Modern idők családi autója
A japán márka rendkívül népszerű SUV-ja különleges hajtási technológiával újult meg. Kipróbáltuk a Qashqai harmadik generációját.
A Nissan Qashqai 2006-os bemutatásakor megosztotta a közvéleményt, az idő azonban a cég tervezőit igazolta: a kétezres években még a prémium szedánok és az egyterűek korszakát éltük, utóbbiakat ma már nagyítóval kell keresni a kínálatban, de az előbbi kategória napjai is meg vannak számlálva. Ehhez képest a Nissan Qashqai népszerűsége töretlen, az idén bemutatott harmadik generációval pedig tovább erősítheti pozícióit a mostanság rendkívül népszerű SUV-szegmensben, amely voltaképpen átvette a családi autó szerepét az autópiacon.
Lássuk azonban, hogy a tetszetős, megújult külsőn túl milyen izgalmas fejlesztésekkel csábítja majd leendő vásárlóit a Nissan Qashqai. Azaz: egy gondolat erejéig időzzünk el a formavilágon, amelyet a korszellemnek megfelelően frissítettek, modernizáltak a márka tervezői. A korábban megszokott ívek egy picit szögletesebbek, ha úgy tetszik keményebbek lettek, ez azonban jót tett a Qashqai megjelenésének: komolyabb, dinamikusabb kiállása lett a közepes méretű SUV-nak. Ezzel ez a modell is követte a Leaf-et és a Juke-ot az uniformizált megjelenés útján, azaz messziről felismerhető a jellegzetes Nissan-stílus a jármű külsején. A hátulja jobban emlékeztet az előző modellre, de a szögletesebb vonalvezetés itt is félreérthetetlenül jelzi, hogy egy vérbeli 2022-es autóval van dolgunk.
A Qashqai beltere japánosan praktikus, szerencsére a tervezők nem erőltették a mindent beborító zongoralakkos felületeket, a kezelőszervek elrendezése pedig ésszerű és átgondolt. A legfontosabb funkcióknak megmaradtak a fizikai gombjai, ami jó döntés, hiszen így a sofőr anélkül is, hogy odanézne, vezérelheti például a klímát vagy a telefonját. Magától értetődő, hogy digtiális műszeregység került a kocsiba, amelyen a legfontosabb információk jelennek meg út közben. Felárért rendelhető hozzá nagy felbontású HUD, azaz a sofőr szeme elé adatokat vetítő megjelenítő, illetve az úgynevezett adaptív mátrix LED-fényszóró is, ami nem vakítja el a közlekedés többi résztvevőjét.
Utazás közben vezeték nélkül tölthetőek az erre alkalmas telefonok, ráadásul meglepő gyorsasággal. Az utasok szórakoztatásáról pedig a 10+1 hangszórót meghajtó Bose hangrendszer gondoskodik, igaz, utóbbi extraként rendelhető, de a „sima” gyári is remekül szól.
Az ülések még az oldalirányú erőhatásoknál is stabilan tartják a bent ülők hátát, így akár hosszabb távon sem fárasztó az utazás a Qashqai-ban. A külső kialakítás miatt a hátsó ajtók egy picit kisebbek az elsőnél, mégsem szűk a bejárat, mivel egészen 90 fokig kinyithatóak, ráadásul akár a magasabb utasok is kényelmesen elférnek a hátsó üléseken. A komolyabb felszereltségi fokozatnál az első ülésekhez már jár a masszázsfunkció, télen pedig fűthetőek is, ami nagy áldás egy fagyos reggelen.
Hátul 461 literes csomagtartó várja a táskákat, szatyrokat, ami nem a kategória legnagyobbja, de méretesebb, mint a második generációs Qashqai-é, ráadásul a hátsó ülések ledöntésével 1600 literesre bővíthető, ami már komolyabb méretű csomagok szállítására is alkalmassá teszi. A rakodáshoz jól jön a magasra nyíló hátsó ajtó, amelyet akár a lábunk lendítésével is nyithatunk, ha épp tele van a kezünk a málhával.
e-POWER: villanyautós dinamika, hatótávpara nélkül
Jelenleg 12 V-os lágyhibrid verzióban kapható az autó, azonban hamarosan elérhetőek lesznek a továbbgondolt e-POWERREL is az új Qashqai-ok. A technológiát ugyan már 2017-ben bemutatták, de a mostani modellben éri majd el hatékonyságának eddigi csúcsát, ami várhatóan rendkívül népszerűvé teszi majd a családi autót keresők körében is. A SUV ugyanis ugyanúgy hibrid technológiát használ ebben a verzióban is, ám nem egészen úgy, mint azt eddig megszokhatták az autósok. Az e-POWER lényege ugyanis, hogy a Qashqai kerekeit egy 190 lóerős villanymotor hajtja meg, azaz a menetdinamikát tekintve az autó abszolút elektromosként viselkedik: 250 Nm nyomaték azonnal rendelkezésre áll, így nem gond egy tempósabb előzés sem a körülbelül másfél tonnás autóval. A kocsi orrában azonban megtaláljuk a változó kompressziójú 1,5 literes turbós benzinmotort, ami hatékonyabb és élvezetesebb működést tesz lehetővé. Mivel azonban az autót a már említett villanymotor mozgatja, az e-POWER technológia értelmében a benzinmotor az akkumulátorok menet közbeni töltéséről gondoskodik. Magyarul: nem kell majd töltőoszlopokkal bajlódnunk, simán a benzinkúton meg lehet tankolni az autót, amely aztán az elektromos járművekre jellemző csendes dinamizmussal kényezteti a sofőrt. A technológia hatékonyságát és népszerűségét jelzi, hogy a Nissan elmondása szerint Japán nemcsak, hogy legeladottabb Nissanja, hanem legeladottabb autója egy e-POWER motorral szerelt Nissan Note lett, még 2017-ben.
Összességében elmondható, hogy a modellfrissítés pazarul sikerült, az új Qashqai külső megjelenésében és belső értékeiben is felülmúlja az elődöt, egyben tökéletesen hozza azt a minőséget és technológiai kifinomultságot, amit joggal vár el egy vásárló egy modern, a családi autókat immár helyettesítő SUV-tól.
A cikk a Nissan megbízásából a HVG BrandLab produkciójában készült, létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.