szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

1.

1. TESLA ROADSTER

Tesla Roadster
Tesla

Három óra alatt tölti magát újra a hálózatról a villanyautók legvonzóbb példánya, a hetek alatt státuszszimbólummá vált Tesla Roadster. A Lotus Cars és a Tesla Motors által közösen fejlesztett elektromos sportautókat a hetheli Lotus-gyártban szerelik össze, az első száz Roadster 2006 augusztusában gurult be az előkelőbb garázsokba. A cég 2008-ban nyolcszáz Roadster útra gördítését tervezi, ebből már 560-at előrendeltek. A 98 ezer dollárért elvihető modellek csak Amerikában használatosak. Az ismertebb Roadster-tulajok között tudhatjuk George Clooney-t, Arnold Schwarzeneggert és Matt Damont, valamint a Google két alapítóját, Sergey Brint és Larry Page-et is.


2. E85 VIPER

Dodge Viper E85
SVS

Igazi vadállatként mutatkozik be a világ leggyorsabb alternatív hajtású autója, a Dodge E85 Viper. A monstrum üzemanyagként E85-ös bioetanolt (85 százalék etanol, 15 százalék benzin) használ, ami jelenleg még csak 1200 amerikai töltőállomáson szerezhető be. Készítője, a chicagói SVS alapnak egy 2005-ös Dodge Vipert fabrikált át – az amúgy is tiszteletet parancsoló 8,3 literes V10-es motort két turbóval erősítették meg, valamint értelemszerűen módosították üzemanyag-vezérlését és motorját is, hogy a bioetanollal se legyen problémája. Az utcai forgalomban is engedélyezett vadállat 1200 lóerővel zakatol, csúcssebessége 353 kilométer/óra. 



3. VOLVO ARIA

Volvo Aria
Volvo

Futurisztikus és extrém a Volvo szélcsatornájában tervezett Aria, amely első lett a 2005-ös Extreme Gravity Race során. A motor nélküli, gravitációra hagyatkozó gép nemigen képes 64,4 kilométer/óránál gyorsabban menni, ezt biztonságos kialakításával kompenzálja. Az enyhén anorexiás, 15 kilós gép minden centijét a még tökéletesebb aerodinamika és a még alacsonyabb gördülési ellenállás jegyében tervezték, pehelykönnyű csővázas testét keményített üvegszálas borítás fedi. Ötpontos biztonsági öv, fáradásmentes kerámiafékek és bukókeret védi a fejjel lefelé fekvő sofőrt, akinek feje közvetlenül az első tengely előtt van, kormányozni és fékezni a tengelyhez erősített karokkal tud. 

4. SAAB AERO-X

Saab Aero X
Saab

Még csak koncepciószinten létezik a Saabnak a Genfben a valóságban is bemutatott modellje, amely nevéből is adódóan repüléstechnikai hatásokat is felmutat. Az Aero-X-nek nincs ajtaja, ki- és beszállásnál a teljes karosszéria felnyílik. A sportkupé ennek is köszönhetően olyan, mintha a sugárhajtású gépek pilótafülkéjének legjobb motívumait ötvözné, teljesen hiányoznak belőle a szélvédő oszlopok, látószöge pedig egyedülálló módon 180 fokos. Motorja 2,8 literes V6-os, amelyet dupla turbóval szereltek fel, százra 4,2 másodperc alatt gyorsul fel. Természetesen bioetanolt használ, összesen 400 lóerőt hozva ki magából, végsebességét 250 kilométer/órára szabályozták le. Ha az Aero-X az utakra kerül – ami a mai pillanatig nem biztos – , akkor várhatóan a GM Epsilon platform adja az alapját.

[[ Oldaltörés: Citroen, Toyota, Aurora ]]

5. CITROEN C-METISSE CONCEPT

Citroen C-Metisse
Citroen

Jobb sci-fi filmekből gördült elő a Citroen egyik legizgalmasabb koncepciója, a C-Metisse. Bár nem olyan gyors, mint például a Saab Aero-X, kevert módú motorja méltán állítja a reflektorfénybe. 2,7 literes, 208 lóerős hathengeres dízelmotorjához két villanymotor is járul ugyanis, amelyek két különleges képességgel is felruházzák a modellt. Elmaradhatatlan a Boost gomb, amely a két motor hatóerejét egyesítve gyorsítja fel az autót százra 6,2 másodperc alatt (eközben csak négykerék-meghajtást alkalmazva). A jövőbeli, kulturált cirkálást vetíti előre az úgynevezett Zero Emission mód, amelyben csak a villanymotor biztosítja a kényelmes tempót, meghagyva a dízelmotort az autópályára. Az igen teátrális és helyenként agresszív külső kényelmes és számos beállítási lehetőséget kínáló belsővel párosul.


