Hazai adaptációs kísérletek a liberális világtrendek különböző korszakaiban
Most érkeztünk el ahhoz a ponthoz, hogy a cikkünk első részében leírt korszakokban, a korszakok fő tendenciáihoz viszonyítva elhelyezhessük Magyarországot. Ahhoz ugyanis, hogy a mai magyar helyzetet reálisan értékelhessük, részletesebben látnunk kell, hogy a régebbi nyugat-európai politikai fejlemények hogyan érintették Magyarországot. Ebben a részben sem teszünk mást, mint az előzőben: azt nézzük meg, hogy
- a liberalizmusnak milyen szövetségesei voltak Magyarországon, és
- hogyan tudott társadalmi integrációt teremteni a liberalizmus nálunk
Természetesen mindezt nem azért tesszük, mert azt hinnénk, hogy itt is valami hasonlót találunk. Ellenben nagyon is szükséges egy ilyen vizsgálat, mert a magyar közéletben uralkodó gondolat, hogy Magyarország nyugatos ország. Ha pedig ez így van, akkor ennek meg kell mutatkoznia az egyes korszakokban. Megelőlegezve itt is mondandónkat, azt látjuk majd, hogy a nyugati minta elviekben történő követése a nyugatiaktól merőben eltérő eredményekre vezetett.
Az első adaptáció: Liberalizmus és nemzetállam viszonya a dualizmusban
Az első, amit leszögezhetünk, hogy a liberális korszellemet az 1867-es kiegyezés után szinte valamennyi hazai politikai szereplő példásan adaptálta. Szokás megemlíteni például, hogy a dualizmus parlamentjében ülő valamennyi releváns párt liberálisnak mondta magát, és versenyzett azon, melyik a liberálisabb. Közöttük tehát ideológiai törésvonal nem volt.
A törésvonalat azonban épp az képezte, ami a nyugati fejlődésben a fentebb említett első liberális korszak fő jellemzője volt: a liberalizmus és a nemzetállam egymáshoz való viszonya.
Ha valami sci-fibe illő fordulat hatására egy asztalhoz ülhetne valaki a XIX. század közepéről egy mai honfitársával, tudnának-e úgy beszélgetni egymással, hogy meg is értik a másik problémáit? Nehéz még csak elképzelni is egy ilyen találkozót, hiszen annyi minden lett más a világban és nem csak a monumentális társadalmi és technológiai változásokra kell itt gondolni, hanem a megélt múlt másféleségére és a magyarsággal, illetve nemzettel kapcsolatos eltérő felfogásokra is.
Egyfelől Magyarország ebben az időszakban nem önálló nemzetállam; másfelől azonban a nyugatról importált nemzetállam gondolata Magyarországot sajátos helyzetben találja. A nyugat-európai és a magyar nemzetállam alapvető különbségéről magyar nyelven Joó Tibor írta a legjobb könyvet. Ebben az áll, hogy az a fajta nemzetállami gondolat, ami a nyugati liberalizmust áthatotta a 19. században, Magyarországon adaptálhatatlan volt, illetve adaptálása súlyos problémákhoz vezetett. Ahhoz, hogy ezt értsük, röviden utalnunk kell a magyar társadalomnak európai összehasonlításban is szokatlan nemzetiségi összetételére, mármint arra, hogy itt nem volt meg a nemzetállam létezéséhez szükséges nemzeti elem többsége a nemzetiségekhez képest.
De Joó ezt nem valami negatívumként, hanem egyfajta nemzetiségi tényként rögzíti, és a 19. században divatos liberális nemzetállamot szembe állítja a hazai etnikai viszonyokból következő birodalom realitásával. Magyarán azt állítja, hogy a nemzetállam itt nem egy szerves fejlődés eredménye, hanem éppen hogy egy szerves fejlődést tör meg, és viszi bele abba a nemzetiségi ellentétek és konfliktusok súlyos gyúanyagát. Természetesen nem tudhatjuk, mi lett volna, ha a liberális magyar elit nem száz százalékosan próbálja átültetni Magyarországra a nemzetállam modern nyugati gondolatát. Csak azt tudjuk, hogy a liberális nemzetállamot itt nem sikerült megvalósítani, azaz az a fajta szövetség liberalizmus és nemzetállam között, amiről írásunk elején szóltunk, itt nem valósulhatott meg.
