szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bár még nem kezdődött meg az igazi tél, sokan megfogadták a szakemberek tanácsait, és lecserélték télire gumijaikat. Akik még nem döntöttek, vagy várnak a hóra, íme, a legutóbbi ADAC-teszt eredményei.

© www.focus.de
A kínai gumigyártók főként az interneten és hipermarketek csalogató akcióival nyomulnak az európai piacon. Csak óvatosan ezekkel! Komoly biztonsági rizikót jelentenek, mert éppen a féktesztnél értek el rossz, némelyikük nagyon rossz eredményt – és ugyanez volt jellemző száraz és vizes útviszonyoknál egyaránt. De nem csak a kínai gumik értek el a német autóklub tesztjei során gyenge értékelést. Egy európai márka is elbukott a megméretésen. A Pirelli konszern égisze alatt gyártott Ceat Artic III is szégyenteljes fékeredményeket produkált száraz utakon. Ez alkalommal a kis- (175/60 R 14T) és kompakt- illetve középkategóriás autókhoz (195/65 R 15 T) gyártott gumikat vizsgálták. A T jelzés a 190 kilométer/órás sebességosztályt jelöli. A nyári gumikkal ellentétben a téli gumiknál megengedett a 190 kilométer/órás maximális sebességig osztályozott gumik használata, ha az autó 190 kilométer/óránánál magasabb sebesség elérésére képes. Ilyen esetben azonban kötelező a cserénél a vezető látóterében egy figyelmeztető matricát „max. 190 km/h” felirattal elhelyezni.

Vizes útburkolaton általában jobb eredmények születtek

A téli gumiknál mindenekelőtt a vizes útviszonyokra vonatkozó tulajdonság nagyon fontos. Az ADAC-tesztjében sok termék jobb eredményt ért el a tavalyihoz képest. A Hankooknál azonban ez a teszt éppen a havas útviszonyokra és a kopásra vonatkozó eredményekre volt negatív hatással. Bridgestone Blizzak LM 25 javulási tendenciája nem volt elegendő az élvonalba való feltöréshez. Három gyártó új gumigenerációval állt elő a piacon: a Continentalnál a TS830-as váltotta fel a TS 810-est, Vredestein a Snowtrac 3-at és Firestone a Winterhawk 2-t vezette be.

A négy évszakos gumik gyengéi

A négy évszakos gumik szektora is tartogatott meglepetéseket: pl. a Goodyear Vector 5+ a legutóbbi teszten még a középmezőnyben végzett a kimondottan téli gumik kategóriájában, a most tesztelt Vector 4 Seasons modell a 175/60 R 14-es méretben csak átlagos eredményt ért el. Noha a téli tulajdonságokat illetően ez a gumi jó, a száraz útviszonyoknál csődöt mondott. Nyáron gond lehet vele.

Egy ugyancsak négy évszakos gumi, a Vredestein Quatrac 3 jobb jellemzőkkel bír ugyan száraz úttesten, mint a Vector, viszont az extrém nagy gördülési ellenállásból kifolyólag csalódást okozott a magas fogyasztási adat: a Michelin Alpin A3-hoz képest a Vector gumikkal az autó 100 kilométerenként 1,2 literrel többet fogyaszt. Ez a költségfaktor nem elhanyagolható, mivel a Michelinnel szemben még egyértelmű előnyökkel sem rendelkezik a vizes útburkolaton. Normális esetben a többletfogyasztási érték a gumitól függően 100 kilométerenként 0,2 és 0,4 litert pluszt jelent. A viszonylag drága Michelin Alpin A3 a legkisebb ellenálláson kívül még az alacsony elhasználódással jeleskedik, aminek köszönhetően a gazdaságosság szempontjából is jó helyezést ér el, legfőképpen azoknak, akik sokat autóznak. Igaz, vizes útburkolaton és hóban gyengébbnek bizonyult.

Veszélyes hiányosságok

De kanyarodjunk vissza a kínai téli gumikhoz, amik ugyanúgy aggodalomra adnak okot, legalább annyira nem felelnek meg a mai elvárásoknak, mint a nyáriak. Jég, hó, kopási és fogyasztási értékek: ezekból a szempontokból még talán képesek valamennyire versenybe szállni, ám annál drámaibb a helyzet száraz és vizes útburkolaton, legfőképpen a fékezésnél. És az útburkolat legtöbbször télen is sónedves vagy száraz.

Egyedül a gyorsasági teszten ment át mindegyik gumi. Egyetlen gumi sem használódott el 200 kilométer/órás sebességnél. Ez az érvényes mérce a T sebességi indexszel ellátott gumiknál.

Teszteredmények, ajánlott és nem ajánlott gumik az Autómenedzser.hu autós portálon. Kattintson ide.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hogyan kerülhetjük el a gumidefektet?

Az elmúlt évben az ADAC német autóklub 136 ezer esetben vizsgált meg gumidefektet. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők betartják az alapvető szabályokat. Az ADAC tippeket ad arra, hogy autógumija sokáig épp maradjon.

hvg.hu Autó

Téligumi-teszt: melyik gumit ne vegyük meg?

Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.

hvg.hu Autó

Mit tudnak a legdrágább gumik?

A prémium gumiabroncsok sebességhatára 210 kilométer/óra vagy annál jobb, s neves márka díszeleg az oldalukon. A legkorszerűbb technológiával készülnek, halkan futnak és alacsony a gördülési ellenállásuk. Drága autókon feszülnek, hiszen a csendes üzem, a környezetvédelem és a biztonság még mindig sok pénzbe kerül.

hvg.hu Autó

Hol kötelező a téli gumi?

Aki nyári gumival indul síelni, nemcsak saját és embertársai életét kockáztatja, hanem jelentős pénzbüntetést is. Nézzük, milyen szabályok vonatkoznak az egyes országokra.

hvg.hu Autó

Miből van a téli gumi?

120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.

hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.

hvg.hu Autó

Hét fok alatt kell a téli gumi

Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.