Megforgatják a belvárosi közlekedési rendet, ősz végéig biztos így marad

Megfordított irányú és gyalogosbaráttá alakított utcákkal, forgalmas útvonalak sebességkorlátozásával teszteli a főváros és a kerületek, hogyan fogadják a helyiek a forgalomcsillapítási törekvéseket. Megforgatják például a Dohány, a Wesselényi utca és a Budafoki út irányát egy-egy szakaszon, így csak a helybe igyekvőknek lesz érdemes ide behajtani. A tesztidőszak október végéig tart, de a változtatásokat nem sietnek majd visszaalakítani.

Megforgatják a belvárosi közlekedési rendet, ősz végéig biztos így marad

Alaposan átalakítja a belvárosi lakóövezetek közlekedési rendszerét a kerületek és a főváros a forgalomcsökkentést célzó mintaprojektekkel. A jellemzően augusztus 10-vel induló – kisebb részben már elindult projektek – három hónapos tesztidőszak alatt futnak augusztustól október végéig, de várhatóan nem fogják azonnal visszaállítani az eredeti állapotot – derült ki a budapesti városházára szervezett csütörtöki háttérbeszélgetésen.

A projektek célja, hogy hogy élhetőbbé tegyék a budapesti belvárost, ahonnan 1990 óta a lakosság egyharmada elköltözött, mert állandósultak a dugók, nagy a a balestveszély, rossz a levegő, és kevés a zöldfelület.

Meg kell törni azt az ördögi kört, amit az okoz, hogy nem jó a belvárosban lakni a nagy forgalom és a zaj miatt, ezért sokan kiköltöznek az agglomerációba, ahonnan autóval jönnek vissza dolgozni a városba, még nagyobb forgalmat okozva – mondta Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke. A mostani mintaprojektek nem önmagukban állnak, hanem a városfejlesztés következő hétéves Integrált Településfejlesztési Stratégiájának a megalapozásában is szerephez jutnak: ehhez nagyban számítanak a helyiek véleményére.

Balogh Samu
Reviczky Zsolt

A mintaprojekteket október közepéig lehet véleményezni, de nem csak a fővárosnál, hanem a kerületeknél is. A fővárosban október végéig összesítik a beérkezett értékeléseket, amit bedolgoznak a közlekedésbiztonsági tervbe, amiről januárban szavazhat majd a közgyűlés. A véleményeket a főváros a kozossegitervezes.budapest.hu honlapon várja majd, nagyjából két héttel a projektek beindítása után, de hozzá lehet szólni az Erzsébetvárosnál is a forgalomcsillapitas@erzsebetvaros.hu e-mailcímen, illetve a miutcank.hu közösségi oldalon.

De mi fog változni?

Összesen hét helyszínen számíthatnak a közlekedők jelentős változásokra, amik közül három útvonalon csökkenni fog a megengedett sebesség határa, öt helyszínen pedig a forgalmi rendet alakítják át úgy, hogy minimalizálják az átmenő forgalmat az adott városrészben.

Fővárosi Önkormányzat

Csak lassan a házak között!

60 km/h helyett 50-re csökkentik a sebességhatárt:

  • a IX. kerületben az Üllői út Könyves Kálmán körút és a Határ út közötti szakaszán,
  • a III. kerületben a Szentendrei úton a Flórián tér és a Bogdáni út között, illetve a Vörösvári úton az Árpád híd és a Bécsi út között. Itt sokak által lakott magas házak között vezetnek az utak, amiken sokan kelnek át, ez indokolta a lépést Béres András óbudai alpolgármester szerint.

Ne autózzunk rutinból!

Gyökeresen átalakul több belvárosi kerület közlekedése, a legjelentősebb változás a bulinegyedben lesz, ahol

  • gyalogosbarát utcává alakítják a Kazinczy utcát a Király és a Wesselényi utca között, ahova csak célforgalomban lehet behajtani;
  • gyalogosbarát lesz a Király utca Kiskörút előtti utolsó szakasza is Rumbach Sebestyén utcától befelé;
  • egyirányúsítják a Dohány és a Wesselényi utcát a Nyár és a Klauzál utca között, így e két útvonal megszűnik a Rákóczi út menekülőútvonalaként szolgálni az Erzsébet-körút és a Kiskörút között. Az egyirányúsított szakaszokon csak a trolik és a kerékpárosok közlekedhetnek két irányba;
  • a Dob utca legszűkebb szakaszán – nagyjából a Síp és a Kazinczy utca között - kiszélesítik a járdákat;
  • az V. kerületben a Honvéd utcából a Nádor utca felé már pár hete nem lehet végigmenni, csak a közösségi közlekedés járműveinek.
Fővárosi Önkormányzat

