Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"748c0538-6a5d-4839-8bbb-9cbbaa7c0828","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú régi Mercedes SL 500 egyenesen a rendszerváltás korába repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a szalonállapotú régi Mercedes SL 500 egyenesen a rendszerváltás korába repít vissza bennünket.","id":"20250411_35-eves-megis-bejaratosan-uj-mercedes-sl-t-kinalnak-eladasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/748c0538-6a5d-4839-8bbb-9cbbaa7c0828.jpg","index":0,"item":"9f959bcf-3aae-45aa-931c-934db6381214","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_35-eves-megis-bejaratosan-uj-mercedes-sl-t-kinalnak-eladasra","timestamp":"2025. április. 11. 06:41","title":"35 éves, mégis bejáratósan új Mercedes SL-t kínálnak eladásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f2ae0e1-be05-441c-92c0-291a4c7dd46b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"3,43 százalék plusz. ","shortLead":"3,43 százalék plusz. ","id":"20250410_Jelentos-emelkedessel-zart-a-budapesti-tozsde-Trump-visszatancolasanak-masnapjan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f2ae0e1-be05-441c-92c0-291a4c7dd46b.jpg","index":0,"item":"60ea184d-cc4f-4eac-b90d-82064c99f492","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_Jelentos-emelkedessel-zart-a-budapesti-tozsde-Trump-visszatancolasanak-masnapjan","timestamp":"2025. április. 10. 18:49","title":"Jelentős emelkedéssel zárt a budapesti tőzsde Trump visszatáncolásának másnapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"713d0ec6-4e3c-4b11-8345-02d84f5f5a04","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Alekszandar Vucsics szerb államfő új miniszterelnök kinevezésével próbálja kifogni a szelet a diáktüntetők vitorlájából, míg a boszniai Szerb Köztársaság elnöke, Milorad Dodik Moszkvába menekülhet az őt letöltendő börtönbüntetéssel sújtó szarajevói bírósági ítélet elől.","shortLead":"Alekszandar Vucsics szerb államfő új miniszterelnök kinevezésével próbálja kifogni a szelet a diáktüntetők...","id":"20250411_forrongo-szerb-vilag-tuntetok-es-menekulok-ugyeskedo-allamfok-balkani-trukkok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/713d0ec6-4e3c-4b11-8345-02d84f5f5a04.jpg","index":0,"item":"af10b24e-6e5c-4dc3-ab46-baf0741ddb00","keywords":null,"link":"/360/20250411_forrongo-szerb-vilag-tuntetok-es-menekulok-ugyeskedo-allamfok-balkani-trukkok","timestamp":"2025. április. 11. 15:30","title":"Trükkök százaival igyekszik túlélni Orbán szerb szövetségese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f08b4701-6015-4d36-8110-01a238fb6140","c_author":"HVG","category":"360","description":"Megjelent a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának ötödik száma.","shortLead":"Megjelent a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának ötödik száma.","id":"20250410_hvg-ai5-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f08b4701-6015-4d36-8110-01a238fb6140.jpg","index":0,"item":"c5c6f76e-7578-4128-a6d0-e25a8aa5a5bd","keywords":null,"link":"/360/20250410_hvg-ai5-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 10. 07:00","title":"HVG Ai5 – Mit okoz nekem ma a mesterséges intelligencia? Mit várhatok holnap?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa83d139-eb8e-464f-a44e-81d2162fbb1c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi számítógépét átvizsgálta a rendőrség, egy hónap múlva kell újra bíróság elé állnia.","shortLead":"A férfi számítógépét átvizsgálta a rendőrség, egy hónap múlva kell újra bíróság elé állnia.","id":"20250410_Gyerekporno-gyerekbantalmazas-amerikai-motorosok-alelnok-buffalo-rendorseg-gyermekpornografia-szamitogep-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa83d139-eb8e-464f-a44e-81d2162fbb1c.jpg","index":0,"item":"d02f0204-296f-49f0-b1d0-158642c71ccd","keywords":null,"link":"/vilag/20250410_Gyerekporno-gyerekbantalmazas-amerikai-motorosok-alelnok-buffalo-rendorseg-gyermekpornografia-szamitogep-borton","timestamp":"2025. április. 10. 