6. TOYOTA FT-HS

Toyota FT-HS
Toyota

Bang & Olufsen hangrendszerek és F1-es versenyautók ihlették a Toyota FT-HS rendszerét. A hibrid hajtásláncú, középkategóriásnak ígérkező sportkocsi láthatóan a 21. század sportkocsija, környezetbarát, Ferrarikhoz méltóan gyors és üzemanyag-takarékos, mint egy kisebb négyhengeres városi modell. 3,5 literes V6-os motorjához egy úgynevezett Hybrid Synergy Drive járul, amely motor, elemek és kondenzátorok kombinálásával ad 400-as lóerőt és 4 másodperces gyorsulást. A négyüléses FT-HS gombnyomásra kétszemélyesre változatható, ehhez csak a tetőt kell lehúzni a szükségülések és a csomagtartó felé. A kompakt, tervek szerint 35 ezer dolláros ár körül mozgó autó azon az N fantázianevű, orrmotoros-hátsókerekes platformon alapul majd, amely a következő generációs Lexus IS és GS szedánokat alapozza meg.


7. AURORA SOLAR CAR

Aurora
Aurora

Városi forgalomban nem boldogulna a formásnak éppen nem mondható Aurora, viszont annál inkább versenypályára termett, méghozzá annyira, hogy 24 napos utazási hosszával el is vitte Ausztráliában a leghosszabb napelemes kocsiút rekordját 13 054 kilométeres távjával. A CSIRO által fejlesztett, 98 százalékos hatékonyságú motor a leghatásosabb a napelemes kocsik világában – a 14,5 kilogrammos modul a keréknél nem vastagabb, aktív komponenseinek súlya 6 kiló. Szénszálból és polisztirénből formázott testét hidraulikus fékek fogják vissza.

[[ Oldaltörés: Két dízel és egy elektromos ]]




8. LOLA B2K

Lola B2K
Lola

Versenypályákon edzik az alternatív étrenden élő Lola B2K-t. A 322 kilométer/órás csúcssebességre képes hölgyben egy Volkswagen TouaregV10-es motorja pörög, ezt a fejlesztők jelenleg 5, 10 és 50 százalékos biodízeles üzemanyagokkal tesztelik. A járművet a biodízelt gyártó D1 cég szponzorálja, termékeinek fő alapanyaga a jatropha. Ez kifejezetten igénytelen növény és kevés víz kell hozzá, ellentétben az amerikai biodízelek alapjául szolgáló szójababbal vagy az európai repcemaggal – a D1 több jatrophafarmot is alapított Ázsiában, Afrikában és a Közel-Keleten. Míg a Lola sebességben valamivel elmarad versenytársai mögött, fejlesztőcsapata reméli, hogy az üzemanyag-takarékos dízelhajtómű kevesebb leállást és így nagyobb versenyképességet ad.

9. AUDI R10

Audi R10
Audi

Az Audi R10 volt a Le Mans első igazán sikeres dízel versenyautója. Olyannyira sikeres, hogy a csapatot kötelezték, csökkentsék az R10 üzemanyagtartályát tíz százalékkal és álljon be többször a pitlane-be – ám ez sem akadályozta meg a győzelemben. A sebringi 12 órás versenyen is első helyezést elért autó 5,5 literes, 650 lóerős, két turbós, közvetlen befecskendezéses V12-es dízelmotorját speciális biodízel hajtja – méltó párja válogatásunkban Lolának.

10. LIGHTNING GT

Lightning GT

A Lightning GT név három modellt is felsorakoztat maga mögé: az elektromos brit autók szerelmesei választhatnak maguknak luxusmodellt, könnyített, négy másodperc alatt gyorsuló sportverziót vagy egy hosszabb utazásokat is bíró gran turismo-t. A regeneratív energiarendszer a fékezésekből tölti vissza elemeit – ezt a megoldást 2008-ban a Forma-1 is átveszi, mihelyst a KERS-rendszereket (kinetikusenergia-visszanyerő rendszerek) kötelező érvényűvé teszik. Az Altairmano gyártotta NanoSafe elemek titanát nanorészecskékkel vannak dúsítva, s nemcsak élettartamuk 12 év, hanem tíz perc alatt teljesen újra is lehet tölteni őket. A gyártó szerint 2008 első felében már kipróbálásra kész modellek állnak az érdeklődők rendelkezésére, 2009-től pedig megkezdik a gyártást is. Ha nem derültek is ki a sportautó pontos adatai, egy dolog biztos:150 ezer font alatt egyik sem vihető el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!