Kirakós játék: rendhagyó kiállítás a legendás Esterházy-kincsek diribdarabjaiból

Az Esterházy-kincstár eddig ismeretlen, roncsolt, apróra összetört tárgyait mutatja be az Iparművészeti Múzeum, az ukrajnai háborús pusztításra figyelmeztetve. De más következtetés is levonható a viharvert és per alatt álló műtárgyakból.

Kirakós játék: rendhagyó kiállítás a legendás Esterházy-kincsek diribdarabjaiból

Hatvan tárgy, ezer darabban – akár ez is lehetne a címe az Iparművészeti Múzeum sok szempontból rendhagyó kiállításának, az Opus 735-nek. Mintha a felújítás alatt álló múzeum akarná is, meg nem is, hogy észrevegyék a tárlatot.

Itt van mindjárt a rejtélyes cím, ami ördögi számmisztika is lehetne, pedig csak arról van szó, hogy a 150 éves múzeumnak ez a 735. kiállítása. Igaz, az alcím – A háború nyomai az Esterházy hercegi kincstár műtárgyain – valamit azért elárul arról, hogy mi látható, már ha sikerül bejutni a termekbe. Ami nem is olyan egyszerű: csak csütörtöktől szombatig látogatható, hat órán át, előre megváltott, egyórás idősávokra szóló belépőjegyekkel. Ezután még meg kell találni az állványerdő mögé rejtett múzeum egykori üzemi bejáratát. Mégsem érdemes kihagyni!

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

„Olyannyira rímelnek egymással az ifjúkori élményeim és a mai benyomásaim, hogy azt éreztem, ha 1971–1972-ről írok, akkor az olvasó talán ráismer, hogy ugyanez történik most, csak jóval nagyiparibb módszerekkel vernek át minket” – mondja a 77 éves, tíz éve még sikeres filmrendező, aki azóta pályát módosított. A Hamisítók című hatodik regénye az 1970-es évek kommunikációs trükkjeit és ügynökügyeit eleveníti fel.