Iszapbirkózás lett Trump vámháborújából
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Megfordított irányú és gyalogosbaráttá alakított utcákkal, forgalmas útvonalak sebességkorlátozásával teszteli a főváros és a kerületek, hogyan fogadják a helyiek a forgalomcsillapítási törekvéseket. Megforgatják például a Dohány, a Wesselényi utca és a Budafoki út irányát egy-egy szakaszon, így csak a helybe igyekvőknek lesz érdemes ide behajtani. A tesztidőszak október végéig tart, de a változtatásokat nem sietnek majd visszaalakítani.
Alaposan átalakítja a belvárosi lakóövezetek közlekedési rendszerét a kerületek és a főváros a forgalomcsökkentést célzó mintaprojektekkel. A jellemzően augusztus 10-vel induló – kisebb részben már elindult projektek – három hónapos tesztidőszak alatt futnak augusztustól október végéig, de várhatóan nem fogják azonnal visszaállítani az eredeti állapotot – derült ki a budapesti városházára szervezett csütörtöki háttérbeszélgetésen.
A projektek célja, hogy hogy élhetőbbé tegyék a budapesti belvárost, ahonnan 1990 óta a lakosság egyharmada elköltözött, mert állandósultak a dugók, nagy a a balestveszély, rossz a levegő, és kevés a zöldfelület.
Meg kell törni azt az ördögi kört, amit az okoz, hogy nem jó a belvárosban lakni a nagy forgalom és a zaj miatt, ezért sokan kiköltöznek az agglomerációba, ahonnan autóval jönnek vissza dolgozni a városba, még nagyobb forgalmat okozva – mondta Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke. A mostani mintaprojektek nem önmagukban állnak, hanem a városfejlesztés következő hétéves Integrált Településfejlesztési Stratégiájának a megalapozásában is szerephez jutnak: ehhez nagyban számítanak a helyiek véleményére.
A mintaprojekteket október közepéig lehet véleményezni, de nem csak a fővárosnál, hanem a kerületeknél is. A fővárosban október végéig összesítik a beérkezett értékeléseket, amit bedolgoznak a közlekedésbiztonsági tervbe, amiről januárban szavazhat majd a közgyűlés. A véleményeket a főváros a kozossegitervezes.budapest.hu honlapon várja majd, nagyjából két héttel a projektek beindítása után, de hozzá lehet szólni az Erzsébetvárosnál is a forgalomcsillapitas@erzsebetvaros.hu e-mailcímen, illetve a miutcank.hu közösségi oldalon.
De mi fog változni?
Összesen hét helyszínen számíthatnak a közlekedők jelentős változásokra, amik közül három útvonalon csökkenni fog a megengedett sebesség határa, öt helyszínen pedig a forgalmi rendet alakítják át úgy, hogy minimalizálják az átmenő forgalmat az adott városrészben.
Csak lassan a házak között!
60 km/h helyett 50-re csökkentik a sebességhatárt:
Ne autózzunk rutinból!
Gyökeresen átalakul több belvárosi kerület közlekedése, a legjelentősebb változás a bulinegyedben lesz, ahol
Az átalakítások nyomán az Erzsébetvárosban több mint száz parkolóhely is meg fog szűnni (részben azért, hogy megfordított útirányú szakaszon elférjenek a trolik, részben a Dob és a Kazinczy utca átalakítása miatt), amiről a kabinetfőnök azt mondta hvg.hu-nak, hogy arra számítanak: mivel csökkenni fog az átmenő forgalom, ezért várhatóan kevesebben akarnak majd itt parkolni. Niedermüller Péter Erzsébetvárosi polgármester szerint vissza akarják szorítani a közterületi parkolást, az autókat inkább mélygarázsokban, parkolóudvarokon kellene tárolni. Szerinte ez különösen igaz a Klauzál tér és a Csányi utca környékére, ahol további fejlesztéseket is terveznek.
A pesti alsó rakpart hétvégi lezárása is a mintaprojektek közé tartozik, ez szeptember végéig tart. Balogh Samu szerint eddig jók a tapasztalataik, de erről is várják a véleményeket.
A belső Ferencvárosban már a karanténidőszak kezdete óta működik a Kiskörút Üllői út Kinizsi utca és a rakpart közötti terület hétvégi forgalomcsillapítása, amikor csak a helyieket engedik behajtani. Reiner Roland alpolgármester szerint az első két hétvégén az arra autózók egyharmadát-egynegyedét engedtek csak be, a többi átmenő forgalom lett volna, és a helyiek támogatják.
