Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"75eb2eb5-4cfe-4757-b89f-121fdc54c216","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A misét a rutinos Osztie Zoltán celebrálja, aki már Orbán 50. születésnapja alkalmából is tartott egyet.","shortLead":"A misét a rutinos Osztie Zoltán celebrálja, aki már Orbán 50. születésnapja alkalmából is tartott egyet.","id":"20250529_orban-szuletesnap-mise","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75eb2eb5-4cfe-4757-b89f-121fdc54c216.jpg","index":0,"item":"13489991-abef-4993-a9f1-ad7c8f63ef37","keywords":null,"link":"/elet/20250529_orban-szuletesnap-mise","timestamp":"2025. május. 29. 19:02","title":"Megint hálaadó szentmisét tartanak Orbán Viktor születésnapja alkalmából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f61039d-ca83-407b-9f12-b68ac7146b8e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A tárca több vezetőjének a menesztése után egy új vállalattól várják a sikereket Nagy Istvánék.","shortLead":"A tárca több vezetőjének a menesztése után egy új vállalattól várják a sikereket Nagy Istvánék.","id":"20250529_hvg-Agrarminiszterium-Magyar-falu-program-Fejlodo-Magyar-Falvak-Kft-Nagy-Istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f61039d-ca83-407b-9f12-b68ac7146b8e.jpg","index":0,"item":"8bb78ef6-c10f-4edd-a3a5-eb3226e89ff3","keywords":null,"link":"/360/20250529_hvg-Agrarminiszterium-Magyar-falu-program-Fejlodo-Magyar-Falvak-Kft-Nagy-Istvan","timestamp":"2025. május. 29. 12:15","title":"Újításra készül a Magyar Falu programban az Agrárminisztérium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c37c17d-5baf-41da-bc28-44bc3b47bb84","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nyereséggel zárta az Auchan 2024-et, de egy fillért sem vesznek ki a tulajdonosok, inkább meghagyják a rosszabb időkre tartaléknak.","shortLead":"Nyereséggel zárta az Auchan 2024-et, de egy fillért sem vesznek ki a tulajdonosok, inkább meghagyják a rosszabb időkre...","id":"20250530_auchan-nyereseg-profit-bolt-vasarlas-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c37c17d-5baf-41da-bc28-44bc3b47bb84.jpg","index":0,"item":"6b87b956-d5ec-4b97-b3f2-35cb0f7283ce","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_auchan-nyereseg-profit-bolt-vasarlas-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 16:42","title":"Hiába nőttek az árak, kevesebb pénzt hagytak a vásárlók az Auchan kasszáinál tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A külügyminiszter szerint azért nem adtak az amerikaiak semmit sem át László Andrásnak, mert még tart a vizsgálat.","shortLead":"A külügyminiszter szerint azért nem adtak az amerikaiak semmit sem át László Andrásnak, mert még tart a vizsgálat.","id":"20250530_szijjarto-laszlo-andras-usaid-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"8f071fbb-7e3f-401d-8347-24d3df07f60c","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_szijjarto-laszlo-andras-usaid-magyarazat","timestamp":"2025. május. 30. 18:08","title":"Két hétbe telt, mire Szijjártó reagált arra, hogy a USAID-kormánybiztos lepattant az amerikaiakról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42d5fceb-1e90-4780-a517-8759f4f350bb","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Riasztó adat ugyanakkor régiós szinten, hogy minden tizedik ember azt mondta: még egy kisebb javításra sincs pénze.","shortLead":"Riasztó adat ugyanakkor régiós szinten, hogy minden tizedik ember azt mondta: még egy kisebb javításra sincs pénze.","id":"20250529_Nem-gondoljak-oregnek-tizeneves-autoikat-a-magyarok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42d5fceb-1e90-4780-a517-8759f4f350bb.jpg","index":0,"item":"0c598203-326c-447e-a65c-2f02bf95b9e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Nem-gondoljak-oregnek-tizeneves-autoikat-a-magyarok","timestamp":"2025. május. 29. 