Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d3e10554-386b-410e-9a33-0df74b8e1fcd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tompos Márton, a Momentum elnöke posztolt arról, hogy több náci szimbólumot is lehetett látni a Mi Hazánk május elsejei rendezvényén.","shortLead":"Tompos Márton, a Momentum elnöke posztolt arról, hogy több náci szimbólumot is lehetett látni a Mi Hazánk május elsejei...","id":"20250502_Karlendites-es-horogkereszt-a-Mi-Hazank-majalisan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3e10554-386b-410e-9a33-0df74b8e1fcd.jpg","index":0,"item":"0e11c590-c850-49c5-b587-a58468b16d77","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Karlendites-es-horogkereszt-a-Mi-Hazank-majalisan","timestamp":"2025. május. 02. 12:49","title":"Karlendítés, hitleres tetoválás és horogkereszt a Mi Hazánk majálisán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53ac21c5-4406-4758-b688-9d48f289a87b","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Mahler grandiózus második szimfóniáját mutatják be május 8-án a Müpában. ","shortLead":"Mahler grandiózus második szimfóniáját mutatják be május 8-án a Müpában. ","id":"20250502_hvg-mahler-feltamadas-mupa-koncertajanlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53ac21c5-4406-4758-b688-9d48f289a87b.jpg","index":0,"item":"b4924237-2c12-4cac-b39d-c84540bfbc08","keywords":null,"link":"/360/20250502_hvg-mahler-feltamadas-mupa-koncertajanlo","timestamp":"2025. május. 02. 15:45","title":"A halál utáni élet és a hiábavaló élet – Mahler a Müpában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9aa6c8f-b1ef-4346-81d8-4e14c3767011","c_author":"HVG","category":"360","description":"Ígéretes találmányról számoltak be amerikai kutatók: egy olyan láthatatlan hangbuborékról, amely lehetővé teszi, hogy a hangokat csak a buborékban álló hallja, míg a körülötte lévőknek nem is kell tudniuk erről.","shortLead":"Ígéretes találmányról számoltak be amerikai kutatók: egy olyan láthatatlan hangbuborékról, amely lehetővé teszi...","id":"20250501_hvg-lathatatlan-fulhallgato-hangbuborek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9aa6c8f-b1ef-4346-81d8-4e14c3767011.jpg","index":0,"item":"75530c59-fd54-40ad-a719-1309156d0540","keywords":null,"link":"/360/20250501_hvg-lathatatlan-fulhallgato-hangbuborek","timestamp":"2025. május. 01. 16:15","title":"Kész a szó szerint láthatatlan fülhallgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"169c440d-fb96-43ba-a135-53924907086e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Különleges programmal toldhatják meg az amerikai hadsereg 250. évfordulós ünnepségét, ami pont az elnök 79. születésnapjára esik. ","shortLead":"Különleges programmal toldhatják meg az amerikai hadsereg 250. évfordulós ünnepségét, ami pont az elnök 79...","id":"20250502_Donald-Trump-szuletesnap-katonai-parade","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/169c440d-fb96-43ba-a135-53924907086e.jpg","index":0,"item":"6720173f-8d99-4ef4-9eac-b3ad7c08ccd7","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Donald-Trump-szuletesnap-katonai-parade","timestamp":"2025. május. 02. 14:49","title":"Gigantikus katonai parádéval ünnepelnék Trump születésnapját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57c8aaa1-60c1-4b24-a636-fbb899a5b133","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Többen megsérültek, amikor a terepjáró az amberek közé hajtott a német városban.","shortLead":"Többen megsérültek, amikor a terepjáró az amberek közé hajtott a német városban.","id":"20250502_Gyalogosok-koze-hajtott-egy-G-Merci-Stuttgartban-sok-a-serult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57c8aaa1-60c1-4b24-a636-fbb899a5b133.jpg","index":0,"item":"bb65292a-8d23-4a28-a2ad-642ee1c1ecc7","keywords":null,"link":"/vilag/20250502_Gyalogosok-koze-hajtott-egy-G-Merci-Stuttgartban-sok-a-serult","timestamp":"2025. május. 02. 