De nem történt meg liberalizmus és nemzetállam szövetsége jegyében a magyar társadalom integrációja sem.
Ha fellapozzuk Szekfű Gyulának a dualizmus koráról írott híres könyvét, abban azt találjuk, hogy a magyar társadalmon belül nem formálódott ki semmilyen belső egység. Ugyanígy foglal állást A liberalizmus történelme című, 1926-os könyvében Balla Antal is. Ő egyenesen úgy fogalmaz, hogy a magyar társadalomban semmiféle „kompakt egység” nincs. Másképpen úgy is mondhatjuk: sem a liberális kormányzó erők nem tudtak az Ausztriával való együttélés programjához egy koherens integrációs stratégiát kapcsolni, sem azok a liberális ellenzéki erők, amelyek a viszony lazításáról és a nemzeti függetlenség erősítéséről beszéltek.
A korabeli magyar társadalom pedig végképp nem volt abban a helyzetben, hogy a pártoktól, a politikától és az államtól függetlenül valamilyen „önintegrációs” mechanizmust dolgozzon ki a maga számára, és a szerint éljen. Így tehát elmondhatjuk, hogy hiába volt liberális a magyar politikai elit szinte mindegyik szelete, sem a liberalizmus és a nemzetállam zökkenőmentes szövetségét nem tudta létrehozni, sem pedig integrációs programot nem tudott kínálni.
Milyen ellenzékben lenni harminc éven át egy monolitikus kormánypárt árnyékában? Ki lehet-e törni a politikai karanténból? Lehet-e rendszert váltani egy választási győzelemmel? Ez mind csupa olyan izgalmas kérdés, amik a XIX-XX. század fordulóján épp olyan időszerűek voltak, mint ma. A témát a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetének tudományos főmunkatársával, Cieger Andrással jártuk körbe.
Második adaptáció: Magyar politika a liberalizmus és a demokrácia szövetsége korában
Mint fentebb láttuk: liberalizmus és demokrácia szövetsége Nyugat-Európában a 19. század végétől teremtődött meg, döntően az általános választójog segítségével. Természetesen Nyugaton sem volt ez egyszerű, hiszen a liberálisok féltek a túlságos demokráciától, ezért a választójog még a legfejlettebb országokban is csak fokozatosan (Angliában például egy évszázad alatt) teremtődött meg.
A magyar politikai elit – mint ugyancsak láttuk – nem járt szerencsével a nemzetállam projektjével, mert az élesen szembeütközött a történelmi hagyománnyal, a soknemzetiségű birodalmiság tradíciójával. Itt tehát a helyett, hogy a kettő szervesen összefonódjon, a nemzetállami gondolat súlyos belső konfliktusokat idézett elő. A kérdés az, ennél nagyobb szerencsével járt-e a második nyugati liberális korszak itthoni adaptációja, azaz: volt-e lehetőség továbbfejleszteni a magyar liberalizmust a demokrácia felé?
Először is meg kell állapítanunk, hogy már a dualizmus második felében is voltak szerzők, akik szükségesnek tekintették ezt a továbbfejlesztést. Szándékosan kevésbé ismert szerző példáját hozzuk: Bernát István: A magyar demokrácia múltja, jelene és jövője című könyvében éppen a demokratikus elvek kiteljesedését, pontosan a demokrácia negligálását kéri számon a dualizmuson. És persze számos (a mai olvasó számára ismertebb) tudós és politikus is szükségesnek látta a liberális rendszer demokratikus irányú kibővítését (a legismertebb közülük Jászi Oszkár). Azonban az 1. világháború ezt a folyamatot drasztikusan leállította, és Magyarországon
a világháború után nem volt mód liberalizmus és demokrácia szövetségének megteremtődésére.
Máig heves viták folynak arról, hogy mi volt történelmi szükségszerűség az első világháború utáni években. Trianon 100 év múltán is kísértő sokkja viszont vitathatatlan. A Trianon-érzést megfogalmazó, a Trianon-kérdést elemző tengernyi írás közül a traumaközeli években születettekből válogat a centenáriumon a hvg360 - 8. rész. Jászi Oszkár írását felolvassa: Znamenák István.