16:35","title":"Nem tartják öregnek tizenéves autóikat a magyarok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74903045-c931-44da-b318-e547bce9dd5b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kommentek hatnak az emberre. Olyannyira, hogy a színész nemrégiben egy erdélyi túráját is lemondta az online gyalázkodás miatt. Lengyel Tamással Kacskovics Mihály Béla beszélgetett.","shortLead":"A kommentek hatnak az emberre. Olyannyira, hogy a színész nemrégiben egy erdélyi túráját is lemondta az online...","id":"20250530_Fulke-podcast-Lengyel-Tamas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74903045-c931-44da-b318-e547bce9dd5b.jpg","index":0,"item":"3c004c7d-adec-4ad8-808a-648a1f8e863d","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_Fulke-podcast-Lengyel-Tamas-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 18:10","title":"Lengyel Tamás a Fülkében: Összetartozunk, ez az országunk, együtt csináljuk ezt az egészet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Odu Store-nak már negatív a saját tőkéje, miután a működése egyetlen évében sem tudott nyereséget termelni.","shortLead":"Az Odu Store-nak már negatív a saját tőkéje, miután a működése egyetlen évében sem tudott nyereséget termelni.","id":"20250530_Orban-Rahel-bababolt-odu-store-veszteseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f.jpg","index":0,"item":"b89e0f43-c207-4cb7-bb37-6beba9915128","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Orban-Rahel-bababolt-odu-store-veszteseg-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 18:32","title":"Sántít a saját láb, négy év alatt negyedszer lett veszteséges Orbán Ráhel bababoltja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9a2456c-6515-430b-a2eb-c45596d482d8","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az árbevétel 7 százalékkal, a dolgozói létszám 5 százalékkal csökkent.","shortLead":"Az árbevétel 7 százalékkal, a dolgozói létszám 5 százalékkal csökkent.","id":"20250529_Enyhen-csokkent-a-Bosch-magyarorszagi-forgalma-kozel-ezer-munkavallaloval-lettek-kevesebben-egy-ev-alatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9a2456c-6515-430b-a2eb-c45596d482d8.jpg","index":0,"item":"ea34a57b-0421-40cf-ada1-d6146a15e197","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_Enyhen-csokkent-a-Bosch-magyarorszagi-forgalma-kozel-ezer-munkavallaloval-lettek-kevesebben-egy-ev-alatt","timestamp":"2025. május. 29. 13:10","title":"A Bosch magyarországi cégeinél ezer dolgozóval lettek kevesebben egy év alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon össze lehetne-e rakni egy autót kizárólag Magyarországon készült alkatrészekből, a top 500-ba bekerült 34 járműipari cég termékeiből?
HVG
Magyarország igazi kábelkorbács-nagyhatalom: a top 500 autóiparban érdekelt 34 cége közül hat foglalkozik ezeknek a méretre vágott, csatlakozókkal ellátott kábelkötegeknek a gyártásával. Ám ez a nagyhatalmi státus nem jár valami magas presztízzsel. "A gyártás automatizálása csak kifejezetten nagy sorozatszám esetében kifizetődő, ezért világszerte mind a mai napig jelentős részben élőmunkával állítják elő ezeket a termékeket" - írja a hazai elektronikai ipart kutató Sipos Mihály a Területi Statisztika című szakfolyóiratban, "alacsony szakképzettséget igénylő, monoton szalagmunkaként" jellemezve a kábelkorbácsok összeállítását.
A top 500-ba tartozó cégek 2005-ös együttes árbevételének közel egytizede, több mint 2,5 billió forint fűződött az autó- és autóalkatrész-gyártó vállalatok nevéhez. Ennek majdnem a felét az ötszázas lista második helyén álló győri Audi Motor Hungaria Kft. egymagában hozta össze, további egyhatodát az esztergomi Magyar Suzuki Zrt. és a szentgotthárdi General Motors Powertrain Autóipari Kft. - a fennmaradó részen pedig 31 cég osztozott.
Ez az aránytalanság azt sejteti, hogy a toplistán szereplő magyarországi autóalkatrész-gyártók többsége valahol az úgynevezett beszállítói piramis alsó részén helyezkedik el. Ám ők magasabbra pozicionálják magukat: a HVG ezt firtató körkérdésére 21 cégnél jelölték meg vevőjükként magát a piramis csúcsán álló autógyártót, 11 esetben pedig az annak szállító alkatrész- vagy részegységgyártót. Olyan válasz, hogy valaki csak egy alkatrészgyár beszállítóját szolgálná ki, az autóipari top 34-be tartozók egyikétől sem érkezett.
Más kérdés, hogy mennyire összetett és milyen értékű produktumot szállít valaki - akár magának a végtermékgyártónak is. Arra a kérdésre válaszolva, hogy termékük mekkora hányadát teszi ki egy kész autó értékének, a cégek - közülük jó néhány a világ legnagyobbjai közé tartozó alkatrészgyártó leánya - vezetőinek többsége az 1-5 százalékos sávban helyezte el a vállalatát.