21:05","title":"Gyalogosok közé hajtott egy G-Merci Stuttgartban, sok a sérült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68ff9208-26c1-4872-9812-a11ee40335c1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Május 1-re Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismételten tüntetést hirdetett a Kossuth térre „Nem hagyjuk abba” felkiáltással, ahol a kínai arcfelismerő rendszert engedélyező törvény ellen tiltakoztak. Percről percre tudósításunkat olvashatják.","shortLead":"Május 1-re Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismételten tüntetést hirdetett a Kossuth térre „Nem hagyjuk...","id":"20250501_hadhazy-akos-tuntetes-kossuth-ter-momentum-percrol-percre-elo-kozvetites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68ff9208-26c1-4872-9812-a11ee40335c1.jpg","index":0,"item":"188c8878-de9b-472a-a80d-e5cc06d75874","keywords":null,"link":"/itthon/20250501_hadhazy-akos-tuntetes-kossuth-ter-momentum-percrol-percre-elo-kozvetites","timestamp":"2025. május. 01. 15:10","title":"A közmédia riporterét hazaárulózták a Kossuth téren, a Momentum a Várba indult, de visszafordult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f71380c-fffe-4363-93f1-e4ae5bb46057","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A hatóságok már a délelőtti órákban lezárták a városközpontot.","shortLead":"A hatóságok már a délelőtti órákban lezárták a városközpontot.","id":"20250501_Tobbszaz-tuntetot-tartoztattak-le-Isztambulban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f71380c-fffe-4363-93f1-e4ae5bb46057.jpg","index":0,"item":"aaf60d09-d7d3-420c-bc9f-c59c6425e6cf","keywords":null,"link":"/vilag/20250501_Tobbszaz-tuntetot-tartoztattak-le-Isztambulban","timestamp":"2025. május. 01. 14:41","title":"Többszáz tüntetőt letartóztattak Isztambulban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d146e783-810c-4209-aab5-bda9d7e22f13","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Nem tudom, létezik-e valamiféle kölcsönös segítségnyújtási szerződés Európa korrupt politikusai között, de ha igen, akkor nagyon is úgy kéne működnie, mint Milorad Dodikkal. Mindez tisztán jelzi előre, hogy az elvesztett 2026-os választás éjszakáján szlovák vagy szerb egységek lépik át a magyar határt, hogy kimenekítsék Orbánt. Vélemény.","shortLead":"Nem tudom, létezik-e valamiféle kölcsönös segítségnyújtási szerződés Európa korrupt politikusai között, de ha igen...","id":"20250501_Para-Kovacs-Imre-publicisztika-orban-dodik-korrupt-politikusok-kimenekites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d146e783-810c-4209-aab5-bda9d7e22f13.jpg","index":0,"item":"7715b3ae-5c6d-40b7-b1d2-9ff757b3b607","keywords":null,"link":"/360/20250501_Para-Kovacs-Imre-publicisztika-orban-dodik-korrupt-politikusok-kimenekites","timestamp":"2025. május. 01. 10:00","title":"Para-Kovács Imre: A haza nem lehet előzetesben!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon össze lehetne-e rakni egy autót kizárólag Magyarországon készült alkatrészekből, a top 500-ba bekerült 34 járműipari cég termékeiből?
HVG
Magyarország igazi kábelkorbács-nagyhatalom: a top 500 autóiparban érdekelt 34 cége közül hat foglalkozik ezeknek a méretre vágott, csatlakozókkal ellátott kábelkötegeknek a gyártásával. Ám ez a nagyhatalmi státus nem jár valami magas presztízzsel. "A gyártás automatizálása csak kifejezetten nagy sorozatszám esetében kifizetődő, ezért világszerte mind a mai napig jelentős részben élőmunkával állítják elő ezeket a termékeket" - írja a hazai elektronikai ipart kutató Sipos Mihály a Területi Statisztika című szakfolyóiratban, "alacsony szakképzettséget igénylő, monoton szalagmunkaként" jellemezve a kábelkorbácsok összeállítását.
A top 500-ba tartozó cégek 2005-ös együttes árbevételének közel egytizede, több mint 2,5 billió forint fűződött az autó- és autóalkatrész-gyártó vállalatok nevéhez. Ennek majdnem a felét az ötszázas lista második helyén álló győri Audi Motor Hungaria Kft. egymagában hozta össze, további egyhatodát az esztergomi Magyar Suzuki Zrt. és a szentgotthárdi General Motors Powertrain Autóipari Kft. - a fennmaradó részen pedig 31 cég osztozott.
Ez az aránytalanság azt sejteti, hogy a toplistán szereplő magyarországi autóalkatrész-gyártók többsége valahol az úgynevezett beszállítói piramis alsó részén helyezkedik el. Ám ők magasabbra pozicionálják magukat: a HVG ezt firtató körkérdésére 21 cégnél jelölték meg vevőjükként magát a piramis csúcsán álló autógyártót, 11 esetben pedig az annak szállító alkatrész- vagy részegységgyártót. Olyan válasz, hogy valaki csak egy alkatrészgyár beszállítóját szolgálná ki, az autóipari top 34-be tartozók egyikétől sem érkezett.