21:15","title":"Gyerekpornót találtak a gyerekbántalmazás ellen küzdő amerikai motorosok alelnökénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31a1c841-61ee-44d6-8f40-787684282199","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Két évvel hosszabbított a bajnoki címre törő angol klubbal.","shortLead":"Két évvel hosszabbított a bajnoki címre törő angol klubbal.","id":"20250411_mohamed-szalah-liverpool-uj-keteves-szerzodes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31a1c841-61ee-44d6-8f40-787684282199.jpg","index":0,"item":"85165150-af8d-446c-9858-91a988a17bc4","keywords":null,"link":"/sport/20250411_mohamed-szalah-liverpool-uj-keteves-szerzodes-ebx","timestamp":"2025. április. 11. 09:55","title":"Szalah új szerződést írt alá a Liverpoollal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d60287a9-5d1b-4142-9257-5902d14af524","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Alacsonyan teljesítő, de drága munkaerőről és az iparági átlagnál kétszer több selejtről beszélnek az üzem korábbi dolgozói.","shortLead":"Alacsonyan teljesítő, de drága munkaerőről és az iparági átlagnál kétszer több selejtről beszélnek az üzem korábbi...","id":"20250411_Borzasztoan-teljesit-a-Louis-Vuitton-texasi-gyara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d60287a9-5d1b-4142-9257-5902d14af524.jpg","index":0,"item":"f2ca763f-671a-4c8c-b345-230ec0e3cce1","keywords":null,"link":"/kkv/20250411_Borzasztoan-teljesit-a-Louis-Vuitton-texasi-gyara","timestamp":"2025. április. 11. 08:18","title":"Borzasztóan teljesít a Louis Vuitton texasi gyára, ami intő jel az amerikai gyárat tervező cégek számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"797e2af3-b094-4809-8cbb-a9b3c80d0dd4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biztonsági övnek és szerencsének köszönhető, hogy nem sérült meg a sofőr.","shortLead":"A biztonsági övnek és szerencsének köszönhető, hogy nem sérült meg a sofőr.","id":"20250411_arokba-borult-tartalykocsi-kiborult-tej","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/797e2af3-b094-4809-8cbb-a9b3c80d0dd4.jpg","index":0,"item":"5d43eafe-d90e-4222-8c6d-a2888c169efc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_arokba-borult-tartalykocsi-kiborult-tej","timestamp":"2025. április. 11. 12:14","title":"Árokba borult egy tartálykocsi az M6-on, 23 ezer liter tej ömlött ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon össze lehetne-e rakni egy autót kizárólag Magyarországon készült alkatrészekből, a top 500-ba bekerült 34 járműipari cég termékeiből?
HVG
Magyarország igazi kábelkorbács-nagyhatalom: a top 500 autóiparban érdekelt 34 cége közül hat foglalkozik ezeknek a méretre vágott, csatlakozókkal ellátott kábelkötegeknek a gyártásával. Ám ez a nagyhatalmi státus nem jár valami magas presztízzsel. "A gyártás automatizálása csak kifejezetten nagy sorozatszám esetében kifizetődő, ezért világszerte mind a mai napig jelentős részben élőmunkával állítják elő ezeket a termékeket" - írja a hazai elektronikai ipart kutató Sipos Mihály a Területi Statisztika című szakfolyóiratban, "alacsony szakképzettséget igénylő, monoton szalagmunkaként" jellemezve a kábelkorbácsok összeállítását.
A top 500-ba tartozó cégek 2005-ös együttes árbevételének közel egytizede, több mint 2,5 billió forint fűződött az autó- és autóalkatrész-gyártó vállalatok nevéhez. Ennek majdnem a felét az ötszázas lista második helyén álló győri Audi Motor Hungaria Kft. egymagában hozta össze, további egyhatodát az esztergomi Magyar Suzuki Zrt. és a szentgotthárdi General Motors Powertrain Autóipari Kft. - a fennmaradó részen pedig 31 cég osztozott.
Ez az aránytalanság azt sejteti, hogy a toplistán szereplő magyarországi autóalkatrész-gyártók többsége valahol az úgynevezett beszállítói piramis alsó részén helyezkedik el. Ám ők magasabbra pozicionálják magukat: a HVG ezt firtató körkérdésére 21 cégnél jelölték meg vevőjükként magát a piramis csúcsán álló autógyártót, 11 esetben pedig az annak szállító alkatrész- vagy részegységgyártót. Olyan válasz, hogy valaki csak egy alkatrészgyár beszállítóját szolgálná ki, az autóipari top 34-be tartozók egyikétől sem érkezett.