Kivételek természetesen itt is vannak. A japán-magyar kisautóit - már csak az EU-piacokra való vámmentes bejutás érdekében is - konzekvensen "made in Europe" termékként árusító s e címke elnyerése érdekében hagyományosan a magyar beszállítók helyzetbe hozásán is buzgólkodó Suzukinál például 100 százalékot írtak a HVG-kérdőívnek ebbe a rubrikájába, magyarázatul hozzáfűzve: "autókat gyártunk". De természetesen nem titkolják, hogy az esztergomi gyár 16 ország mintegy 370 beszállítójától vásárol, köztük közel hetven magyarországi cégtől. A legfontosabb részegységek, mint a motor vagy a sebességváltó, Japánból érkeznek, bizonyos darabok pedig, mint például a lökhárító, Esztergomban készülnek.
Piramiscsúcs-közeli pozíciót foglal el az árbevétel tekintetében csúcstartó Audi is, amelynek győri csarnokaiban - a világ egyik legnagyobb motorgyárában - 2005-ben majdnem 1,7 millió (tavaly pedig már több mint 1,9 millió) darab autómotor készült. A 22 motorcsalád 350 variánsát a Volkswagen-konszern négy márkájába - Audi, Seat, Skoda, VW - építik be. A győri "autógyártás" viszont annyiból áll, hogy az Ingolstadtból érkező karosszériaelemeket a Rába-parti városban összeszerelik, és a minőség-ellenőrzés után visszavonatoztatják Németországba. Az oda-vissza bumlizásnak az az értelme, hogy a TT sportkocsik alacsony szériaszáma miatt a nagyfokú automatizálásnál kifizetődőbb a - nyugat-európainál olcsóbb - győri munkásokra bízni az összeszerelést.
[[ Oldaltörés: Az Audi a legnagyobb (Oldaltörés) ]]
Nem vállalkoztak százalékos értékbecslésre a szentgotthárdi GM-üzemben sem, ahol 2005-ben több mint 450 ezer motor, ugyanennyi hengerfej és 15 ezer teherautó-sebességváltó készült, utóbbiak a konszern amerikai gyára számára. Hat-hét százalékosra taksálták viszont az általuk készített sebességváltóknak az autó egészéhez viszonyított értékét a német érdekeltségű egri ZF Hungária Kft.-nél.
Ha valaki mindezen fellelkesedve kizárólag magyarországi gyárakból kikerülő részegységekből próbálna összerakni egy autót, az a kuplungszerkezetet és -tárcsát a szombathelyi LuK Savariától, az intelligens - a blokkolásgátlón kívül egyéb rafinériákat is tartalmazó - fékrendszert a kecskeméti Knorr-Bremsétől, a generátort a mezőkövesdi Remy Automotive-tól, a kipufogórendszert és a katalizátort a jászárokszállási ArvinMeritortól, a légzsákot a szombathelyi Delphitől, az alumínium keréktárcsát a tatabányai Suoftectől, az indítómotort és az üzemanyag-szivattyút a székesfehérvári Visteontól szerezhetné be. Főhetne viszont a feje a futóművek miatt, a világ negyedik legnagyobb gyártójaként számon tartott győri Rába ugyanis kizárólag haszonjárművekbe valókat gyárt - felerészben amerikai exportra -, amelyeket aligha sikerülne begyömöszölni az esztergomi Suzuki-gyárban készült karosszériák alá. Nem lenne gond a motorvezérlő alkatrészekkel és a dízeladagolóval (Denso, Székesfehérvár), a turbófeltöltővel (BorgWarner, Oroszlány), az elektronikus kapcsoló- és érzékelőrendszerekkel (Valeo, Veszprém), a légkondicionáló-kompresszorokkal (Delphi-Calsonic, Balassagyarmat), az elektromosan állítható, akár irányjelzővel egybeépített külső, valamint a reflektorfény hatására automatikusan elsötétülő belső visszapillantó tükrökkel (SAPU, Győr). Móron pedig, ahol valaha az Ikarus buszok ülései készültek, ma is gyártanak autóüléseket (Rába) és - akár elektronikus - ülésállító mechanizmusokat (Hammerstein).
