Árva gyermek a vészkorszakban – hogyan lett Kisneufeldből Vitray Tamás?

23 perc

2024.11.05. 11:00

2024.11.07. 13:45

Kevesen tudják, hogy a ma 92 éves televíziós ikon, Vitray Tamás holokauszttúlélő, egyik nagymamáján kívül minden közeli rokonát elvesztette a vészkorszakban. 12 évesen árva gyermekként sodródva, a nyilasok elől rejtőzve, pincékben bujkálva menekült meg. Mi a kapcsolat a felnőtt döntéseket hozó gyerek és a későbbi médiasztár között? Milyen képességeket hasznosított bujkálás közben? Van-e rokonság Kisneufeld és a Sorstalanság Köves Gyurija között? Hogyan tudósít hányattatásairól Vitray Kiképzés című memoárjában?

Minden magyar ismeri az 1932. november 5-én született, ma 92 éves Vitray Tamást – legalábbis negyvenen felül. Ő a magyar televíziózás alapító nemzedékének műfajok sorát meghonosító, egyik legnagyobb hatású tagja, a klasszikus tévézés korának legnépszerűbb hazai médiaszemélyisége (A fenti képen Vitray Tamás 1979-ben – Szalay Zoltán / Fortepan). Nemzetközi sportközvetítéseit, játék- és riportműsorait, portébeszélgetéseit és sztárinterjúit milliók nézték esténként. Az 1960-as évektől a 2000-es évtizedig ő számított az egyik legismertebb embernek Magyarországon. Kevésbé köztudott, hogy Vitray több mint hat évtizedes média-pályafutása során nyilvánosság elől elzárva hordozta mély fájdalmát, személyes és családi tragédiáját.

A későbbi médiasztár gyermekkorának meghatározó érzése a félelem volt.

Vitray Tamás holokauszt-túlélő, egyik nagymamáján kívül minden közeli rokonát elvesztette a vészkorszakban. Édesapja a munkaszolgálatban szerzett betegségébe halt bele, édesanyja Auschwitz-Birkenauban vesztette életét 1945-ben. Számos más közeli családtagját is Auschwitzban gyilkolták meg. Ő maga 11-12 éves, árva gyermekként sodródva, részben távolabbi rokonok és ismerősök segítségével, részben egyedül, a nyilasok elől menekülve, pincékben bujkálva menekült meg Budapesten. Csak csodával határos körülmények között élte túl a zsidóüldözést.

Még kevesebben tudják, hogy Vitray Tamás a vészkorszak történelmi tanújaként megírta visszamlékezéseit. Memoárkötete Kiképzés címmel jelent meg (eredetileg 2008-ban a Magvető, 2021-ben második kiadásban az Open Books kiadónál). Ahhoz képest, hogy milyen közismert médiasztár volt Vitray, és milyen fontos a könyv, meglepően kevesen ismerik a visszaemlékezését – amely pedig szervesen illeszkedik a holokauszt hazai memoárirodalmába.

Vitray Tamás: Ha most “nagy” tévébe jelentkeznék felvételre, a kapun sem jutnék túl

Egy percig sem hitt a magyarországi olimpia megvalósíthatóságában a legendás tévériporter. Megvan a véleménye az Indexnél történtekről és a Színház- és Filmművészeti egyetem átalakításáról is. HVG-portré.

Miért kiképzés?

De miért Kiképzés a kötet címe? Miért az egész későbbi életére utaló szót használja Vitray emlékezésében? Hogyan zajlott a későbbi televíziós személyiség kiképzése? Milyen készségeket adott az életveszélyes üldözés, a kiképzés – a vészkorszak túlélése – a gyermek Kisneufeldnek? (Neufeld volt Vitray eredeti családneve 1958-as névváltoztatásáig, tévés karrierje kezdetéig, és Kisneufeld néven emlékszik gyermekmagára a memoárban.) Hogyan tudott túlélni a gyermek Kisneufeld az élet normális kereteit egyre szűkítő állami zsidótörvények árnyékában, aztán hogyan tudta kikerülni a rá, továbbá gyermek és felnőtt magyar zsidó társaira célzó Horthy-rendszer, a nyilasok és a német nácik embervadászatát?

Mi a közös az életveszéllyel szembenéző, szenvedő gyerekben és a sikeres, kiegyensúlyozott felnőttben? Hogyan láthatjuk és érthetjük meg az életívet, a hidat a gyerek Kisneufeld és a felnőtt férfi Vitray között? Hogyan fejlődött Vitray Tamás a kisfiú Kisneufeldből, az ismert tévés a személyes memoár üldözött hőséből? Mi a közös bennük? S hogyan válhatott a magyar állam és társadalom egy része által üldözött, létében fenyegetett gyermek két-három évtizeddel később Magyarország széles körben ismert és szeretett sztárjává, a milliók nappalijába fogadott jelképes családtaggá?

