Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"75e5fc31-902e-41c4-a57d-620811dfeca3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Milanovich Domi attól tart, hogy a szerepvállalása miatt az általa vezetett lap is támadhatóvá válik. ","shortLead":"Milanovich Domi attól tart, hogy a szerepvállalása miatt az általa vezetett lap is támadhatóvá válik. ","id":"20250517_atlathatosagi-torveny-pride-wmn-milanovich-domi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75e5fc31-902e-41c4-a57d-620811dfeca3.jpg","index":0,"item":"4477329e-b3e3-4b3d-bf72-f2acb42c589b","keywords":null,"link":"/elet/20250517_atlathatosagi-torveny-pride-wmn-milanovich-domi","timestamp":"2025. május. 17. 11:03","title":"Az „átláthatósági törvény” miatt távozik a Pride-ot szervező alapítványból a WMN főszerkesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94bf32c7-06b7-4e66-b37f-50589aee8f7f","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Sokan nem azért hallgatnak a munkahelyükön, mert nincs mondanivalójuk, hanem mert félnek. A pszichológiai biztonság megteremtése kulcsfontosságú, ha azt akarjuk, hogy a tudás és az innováció valóban kibontakozhasson. Szerkesztett részlet Amy C. Edmondson Pszichológiai biztonság a munkahelyen című könyvéből.","shortLead":"Sokan nem azért hallgatnak a munkahelyükön, mert nincs mondanivalójuk, hanem mert félnek. A pszichológiai biztonság...","id":"20250518_pszichologiai-biztonsag-konyv-reszlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94bf32c7-06b7-4e66-b37f-50589aee8f7f.jpg","index":0,"item":"55158688-c98b-437d-a4fb-c23b35e124b6","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250518_pszichologiai-biztonsag-konyv-reszlet","timestamp":"2025. május. 18. 19:15","title":"Mindenki tud valamit. De ez csak akkor számít, ha el is meri mondani!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83768d08-a17c-48ab-a52a-984e7bdd9bd6","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250517_Marabu-Feknyuz-Az-uj-fougyesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83768d08-a17c-48ab-a52a-984e7bdd9bd6.jpg","index":0,"item":"ea885cc5-1d39-42d6-88a6-fe7fa6fd50ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_Marabu-Feknyuz-Az-uj-fougyesz","timestamp":"2025. május. 17. 11:00","title":"Marabu Féknyúz: Az új főügyész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20dbd0dd-742d-42ef-a6d7-dc3b4256f107","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"„A cél világos: a hatalomtól független hangokat elhallgattatni” – mondták a javaslatról.","shortLead":"„A cél világos: a hatalomtól független hangokat elhallgattatni” – mondták a javaslatról.","id":"20250518_Civilek-szakszervezetek-atlathatosagi-torveny-tiltakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20dbd0dd-742d-42ef-a6d7-dc3b4256f107.jpg","index":0,"item":"cbc4d3b3-98be-4ea5-a255-f3599f935986","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_Civilek-szakszervezetek-atlathatosagi-torveny-tiltakozas","timestamp":"2025. május. 18. 15:38","title":"„Civilek elleni bosszútörvény” a kormány javaslata a szakszervezetek szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"caf670b6-e24c-4db7-a7f8-4857a5471d4c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Már nem csak a meccsek szünetében találkozhatunk a kormánypropagandával.","shortLead":"Már nem csak a meccsek szünetében találkozhatunk a kormánypropagandával.","id":"20250517_voks-2025-m4-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/caf670b6-e24c-4db7-a7f8-4857a5471d4c.jpg","index":0,"item":"ad461c3d-1929-469f-b954-2ee1f1444176","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_voks-2025-m4-sport","timestamp":"2025. május. 17. 