Aki pedig éppen kábelkorbácsot keres, az a toplistán szereplő hat gyártón (a gödöllői Lear, a szombathelyi Delphi, a hatvani LKH Leoni, a pilisszentiváni W.E.T., a móri AFL és az egri Leoni) kívül több tucat kisebb közül is választhat - az ország egyre keletibb régióiban. A kábelkorbácsipar ugyanis, amely a kilencvenes években a nyugati határ mentén jelent meg Magyarországon, a munkaerő-kínálat ottani csökkenése és a bérek növekedése miatt elindult keletre. Bár az infrastrukturális és munkakultúrabeli különbségek okán csak lassan és bátortalanul, de Sipos Mihály előbb idézett tanulmánya szerint az ezredforduló táján a román és az ukrán határt is átlépte.
A HVG-toplistán szereplő cégek közül a Videoton Autóelektronika Kft. már túl is adott ezen az üzletágán, az amerikai anyacégének csődje után némileg elbizonytalanodott szombathelyi Delphi pedig jövőre tervezi e munka Szlovákiába telepítését. Mindkét helyen magasabb szakképzettséget igénylő tevékenységet honosítottak-honosítanak meg helyette.
Az autóelektronikai ipart természetesen nem csupán a kábelkorbácsgyártás képviseli Magyarországon. A hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. például a német vállalatcsoport legnagyobb autóelektronikai gyára, amelyben egyebek közt automata sebességváltók, blokkolásgátlók, légzsákok vezérlőberendezései készülnek. Méghozzá egyre nagyobb magyar szellemimunka-tartalommal, a Bosch ugyanis egy fejlesztőközpontot is fenntart Budapesten.
Nem is egyetlenként a Magyarországon működő külföldi érdekeltségű autóipari cégek közül. Amikor azt tudakoltuk, van-e lehetőségük a magyarországi - de a Rába-cégeket, a Videotont és a NABI-utód Exbus Nyrt.-t kivéve kizárólagos vagy többségi külföldi tulajdonban lévő - autóipari cégeknek saját gyártmányfejlesztésre, 15 helyről kaptunk határozott igen választ. Közülük hat cég - a Bosch mellett az Audi, a LuK Savaria, a Visteon, a ZF és a Valeo - saját magyarországi fejlesztőközpontot működtet, a SAPU-nál pedig éppen megkezdődött ennek kiépítése. Természetesen e tekintetben is magára van utalva a Rába Futómű Kft. A nemmel válaszolók közül a legmeglepőbb talán a Suzuki kategorikus kijelentése, hogy náluk a fejlesztés szigorúan Japánban történik, valamint a móri Rába-cégé és a bérgyártó Videotoné, amelyeknek - bár elvileg mindkettő a maga ura - mindent hajszálpontosan úgy kell csinálniuk, ahogyan azt a vevőjük előírja számukra.
Színtiszta sportosság, a vezetés hamisítatlan élménye és bőséges teljesítmény, ez az új Audi TT Roadster. A Győrben készülő nyitott sportkocsi sikeres elődje irányvonalának folytatója.
A kifejezetten az európai vásárlók számára épített cee'd mérföldkőnek számít a Kia történetében. Magyar tervező álmodta meg, Németországban tervezté, Szlovákiában gyártják. Az autó minden egyes alkatrészét európai formatervezéssel és a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal alkották meg. A cee’det Kovács Miklós tervezte.
A több közlekedési ág közötti átjárást biztosító logisztikai szolgáltató központok támogatásával próbálja a kormányzat visszafogni az EU-csatlakozás óta megugrott kamionforgalmat. Egyelőre kevés sikerrel.
Hiába, akárki akármit mond, pirosban a legszebb. Szinte kinéztük egymást a győri Audi gyár parkolójában. Igaz, ismertem már, hisz már jó egy hete találkoztunk Pesten is. Az csak futó kaland volt, de a mai… Komoly történet. Annyira belemelegedtünk, hogy 240-ig nem is álltunk le. A legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé bemutatóján jártunk.
A japán Denso Corp. csütörtöki bejelentése szerint 38,3 millió eurós beruházással bővíti székesfehérvári üzemét, amelyben dízelmotorokhoz használt üzemanyag-adagolókat gyártanak.
Az idén az első negyedévben 44 ezer 998 új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek, 6,6 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A nagyok között a Ford és a Volkswagen és a Toyota eladásai nőttek a legjobban. A francia márkák továbbra is gyengén szerepeltek.