A műfajalkotó médiasztár

Haladjunk visszafelé az időben, a Kádár-kortól a jelen felől a Horhy-korig, azon belül a nyilas korszakig. Vitray Tamás pályája 1958. augusztus 25-én indult a Magyar Televízióban. Legutóbbi, Csak ülök – csakazértis! című videósorozatát pedig tavaly, 2023-ban indította a YouTube-on.

“Csak ülök… Csakazértis!” – 1. adás

Három kiváló orvos, aki hivatásától eltérő tevékenységgel segíti, teljesíti ki munkája eredményességét. Dr. Károlyi Hortenzia diabetikus főorvos az “Édes és Keserű” című színdarabját mutatja be. Ezt követően Dr. Kaáli Géza osztja meg tapasztalatait nemzetközi orvosi pályájáról és a Kaáli Intézetek sikereiről, kijelentve, hogy a legjobb dolgok még csak ezután jönnek.

A két időpont között 65 év telt el. Az évtizedek alatt Vitray honosította – vagy inkább teremtette – meg a beszélgető- és szórakoztató tévéműsorok műfajainak sorát Magyarországon. Az MTVA archívuma mintegy 4000 tévéműsorának felvételét őrzi. Hely híján túl hosszú volna a lista akár csak a fontosabb műsorai címének felsorolásához az Ötszemközttől a Csak ülök és meséleken és a Kapcsoltamon át egészen a 2009-es Kibicekig.

Vitrayt sportriporterként és fontos focimeccsek, döntők lakonikus közvetítőjeként is jól ismertük. Hosszú tévés karrierje során 21 nyári és téli olimpiáról adott helyszíni közvetítést, a műkorcsolyától a jéghokiig több itthon újnak számító sportágat az ő műsorvezetéséből, szakértő kommentárjaiból ismert meg a hazai közönség. Sokoldalú médiaszemélyiségként emlékezetes szilveszteri tévéműsorokban is részt vett popkulturális sztárok oldalán. Az akkor monopolhelyzetben lévő Magyar Televízióban ez hatalmas nézettséget jelentett, az évzáró éjszakán a szó szoros értelmében az egész ország a tévét nézte. Az egyik nevezetes szilveszteri műsorban Vitray Gina Lollobrigidát látta vendégül Antal Imre oldalán.

Részlet az 1972-es szilveszteri műsorból

Antal Imre, Gina Lollobrigida és Vitray Tamás táncolnak 1972 szilveszter éjszakáján

A tévézés mellett sok rádióműsort vezetett. Szakmai pályája a Magyar Rádió idegen nyelvű adások osztályán indult, közel fél évszázaddal később, 1999-ben pedig a Danubius Rádió Ötfülközt című betelefonálós sportműsorának házigazdája volt.

Vitray szakmai, oktatói hatása is korszakos. Szellemi és szerkesztőségi tanítványai – Friderikusz Sándor, Kepes András, Vágó István és sokan mások – maguk is műfajteremtő tévésztárok, akik aztán szintén szakmai nemzedékek szemléletét formálták. Vitray 1977-2010 között a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanított, óráit sok százan látogatták, tévés szakemberek nemzedékeinek sora nőtt fel az oktatóműhelyében. A Magyar Televízió örökös tagja, 27 médiaszakmai díjat és közéleti kitüntetést kapott (köztük Kossuth-díjat 2005-ben). Röviden: a legismertebb hazai médiasztár a tévéző nemzedékek számára évtizedeken a televíziózást jelentette Magyarországon.

Vitray Tamás a stadionavatóról: Haza akkor tér a magyar válogatott, ha elkezd nyerni

A legendás tévést a Puskás Aréna megnyitása előtt kérdeztük. Reméli, az új létesítmény hozzájárul ahhoz, hogy a magyar válogatott ismét emelkedő pályára álljon. Kíváncsiak voltunk arra is, ki volt szerinte a legnagyobb zseni, akit a pályán látott, milyen volt élőben látni Puskást?

Egy személyes emlék: gyerekként egyszer Balatonszéplakon nyaraltam. Az Újságíró Üdülő nagy kertjében tömeg gyülekezett, odamerészkedtem, kíváncsian kerestem, mit néznek. A bitumenes kispályán a sztár Vitray lábtengózott, őt bámulta a sokadalom.

