Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f67966cd-d7d7-43bd-8957-eebeb1f9376a","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Pulcsi, kábel, növény, bútor. Mindegy, hogy melyik, ha a macska megrágja, az rendkívül bosszantó, és még veszélyes is lehet. De miért vetemedik erre, és mit lehet tenni azért, hogy ne csinálja?","shortLead":"Pulcsi, kábel, növény, bútor. Mindegy, hogy melyik, ha a macska megrágja, az rendkívül bosszantó, és még veszélyes is...","id":"20250227_a-macska-ragja-a-kabelt-novenyt-ruhat-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f67966cd-d7d7-43bd-8957-eebeb1f9376a.jpg","index":0,"item":"1ef7b7de-8a30-4181-bb2c-a3029c36498b","keywords":null,"link":"/elet/20250227_a-macska-ragja-a-kabelt-novenyt-ruhat-megoldas","timestamp":"2025. február. 27. 04:31","title":"A macskám mindent megrág – mit tehetek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7c2fb76-e10a-42e0-961d-bdbecac49867","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"John Lithgow 87 éves lesz, amikor a munka véget ér, de bevállalta.","shortLead":"John Lithgow 87 éves lesz, amikor a munka véget ér, de bevállalta.","id":"20250226_Valoban-o-lesz-a-kovetkezo-Dumbledore-John-Lithgow-megerositette","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7c2fb76-e10a-42e0-961d-bdbecac49867.jpg","index":0,"item":"5ed7cbc2-bcea-43f2-9650-d1c24cdee28b","keywords":null,"link":"/kultura/20250226_Valoban-o-lesz-a-kovetkezo-Dumbledore-John-Lithgow-megerositette","timestamp":"2025. február. 26. 08:20","title":"Valóban ő lesz a következő Dumbledore – a 79 éves amerikai színész megerősítette a hírt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7df6763-860e-4c9c-b51c-384d5370f3de","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A Bournemouth magyar válogatott védője Justin Kluivertet hozta remek helyzetbe.","shortLead":"A Bournemouth magyar válogatott védője Justin Kluivertet hozta remek helyzetbe.","id":"20250226_kerkez-milos-bournemouth-golpassz-justin-kluivert-brighton-premier-league","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7df6763-860e-4c9c-b51c-384d5370f3de.jpg","index":0,"item":"dfd1177b-07cd-4534-855f-f8285b390260","keywords":null,"link":"/sport/20250226_kerkez-milos-bournemouth-golpassz-justin-kluivert-brighton-premier-league","timestamp":"2025. február. 26. 09:35","title":"Meseszép gólt készített elő Kerkez Milos – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ad4368d-c2f3-4f99-9e4b-f7032bac6bb1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel félmillió forint bírságot gyűjtögetett össze. ","shortLead":"Közel félmillió forint bírságot gyűjtögetett össze. ","id":"20250228_Ket-ora-alatt-negyszer-futott-bele-ugyanabba-a-traffipaxba-egy-gyorshajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ad4368d-c2f3-4f99-9e4b-f7032bac6bb1.jpg","index":0,"item":"18f4bfbb-7535-46c5-b652-62c06c27e336","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_Ket-ora-alatt-negyszer-futott-bele-ugyanabba-a-traffipaxba-egy-gyorshajto","timestamp":"2025. február. 28. 07:09","title":"Két óra alatt négyszer futott bele ugyanabba a traffipaxba egy gyorshajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffdfcb81-3088-4ec0-a6eb-af389647f2ec","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy friss bírósági jelentés szerint a lakosság figyelmeztetésének hiánya okozhatta több mint 200 ember halálát Spanyolországban.","shortLead":"Egy friss bírósági jelentés szerint a lakosság figyelmeztetésének hiánya okozhatta több mint 200 ember halálát...","id":"20250226_Az-aldozatok-tobbsege-mar-a-veszjelzes-kikuldese-elott-meghalt-a-tavaly-novemberi-valenciai-aradasokban-spanyolorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffdfcb81-3088-4ec0-a6eb-af389647f2ec.jpg","index":0,"item":"f2c16603-85fd-4573-bc2f-afbd98f0a702","keywords":null,"link":"/vilag/20250226_Az-aldozatok-tobbsege-mar-a-veszjelzes-kikuldese-elott-meghalt-a-tavaly-novemberi-valenciai-aradasokban-spanyolorszag","timestamp":"2025. február. 26. 