szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem csak belül, közvetlenül a volán mögött érdemes keresni a praktikus autós biztonsági megoldásokat, kívül is bőven akad belőlük. A címbéli találós kérdés megfejtése a távolsági fényszóró-asszisztens is egy ilyen, külső eszköz, melyen érdemes elgondolkodni új autó vásárlásakor.

Aki főleg éjjelente, vagy legalábbis sötétben teszi meg az út nagy részét autójával, valószínűleg szembesült már a szemből érkező "tapintatlanságával", azaz a távolsági fényszóró le nem kapcsolásával. Magyarázni sem kell, miért veszélyes ez: elég egy óvatlan pillanat, és akár ütközés is lehet a vége.

A hasonló helyzetek elkerülése érdekében több márka is alkalmazni kezdte azokat a megoldásokat, amelyek automata mód, de mégis kellő fürgeséggel csökkentik a fényszórók teljesítményét, illetve akár – egy pillanatra – le is kapcsolják azt. Így a sofőr továbbra is arra figyelhet, ami előtte van.

Működés közben a távolsági fényszóró-asszisztens
©

A távolsági fényszóró-asszisztens persze nem mostanában kifejlesztett megoldást takar, a piac már hosszú évek óta kínálnak már ilyesmit. Ennek ellenére akadhatnak – és talán nem is kevesen vannak –, akik nincsenek tisztában e rendszerek működésével, pedig a fentiekből bekövetkező incidensek (ütközés, árokba hajtás) nagyobb valószínűséggel lennének elkerülhetők, ha a vezető keze alatt ilyen segítség is lenne. De miről is van szó pontosan?

A funkció lehetővé teszi, hogy a távolsági fényszórók állandóan, kikapcsolás nélkül működjenek, mindezt pedig úgy, hogy a szembejövő forgalmat se zavarja. Az asszisztens általában egy "maszkot" húz a fénykéve köré (milliszekundomok alatt tompítva a kibocsátott fényt), ha úgy érzékeli, egy másik autós a közelében van – de még jóval azelőtt, hogy egymás mellé érnének. A rendszer ezután, illetve ez elhaladás után automatikusan visszavált távolságira, hogy ismét jól látható legyen az út.

A funkció egyes márkák esetében már 40 kilométer/óra feletti haladásnál aktiválható, a fejlettebb rendszerek pedig nemcsak a szembejövőket, hanem az előttünk haladó forgalmat, valamint a kivilágított lakóövezeteket is képes azonosítani, így mindig a helyzetnek megfelelően állítgatja a fényszóró teljesítményét. Emellett olyan megoldás is akad, amely a jobb és a bal oldalon akár eltérően képes variálni a megvilágítottságot.

Azonban így sem szabad megfeledkezni róla, hogy a távolsági fényszóró-asszisztens csupán egy segédfunkció, azaz: attól, hogy be van kapcsolva, a sofőr még nem mentesül az alól, hogy a világítást ellenőrizze, és azt a különféle (látási) feltételekhez igazítsa. Ilyen például az, amikor a szembeforgalom valamiért takarva van, de említhetnek a szűk kanyarokat is. Ezzel együtt egy olyan extráról van szó, amit érdemes kérni az új autóba.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Így repültek Budapest felett az utolsó Pumára emlékező Gripenek – videó

Így repültek Budapest felett az utolsó Pumára emlékező Gripenek – videó

Vitézynek nem tetszik az új Blaha terve, a városháza visszaszólt neki

Vitézynek nem tetszik az új Blaha terve, a városháza visszaszólt neki

Megkérdezte, miért tartóztatják le a tüntetőt, az orosz rendőr hasbarúgással válaszolt

Megkérdezte, miért tartóztatják le a tüntetőt, az orosz rendőr hasbarúgással válaszolt