteni”). Az internetes partneri kapcsolatok szépsége nem csak azok „olcsóságában” rejlik, de még inkább az automatizáltságban: egyszer kell kialakítani egy partneri kapcsolatot, és utána az automatizáltan, emberi munkaigény nélkül is képes olajozottan működni, és termelni a bevételeket.

Zajdó Csaba
www.webshopexperts.hu

 

 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!