Orbánt állítólag megkerülő fideszesek, Svédország, vadászgépek, botrány – láttunk már ilyet 25 évvel ezelőtt
Időnként helyreteszi Orbán Viktor fideszes párttársait, akik látszólag őt megkerülve hoznak kellemetlen helyzetet teremtő döntéseket. Ennek egyik korai példája volt az 1990-es években a honvédség vadászgépbeszerzése.
„Államvezetési, szakmai hibát követtek el, mivel nem tartották be a kötelező egyeztetési eljárási rendet” – a kijelentést 1999 májusában tette Orbán Viktor kormányfő a Lockheed-botrányként elhíresült korrupciógyanús ügy kirobbanásakor, amelyben Selmeczi Gabriella, az egyik fideszes politikus játszotta a főszerepet. Akkor éppen a honvédelem vadászrepülőgép-beszerzése volt napirenden, s ennek mellékszálán bukott ki a történet.
A magyar honvédségnek az 1990-es években meglehetősen korszerűtlennek számító szovjet MiG–21-es vadászgépei voltak, ezért már a rendszerváltás utáni első szabadon megválasztott, Antall József vezette kormány idejében modernebbek után akartak nézni. A nyugati katonai repülőgépgyártók – látva az üzleti lehetőséget – lobbistákat küldtek Magyarországra. Míg Antallék inkább amerikai változatban gondolkodtak, az őket követő szocialista kormány, Horn Gyulával az élén, a svédeket részesítette előnyben, és szándéknyilatkozatot is aláírtak velük arról, hogy Gripeneket választanak.
A svédeknek a szocialista kormány 1996-ban először még azt jelezte, hogy a JAS 39 Gripen megfelelő lesz a magyar hadseregnek, a NATO-csatlakozás sikeréhez azonban szükség volt az amerikaiak támogatására, ezért az a döntés született, hogy elhalasztják a beszerzéseket. Az időhúzásra alkalmat adott, hogy Magyarország az orosz államadósság egy részének fejében MiG–29-es gépekhez jutott.