szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elektromos autóval járni Paraguayban és Izlandon a legjobb, Indiában viszont olyan mitha egy 8 litert fogyasztó benzinest használnánk, olyan környezetszennyezően állítják elő az áramot. Mekkora valójában egy elektromos autó szén-dioxid-kibocsátása, ez hogyan változik országról országra és mi a helyzet nálunk?

Az elektromos autók mellett az egyik legfontosabb érv, hogy nem bocsátanak káros anyagokat a légkörbe. A mondat azonban így nem teljesen igaz. Nem bocsátanak káros anyagokat a légkörbe közvetlenül. Természetesen az elektromosságot – amivel az autókat töltjük – meg kell valahol termelni, a termelés pedig szennyezéssel jár. A kérdés az, hogy mekkora is valójában ez a szennyezés?

Egy liter benzin elégetésekor 2,34 kg szén-dioxid keletkezik, gázolaj esetében pedig 2,68 kg a literenkénti kibocsátás. Ha ezt megszorozzuk az autó fogyasztásával, úgy könnyen megkaphatjuk, hogy mennyi az 1 km utazásra jutó szennyezés. Például egy 8 literes fogyasztású benzines autó esetében ez 187 g.

Nehezebb helyzetben vagyunk, ha egy elektromos autó szennyezését akarjuk számszerűsíteni. Itt az akkumulátor kapacitása és a vele megtehető táv adja a „fogyasztást”. A kérdés már csak az, hogy honnan származik az áram. Ez az egész kérdés kulcsa, hiszen áramot lehet szénből és napból is nyerni. Vegyünk egy példát: A Nissan elektromos autója, a Leaf 24 kWh-nyi árammal 117 km-t tud megtenni az amerikai számítási módszer szerint. Ez alapján a Leaf „fogyasztása” 0,2 kWh/km. A Nemzeti Energiastratégia alapján hazánkban 1 kWh áram előállítása 370 g szén-dioxid kibocsátással jár, így 1 km utazáshoz 76 g szennyezés társul. Ezzel az értékkel egy belsőégésű motor akkor tud versenyezni, ha (dízel esetében) 2,8 liter alatt fogyaszt. Ebből látszik, hogy ugyan ez e-autók is szennyeznek, de jóval kevesebbet, mint a hagyományosak.

Párizsban már öt euróért bérelhető elektromos autó fél órára.
©

Az áramot azonban mindenhol más-más forrásokból termelik, nézzük meg, mi a helyzet más országokban? A szomszédos országok közül Ausztriában a legzöldebb az áram (a sok vízerőmű miatt), itt csak 163 g/kWh az áramtermelés szennyezése, így itt csak 33 g/km a példában szereplő Nissan kibocsátása. Ezzel szemben Szerbiában – ahol szinte kizárólag lignitből termelnek áramot, így a 880 g széndioxid jut 1 kWh-ra – már 139 g/km lesz ez az érték. Azaz déli szomszédunknál valóban környezetkímélőbb egy hibridet vagy egy takarékos dízelt használni, mint egy elektromos autót.

A világon a legjobb Paraguayban én Izlandon elektromos autót használni, mivel ezekben az országokban a tiszta energiatermelés miatt az elektromos autók egységnyi kibocsátása 0 g/km. A „zöld” helyek közé tartozik még például Norvégia (4 g), Svájc (8 g), Franciaország (17 g) és Új-Zéland (34 g). A lista másik végén azok az országok állnak, ahol az energiatermelés még túlnyomórészt a szénre épül. Ilyenek például Kína (152 g), Málta (174 g) vagy India (195 g). Észre kell venni, hogy még a legrosszabb mutatójú Indiában is „csak” 8 literes benzinfogyasztásnak felel meg a kibocsátás, és ennél a világon mindenhol jobb a helyzet.

Mindezek alapján valóban el kell ismerni azokat a kritikákat, hogy elektromos autók csak helyben „tiszták”, a szennyezés valahol messze egy erőműben megtörténik. Azonban be kell látni, hogy számos országban – köztük Magyarországon is – egy elektromos autó környezeti hatása jóval kedvezőbb, mint a legtisztább hagyományos járműveké. Ugyancsak az e-autók mellett szól, hogy a szennyezés nem a sűrűn lakott városokban jelenik meg, hanem egy erőműben, ahol hatékonyabban mérhetőek és szűrhetőek a szennyezések. Harmadrészt pedig a ma gyártott elektromos autók 20 év múlva is az utakon lesznek, amikorra a megújuló energiák részaránya az áramtermelésen belül már sokkal nagyobb lesz.

A Nemzeti Energiastratégia 2030-ra 200 g/kWh alatti kibocsátást céloz meg, ami azt jelenti, hogy az említett (akkorra már 17 éves) Nissanunk kilométerenkénti kibocsátása csak 41 g lesz, vagyis annyi, mintha egy autó 1,5 liter gázolajat fogyasztana száz kilométeren. Az már egész zöld lenne...

Szerző: WWF Magyarország, Benkő Dániel

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Teslák lángoltak Malmőben, a rendőrség nyomozást indított – videó

Teslák lángoltak Malmőben, a rendőrség nyomozást indított – videó

Csehországban egy nap alatt 15 ezer új fertőzöttet találtak

Csehországban egy nap alatt 15 ezer új fertőzöttet találtak

Rabló tartotta rettegésben a kál-kápolnai vasútállomás utasait

Rabló tartotta rettegésben a kál-kápolnai vasútállomás utasait