Radó Péter: Digitális oktatás - ugyanaz másképpen?

4 perc

2020.03.29. 06:15

A kormányzati virtuális valóságban továbbra is él Hoffmann Rózsa szelleme - állítja a HVG-nek írt véleménycikkében Radó Péter oktatáskutató, aki szerint a közeljövőben a digitális oktatás mellett sokat fogjuk használni a digitális szegénység fogalmát is.

A miniszterelnök egyetlen mondattal egy pénteki reggelen csapdába terelt minden iskolát, pedagógust, tanulót és szülőt. Azt találta mondani, hogy az iskolákat nem lehet bezárni, mert akkor fizetés nélküli szabadságra kellene küldeni minden pedagógust. Ez végül (némi pálfordulás után) azt eredményezte, hogy az iskolák most ugyanúgy működnek, csak úgynevezett digitális munkarendben.

Az üzenet egyértelmű: haladni kell a tananyaggal.

Az iskolák és a pedagógusok nagy része a bejelentést követő első tanítási napon jogkövető magatartást tanúsítva éppen ezzel próbálkozott: a Kréta nevű tanügyigazgatási platformon feladta a napi leckét, elkönyvelte a nem időben bejelentkezők hiányzását, elküldte a szülőknek a tanulnivalót, vagy a táblánál állva streamelte az előadását.

A kormányzat pedig buzgón fenntartotta a kormányzás látszatát: tájékoztatót helyezett ki az Oktatási Hivatal honlapjára, melyben a piacról kiszorított tankönyvkiadó ingyenesen letölthetővé tett könyveit vagy magáncégek videóit ajánlotta a pedagógusoknak. A tankerületek pedig tették, amire alkalmasak, például bekérték az otthoni órarendeket.

A kormányzati virtuális valóságban továbbra is él Hoffmann Rózsa szelleme: a tanulók derűs rendben végzik a dolgukat.