Ennek döntő oka, hogy az 1914-1918-as háború nyomán nem volt lehetőség sem a jog-, sem az eszmei vagy rendszerbeli folytonosságra. Éppen a diszkontinuitás, ami a szemünkbe tűnik. Ez leginkább Szekfű Gyula új rendszert megalapozó könyvében, a már említett Három nemzedékben jön elő, amelyben a szerző az előző korszak liberalizmusát tekintette a dualizmus legnagyobb bűnösének, éspedig azért, mert ebből következett magának a rendszerkeretnek, az Osztrák-Magyar Monarchiának a szétesése.
De ezen túlmenően a liberalizmus másban is bűnös a kialakuló Horthy-rendszer hivatalos ideológiája szerint. Abban, hogy a liberalizmus túlságosan radikális mozgalmak (demokrácia, szociáldemokrácia) előtt nyitotta meg az utat. Ebből fakadóan pedig itt szó sem lehet arról, hogy liberalizmus és demokrácia az új rendszerben szövetségesei legyenek egymásnak. A liberalizmus rendkívül kritikusan szemlélt fogalom és tartalom lesz tehát. Liberalizmus és demokrácia fogalmai élesen elválnak egymástól, s kialakul a demokráciának egy olyan értelmezése, amelyben a demokráciának nem a diktatúra az ellentéte, hanem a liberalizmus. Ottlik László, a korszak vezető politikatudósa sokat írt arról, hogy szerinte demokrácia és diktatúra nem egymást kizáró fogalmak. Így a reális megoldás egy demokratikus diktatúra.
Mindehhez persze az is hozzájárult, hogy
Magyarországon vagy nem voltak, vagy 1918-19 után marginális helyzetbe kerültek azok az erők, amelyek a nyugati fejlődésnek ezt a második korszakát (a liberális demokrácia előmozdítását) képviselhették volna.
Magyarországon egyszerűen egészen mások voltak a körülmények és feltételek. A trianoni béke után nemigen volt olyan mértékadó politikai erő, amely ne a békerendszer felülvizsgálatát helyezte volna szemlélete középpontjába. A liberalizmus-demokrácia szövetségnek nálunk tehát az előző korszakkal és a világháború lezárásával összefüggő súlyos korlátai voltak. Ezzel magyarázható, hogy természetesen nem teljesülhetett a második feltétel sem: a liberális demokrácia társadalomintegráló szerepe sem.
A mai magyarországi hivatalos kereszténységbe - mely számára az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus kitüntetett esemény - belefér a szociális érzéketlenség, valamint független szervezetek és különböző kisebbségi csoportok, hajléktalanok, romák, rabok, homoszexuálisok elleni hangulatkeltés is.
A társadalom integrációja a liberalizmus második nagy periódusában (mint láttuk) a jóléti állam segítségével történt meg. A kérdés az, hogy mi történt Magyarországon jólét-ügyben részben még a két háború között, részben már 1945 után, főképpen a Kádár-rendszerben. Vajon volt a liberális demokráciák korabeli modelljéhez hasonló társadalomintegráció?
A Horthy-korszakban nyilvánvalóan nem lehetett cél a jólét, hiszen éppen a gazdasági és társadalmi túlélés biztosítása lehetett a maximum. Hasonló volt a helyzet a Kádár-rendszer korai szakaszában is. Amikor tehát Nyugat-Európában kivirágzott a jóléti állam, itt éppen csak elvegetáltunk valahogy, a nemzetközi trendektől elzárkózva. Társadalmi integráció pedig nemigen volt ekkor sem, noha már az 1960-as évektől kezdődően a Kádár-rendszer vezetése megpróbálkozott a „fogyasztási legitimációval”. Ám az egyéni gyarapodás nem helyettesíthette a társadalmi integrációt vagy kohéziót, amelyet a rendszer egészének létezésének végéig nélkülözött. Így a liberalizmus és a demokrácia együttműködésére épülő második nagy korszakban is rögzítenünk kell egy nagyfokú elkanyarodást vagy eltérést a nemzetközi folyamatoktól.