Más kérdés, hogy mennyire összetett és milyen értékű produktumot szállít valaki - akár magának a végtermékgyártónak is. Arra a kérdésre válaszolva, hogy termékük mekkora hányadát teszi ki egy kész autó értékének, a cégek - közülük jó néhány a világ legnagyobbjai közé tartozó alkatrészgyártó leánya - vezetőinek többsége az 1-5 százalékos sávban helyezte el a vállalatát.
Kivételek természetesen itt is vannak. A japán-magyar kisautóit - már csak az EU-piacokra való vámmentes bejutás érdekében is - konzekvensen "made in Europe" termékként árusító s e címke elnyerése érdekében hagyományosan a magyar beszállítók helyzetbe hozásán is buzgólkodó Suzukinál például 100 százalékot írtak a HVG-kérdőívnek ebbe a rubrikájába, magyarázatul hozzáfűzve: "autókat gyártunk". De természetesen nem titkolják, hogy az esztergomi gyár 16 ország mintegy 370 beszállítójától vásárol, köztük közel hetven magyarországi cégtől. A legfontosabb részegységek, mint a motor vagy a sebességváltó, Japánból érkeznek, bizonyos darabok pedig, mint például a lökhárító, Esztergomban készülnek.
Piramiscsúcs-közeli pozíciót foglal el az árbevétel tekintetében csúcstartó Audi is, amelynek győri csarnokaiban - a világ egyik legnagyobb motorgyárában - 2005-ben majdnem 1,7 millió (tavaly pedig már több mint 1,9 millió) darab autómotor készült. A 22 motorcsalád 350 variánsát a Volkswagen-konszern négy márkájába - Audi, Seat, Skoda, VW - építik be. A győri "autógyártás" viszont annyiból áll, hogy az Ingolstadtból érkező karosszériaelemeket a Rába-parti városban összeszerelik, és a minőség-ellenőrzés után visszavonatoztatják Németországba. Az oda-vissza bumlizásnak az az értelme, hogy a TT sportkocsik alacsony szériaszáma miatt a nagyfokú automatizálásnál kifizetődőbb a - nyugat-európainál olcsóbb - győri munkásokra bízni az összeszerelést.
[[ Oldaltörés: Az Audi a legnagyobb (Oldaltörés) ]]
Nem vállalkoztak százalékos értékbecslésre a szentgotthárdi GM-üzemben sem, ahol 2005-ben több mint 450 ezer motor, ugyanennyi hengerfej és 15 ezer teherautó-sebességváltó készült, utóbbiak a konszern amerikai gyára számára. Hat-hét százalékosra taksálták viszont az általuk készített sebességváltóknak az autó egészéhez viszonyított értékét a német érdekeltségű egri ZF Hungária Kft.-nél.
Ha valaki mindezen fellelkesedve kizárólag magyarországi gyárakból kikerülő részegységekből próbálna összerakni egy autót, az a kuplungszerkezetet és -tárcsát a szombathelyi LuK Savariától, az intelligens - a blokkolásgátlón kívül egyéb rafinériákat is tartalmazó - fékrendszert a kecskeméti Knorr-Bremsétől, a generátort a mezőkövesdi Remy Automotive-tól, a kipufogórendszert és a katalizátort a jászárokszállási ArvinMeritortól, a légzsákot a szombathelyi Delphitől, az alumínium keréktárcsát a tatabányai Suoftectől, az indítómotort és az üzemanyag-szivattyút a székesfehérvári Visteontól szerezhetné be. Főhetne viszont a feje a futóművek miatt, a világ negyedik legnagyobb gyártójaként számon tartott győri Rába ugyanis kizárólag haszonjárművekbe valókat gyárt - felerészben amerikai exportra -, amelyeket aligha sikerülne begyömöszölni az esztergomi Suzuki-gyárban készült karosszériák alá. Nem lenne gond a motorvezérlő alkatrészekkel és a dízeladagolóval (Denso, Székesfehérvár), a turbófeltöltővel (BorgWarner, Oroszlány), az elektronikus kapcsoló- és érzékelőrendszerekkel (Valeo, Veszprém), a légkondicionáló-kompresszorokkal (Delphi-Calsonic, Balassagyarmat), az elektromosan állítható, akár irányjelzővel egybeépített külső, valamint a reflektorfény hatására automatikusan elsötétülő belső visszapillantó tükrökkel (SAPU, Győr). Móron pedig, ahol valaha az Ikarus buszok ülései készültek, ma is gyártanak autóüléseket (Rába) és - akár elektronikus - ülésállító mechanizmusokat (Hammerstein).
