HVG Top 50: Szárnyalni kezdtek az energiát áruló hazai cégek a háború kitörése után
Egy év, amikor minden megváltozott. Elcsendesült a járvány, kitört a háború, megbolondultak az energiaárak, összeomlott a forint – nem csoda, ha ezek a hatások a legnagyobb magyar cégek 2022-es toplistájában is drasztikus változásokat okoztak. Összeállításunk 1. részében a cégek árbevételét vizsgáljuk.
Nem is olyan régen még azt számolgathattuk, hogy ha minden a korábbi mederben folyik tovább, a tempósan növekvő Audi Motor Hungaria Kft. megszorongathatja a HVG által évről évre összeállított nagyvállalati rangsorok örökös bajnokát, a Mol Magyar Olajipari Nyrt.-t. 2020-ban ugyanis az Audi 2,7 ezermilliárd forintos árbevétele már több mint kétharmada volt az olajvállalat 4 ezermilliárdjának, miután tíz évvel korábban még egyharmados sem volt ez az arány. Az energia – nem is tavaly, hanem már 2021 őszén kezdődött – őrült drágulása azonban szárnyakat adott az ebben utazó cégek árbevételének. Pedig az Audi megint rátett egy lapáttal, hiszen – forintban számolva – közel ötödével tudta növelni az értékesítését, de így is állva maradt a 2021-ben 5,8 ezermilliárd forintos forgalmát tavaly 9,9 ezermilliárdosra növelő Mol mellett.
A magyar olajvállalat persze nem a saját nagyszerűségének köszönheti ezt a hatalmas ugrást. Az Európában mértékadó Brent olajtípus átlagos ára 2021-ben 70,86 dollár volt hordónként, tavaly pedig 100,93 dollár. Ez 42 százalékos növekedés. Mivel azonban a Mol forintban számol, nem mindegy neki, hogy a 2021-es év átlagában 303,3 forintos dollárárfolyam tavaly 373,1 forintra ugrott. Magyar szemmel nézve tehát a Brent ára nem 42, hanem 75 százalékkal nőtt. Márpedig, miközben a Mol nagyrészt orosz olajból „főz”, termékeit – amikor és ahol éppen nincs üzemanyag-rezsicsökkentés – a Brentéhez igazodó európai árakon kínálja. Elsősorban ennek és persze a járvány elülte utáni gyors keresletnövekedésnek köszönhető a magyarországi vállalatok árbevételi toplistáját most már utcahosszal vezető olajvállalat példátlan növekedése.