
A sikeres vállalkozás titka: találja ki a terméket, a többit pedig bízza másra!
Bár még nem vagyunk túl a járványon, az utóhatásait már minden területen érezzük. Így van ez az e-kereskedelem szegmensében is: a fizikai boltok bezárásával az online térre való átállás olyan gyors volt, hogy az online kereskedelem növekedése messze túlmutat minden eddigi előrejelzésen. Hely azonban maradt azoknak is, akik most kezdenének új, online vállalkozásba, ezért Kemény Zoltánt, a DHL Supply Chain Magyarország ügyvezető igazgatóját kérdeztük arról, hogy lehetünk akár holnap mi is sikeres webshoptulajdonosok munkaerő, adminisztrációs és logisztikai problémák nélkül.
HVG BrandLab: A járványhatás alaposan felforgatott mindent, a boltok bezárásával pedig a webshopoké lett a főszerep. Milyen növekedési trend látható jelenleg az e-kereskedelem piacán?
Kemény Zoltán: A járvány kényszerű fejlesztésekre bírta rá a piaci szereplőket, egy új, IBM-jelentés szerint körülbelül 4-5 évvel gyorsította fel a fizikai üzletekről a digitális üzletekre történő átállást. Akik lépést tudtak tartani az elvárásokkal, vagy volt már webshopjuk, azok a cégek voltak az időszak nagy nyertesei. Ez a bővülési adatokból is jól látható: ha a 2020-as számokat nézzük, kétszámjegyű növekedés ment végbe az e-kereskedelemben, míg Magyarországon a teljes kiskereskedelmi bevétel 8,5%-át ez a szegmens adta. Ez az adat minden eddiginél jobb, de azt is jelzi, hogy itthon még bőven maradt potenciál.
H. B.: Az online vásárlók igényei is változtak az elmúlt időszakban?
K. Z.: Határozottan. A vásárlók is egyre nagyobb ütemben, évente akár 15-16 alkalommal vásárolnak különböző webshopokból. Vagyis minden hónapban legalább egyszer, vagy akár havonta többször is online vásárolnak, a kosárérték pedig egyre magasabb lett. Aki többet költ, annak nagyobbak az elvárásai is, illetve a vásárlók tudatosabbak is lettek: ma már azt az árut, amit meg szeretnénk vásárolni, elkezdjük különböző szempontok alapján összehasonlítani – így gyakorlatilag többtucatnyi kereskedő termékéből válogathatunk. Ha pedig választottunk, az ár mellett a megbízhatóság és a gyorsaság a fő szempontunk: ha lehet, minél előbb, akár egy napon belül szeretnénk hozzájutni a rendelésünkhöz. Ha ez nem teljesül, a vásárló legközelebb máshonnan vásárol. A kutatások igazolják, hogy a vevők több mint fele azért hagy el egy kereskedőt, mert nem akkor teljesít, amikor az elvárt lett volna.

H. B.: Ezek az elvárások egyre lehetetlenebb helyzetet teremtenek a piacon. Lépést lehet ezzel az irammal tartani?
K. Z.: Ez egy nagyon nehéz verseny, amiből nagyon könnyen ki lehet esni. Ráadásul az e-kereskedő abból él, hogy minél nagyobb forgalmat generál, akár havi szinten több ezer vagy több tízezer csomag átfutását is menedzselnie kell, ugyanazzal a hatékonysággal. Ez a mennyiség rendkívüli erőforrást és kapacitást von el a szereplőktől, miközben a vállalkozónak azzal kellene foglalkoznia, ami igazán fontos: a termékkel, a marketinggel és a vevőkkel. Ezért a kereskedő bármekkora webshoppal is rendelkezik, érdemes megfontolnia, hogy kiszervezi logisztikai folyamatait. A DHL Supply Chain szolgáltatása ezért jött létre: átlátható, rejtett költség nélküli, „doboz áras” szolgáltatás egy-egy termék teljes logisztikai kezelésére. Hogy mi tartozik a szolgáltatásba, maga a kereskedő dönti el, mert a kiszervezett feladatok köre tetszőlegesen szűkíthető és bővíthető. Egy induló vállalkozás általában csak raktározást kér, de a termékek címkézése, a csomagolás, a kiszállítás is a szolgáltatás része lehet, sőt, ha szükséges, az utolsó mérföldes futárszolgálatot is kiválasztjuk partnereink számára.
H. B.: Tehát elég egy jó termékötlet, egy webshop, és a többivel nem kell foglalkoznom?
K. Z.: Pontosan. Ezért mondhatjuk azt, hogy egy e-kereskedelmi szereplőnek soha nem volt ilyen könnyű dolga. Szinte minden feladatot kioszthat úgy, hogy az azzal együtt járó gondoktól megszabadul: a munkaerőhiány, a fluktuáció, a menedzsment, a logisztika problémái nem az ő vállát nyomják. Neki csak a terméket kell hoznia, a többit mi elintézzük. A DHL Supply Chain fulfillment szolgáltatása pont ezért nagyszerű: a kereskedő határozza meg, mi az, amire nincs erőforrása vagy éppen türelme: mi pedig – ha szükséges – átvesszük tőle a megrendelések teljesítésének teljes folyamatát. A webáruház nevében megoldjuk a raktározást, a csomagolást, a kiszállítást és természetesen az ezzel együtt járó adminisztrációt is: a raktárkészlet-kezelést, a megrendelések nyomon követését.