Más kérdés, hogy mennyire összetett és milyen értékű produktumot szállít valaki - akár magának a végtermékgyártónak is. Arra a kérdésre válaszolva, hogy termékük mekkora hányadát teszi ki egy kész autó értékének, a cégek - közülük jó néhány a világ legnagyobbjai közé tartozó alkatrészgyártó leánya - vezetőinek többsége az 1-5 százalékos sávban helyezte el a vállalatát.
Kivételek természetesen itt is vannak. A japán-magyar kisautóit - már csak az EU-piacokra való vámmentes bejutás érdekében is - konzekvensen "made in Europe" termékként árusító s e címke elnyerése érdekében hagyományosan a magyar beszállítók helyzetbe hozásán is buzgólkodó Suzukinál például 100 százalékot írtak a HVG-kérdőívnek ebbe a rubrikájába, magyarázatul hozzáfűzve: "autókat gyártunk". De természetesen nem titkolják, hogy az esztergomi gyár 16 ország mintegy 370 beszállítójától vásárol, köztük közel hetven magyarországi cégtől. A legfontosabb részegységek, mint a motor vagy a sebességváltó, Japánból érkeznek, bizonyos darabok pedig, mint például a lökhárító, Esztergomban készülnek.
Piramiscsúcs-közeli pozíciót foglal el az árbevétel tekintetében csúcstartó Audi is, amelynek győri csarnokaiban - a világ egyik legnagyobb motorgyárában - 2005-ben majdnem 1,7 millió (tavaly pedig már több mint 1,9 millió) darab autómotor készült. A 22 motorcsalád 350 variánsát a Volkswagen-konszern négy márkájába - Audi, Seat, Skoda, VW - építik be. A győri "autógyártás" viszont annyiból áll, hogy az Ingolstadtból érkező karosszériaelemeket a Rába-parti városban összeszerelik, és a minőség-ellenőrzés után visszavonatoztatják Németországba. Az oda-vissza bumlizásnak az az értelme, hogy a TT sportkocsik alacsony szériaszáma miatt a nagyfokú automatizálásnál kifizetődőbb a - nyugat-európainál olcsóbb - győri munkásokra bízni az összeszerelést.
[[ Oldaltörés: Az Audi a legnagyobb (Oldaltörés) ]]
Nem vállalkoztak százalékos értékbecslésre a szentgotthárdi GM-üzemben sem, ahol 2005-ben több mint 450 ezer motor, ugyanennyi hengerfej és 15 ezer teherautó-sebességváltó készült, utóbbiak a konszern amerikai gyára számára. Hat-hét százalékosra taksálták viszont az általuk készített sebességváltóknak az autó egészéhez viszonyított értékét a német érdekeltségű egri ZF Hungária Kft.-nél.
Ha valaki mindezen fellelkesedve kizárólag magyarországi gyárakból kikerülő részegységekből próbálna összerakni egy autót, az a kuplungszerkezetet és -tárcsát a szombathelyi LuK Savariától, az intelligens - a blokkolásgátlón kívül egyéb rafinériákat is tartalmazó - fékrendszert a kecskeméti Knorr-Bremsétől, a generátort a mezőkövesdi Remy Automotive-tól, a kipufogórendszert és a katalizátort a jászárokszállási ArvinMeritortól, a légzsákot a szombathelyi Delphitől, az alumínium keréktárcsát a tatabányai Suoftectől, az indítómotort és az üzemanyag-szivattyút a székesfehérvári Visteontól szerezhetné be. Főhetne viszont a feje a futóművek miatt, a világ negyedik legnagyobb gyártójaként számon tartott győri Rába ugyanis kizárólag haszonjárművekbe valókat gyárt - felerészben amerikai exportra -, amelyeket aligha sikerülne begyömöszölni az esztergomi Suzuki-gyárban készült karosszériák alá. Nem lenne gond a motorvezérlő alkatrészekkel és a dízeladagolóval (Denso, Székesfehérvár), a turbófeltöltővel (BorgWarner, Oroszlány), az elektronikus kapcsoló- és érzékelőrendszerekkel (Valeo, Veszprém), a légkondicionáló-kompresszorokkal (Delphi-Calsonic, Balassagyarmat), az elektromosan állítható, akár irányjelzővel egybeépített külső, valamint a reflektorfény hatására automatikusan elsötétülő belső visszapillantó tükrökkel (SAPU, Győr). Móron pedig, ahol valaha az Ikarus buszok ülései készültek, ma is gyártanak autóüléseket (Rába) és - akár elektronikus - ülésállító mechanizmusokat (Hammerstein).
