szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A véghajrához érkezett az Opelért hónapok óta folyó verseny. Hétfőn jár le az a határidő, amelyet az anyavállalat, az amerikai General Motors szabott a pályázók végleges tervezetének benyújtására.

A Financial Times Deutschland üzleti napilap hétfőn emlékeztetett: az elsősorban a General Motors válsága miatt súlyos helyzetbe került német autógyár az utóbbi tíz évben csak 2001-ben és 2002-ben ért el nyereséget, összesen 1,923 milliárd eurót, de utána megint minden évben vesztesége volt, 2007-el bezárólag összesen 1,861 milliárd euró. A tavalyi veszteség még nem ismeretes. Az újságnak nyilatkozó német kormánytisztviselők elismerték: tudtak arról, hogy az Adam Opel GmbH az említett időszakban mennyit vesztett. Az Opel mint a GM leányvállalata, nem volt köteles rendszeres eredménybeszámolót közölni, az csak tőzsdén jegyzett cégeknek kötelező.

A most nyilvánosságra került adatok kényes helyzetbe hozták a német kormányt. Bármelyik potenciális beruházó lesz is az Opel új tulajdonosa, az ügylethez szükség van állami garanciavállalásra, amit az Európai Bizottság csak "egészséges vállalat" esetében engedélyez. Vagyis a német kormánynak bizonyítania kellene, hogy az Opel az elmúlt években "egészséges" volt, amit a most kiderült adatok igencsak megkérdőjeleznek. Ráadásul a német kormány a garanciavállalásra vonatkozó korábbi ígéreteit azzal támasztotta alá, hogy az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező német autógyár adósságok nélkül került bele a válságba.    

Mindennek ellenére az Opelért való vetélkedés még folyik, és Karl-Theodor zu Guttenberg gazdasági miniszter szerint nyitott is. Korábban úgy tűnt, hogy az osztrák-kanadai autóipari beszállító konszern, az orosz Sberbankkal és a GAZ autógyárral együttműködő Magna lesz a befutó, előzetes tervezetében azonban sok a nyitott kérdés. A pályázók között van a Riplewood amerikai pénzügyi befektető belga leányvállalata, a RHJ International (RHJ), amely a hírek szerint a legközelebb áll a General Motors-hoz. Végül a legkevesebb eséllyel  a kínai BAIC autógyár pályázik. Guttenberg szerint valamennyi jelentkezőnek még fontos kérdéseket kell tisztáznia, különös tekintettel az esetleges üzembezárásokra, illetve a tervezett leépítésekre.

Angela Merkel kancellár az elmúlt héten Dmitrij Medvegyev orosz államfővel tárgyalva nem csinált titkot abból, hogy a német kormány a Magnát  támogatja. Az osztrák-kanadai céget részesítik előnyben a négy németországi üzemnek otthont adó tartományok, továbbá az alkalmazottak is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

Bizonytalan az Opel sorsa

Továbbra is bizonytalan az Opel sorsa, az új befektető megtalálása ismét az egyik legfőbb gazdasági témává vált Németországban.

MTI Autó

Még megvehető az Opel

Még mindig bizonytalan, hogy ki nyeri meg az Opelért folyó versenyt - jelentette ki a német gazdasági miniszter egy lapinterjúban.

MTI Gazdaság

Az Opel sorsa tovább borzolja a kedélyeket

Gazdasági miniszteri szinten egyeztetett Németország és Nagy-Britannia az Opel jövőjével kapcsolatban csütörtökön. Még bizonytalan, hogy a Magna kanadai cég vezette csoport által megszerezhető európai GM-érdekeltség és német, valamint brit üzemeinek sorsa megnyugtatóan rendeződik. Az Opel más befektetők általi megszerzése egyáltalán nem kizárt – tűnik ki a sajtójelentésekből.