Aki pedig éppen kábelkorbácsot keres, az a toplistán szereplő hat gyártón (a gödöllői Lear, a szombathelyi Delphi, a hatvani LKH Leoni, a pilisszentiváni W.E.T., a móri AFL és az egri Leoni) kívül több tucat kisebb közül is választhat - az ország egyre keletibb régióiban. A kábelkorbácsipar ugyanis, amely a kilencvenes években a nyugati határ mentén jelent meg Magyarországon, a munkaerő-kínálat ottani csökkenése és a bérek növekedése miatt elindult keletre. Bár az infrastrukturális és munkakultúrabeli különbségek okán csak lassan és bátortalanul, de Sipos Mihály előbb idézett tanulmánya szerint az ezredforduló táján a román és az ukrán határt is átlépte.
A HVG-toplistán szereplő cégek közül a Videoton Autóelektronika Kft. már túl is adott ezen az üzletágán, az amerikai anyacégének csődje után némileg elbizonytalanodott szombathelyi Delphi pedig jövőre tervezi e munka Szlovákiába telepítését. Mindkét helyen magasabb szakképzettséget igénylő tevékenységet honosítottak-honosítanak meg helyette.
Az autóelektronikai ipart természetesen nem csupán a kábelkorbácsgyártás képviseli Magyarországon. A hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. például a német vállalatcsoport legnagyobb autóelektronikai gyára, amelyben egyebek közt automata sebességváltók, blokkolásgátlók, légzsákok vezérlőberendezései készülnek. Méghozzá egyre nagyobb magyar szellemimunka-tartalommal, a Bosch ugyanis egy fejlesztőközpontot is fenntart Budapesten.
Nem is egyetlenként a Magyarországon működő külföldi érdekeltségű autóipari cégek közül. Amikor azt tudakoltuk, van-e lehetőségük a magyarországi - de a Rába-cégeket, a Videotont és a NABI-utód Exbus Nyrt.-t kivéve kizárólagos vagy többségi külföldi tulajdonban lévő - autóipari cégeknek saját gyártmányfejlesztésre, 15 helyről kaptunk határozott igen választ. Közülük hat cég - a Bosch mellett az Audi, a LuK Savaria, a Visteon, a ZF és a Valeo - saját magyarországi fejlesztőközpontot működtet, a SAPU-nál pedig éppen megkezdődött ennek kiépítése. Természetesen e tekintetben is magára van utalva a Rába Futómű Kft. A nemmel válaszolók közül a legmeglepőbb talán a Suzuki kategorikus kijelentése, hogy náluk a fejlesztés szigorúan Japánban történik, valamint a móri Rába-cégé és a bérgyártó Videotoné, amelyeknek - bár elvileg mindkettő a maga ura - mindent hajszálpontosan úgy kell csinálniuk, ahogyan azt a vevőjük előírja számukra.
Színtiszta sportosság, a vezetés hamisítatlan élménye és bőséges teljesítmény, ez az új Audi TT Roadster. A Győrben készülő nyitott sportkocsi sikeres elődje irányvonalának folytatója.
A kifejezetten az európai vásárlók számára épített cee'd mérföldkőnek számít a Kia történetében. Magyar tervező álmodta meg, Németországban tervezté, Szlovákiában gyártják. Az autó minden egyes alkatrészét európai formatervezéssel és a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal alkották meg. A cee’det Kovács Miklós tervezte.
A több közlekedési ág közötti átjárást biztosító logisztikai szolgáltató központok támogatásával próbálja a kormányzat visszafogni az EU-csatlakozás óta megugrott kamionforgalmat. Egyelőre kevés sikerrel.
Hiába, akárki akármit mond, pirosban a legszebb. Szinte kinéztük egymást a győri Audi gyár parkolójában. Igaz, ismertem már, hisz már jó egy hete találkoztunk Pesten is. Az csak futó kaland volt, de a mai… Komoly történet. Annyira belemelegedtünk, hogy 240-ig nem is álltunk le. A legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé bemutatóján jártunk.
A japán Denso Corp. csütörtöki bejelentése szerint 38,3 millió eurós beruházással bővíti székesfehérvári üzemét, amelyben dízelmotorokhoz használt üzemanyag-adagolókat gyártanak.
Az idén az első negyedévben 44 ezer 998 új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek, 6,6 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A nagyok között a Ford és a Volkswagen és a Toyota eladásai nőttek a legjobban. A francia márkák továbbra is gyengén szerepeltek.