Az autokrata rendszerekben nincs szegénység és munkanélküliség. Ami nincs, azon nem kell segíteni. Szegénynek és munkanélkülinek lenni ott, ahol nem lehet, bűn, és ezért bűnhődni kell.
Harmadik adaptáció: hazai politikai viszonyok a liberalizmus és a globalizáció szövetsége korában
Mint láthattuk:
Magyarországon nem sikerült szinkronba kerülni sem a liberalizmus és a nemzetállam, sem a liberalizmus és a demokrácia nyugat-európai trendjeivel.
Az első esetben a szinkronba kerülést még a hazai elitek nem csekély része szerette volna; a második esetben viszont a domináns elitek már látványosan más utat akartak járni, mint amit a külső környezet diktált. Adja magát a kérdés: mi történik abban az esetben, amikor Nyugat-Európában ismét változás következik be, és eljön a globális liberalizmus kora?
Abból kell kiindulnunk, az, hogy a liberalizmus újra korszakot vált, és a liberalizmus és demokrácia szövetségére alapuló korszakot immár meghaladja, az a hazai közönség jelentős része előtt rejtve zajlott. Nem arról van szó, hogy a tényleges folyamatot valakit „elrejtették” volna, hanem arról, hogy mivel Magyarország 1948 után a szovjet rendszer részévé vált, még az ország legtájékozottabb emberei sem tudhatták igazán pontosan, mi zajlik a tőlünk Nyugatra eső világban.
Igazából már a liberalizmus és demokrácia szövetségére épülő átalakulás sem volt ismert itthon, merthogy a szocializmus érája alatt egyszerűen nem volt naprakész tudás a külföldről. De még kevesebb tudás volt arról, hogy a Nyugat egységessé válása már az 1950-es években elkezdődött. Egészen a Kádár-rendszer utolsó éveiig a magyar társadalom jelentős része nem tudta, mi folyik Nyugat-Európában és mit is jelent Európa föderalizálása (amely koncepciót a korábban már említett Jacques Delors képviselte igazán először, mint az Európai Bizottság elnöke).
Akkor tehát, amikor az 1980-as évek közepétől a magyar társadalom egyáltalán találkozik a Nyugat gondolatával, és először vetül elé a Nyugat követésének kérdése, ez értelemszerűen a hazai politikai közéleten átszűrve jelenik meg. Ez azt jelenti, hogy nem az lesz a kérdés, hogy mit is jelent a már akkor is létező globalizáció, illetve Európa egységesülésének kérdése, hanem azt, hogy mit jelent nyugati intézményeket átültetni és a demokrácia alapkellékeit megteremteni a diktatúra utáni korban.
Amint láttuk, az 1980-as évektől már töredezik liberálisok és demokraták szövetsége, amit, sajnálatos módon nem tud felülírni az a tétel, hogy a demokrácia csak liberális lehet. E tételből a két eszmekör „örök egyetértése” és együtt maradása származna, de az elmúlt évek ennek az ellenkezőjét bizonyítják, azt, hogy a két eszmekör képviselői között mélyreható ellentétek vannak, és ezek az időben előre haladva fokozódnak is. Példa erre a magyar politikának különösen az elmúlt tizenkét éve.
Ugyanakkor meg kell állapítanunk, hogy – ellentétben az első két korszakkal – a harmadik liberális korszaknak nincs az előző kettővel vetekedő belső koherenciája. Egyrészt a liberalizmus és globalizmus között nincs olyan erős szövetség, mint a liberalizmus és a nemzetállam, illetve a liberalizmus és a demokrácia között. Éppen ezért nem sikerült az elmúlt harminc évben pontosan meghatározni, hogy valójában mihez is kellene alkalmazkodni. Mert az világos, hogy az 1980-as évek második felében előtérbe kerülő nyugatosodás még nem a globalizációhoz való illeszkedést jelentette, mint ahogy azt néhány évtizeddel később látjuk. E tekintetben a nyugati minta sem olyan egyértelmű, mint a korábbi szakaszokban.