17:54","title":"A kormány annyira pörgeti az ukrán EU-tagságról szóló szavazást, hogy már a meccsközvetítés alatt is az villódzik a képernyőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00141597-d12c-4aeb-a2bf-4cde188ee157","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A kapitány kiment mosdóba, a másodpilóta pedig elvesztette eszméletét, így a több mint 200 utast szállító járat perceken keresztül irányítás nélkül maradt.","shortLead":"A kapitány kiment mosdóba, a másodpilóta pedig elvesztette eszméletét, így a több mint 200 utast szállító járat...","id":"20250517_lufthansa-repulogep-pilota-rosszullet-frankfurt-sevilla","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00141597-d12c-4aeb-a2bf-4cde188ee157.jpg","index":0,"item":"1d97ddd6-fa0c-485e-b0b6-c8d3721619e8","keywords":null,"link":"/elet/20250517_lufthansa-repulogep-pilota-rosszullet-frankfurt-sevilla","timestamp":"2025. május. 17. 15:28","title":"Tíz percen át pilóta nélkül repült a Lufthansa egyik járata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d9983bf-192a-4923-bc31-3927c558c15c","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Győzni látszik a józanság a Donald Trump által kirobbantott vámháborúban, miután hétfőn az USA és Kína tűzszünetet kötött. A világgazdaság és a globális kereskedelem viszont még szenvedni fogja a Washington keltette bizonytalanságot.","shortLead":"Győzni látszik a józanság a Donald Trump által kirobbantott vámháborúban, miután hétfőn az USA és Kína tűzszünetet...","id":"20250518_hvg-vamhaboru-kina-usa-nagy-britannia-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d9983bf-192a-4923-bc31-3927c558c15c.jpg","index":0,"item":"28815571-da7d-47a1-bb67-aa23a7d9086c","keywords":null,"link":"/360/20250518_hvg-vamhaboru-kina-usa-nagy-britannia-eu","timestamp":"2025. május. 18. 16:00","title":"Diplomáciai bravúr: Soros György volt igazgatója intézte el, hogy ne torkolljon tragédiába a vámháború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ad4c860-7eb6-4bc7-8471-7fc0d4b32e2d","c_author":"Rácz Gergő","category":"gazdasag","description":"Tárt karokkal várja a magyar vállalatokat Hongkong, ami hiába Kína része, a világ harmadik legjelentősebb pénzügyi központjaként rendkívül nyitott gazdaságot működtet, és minden lehetőséget megad arra a külföldi vállalatoknak, hogy mindenki megelégedésére elkölthessék a pénzüket. Alpha Lauval, az Invest Hong Kong (InvestHK) állami befektetésösztönző ügynökség főigazgatójával beszélgettünk.","shortLead":"Tárt karokkal várja a magyar vállalatokat Hongkong, ami hiába Kína része, a világ harmadik legjelentősebb pénzügyi...","id":"20250517_Hongkong-alpha-lau-HK-invest-Kina-orban-magyar-befektetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ad4c860-7eb6-4bc7-8471-7fc0d4b32e2d.jpg","index":0,"item":"9b688e09-7a10-4625-8856-bcd499a7c0d7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250517_Hongkong-alpha-lau-HK-invest-Kina-orban-magyar-befektetes","timestamp":"2025. május. 17. 09:27","title":"Csak 400 dollár kell, és Hongkong megnyitja Kína kapuit a magyar cégek előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Melyik a legjobb téli gumi Corollára, Astrára, Octaviára, SX4-re?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Bár még nem kezdődött meg az igazi tél, sokan megfogadták a szakemberek tanácsait, és lecserélték télire gumijaikat. Akik még nem döntöttek, vagy várnak a hóra, íme, a legutóbbi ADAC-teszt eredményei.
A kínai gumigyártók főként az interneten és hipermarketek csalogató akcióival nyomulnak az európai piacon. Csak óvatosan ezekkel! Komoly biztonsági rizikót jelentenek, mert éppen a féktesztnél értek el rossz, némelyikük nagyon rossz eredményt – és ugyanez volt jellemző száraz és vizes útviszonyoknál egyaránt. De nem csak a kínai gumik értek el a német autóklub tesztjei során gyenge értékelést. Egy európai márka is elbukott a megméretésen. A Pirelli konszern égisze alatt gyártott Ceat Artic III is szégyenteljes fékeredményeket produkált száraz utakon. Ez alkalommal a kis- (175/60 R 14T) és kompakt- illetve középkategóriás autókhoz (195/65 R 15 T) gyártott gumikat vizsgálták. A T jelzés a 190 kilométer/órás sebességosztályt jelöli. A nyári gumikkal ellentétben a téli gumiknál megengedett a 190 kilométer/órás maximális sebességig osztályozott gumik használata, ha az autó 190 kilométer/óránánál magasabb sebesség elérésére képes. Ilyen esetben azonban kötelező a cserénél a vezető látóterében egy figyelmeztető matricát „max. 190 km/h” felirattal elhelyezni.