20:39","title":"Az áldozatok többsége már a vészjelzés kiküldése előtt meghalt a tavaly novemberi valenciai áradásokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82accb94-4471-4099-a9c0-6770d3c630b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Átlagfizetéssel és 50 négyzetméteres ingatlan árával számolva. Persze közben a kiadásainkkal is számolni kell, és ha valaki a nettó átlagkereset 30 százalékát tudja félretenni, akkor 20-30 évig kell spórolnia.","shortLead":"Átlagfizetéssel és 50 négyzetméteres ingatlan árával számolva. Persze közben a kiadásainkkal is számolni kell, és ha...","id":"20250227_lakasvasarlas-netto-atlagkereset-sporolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82accb94-4471-4099-a9c0-6770d3c630b8.jpg","index":0,"item":"2329dda9-f7c5-4a02-9cf2-a0a8c573195b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250227_lakasvasarlas-netto-atlagkereset-sporolas","timestamp":"2025. február. 27. 08:09","title":"Budapesten 10 évig kell gürizni, hogy összejöjjön egy használt lakás ára, de Debrecenben még ennél is tovább","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed0955e1-8e98-49fa-b06e-116065a6d59a","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Nevet változtatott a közpénzégetés állatorvosi lova, a Fudan Alapítvány, amely új célokat tűzött ki, részben új vezetői gárdával – a jelek szerint az új műsorhoz új férfi kell. Közben a kínai egyetem budapesti kampuszáról szóló megállapodás továbbra is érvényben van.","shortLead":"Nevet változtatott a közpénzégetés állatorvosi lova, a Fudan Alapítvány, amely új célokat tűzött ki, részben új vezetői...","id":"20250227_A-Fudan-Alapitvany-halott-a-kinai-egyetemi-projekt-nem-teljesen-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed0955e1-8e98-49fa-b06e-116065a6d59a.jpg","index":0,"item":"c0f15557-9b17-47ee-b955-2cca1b5dab75","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_A-Fudan-Alapitvany-halott-a-kinai-egyetemi-projekt-nem-teljesen-ebx","timestamp":"2025. február. 27. 11:40","title":"A Fudan Alapítvány halott, a kínai egyetemi projekt nem teljesen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f7fcfa5-cbf9-43de-9f68-76411a20f6c5","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az izraeli hatóságok cserébe több száz palesztin foglyot engedtek szabadon.","shortLead":"Az izraeli hatóságok cserébe több száz palesztin foglyot engedtek szabadon.","id":"20250227_hamasz-halott-izraeli-tuszok-palesztin-foglyok-csere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f7fcfa5-cbf9-43de-9f68-76411a20f6c5.jpg","index":0,"item":"256f894e-4961-4d1c-a7d3-6b6f33b3b52a","keywords":null,"link":"/vilag/20250227_hamasz-halott-izraeli-tuszok-palesztin-foglyok-csere","timestamp":"2025. február. 27. 05:47","title":"Átadta a Hamász négy halott izraeli túsz földi maradványait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon össze lehetne-e rakni egy autót kizárólag Magyarországon készült alkatrészekből, a top 500-ba bekerült 34 járműipari cég termékeiből?
HVG
Magyarország igazi kábelkorbács-nagyhatalom: a top 500 autóiparban érdekelt 34 cége közül hat foglalkozik ezeknek a méretre vágott, csatlakozókkal ellátott kábelkötegeknek a gyártásával. Ám ez a nagyhatalmi státus nem jár valami magas presztízzsel. "A gyártás automatizálása csak kifejezetten nagy sorozatszám esetében kifizetődő, ezért világszerte mind a mai napig jelentős részben élőmunkával állítják elő ezeket a termékeket" - írja a hazai elektronikai ipart kutató Sipos Mihály a Területi Statisztika című szakfolyóiratban, "alacsony szakképzettséget igénylő, monoton szalagmunkaként" jellemezve a kábelkorbácsok összeállítását.
A top 500-ba tartozó cégek 2005-ös együttes árbevételének közel egytizede, több mint 2,5 billió forint fűződött az autó- és autóalkatrész-gyártó vállalatok nevéhez. Ennek majdnem a felét az ötszázas lista második helyén álló győri Audi Motor Hungaria Kft. egymagában hozta össze, további egyhatodát az esztergomi Magyar Suzuki Zrt. és a szentgotthárdi General Motors Powertrain Autóipari Kft. - a fennmaradó részen pedig 31 cég osztozott.
Ez az aránytalanság azt sejteti, hogy a toplistán szereplő magyarországi autóalkatrész-gyártók többsége valahol az úgynevezett beszállítói piramis alsó részén helyezkedik el. Ám ők magasabbra pozicionálják magukat: a HVG ezt firtató körkérdésére 21 cégnél jelölték meg vevőjükként magát a piramis csúcsán álló autógyártót, 11 esetben pedig az annak szállító alkatrész- vagy részegységgyártót. Olyan válasz, hogy valaki csak egy alkatrészgyár beszállítóját szolgálná ki, az autóipari top 34-be tartozók egyikétől sem érkezett.
