Stylers Group
Stylers Group
Tetszett a cikk?

A nemzetközi piacon is jelentős e-kereskedelmi portálokat üzemeltető hazai Stylers Group alapító-vezérigazgatójával, Gönczy Gáborral beszélgettünk.

Melyek a legjelentősebb változások, amiket a pandémia idézett elő az e-kereskedelem világában? Ezek közül melyek azok, amelyek a krízist követően is velünk maradhatnak és melyek azok, amelyek átmeneti megoldásként el fognak tűnni, ha újraindul az élet?

Gönczy Gábor: Az egyik legjelentősebb változás, amit mi is tapasztalunk, hogy brutálisan felpörgött az e-kereskedelem: a tavaly évhez képest 25 százalékkal gyarapodott a hazai piac, ráadásul ezzel még mindig nem vagyunk Európa élmezőnyében, mert még hiányzik a digitális érettség megfelelő szintje. A koronavírus megjelenése viszont rendkívül felgyorsította a folyamatokat, mivel a hagyományos módon értékesítő üzleteknek nem maradt más választása, mint digitális eszközökkel rávenni a vásárlókat a fogyasztásra. Digitális eszköz alatt értem akár az igényesebb képeket, jobb tartalmakat, vagy épp a sokkal kifinomultabb ajánlórendszereket. De kezd felértékelődni a kiterjesztett valóság (AR, azaz augmented reality) és a többi digitális transzformációs eszköz, ezek mind az értékesítés sikerét növelik.

Az én személyes véleményem, hogy ez biztosan velünk marad a járvány elmúltával is, mert az emberek rájöttek, hogy a kényelem nagy úr, de a kereskedők is rájöttek, hogy ez egy nagyon költségoptimalizáló megoldás. Ismerek olyan, milliárdos forgalmú céget, ahol az értékesítés 80-90 százaléka korábban üzlethelyiségben történt. Ma már mindent online intéznek és hallani sem akarnak a korábbihoz való visszatérésről, mert megtapasztalták, hogy mennyivel jobban járnak így.

Emellett, amiben biztos vagyok, hogy a piac nem olyan meredeken fog exponenciálisan növekedni ugyan, de nőni ettől még fog, és nem látok semmilyen olyan tényezőt, ami ezt a trendet megfordítaná. Inkább úgy fogalmaznék, hogy akik eddig hagyományosan működtek, azok most átálltak online értékesítésre, a jövőben pedig a legtöbben egyfajta hibrid rendszerben működnek majd, vagy ők is teljesen a digitális értékesítésre állnak át.

Hogyan módosultak a vásárlói igények a karanténhelyzet megjelenését követően?

Gönczy Gábor
Stylers Group

G.G.: Amit a saját tapasztalataink és adataink is mutatnak, hogy jelentősen felértékelődtek olyan tényezők, mint a biztonság és a kiszállítás, azaz a logisztika. Az ár persze még mindig fontos faktor és ez nagyon sokáig így is fog maradni. De mára az is sokkal fontosabbá vált, hogy az emberek a megbízhatóbb webshopoktól szeretnének rendelni, még akkor is, ha ez valamivel többe kerül. Magyarul, a fogyasztói árérzékenység megmaradt. Ami ezzel szemben komolyabb változás, hogy a szállítási költségek az egekbe nőttek, mert hirtelen mindenki elkezdett rendelni, erre pedig egyetlen cég sem volt felkészülve Magyarországon. Szintén felértékelődött a felhasználói élmény a vásárlás során, mivel eddig az üzletekben személyesen lehetett meggyőzni a vásárlókat, most viszont a digitális tartalmakhoz kellett nyúlni. Kialakult többféle elektronikus fizetési megoldás, értelemszerűen a biztonság is kulcskérdéssé vált emiatt. Illetve - ez főleg az amerikai piacra jellemző, mert ott sokkal több adat érhető el – az ajánlórendszerek még kifinomultabbá váltak, mert a sok tranzakció miatt most még jobban ismerik a vásárlókat, tökéletesebben tudnak rájuk célozni.

Milyen kihívásokkal kellett szembenéznie a kereskedőknek és milyen jógyakorlatokat láttak, amelyekkel reagáltak az új helyzetre?

G.G.: A legnagyobb kihívás, a hazai és tengerentúli piacon egyaránt, a terhelés hirtelen növekedése volt, ez mindenkit érintett, egyetlen cég sem volt felkészülve ilyen mértékű terhelésre. Az e-kereskedelmi portáloknál pedig még jobban felértékelődtek a vásárlói adatok, ami kapcsolódik a mesterségesintelligencia-alapú ajánlórendszerekhez, amit említettem.