A vészkorszak túlélője: kiképzés a történelemben

A Kiképzés személyes visszaemlékezések sorozata Vitray Tamás életének meghatározó szakaszaira gyermekkortól ifjú felnőttkoráig – 1959-ig, amikor újdonsült, immár főállású sportriporterként belép a a Magyar Televízió kapuján. A memoár középpontjában a gyerekként, 12 évesen átélt vészkorszak traumái, majd a Rákosi-korszak mindennapjai állnak. A könyv Vitray rádiós karrierjének kezdetét, a tévézéshez vezető utat is bemutatja, miközben részletesen rögzíti családtörténetét és személyes találkozásait. Mindenki valós névvel szerepel, ismert és ismeretlen emberek egyaránt.

Vitray memoárjában mélyen privát, beavató hangvétellel, „kiképzésként” ábrázolja a gyermekkorában átélt életveszélyes helyzeteket és az ezekben hozott döntéseit, amelyek későbbi személyiségét formálták. A mű nemcsak önéletrajzi munka, hanem a háttérben érzékelteti a gyökeres társadalmi-politikai átalakulásokat, rendszerváltásokat, amelyeken Magyarország a 20. század közepén keresztülment a Horthy-kortól – a nyilas korszakon, majd a demokratikus koalíciós éveken és a Rákosi-korszakon át – egészen a korai Kádár-korig. Magánmúltja mellett Vitray akaratlanul korrajzot is ad: leírja, milyen volt ebben a zaklatott, életveszélyes történelemben felnőni, az élet csapásaiból való sikeres felállás, az alkalmazkodás és a kitartás fontosságát hangsúlyozva.

A könyv 2021-es kiadása
Open

Árva gyermek a holokauszt idején

Vitray Tamás objektív stílusban, távolságtartóan, harmadik személyben mesél gyerekmagáról. „Kisneufeld, amióta az eszét tudta, mindig félt” – ez visszaemlékezése első mondata (7. o.). Az állandó, szelíd szorongástól a halálfélelemig (a valóban halálos veszélytől való rettegésig) terjedő félelemspektrum adja szövegének alaphangulatát. A Kiképzés ugyanakkor fejlődésregény: a félelemmel való megküzdési stratégia, a korai felnőtté válás, az életmentő, meglepően érett döntések jó sorozata és a jószerencse személyes története.

A fejlődésregény ugyanakkor családtörténetbe illeszkedik, lapjait az anyai Kertész és az apai Neufeld család tagjai lakják. Kisneufeld az ő szerelmük gyümölcse, de 1944-ben mindkettejüket elveszíti. Édesapját „még a negyvenes évek elején hívták be munkaszolgálatra, és ott szerezte azt az ízületi gyulladást, amelyet elhanyagolt, és amely végül két mankóhoz juttatta. Kisneufeld utálta, hogy »úgy jár, mint a koldusok«, és neki mellette kell botorkálnia. 1944-re Apaneufeld állapota egyre rosszabb lett, végleg ágyhoz kötötte a betegség, és májusban meghalt. A halál oka: csonttuberkolózis. (…) Harminchét évesen…” (44., 72.) Kisneufeld édesanyját a magyar állam az auschwitzi megsemmisítőtáborba szállítja. „Amikor már Auschwitz felé vitte a vonat, egy levelezőlapot dobott ki a vagonból. A címoldal szabad felére könyörgő sorokat írt »jó embereknek«, hogy juttassák el a lapot a címzetthez. (…) Egy jászberényi zsidó orvos emlékezett a táborból Annusra. Elmondta, hogy csonttá fagyva, nagybetegen megérta a tábor felszabadulását, csodálták, hogy kibírta addig. Olyan munkahelyen dolgozott, ahol a krematóriumba küldött zsidók ruháit kellett csíkokra szaggatni. Ködszerű porban dolgoztak, sűrű, fekete sarat köptek. A gyors lefolyású tébécé végzett vele, a doktor jelen volt a temetésén.” (69.)

Szeretetet leginkább az őt nevelő nagyszüleitől kap Kisneufeld. Ám elhagyatottsága, szorongása, szégyene megmarad: szégyelli a sárga csillagot, a megkülönböztetés valóságával szemben minden vágya az asszimiláció volna. Tizenegy évesen plátói szerelmet érez egy Csöpi nevű kislány iránt. „Komolyan vette az érzéseit, hogy ő csak egy sárga csillagos zsidógyerek, akit hiába hallgat olyan nagy áhítattal színházról, sportról, meg ki tudja miről ez a lányka, ő mégis egy ezredes, egy magas rangú, keresztény katonatiszt gyereke. És az eddigieknél is erősebben kínozta a vágy, hogy ne legyen zsidó, ne legyen kipécézett, megkülönböztetett. Akkor erre csak egy esélyt látott: hazudnia kell.” (63.)

Nyitókép: Vitray Tamás 1979-ben – Szalay Zoltán / Fortepan