Másfelől ennél is erőteljesebben azt kell megfogalmaznunk, hogy a korábbi két korszakban a társadalmi integrációra vonatkozó mechanizmusok sokkal egyértelműbbek, mint e harmadik szakaszban. Itt úgy tűnik, maga a Nyugat sincs már birtokában annak a tudásnak, hogy hogyan integrálhatná rendkívül heterogénné váló társadalmát. Ebből adódóan a nyugati értékekre fogékony hazai közönség számára is roppant nehéz az alkalmazkodás, mert a régi nyugati intézményekhez való alkalmazkodás már nem elegendő, ugyanakkor az újakhoz történő alkalmazkodás (a nyugati és a hazai viszonyok mássága miatt) nem feltétlen elvárható.
Ilyen körülmények között a magyar társadalom ismét dezintegrált állapotba kerül, illetve a nyugatosság ábrándjával együtt is jut vissza. A nyugatos orientáció ugyanis már maga sem tud ilyen integráló mechanizmusokat felmutatni, még kevésbé a „követő” országok számára delegálni. Egészen egyszerűen marad tehát a legelemibb szinten a nyugati értékek középpontba állítása, és azok mérceként való állítása.
Miközben – mint láttuk – a Nyugat lényegét a korábbi szakaszokban a liberalizmus szövetségi és belső társadalmi integrációs politikája biztosította. A globalizáció mai korában azonban túlságosan távoliak és nehezen definiálhatók a liberalizmus szövetségesei; és roppant nehezen meghatározhatók a kohéziót teremtő mechanizmusok.
A magyar politika azért is törik szét, mert a liberális erők itthon ezeket a „lazán” kirajzolódó globális trendeket nem tudják meghonosítani.
Egyfelől a liberálisok nem tudnak reális szövetségeket kötni a globális erőkkel, lévén Magyarország napjainkig sem tagolódik bele a globális világba. Másfelől a liberalizmus teljes mértékben elveszíti azt a képességét, hogy a társadalmi integrációban meghatározó tényező legyen. E tanulmány célja természetesen nem az, hogy a magyar liberalizmus fejlődés- és hanyatlástörténetét akár csak vázlatosan is bemutassa, csupán annyit kell megemlítenünk, hogy ebben bizonyosan szerepet játszik annak a fajta érzelmi politikának a hiánya, amelyet pedig a liberális nemzetállam korában megállapítottunk.
A magyar liberálisok, és pártjuk, az SZDSZ túlságosan is csak az ész nevében léptek fel, és nem törekedtek arra, hogy szövetségeket kössenek a liberalizmuson túli erőkkel. Ahogyan a 19. században a nemzetállam kiépítése afféle érzelmi erőforrás is volt a liberalizmusnak, úgy hiányzott ez a rendszerváltás utáni magyar politikából. Ráadásul az időben előre haladva a nemzetállamot a globalizáció ellenfeleként definiálták.
Demszky Gábor a demokratikus ellenzék egyik meghatározó alakja volt, a rendszerváltás utáni első szabadon választott budapesti főpolgármester. A HVG 1991 szeptemberében készített vele portréinterjút, ezt közöljük most újra, változtatás nélkül. /// Sorozatunk a modern Magyarország meghatározó évének meghatározó szereplőiről szól.
Nem csodálkozhatunk tehát, ha a helyzet odáig jutott, hogy napjainkra nemhogy nincs a liberalizmusnak befolyása a társadalmi integrációra, de a liberalizmust csak egy-két mikropárt képviseli. Azt is hozzá kell tenni ehhez, hogy nem csak a liberalizmus nem tudja képviselni az elmúlt évtizedekben az eszmei szövetségépítés gondolatát, de például a szociáldemokrácia sem. A rendszerváltáskor az MSZP ugyan kispárti státusba szorult vissza, de utána, 1994-től nagy pártként tért vissza, és ezt a pozícióját egészen 2010-ig (sőt bizonyos értelemben még az után is) megőrizte.