Aki pedig éppen kábelkorbácsot keres, az a toplistán szereplő hat gyártón (a gödöllői Lear, a szombathelyi Delphi, a hatvani LKH Leoni, a pilisszentiváni W.E.T., a móri AFL és az egri Leoni) kívül több tucat kisebb közül is választhat - az ország egyre keletibb régióiban. A kábelkorbácsipar ugyanis, amely a kilencvenes években a nyugati határ mentén jelent meg Magyarországon, a munkaerő-kínálat ottani csökkenése és a bérek növekedése miatt elindult keletre. Bár az infrastrukturális és munkakultúrabeli különbségek okán csak lassan és bátortalanul, de Sipos Mihály előbb idézett tanulmánya szerint az ezredforduló táján a román és az ukrán határt is átlépte.
A HVG-toplistán szereplő cégek közül a Videoton Autóelektronika Kft. már túl is adott ezen az üzletágán, az amerikai anyacégének csődje után némileg elbizonytalanodott szombathelyi Delphi pedig jövőre tervezi e munka Szlovákiába telepítését. Mindkét helyen magasabb szakképzettséget igénylő tevékenységet honosítottak-honosítanak meg helyette.
Az autóelektronikai ipart természetesen nem csupán a kábelkorbácsgyártás képviseli Magyarországon. A hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. például a német vállalatcsoport legnagyobb autóelektronikai gyára, amelyben egyebek közt automata sebességváltók, blokkolásgátlók, légzsákok vezérlőberendezései készülnek. Méghozzá egyre nagyobb magyar szellemimunka-tartalommal, a Bosch ugyanis egy fejlesztőközpontot is fenntart Budapesten.
Nem is egyetlenként a Magyarországon működő külföldi érdekeltségű autóipari cégek közül. Amikor azt tudakoltuk, van-e lehetőségük a magyarországi - de a Rába-cégeket, a Videotont és a NABI-utód Exbus Nyrt.-t kivéve kizárólagos vagy többségi külföldi tulajdonban lévő - autóipari cégeknek saját gyártmányfejlesztésre, 15 helyről kaptunk határozott igen választ. Közülük hat cég - a Bosch mellett az Audi, a LuK Savaria, a Visteon, a ZF és a Valeo - saját magyarországi fejlesztőközpontot működtet, a SAPU-nál pedig éppen megkezdődött ennek kiépítése. Természetesen e tekintetben is magára van utalva a Rába Futómű Kft. A nemmel válaszolók közül a legmeglepőbb talán a Suzuki kategorikus kijelentése, hogy náluk a fejlesztés szigorúan Japánban történik, valamint a móri Rába-cégé és a bérgyártó Videotoné, amelyeknek - bár elvileg mindkettő a maga ura - mindent hajszálpontosan úgy kell csinálniuk, ahogyan azt a vevőjük előírja számukra.
Színtiszta sportosság, a vezetés hamisítatlan élménye és bőséges teljesítmény, ez az új Audi TT Roadster. A Győrben készülő nyitott sportkocsi sikeres elődje irányvonalának folytatója.
A kifejezetten az európai vásárlók számára épített cee'd mérföldkőnek számít a Kia történetében. Magyar tervező álmodta meg, Németországban tervezté, Szlovákiában gyártják. Az autó minden egyes alkatrészét európai formatervezéssel és a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal alkották meg. A cee’det Kovács Miklós tervezte.
A több közlekedési ág közötti átjárást biztosító logisztikai szolgáltató központok támogatásával próbálja a kormányzat visszafogni az EU-csatlakozás óta megugrott kamionforgalmat. Egyelőre kevés sikerrel.
Hiába, akárki akármit mond, pirosban a legszebb. Szinte kinéztük egymást a győri Audi gyár parkolójában. Igaz, ismertem már, hisz már jó egy hete találkoztunk Pesten is. Az csak futó kaland volt, de a mai… Komoly történet. Annyira belemelegedtünk, hogy 240-ig nem is álltunk le. A legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé bemutatóján jártunk.
A japán Denso Corp. csütörtöki bejelentése szerint 38,3 millió eurós beruházással bővíti székesfehérvári üzemét, amelyben dízelmotorokhoz használt üzemanyag-adagolókat gyártanak.
Az idén az első negyedévben 44 ezer 998 új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek, 6,6 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A nagyok között a Ford és a Volkswagen és a Toyota eladásai nőttek a legjobban. A francia márkák továbbra is gyengén szerepeltek.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter Magyar pszichés állatotáról, „náci házmesterek és a kommunista besúgók” tempójáról, az MNB-alapítványokról és a NER-es luxizásáról is beszélt.