szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

22 év után először vezetett pilótanő hivatalos Forma-1-es versenyhétvégén: Susie Wolff, a Williams teszt- és szimulátorpilótája a Brit Nagydíj pénteki első edzésén vezethette Valtteri Bottas autóját, ám a várva várt szereplés egy műszaki hiba miatt mindössze 4 körig tartott. A közvéleményt erősen megosztó hölgy ennek ellenére élvezte a kiruccanást.

Nő a volánnál egy Forma-1-es versenyhétvégén? Nem is olyan régen még elképzelhetetlennek tűnt, hogy ez bekövetkezzen, ám a Brit Nagydíj pénteki első szabadedzésén mégis megtörtént: Susie Wolff, a Williams teszt- és szimulátorpilótája Valtteri Bottas autójával hajthatott pályára Silverstone-ban, így 22 esztendő óta először vezethetett női pilóta hivatalos F1-es versenyhétvégén.

Susie Wolff
Williams

Wolff az olasz Giovanna Amatit követi a száguldó cirkusz színpadán megfordult hölgyek sorában. Amati 1992-ben, a Brabham színeiben próbálkozott, vajmi kevés sikerrel: Dél-Afrikában és Mexikóban nem jutott el a rajtrácsig és ugyanígy járt utolsó próbálkozása során, a Brazil Nagydíjon is. A Williams pilótanője csak a pénteki első edzésre kapott autót, ám az sem alakult túl fényesen számára: mindössze négy forduló után a Mercedes-erőforrással hajtott versenygép olajnyomás-problémák miatt megadta magát.

„Az olajnyomással kapcsolatos gondok miatt a motor leállt, sajnálom, hogy így alakult, de a Forma-1-ben néha ez is megtörténik” – mondta az újságíróknak a 31 esztendős skót pilótanő. „Köszönettel tartozom mindazoknak, akik támogatnak engem. Csodálatos érzés volt kihajtani a pályára. Már nagyon vártam és jól éreztem magam az autóban. A csapat kitűnően felkészített a feladatra.”

Susie Wolff
Williams

Wolffnak nem kell sokat várnia az újabb lehetőségre, ugyanis a csapat tájékoztatása szerint a Német Nagydíj első szabadedzésén hasonló lehetőséget kap majd. Igaz, azzal kapcsolatban alaposan megoszlanak a vélemények a szakmán belül, hogy Wolff valóban megérdemli-e a Forma-1-es esélyt.

A hölgy autóversenyzőként semmi nagyot nem alkotott pályafutása során, a DTM-ben például, ahol legutóbb versenyzett, 2006 és 2012 között mindössze két satnya pontszerzésig jutott, így nem csoda, hogy a közvélemény előszeretettel hánytorgatja fel Wolff hátterét: a pilótanő férje az a Toto Wolff, aki a Mercedes sportigazgatójaként a csillagos márka Forma-1-es programját is irányítja, ráadásul társtulajdonos a Sir Frank Williams nevével fémjelzett együttesnél is. Noha rendszeresen cáfolják, a férj szerepe a hölgy előmenetelében megkérdőjelezhetetlennek tűnik, ugyanakkor a Williams sem jár rosszul: a felszállóágban lévő gárdának kapóra jön a hírverés, ráadásul a pilóta szerepeltetését gyaníthatóan Bernie Ecclestone is szorgalmazta, aki régóta vágyik arra, hogy egy hölgy is színre lépjen a férfiak által dominált sportágban.

Susie Wolff
Williams

Nem Wolff az egyetlen nő egyébként, aki a Forma-1 kapuit döngeti: a Saubernél az idei év elejétől fogva pallérozzák a 25 esztendős Simona de Silvestrót, aki korábban négy évet húzott le az Indycarban, ahol például dobogós helyezést is szerzett. A svájci hölgy rendszeres vendég a Sauber gyárában, ott van a csapattal a versenyhétvégéken és privát tesztprogramot bonyolítanak annak érdekében, hogy minél jobban felkészítsék 2015-re, amikor – de Silvestro  reményei szerint – már versenyzőként is bevethetik.

Wolff és Amati előtt egyébként mindössze négy hölgy vezetett hivatalos versenyhétvégén a Forma-1-ben. A dél-afrikai Desire Wilson 1980-ban egyszer próbálta meg kvalifikálni magát, de nem sikerült neki, míg a brit Divina Galica 1976-ban és 1978-ban összesen háromszor tett sikertelen kísérletet a kvalifikációra. Lella Lombardi és Maria Teresa de Filipis sikeresebbek voltak: előbbi 1974 és 1978 között 17 próbálkozásból 12 alkalommal eljutott a rajtrácsig, sőt az 1975-ös Spanyol Nagydíj fél pontot is szerzett, míg utóbbi 1958-59-ben öt kvalifikációs kísérletből három ízben jutott el a rajtrácsig.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!