A Bakáts téri forgalomcsillapítási tesztidőszak a nyár végéig tart erről már itt is várják a véleményeket. Itt annyi a változás, hogy a térnek csak a két hosszabb oldalára lehet behajtani a rövidebb oldalakat lezárták a forgalom elől, és több egyirányú utcát is kétirányúvá tettek a kerékpárok számára. A cél, hogy csillapítsák a Ferenc körút és a rakpart közötti átmenőforgalmat.
Hosszabb távon eltűnhetnek az Andrássy út szervizútjai
Csak lazán kapcsolódik ide, mert nem a mintaprojektek része, de az is forgalomcsillapítás, hogy augusztus elsejétől, a VI. kerület gyalogos övezetté alakítja az Andrássy út szervizútjait a Vörösmarty utca és a Rózsa utca között. Soproni Tamás VI. kerületi polgármester szerint a lépés célja, hogy hosszabb távon is életet leheljenek az Andrássy útba, ami attól szenved, hogy tönkremegy a zöldje.
Az érintett szakaszon utcabútorokat tesznek ki, plakátkiállítás is lesz (az ARC plakátkiállítás műveit mutatják be többek között), illetve füvesítenek és konténeres fákat helyeznek ki.
A polgármester egy kérdésre válaszolva azt mondta, hosszabb távú cél a szervizutak bezöldítése, korzó kialakítása a Városligetig, párhuzamosan az Andrássy út forgalomcsillapításával, ami a Mexikói úti P+R parkoló megépítésével kerülhet szóba.
Nem csak a pesti belváros forgalmát csillapítják
Újbudán a Budafoki út csak északról dél felé lesz átjárható az autók számára, délről északra úgy alakítják ki a forgalmi rendet, hogy csak a helybe igyekvőknek legyen érdemes behajtaniuk. A közösségi közlekedés és a kerékpáros közlekedés kétirányú marad. A főpolgármester kabinetfőnöke azt reméli, hogy hasonlóan sikerül átalakítani, mint a Bartók Béla utat.
Óbudán a Kaszásdűlő lakótelepen terveznek hasonló forgalomcsillapítást, Béres András alpolgármester a hvg.hu-nak azt mondta az itteni lakótelepet eleve autómentesre tervezték az 1980-as években, és ez most sok konfliktust okoz.
A budapesti vezetés többször is hangsúlyozta, hogy eltökélt célja a 2014-ben Balázs Mór-tervként elfogadott, majd 2019-ben Budapest Mobilitási Terv néven megújított, és az előző városvezetés idején a fővárosi frakciók szinte teljes egyetértésével megszavazott stratégia megvalósítása, aminek fontos eleme a városi autóforgalom jelentős csökkentése. A terv úgy számol, hogy 2030-ra a városi közlekedők 50 százaléka közösségi közlekedést használja majd, de ennek a célnak az első megfogalmazása óta csak romlott ez az arány, ezért muszáj lépni.
A főváros a koronavírus-járvány hazai felfutásakor bevezetett karanténidőszak alatt több olyan intézkedést is bevezetett, amik részben ezt is célozták: bejelentették, hogy kiterjesztik a sebességkorlátozásokat, kialakítottak egy sor ideiglenes kerékpársávot, illetve hétvégékre megnyitják a gyalogos és kerékpáros közlekedők előtt a pesti alsó rakpartot. Ebben a cikkben szedtük össze ezeket, amiben a most elinduló mintaprojektekről is volt már szó.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Már a Szijjártó-libling akkugyáraknak sem jut az egyedi állami támogatásokból. Az Állami Számvevőszék súlyos kritikákat fogalmazott meg e rendszerrel szemben, mert nem szolgálja a gazdaság érdekeit.
Az ellenzéki politikus szerint ha a Tiszának kétharmada lenne, akkor Rogánt, Schadlt, Völnert, a Matolcsy-kör tagjait, és mindenkit, aki a magyaroktól lopott, bilincsben vinnék el.
Egészen hihetetlennek tűnő hírek, melyekről kiderült, hogy igazak. Hihető átverések. Mindkét fajtából jutott bőven az elmúlt hetekben a közösségi oldalakra.