Napjainkban ugyanis már annyi összetett adat áll rendelkezésre, amit az emberi aggyal már képtelenség felfogni, ezért belép a képbe a mesterséges intelligencia is. Erre reagálva a Braining Hub-bal közösen data science képzéseket indítottunk, Protechtorral webinárium sorozatunk keretében pedig ingyenes e-kereskedelmi akadémiát szerveztünk a legnagyobb piaci szereplőkkel.

Amit még észrevettünk – főleg a nagyobb webshopoknál – hogy még kritikusabbá vált a nagy, „monolit” rendszerek stabilitása és funkcióik bővítése. Sok esetben ezért kerültek elő az úgynevezett Microservice-alapú megoldások is. De felértékelődtek a chatbotok is, mivel hirtelen sok új felhasználó, vásárló érkezett a webshopokba, ami nem csak a logisztikát, de az ügyfélszolgálatokat is megterhelte. Az eddig is látható trendek most hirtelen exponenciálisan kezdtek bővülni.

Hvg.hu: Melyik szektorokban tapasztalták a legdinamikusabb növekedést és melyik szektorokat érintette a legrosszabbul a járvány?

G.G.: A legrosszabbul egyértelműen a turizmus járt, nagyon jól látható, hogy ennek a szektornak mennyit ártott a járvány. Az e-kereskedelemben viszont jelentős a növekedés. Mi a Stylers Groupnál azonban nem csak e-kereskedelemmel foglalkozunk, hanem általánosan kínálunk vállalatok digitális transzformációjához megoldásokat. Emiatt pedig azt látjuk, hogy szektortól függetlenül ott látható jelentős növekedés, ahol megvan a kellő szintű digitális érettség. Aki most nem digitalizál – függetlenül attól, hogy melyik iparágban tevékenykedik – az biztos úton halad a lejtő felé.

Felértékelődött az automatizáció is, mivel a vállalatok rájöttek, hogy ezzel optimalizálhatják az erőforrás-igényeiket, és így a költségeiket is le tudják faragni. Egy érett vállalatnál pedig ez nem azt jelenti, hogy kirúgják a kollégákat, hanem azt, hogy a vállalat számára legfontosabb területekre tudnak fókuszálni.

Divatos kifejezés mostanában a jövőállóság, mit tehet egy e-kereskedő, hogy jövőálló legyen a cége, vállalkozása?

G.G.: Erre egy négy pontból álló listával tudok válaszolni. Szükséges a megfelelő technológia kiválasztása, amely az üzleti igényeket közép-, és hosszútávon képes támogatni. Az agilis szemlélet segít abban, hogy a kereskedők felmérhessék, a módszereik működnek-e, anélkül, hogy túlterveznék magukat.

Az adatok elemzését és feldolgozását sem szabad elfelejteni: az adatokat iterálni kell és visszamérni – ez az agilis működéssel is összefügg. Minél hamarabb ismerjük meg az adatainkat, mérjük vissza, majd kis lépésekkel haladjunk előre. Nem szabad nagy monolitokat tervezni, mert nincs értelme: ha jön egy, a mostanihoz hasonló járvány, az felboríthat mindent.

A járvány megmutatta, hogy jóval több olyan munkakör van, amit távmunkában, home office-ból is el lehet végezni. Mire számítanak, ez hogyan alakíthatja át a munkavégzést?

G.G.: Tény, hogy sok helyen át tudtak állni távmunkára, de azért ez nem működik minden szektorban, a gyártás világában elég nehéz lenne ezt megoldani. De amiben én hiszek, az az, hogy egyfajta hibrid modellre fogunk átállni. Az irodák pedig át fognak alakulni, munkahelyből afféle közösségi térré – vagyis azokat a funkciókat fogják megtartani, amelyek a személyes kapcsolatra épülnek. Például egy projektindító meeting ilyen lehet, de a konkrét, produktív munkavégzés jellemzően inkább otthon fog történni. Ha pedig az e-kereskedelem világát nézzük, ott nagyon fel fog pörögni a robotizáció: a drónos kiszállítás, illetve az, hogy a logisztikai sorokon gépek fogják végezni azt a munkát, amit eddig az ember végzett.

A tartalom a Stylers Group megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Temuról rendelt rózsaszín vízipisztolyok miatt büntettek meg egy politikust Svájcban

Temuról rendelt rózsaszín vízipisztolyok miatt büntettek meg egy politikust Svájcban

Jó szomszédok, szuper környék, lift és kilátás – de mitől lesz még értékesebb a lakásunk?

Jó szomszédok, szuper környék, lift és kilátás – de mitől lesz még értékesebb a lakásunk?

Ferenc pápa túl van a közvetlen életveszélyen

Ferenc pápa túl van a közvetlen életveszélyen

Magyarországról kapott pénzt a spanyol szélsőjobboldal, nyomoz az ügyészség

Magyarországról kapott pénzt a spanyol szélsőjobboldal, nyomoz az ügyészség