H. B.: Ha már a termékről beszélünk, egy bennfentestől muszáj milliókat érő tippeket kérnünk: mi az a termék ma, ami biztos siker lehet a hazai piacon?
K. Z.: Ahogy az előbbi növekedési számok is mutatják: a piac még nem telített, így még nagyon sok lehetőség van az e-kereskedelemben, miközben ez a növekedés a hagyományos kereskedelmet nem kannibalizálja, vagyis jól megférnek egymás mellett. De az új belépőknek jó tanács lehet, hogy legalább 10 eurós vagy 10 dolláros termékekkel kezdjenek kereskedni, a világpiaci és a hazai trendek is azt támasztják alá, hogy ezek lesznek igazán sikeresek a piacon.
H. B.: Lehet egy magyar webshop nemzetközi viszonylatban is sikeres? És ha igen, külföldön is igénybe vehetem ezeket a szolgáltatásokat?
K. Z.: Ma már semmi sem lehetetlen, sőt, számos példa mutatja, hogy érdemes az európai piacban is gondolkodnia egy kereskedőnek. Míg Magyarország tízmilliós ország, Lengyelországban már háromszor-négyszer, míg Németországban akár hétszer-nyolcszor nagyobb felvevőpiaccal találjuk szembe magunkat. Ezért, ha van egy jó termékünk, mindig azt tanácsoljuk partnereinknek, hogy a külföldi piacokon is próbálják ki magukat: mi ugyanazt a logisztikai szolgáltatást tudjuk nyújtani nekik Európa minden országában, mint Magyarországon. Míg itthon egy, Közép-Kelet Európában négy, Európában pedig harminc logisztikai központot működtetünk, amelyek egy egyablakos rendszeren keresztül elérhetők a webáruházat üzemeltetők számára.
H. B.: A logisztikai szolgáltatások egyik érzékeny pontja a környezetvédelem és a fenntarthatóság, hiszen a vásárlók ebben is egyre tudatosabbak. Mit tesz ezért a DHL?
K. Z.: Minden szolgáltatásnak, de alapvetően a logisztikai szolgáltatásnak az egyik kardinális pontja a fenntarthatóság. A DHL mindezt komolyan veszi, ezért erőteljes vállalást tettünk ezzel kapcsolatban: a célunk az, hogy 2050-re karbonsemleges legyen minden szolgáltatásunk. Bár 2050 még messze van, de addig sem tétlenkedünk, és minden évben egy-egy részeredményt érünk el azért, hogy 2050-ig teljesítsük a célkitűzéseinket. Terveinknek van egy, a fogyasztó számára látható és egy kevésbé látható része. Azt például minden vásárló észreveszi, hogy a futár hogyan érkezik hozzá: kerékpárral, esetleg elektromos autóval vagy e-furgonnal. Jelenleg mindegyikre van már példánk Budapesten, de a cél az, hogy a jövőben egyre több ilyen jármű álljon majd szolgálatba. Vannak kevésbé látványos részek, amelyek ugyanúgy elengedhetetlenek: a raktárak kialakítása, az energiatakarékosság, az energiatermelő beruházások, amelyekkel a vevő nem találkozik, de ezek nélkül nem érhető el a karbonsemlegesség. A távlati céljaink között pedig az elektromos repülés megoldása szerepel, már van stratégiai partnerünk, akivel ennek lehetőségein jelenleg is dolgozunk.
H. B.: A kérdés csak az, ennek költségei megjelennek-e majd a szolgáltatási árakban?
K. Z.: Valóban, ez a legnehezebb kérdés, mert üzleti előny is lehet egy piaci szereplő számára, ha nem építi be mindezt az árképzésébe. Mert aki ezt a szolgáltatást fenntartható módon, áremelés nélkül tudja nyújtani, a legnagyobb piaci előnyt és részesedést szerezheti meg magának. Mi azt látjuk, hogy most kell gyorsnak és innovátornak lenni, mert 20-30 év múlva egy logisztikai cég számára ez már nem jelenthet versenyelőnyt. Olyan szankciók léphetnek életbe a jövőben, amelyek akár el is lehetetleníthetik ezen cégek működését. Elég csak a nagyvárosok dugódíjaira vagy a behajtási korlátozásokra gondolnunk, eljöhet az a pont, amikor a csomagokat már csak drónokkal tudjuk majd kézbesíteni.
H. B.: Ha már a jövőről beszélünk, lesz még szükség fizikai boltokra, vagy a jövőben csak az online térben vásárolunk?
K. Z.: Ha az elmúlt két évre gondolunk, senki sem jósolta volna meg, mi fog történni a piacon. Így nehéz látni, hogyan változnak majd a szokások a következő 20-30 évben. Személy szerint azt gondolom, hogy fizikai üzletek a jövőben is lesznek, de más lesz a szerepük, mint manapság, sokkal inkább bemutatóteremként funkcionálnak majd. A jövő minden bizonnyal a vásárlást könnyíti és egyszerűsíti majd le, így előfordulhat, hogy már nem mi, hanem az öntanuló háztartási eszközök, webshopok veszik majd meg az alapvető, mindennapi termékeket, amikre szükségünk lehet.
A tartalom a DHL Supply Chain Magyarország Kft. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.