A baloldal nagypártisága azonban szintén nem eredményezett erős szövetségépítést és a társadalmi integráció javítására gyakorolt befolyást. E két hiányosságnak köszönhető valójában az, hogy mind a magyar liberalizmus, mind pedig a szociáldemokrácia kiszorult a magyar politikából, és a magyar jobboldaliságnak egy sajátos pártszerű változata, a Fidesz volt képes arra, hogy egyrészt a saját eredendő ideológiáján túlnyúlva szövetséget építsen; másrészt a maga módján igyekezzék egy integrációs politikát is kialakítani.
Trendek jelentősége és a „problematikus” mintaátültetés tanulságai
Ha röviden is, de végigtekintettünk az európai politika – véleményünk szerint – nagy liberális korszakain és áramlatain. Az volt a kiinduló tételünk, hogy az európai politikában kiemelkedő szerepet játszott (és mindmáig játszik) a liberalizmus, amely ezt a szerepét a más eszmekörökkel való kreatív összekapcsolódásnak valamint az egész társadalom felé irányuló közösségadásnak köszönheti. Általános európai trendként határoztuk meg a liberalizmus alak- és korszakváltásait, és megállapítottuk, hogy a mai, harmadik korszakban jelentős erőforrás-csökkenés mutatható ki, aminek az a következménye, hogy a liberalizmus elveszítette két eredendő versenyelőnyét.
S ebből a változásból magyarázhatjuk, hogy a hazai politikában miért olyan eredmény adódott a 2022-es választáson, amilyen. A magyarázat kicsit bővebben a következő. 1990 körül a liberalizmus tiszta fényében ragyog. Sem az nem érzékelhető vele kapcsolatban, hogy liberalizmus és demokrácia szövetsége kezd bomladozni; sem az, hogy csökkent az integrációteremtő képessége, mert elhagyva a nemzetállami perspektívát a jelent és a jövőt a globális struktúrák felől képzeli el.
A jelenlegi "ellenzéket" el kell felejteni, velük ugyanúgy nem szabad szóba állni, mint a NER kemény magjával. Ők a probléma maga, sem együtt, sem szervezeteikre vagy személyekre lebontva nem a megoldást jelentik, hanem magát a liberális demokrácia, a jogállam és a társadalmi szolidaritás újbóli felépítése előtt tornyosuló, leküzdendő akadályt. Vélemény.
Mindezekről szó sincs a magyar rendszerváltásban. A hazai elitek épp abban a tudatban köteleződnek el a nyugatosság mellett, hogy abban liberalizmus és demokrácia tökéletesen megfér egymás mellett, és hogy a puha diktatúra után csak egy ilyen ideológia tudja biztosítani az individualizált és atomizált magyar társadalom egységét. Ám a nyugati liberalizmus már ekkor sem tudja ezt a perspektívát nyújtani és különösen nem kielégíteni.
A nyugati liberalizmus ekkor már globális, és nehezen tud megbirkózni azzal, hogy a globális elitek mellett hogyan lenne létrehozható egy olyan globális démosz, amely támasztékot adhat ennek az új liberális világszemléletnek.
Mindez felveti a már korábban is megpendített kérdést: milyen nyugati mintához kellett (volna) csatlakozni, vagy másképpen: hogyan lehetett volna feldolgozni és a hazai igényekhez igazítani ezt a rejtetten már a rendszerváltás idején is változó világtrendet?
A világtrend ugyanis már túl volt a nemzetállamon és bizonyos értelemben túl volt liberalizmus és demokrácia szövetségén. A világtrend ekkor voltaképpen már nagyon messze volt a hazai valóságtól. Ez a valóság ugyanis bár világtrendek árnyékában formálódott, de sosem tudta igazában magába építeni ezeket a világtrendeket. Láttuk, hogy ez még a dualizmusban sem sikerült, sőt az első igazán drámai kihívást éppen a nyugati nemzetállam hazai viszonylatok között szokatlan átültetése jelentette.
A dualizmus után, egészen a Kádár-rendszer végéig Magyarországon a politika nem is próbálkozott direkt mintakövetéssel, de a 80-as évek végén az elitek visszatértek ehhez, és a közeljövő feladatát a nyugatosodásban jelölték meg. Azonban – ahogy láttuk – a nyugat-európai liberalizmus messze nem olyan egységes volt már ekkor, mint amilyennek itthonról látszott.
