Hogyan lehet bekerülni az ország legjobb gimnáziumába? – interjú a Fazekas igazgatójával, Erős-Honti Zsolttal
A tehetséges gyerekek sokféleképpen érvényesülhetnek a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban, amely minden évben az elsők között van a HVG-rangsorban. Az intézmény igazgatója, Erős-Honti Zsolt szerint nem minden szól a versenyeredményekről, a lényeg, hogy az ide jelentkező diákok minden szükséges szakmai segítséget megkapjanak tudásuk és képességeik fejlesztéséhez.
A kiadvány - benne a legjobb magyar középiskolák 100-as rangsorával - december 1-től kapható az újságosoknál, megrendelni pedig itt lehet. A hvg360-on megjelent cikkei itt olvashatók. A HVG további speciális kiadványai itt elérhetőek.
HVG: Mit jelent az intézmény számára, hogy első helyen végzett a középiskolai rangsorban?
Erős-Honti Zsolt: Természetesen jó visszajelzés az, hogy a konkrét mutatókhoz kapcsolódóan hatékonyan végezzük a munkánkat és megfelelően tudjuk motiválni a diákjainkat ahhoz, ahogy elérjük ezt az eredményt. Ugyanakkor én tartom, hogy mindig mögé kell nézni a rangsoroknak: figyelni, hogy mi alapján születnek, mert ez csak egy szelete annak, amiről egy intézmény szól.
Egy iskola megismerésének a legjobb módja, ha mindennapi életébe igyekszünk betekintést nyerni. Keresni kell az intézményi stratégiai céljainak megvalósulását – és persze eredményességét – a gyakorlatban is. Szerintem kifejezetten jó dolog, hogy sokféle, különböző célokat megfogalmazó, változatos belső életű, a saját területén eredményes intézmény létezik még hazánkban.
HVG: A Fazekas már hosszú évek óta az elsők között végez a középiskolák rangsorában. Van belső nyomás az intézményben, hogy évről évre előkelő helyen szerepeljenek?
E. H. Zs.: Nyilvánvalóan van belső elhivatottságunk abban, hogy jó eredménnyel szerepeljünk, de kimondott elvárásként ezt semmiképpen sem fogalmazzuk meg. Pedagógiai célunk az átfogó, több területre kiterjedő tehetséggondozás, ami azt jelenti, hogy teret biztosítunk a diákoknak arra, hogy minél több területet megismerhessenek, és ami igazán érdekli őket, abban maximális szakmai támogatást kapjanak. Egy tehetséges gyerek sokféleképpen bontakozhat ki. Ennek csak egyik szűk szeletét jelentik a versenyek.
Íme, az ország legjobb középiskolái - mutatjuk a HVG teljes Top 100-as listáját
Újra a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium vette át a vezetést, de nagy változás nincs az élbolyban, viszont néhány iskola látványosan előretört a rangsorban, és van több új belépő is.
A kamaszokban szükségszerűen van versenyszellem, ami sok mindenben megnyilvánulhat: sportolásban, szubkulturális szokásokban, nálunk sok fiatal a tanulmányi versenyeken is szeretné megméretni magát. Itt a diákok nemcsak OKTV-re vagy sokak által ismert egyéb versenyekre járnak, hanem olyan megméretéseken is részt vesznek, amelyeket maguktól találnak. Gyakori, hogy nem is a tanárok invitálják őket a versenyekre.
A kollégáimnak a felkészítés mellett fontos feladatuk, hogy olyan versenyek felé tereljék a diákokat, amelyek a legjobban passzolnak a képességeikhez, érdeklődésükhöz. Sok versenytípus létezik, van, ahol a lexikális tudáson van a hangsúly, de van olyan is, amely komplexebb gondolkodást igényel. Vannak pályázatos versenyek, ahová esszét kell írni vagy projekttervet kidolgozni. Nem egyformák a gyerekek, de mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb álló lehetőségeket.