szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Húsz autóból mérnek a rendőrők a forgalomban is, de ezek a járművek nem „tolnak le senkit”, hogy szabálysértést rögzíthessenek – mondja a rendőrség közlekedésrendészeti főosztályvezetője a tavaly bevezetett civil autós traffipaxok használatával kapcsolatban.

Óberling Józseffel készített egy interjút a police.hu, amelyben többek közt szó esett az elmúlt év egyik vitatatott rendőrségi intézkedéséről, amelynek során civil autókból kezdtek menet közben sebességet mérni.

Az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője szerint a menet közbeni sebességmérés, a dinamikus kontroll leghatásosabb eszköze a fedélzeti kamerával ellátott szolgálati gépjármű használata, húsz ilyen fut az utakon.

A kamera rögzíti is a szabálysértést, a gyorsan hajtó sofőrök többsége nem is ellenőrzi a felvételt, tudja, mit tett, elismeri a szabálysértés tényét. Híre ment ennek az intézkedésnek, ez volt a szándékunk – mondja Óberling József a tapaszalataikról.

Provokálnak is a civil rendőrautókkal, hogy utána legyen alap bírságolni?

A rendőrségnél újabban rendszeresített lopakodó autókról olyan pletykák kezdtek terjedni, hogy maguk is hozzájárulnak a szabálytalanságokhoz, ami után büntethetnek.

A közösségi oldalakon terjedő kritikákkal kapcsolatban a főosztályvezető elmondta, hogy ezeken az oldalakon bárki, bármit megoszthat, a rendőr, a rendőrség nem. A rendőrséget kötik a személyiségi jogok, az eljárás eredményességének elve, s nem állhatnak ki vitázni egy más szemszögből felvett, direkt félreértelmezett felvétellel szemben. De az ott megjelent felvételeket így is tudtuk cáfolni - mondja.

Ezek a járműveink szemből is tudnak mérni, nem kell megfordulni, nem kell felvenni a rögzítéshez a szabálysértő sebességét, nem kell „letolni” az útról senkit.

A rendőr nem provokál, nem kényszerít senkit szabálysértésre vagy gyorshajtásra - tette hozzá, de a sofőrök egy része azt hiszi, csak akkor kell betartania a szabályokat, ha rendőrt lát. „Hát, számítania kell arra, hogy a rendőr akkor is ott van, ha ő nem veszi észre. Nem egy ilyen intézkedésnél jelezték a kollégák, hogy megtapsolták őket a szabályosan közlekedők, amikor kitereltek a forgalomból egy-egy ilyen ámokfutót.”

Az elmúlt egyéves időszakban 3 százalékkal nőtt a közúti balesetek száma Magyarországon, a halálos kimenetelű tragédiáké ennél is drasztikusabban, ott 8  százalékos a növekedés. A statisztikák okainál az emberi tényezők keresendők. „A járművezetők egy része csak akkor tartja be a szabályokat, ha látja a rendőrt vagy a fix, telepített ellenőrző eszközöket. Ugyanakkor ez nem csak a járművezetők felelőssége. Társadalmi felelősség, az érintett sofőr szűk környezetének felelőssége. „Vegyük példának a 4-es főúton nyáron történt balesetet. Kilenc ember halt meg, mert a sofőr vezetés közben telefonjával videót készített. Nyolc utasa közül egy sem szólt, hogy ez mennyire veszélyes?”- elevenítette fel a szörnyű tragédiát a főosztályvezető.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!