Más kérdés, hogy mennyire összetett és milyen értékű produktumot szállít valaki - akár magának a végtermékgyártónak is. Arra a kérdésre válaszolva, hogy termékük mekkora hányadát teszi ki egy kész autó értékének, a cégek - közülük jó néhány a világ legnagyobbjai közé tartozó alkatrészgyártó leánya - vezetőinek többsége az 1-5 százalékos sávban helyezte el a vállalatát.
Kivételek természetesen itt is vannak. A japán-magyar kisautóit - már csak az EU-piacokra való vámmentes bejutás érdekében is - konzekvensen "made in Europe" termékként árusító s e címke elnyerése érdekében hagyományosan a magyar beszállítók helyzetbe hozásán is buzgólkodó Suzukinál például 100 százalékot írtak a HVG-kérdőívnek ebbe a rubrikájába, magyarázatul hozzáfűzve: "autókat gyártunk". De természetesen nem titkolják, hogy az esztergomi gyár 16 ország mintegy 370 beszállítójától vásárol, köztük közel hetven magyarországi cégtől. A legfontosabb részegységek, mint a motor vagy a sebességváltó, Japánból érkeznek, bizonyos darabok pedig, mint például a lökhárító, Esztergomban készülnek.
Piramiscsúcs-közeli pozíciót foglal el az árbevétel tekintetében csúcstartó Audi is, amelynek győri csarnokaiban - a világ egyik legnagyobb motorgyárában - 2005-ben majdnem 1,7 millió (tavaly pedig már több mint 1,9 millió) darab autómotor készült. A 22 motorcsalád 350 variánsát a Volkswagen-konszern négy márkájába - Audi, Seat, Skoda, VW - építik be. A győri "autógyártás" viszont annyiból áll, hogy az Ingolstadtból érkező karosszériaelemeket a Rába-parti városban összeszerelik, és a minőség-ellenőrzés után visszavonatoztatják Németországba. Az oda-vissza bumlizásnak az az értelme, hogy a TT sportkocsik alacsony szériaszáma miatt a nagyfokú automatizálásnál kifizetődőbb a - nyugat-európainál olcsóbb - győri munkásokra bízni az összeszerelést.
[[ Oldaltörés: Az Audi a legnagyobb (Oldaltörés) ]]
Nem vállalkoztak százalékos értékbecslésre a szentgotthárdi GM-üzemben sem, ahol 2005-ben több mint 450 ezer motor, ugyanennyi hengerfej és 15 ezer teherautó-sebességváltó készült, utóbbiak a konszern amerikai gyára számára. Hat-hét százalékosra taksálták viszont az általuk készített sebességváltóknak az autó egészéhez viszonyított értékét a német érdekeltségű egri ZF Hungária Kft.-nél.
Ha valaki mindezen fellelkesedve kizárólag magyarországi gyárakból kikerülő részegységekből próbálna összerakni egy autót, az a kuplungszerkezetet és -tárcsát a szombathelyi LuK Savariától, az intelligens - a blokkolásgátlón kívül egyéb rafinériákat is tartalmazó - fékrendszert a kecskeméti Knorr-Bremsétől, a generátort a mezőkövesdi Remy Automotive-tól, a kipufogórendszert és a katalizátort a jászárokszállási ArvinMeritortól, a légzsákot a szombathelyi Delphitől, az alumínium keréktárcsát a tatabányai Suoftectől, az indítómotort és az üzemanyag-szivattyút a székesfehérvári Visteontól szerezhetné be. Főhetne viszont a feje a futóművek miatt, a világ negyedik legnagyobb gyártójaként számon tartott győri Rába ugyanis kizárólag haszonjárművekbe valókat gyárt - felerészben amerikai exportra -, amelyeket aligha sikerülne begyömöszölni az esztergomi Suzuki-gyárban készült karosszériák alá. Nem lenne gond a motorvezérlő alkatrészekkel és a dízeladagolóval (Denso, Székesfehérvár), a turbófeltöltővel (BorgWarner, Oroszlány), az elektronikus kapcsoló- és érzékelőrendszerekkel (Valeo, Veszprém), a légkondicionáló-kompresszorokkal (Delphi-Calsonic, Balassagyarmat), az elektromosan állítható, akár irányjelzővel egybeépített külső, valamint a reflektorfény hatására automatikusan elsötétülő belső visszapillantó tükrökkel (SAPU, Győr). Móron pedig, ahol valaha az Ikarus buszok ülései készültek, ma is gyártanak autóüléseket (Rába) és - akár elektronikus - ülésállító mechanizmusokat (Hammerstein).