Vizes útburkolaton általában jobb eredmények születtek
A téli gumiknál mindenekelőtt a vizes útviszonyokra vonatkozó tulajdonság nagyon fontos. Az ADAC-tesztjében sok termék jobb eredményt ért el a tavalyihoz képest. A Hankooknál azonban ez a teszt éppen a havas útviszonyokra és a kopásra vonatkozó eredményekre volt negatív hatással. Bridgestone Blizzak LM 25 javulási tendenciája nem volt elegendő az élvonalba való feltöréshez. Három gyártó új gumigenerációval állt elő a piacon: a Continentalnál a TS830-as váltotta fel a TS 810-est, Vredestein a Snowtrac 3-at és Firestone a Winterhawk 2-t vezette be.
A négy évszakos gumik gyengéi
A négy évszakos gumik szektora is tartogatott meglepetéseket: pl. a Goodyear Vector 5+ a legutóbbi teszten még a középmezőnyben végzett a kimondottan téli gumik kategóriájában, a most tesztelt Vector 4 Seasons modell a 175/60 R 14-es méretben csak átlagos eredményt ért el. Noha a téli tulajdonságokat illetően ez a gumi jó, a száraz útviszonyoknál csődöt mondott. Nyáron gond lehet vele.
Egy ugyancsak négy évszakos gumi, a Vredestein Quatrac 3 jobb jellemzőkkel bír ugyan száraz úttesten, mint a Vector, viszont az extrém nagy gördülési ellenállásból kifolyólag csalódást okozott a magas fogyasztási adat: a Michelin Alpin A3-hoz képest a Vector gumikkal az autó 100 kilométerenként 1,2 literrel többet fogyaszt. Ez a költségfaktor nem elhanyagolható, mivel a Michelinnel szemben még egyértelmű előnyökkel sem rendelkezik a vizes útburkolaton. Normális esetben a többletfogyasztási érték a gumitól függően 100 kilométerenként 0,2 és 0,4 litert pluszt jelent. A viszonylag drága Michelin Alpin A3 a legkisebb ellenálláson kívül még az alacsony elhasználódással jeleskedik, aminek köszönhetően a gazdaságosság szempontjából is jó helyezést ér el, legfőképpen azoknak, akik sokat autóznak. Igaz, vizes útburkolaton és hóban gyengébbnek bizonyult.
Veszélyes hiányosságok
De kanyarodjunk vissza a kínai téli gumikhoz, amik ugyanúgy aggodalomra adnak okot, legalább annyira nem felelnek meg a mai elvárásoknak, mint a nyáriak. Jég, hó, kopási és fogyasztási értékek: ezekból a szempontokból még talán képesek valamennyire versenybe szállni, ám annál drámaibb a helyzet száraz és vizes útburkolaton, legfőképpen a fékezésnél. És az útburkolat legtöbbször télen is sónedves vagy száraz.
Egyedül a gyorsasági teszten ment át mindegyik gumi. Egyetlen gumi sem használódott el 200 kilométer/órás sebességnél. Ez az érvényes mérce a T sebességi indexszel ellátott gumiknál.
Az elmúlt évben az ADAC német autóklub 136 ezer esetben vizsgált meg gumidefektet. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők betartják az alapvető szabályokat. Az ADAC tippeket ad arra, hogy autógumija sokáig épp maradjon.
Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.
A prémium gumiabroncsok sebességhatára 210 kilométer/óra vagy annál jobb, s neves márka díszeleg az oldalukon. A legkorszerűbb technológiával készülnek, halkan futnak és alacsony a gördülési ellenállásuk. Drága autókon feszülnek, hiszen a csendes üzem, a környezetvédelem és a biztonság még mindig sok pénzbe kerül.
Aki nyári gumival indul síelni, nemcsak saját és embertársai életét kockáztatja, hanem jelentős pénzbüntetést is. Nézzük, milyen szabályok vonatkoznak az egyes országokra.
120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.
Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.
Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.