Arra kell tehát jutnunk, hogy ami a magyar politikában a Fidesz felemelkedésétől kezdve jelentkezik, az nem az ok, hanem az okozat. És akkor most említsünk néhány ha-val kezdődő tényt. Ha az SZDSZ erősebb és a magyar közönség elfogadja a „liberális világforradalom” tanát, a Fidesz előtt sosem nyílott volna akkora tér, amekkora. Ha az MSZP élni tud nagy felhatalmazásával, s 1994 után valamint 2002 és 2010 között) képes hatékonyan kormányozni, megint csak nem kerül előtérbe a Fidesz, amely ugye, végig az uralkodó liberális demokráciával (vagy a konszenzuselvű demokráciával) szemben állott. S végül: ha a magyar társadalom széles rétegei ellenállóbbak az illiberális kihívással szemben, szintén nem történik oly nagymértékű fordulat, mint amelynek betetőzése a 2022-es kétharmad.
Összességében az a magyarázatunk, hogy az aktuális világáramlatok Magyarországot vagy nem találták készen a teljes mintaátvételre (mint a dualizmusban vagy 1990 után); vagy (mint a Horthy-korszakban) a minta tagadásához, a nyugati keretek elutasításához vezettek.
Bár a magyar közéletben sokan és sokat beszélnek arról, hogy végre meg kellene haladni a végletes politikai megosztottságot, ám annak okait igazából még nem tárták fel. A Méltányosság Politikaelemző Központ elemzői háromrészes írásukban erre vállalkoznak.
Sajnálatos módon a mintakövetési kísérletek a három esetből kétszer a helyett, hogy nyugatos pályára állították volna Magyarországot, éppen hogy nem állították arra vagy csak részlegesen. A harmadik esetben pedig egyenesen azért történt a minta elutasítása, mert a kortársak többsége úgy vélte, az adaptációt megelőző kísérletének kudarca lejáratta magát a mintakövetést. Így egy furcsa következtetésünk lehet. A liberalizmus nálunk sem akkor, amikor nagyon népszerű volt, sem akkor, amikor népszerűtlen, nem tudott a nyugati liberalizmushoz hasonló eredményeket, szövetségkötéseket felmutatni. A liberalizmus nálunk sem a nemzettel, sem a demokráciával, sem a globalizációval nem tudott kellő szövetséget kötni. Ezen túlmenően pedig – eltérően a nyugati liberalizmustól – társadalmi integrációra sem volt képes. Egy világtrend tehát legfeljebb egyes csoportok gondolkodásában volt jelen, de nem tudott mélyreható társadalmi tényezővé – hogy ne mondjuk: visszafordíthatatlan civilizációs erővé – válni.
S itt jutunk az aktualitáshoz. Ha arra a kérdésre keressük a választ, miért nyer a Fidesz immár negyedszer kétharmaddal a választáson, akkor ezt összefüggésbe kell hoznunk a dolgozat fő állításával. Mert valami hatása mégis csak van a magyar politikára a fent bemutatott liberális korszakoknak. Ez pedig az igény az egyes ideológiákon túlnyúló szövetségkötésekre és a társadalmi integráció megszervezésére. A dolgozat nem állítja, hogy a Fidesz e két területen jó teljesítményt nyújt, azt azonban igen, hogy van igénye e két feladat megoldására.
Azzal a helyzettel szembesülünk tehát végsősoron, hogy azok a feladatok, amelyeket a fejlettebb világban a liberalizmus szellemében ismertek fel (és sok tekintetben meg is oldottak), azok nálunk a liberalizmus szellemében és eszközrendszerével nem tudtak megoldódni. A Fidesz nagy szerencséjére a liberalizmus manapság nem csak itthon, de a világban sem tud felmutatni hatékony társadalomintegrációs kísérleteket.
A Fidesz mindaddig monopolhelyzetben marad, amíg a hazai liberalizmus (vagy valamilyen más ideológia) nem ismeri fel az ideológiákon túlnyúló szövetségkötés és a társadalmi integráció fontosságát, és ezekre vonatkozóan nem dolgoz ki életképes programot.
Borítóképünkön 1989. október 23-a a Kossuth téren / fotó: Fortepan / Szigetváry Zsolt