Aki pedig éppen kábelkorbácsot keres, az a toplistán szereplő hat gyártón (a gödöllői Lear, a szombathelyi Delphi, a hatvani LKH Leoni, a pilisszentiváni W.E.T., a móri AFL és az egri Leoni) kívül több tucat kisebb közül is választhat - az ország egyre keletibb régióiban. A kábelkorbácsipar ugyanis, amely a kilencvenes években a nyugati határ mentén jelent meg Magyarországon, a munkaerő-kínálat ottani csökkenése és a bérek növekedése miatt elindult keletre. Bár az infrastrukturális és munkakultúrabeli különbségek okán csak lassan és bátortalanul, de Sipos Mihály előbb idézett tanulmánya szerint az ezredforduló táján a román és az ukrán határt is átlépte.
A HVG-toplistán szereplő cégek közül a Videoton Autóelektronika Kft. már túl is adott ezen az üzletágán, az amerikai anyacégének csődje után némileg elbizonytalanodott szombathelyi Delphi pedig jövőre tervezi e munka Szlovákiába telepítését. Mindkét helyen magasabb szakképzettséget igénylő tevékenységet honosítottak-honosítanak meg helyette.
Az autóelektronikai ipart természetesen nem csupán a kábelkorbácsgyártás képviseli Magyarországon. A hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. például a német vállalatcsoport legnagyobb autóelektronikai gyára, amelyben egyebek közt automata sebességváltók, blokkolásgátlók, légzsákok vezérlőberendezései készülnek. Méghozzá egyre nagyobb magyar szellemimunka-tartalommal, a Bosch ugyanis egy fejlesztőközpontot is fenntart Budapesten.
Nem is egyetlenként a Magyarországon működő külföldi érdekeltségű autóipari cégek közül. Amikor azt tudakoltuk, van-e lehetőségük a magyarországi - de a Rába-cégeket, a Videotont és a NABI-utód Exbus Nyrt.-t kivéve kizárólagos vagy többségi külföldi tulajdonban lévő - autóipari cégeknek saját gyártmányfejlesztésre, 15 helyről kaptunk határozott igen választ. Közülük hat cég - a Bosch mellett az Audi, a LuK Savaria, a Visteon, a ZF és a Valeo - saját magyarországi fejlesztőközpontot működtet, a SAPU-nál pedig éppen megkezdődött ennek kiépítése. Természetesen e tekintetben is magára van utalva a Rába Futómű Kft. A nemmel válaszolók közül a legmeglepőbb talán a Suzuki kategorikus kijelentése, hogy náluk a fejlesztés szigorúan Japánban történik, valamint a móri Rába-cégé és a bérgyártó Videotoné, amelyeknek - bár elvileg mindkettő a maga ura - mindent hajszálpontosan úgy kell csinálniuk, ahogyan azt a vevőjük előírja számukra.
Színtiszta sportosság, a vezetés hamisítatlan élménye és bőséges teljesítmény, ez az új Audi TT Roadster. A Győrben készülő nyitott sportkocsi sikeres elődje irányvonalának folytatója.
A kifejezetten az európai vásárlók számára épített cee'd mérföldkőnek számít a Kia történetében. Magyar tervező álmodta meg, Németországban tervezté, Szlovákiában gyártják. Az autó minden egyes alkatrészét európai formatervezéssel és a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal alkották meg. A cee’det Kovács Miklós tervezte.
A több közlekedési ág közötti átjárást biztosító logisztikai szolgáltató központok támogatásával próbálja a kormányzat visszafogni az EU-csatlakozás óta megugrott kamionforgalmat. Egyelőre kevés sikerrel.
Hiába, akárki akármit mond, pirosban a legszebb. Szinte kinéztük egymást a győri Audi gyár parkolójában. Igaz, ismertem már, hisz már jó egy hete találkoztunk Pesten is. Az csak futó kaland volt, de a mai… Komoly történet. Annyira belemelegedtünk, hogy 240-ig nem is álltunk le. A legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé bemutatóján jártunk.
A japán Denso Corp. csütörtöki bejelentése szerint 38,3 millió eurós beruházással bővíti székesfehérvári üzemét, amelyben dízelmotorokhoz használt üzemanyag-adagolókat gyártanak.
Az idén az első negyedévben 44 ezer 998 új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek, 6,6 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A nagyok között a Ford és a Volkswagen és a Toyota eladásai nőttek a legjobban. A francia márkák továbbra is gyengén szerepeltek.
Még a családi ebédnél sem beszél gazdasági ügyekről a miniszterelnök, majd Orbán Ráhel kijelentésére emlékeztetően közölte, hogy ő is a saját lábán áll.