Az átalakítások nyomán az Erzsébetvárosban több mint száz parkolóhely is meg fog szűnni (részben azért, hogy megfordított útirányú szakaszon elférjenek a trolik, részben a Dob és a Kazinczy utca átalakítása miatt), amiről a kabinetfőnök azt mondta hvg.hu-nak, hogy arra számítanak: mivel csökkenni fog az átmenő forgalom, ezért várhatóan kevesebben akarnak majd itt parkolni. Niedermüller Péter Erzsébetvárosi polgármester szerint vissza akarják szorítani a közterületi parkolást, az autókat inkább mélygarázsokban, parkolóudvarokon kellene tárolni. Szerinte ez különösen igaz a Klauzál tér és a Csányi utca környékére, ahol további fejlesztéseket is terveznek.

A pesti alsó rakpart hétvégi lezárása is a mintaprojektek közé tartozik, ez szeptember végéig tart. Balogh Samu szerint eddig jók a tapasztalataik, de erről is várják a véleményeket.

Fővárosi Önkormányzat

A belső Ferencvárosban már a karanténidőszak kezdete óta működik a Kiskörút Üllői út Kinizsi utca és a rakpart közötti terület hétvégi forgalomcsillapítása, amikor csak a helyieket engedik behajtani. Reiner Roland alpolgármester szerint az első két hétvégén az arra autózók egyharmadát-egynegyedét engedtek csak be, a többi átmenő forgalom lett volna, és a helyiek támogatják.

Fővárosi Önkormányzat

A Bakáts téri forgalomcsillapítási tesztidőszak a nyár végéig tart erről már itt is várják a véleményeket. Itt annyi a változás, hogy a térnek csak a két hosszabb oldalára lehet behajtani a rövidebb oldalakat lezárták a forgalom elől, és több egyirányú utcát is kétirányúvá tettek a kerékpárok számára. A cél, hogy csillapítsák a Ferenc körút és a rakpart közötti átmenőforgalmat.

Hosszabb távon eltűnhetnek az Andrássy út szervizútjai

Csak lazán kapcsolódik ide, mert nem a mintaprojektek része, de az is forgalomcsillapítás, hogy augusztus elsejétől, a VI. kerület gyalogos övezetté alakítja az Andrássy út szervizútjait a Vörösmarty utca és a Rózsa utca között. Soproni Tamás VI. kerületi polgármester szerint a lépés célja, hogy hosszabb távon is életet leheljenek az Andrássy útba, ami attól szenved, hogy tönkremegy a zöldje.

MTI / Ruzsa István

Az érintett szakaszon utcabútorokat tesznek ki, plakátkiállítás is lesz (az ARC plakátkiállítás műveit mutatják be többek között), illetve füvesítenek és konténeres fákat helyeznek ki.

A polgármester egy kérdésre válaszolva azt mondta, hosszabb távú cél a szervizutak bezöldítése, korzó kialakítása a Városligetig, párhuzamosan az Andrássy út forgalomcsillapításával, ami a Mexikói úti P+R parkoló megépítésével kerülhet szóba.

Nem csak a pesti belváros forgalmát csillapítják

Újbudán a Budafoki út csak északról dél felé lesz átjárható az autók számára, délről északra úgy alakítják ki a forgalmi rendet, hogy csak a helybe igyekvőknek legyen érdemes behajtaniuk. A közösségi közlekedés és a kerékpáros közlekedés kétirányú marad. A főpolgármester kabinetfőnöke azt reméli, hogy hasonlóan sikerül átalakítani, mint a Bartók Béla utat.

Fővárosi Önkormányzat

Óbudán a Kaszásdűlő lakótelepen terveznek hasonló forgalomcsillapítást, Béres András alpolgármester a hvg.hu-nak azt mondta az itteni lakótelepet eleve autómentesre tervezték az 1980-as években, és ez most sok konfliktust okoz.

A budapesti vezetés többször is hangsúlyozta, hogy eltökélt célja a 2014-ben Balázs Mór-tervként elfogadott, majd 2019-ben Budapest Mobilitási Terv néven megújított, és az előző városvezetés idején a fővárosi frakciók szinte teljes egyetértésével megszavazott stratégia megvalósítása, aminek fontos eleme a városi autóforgalom jelentős csökkentése. A terv úgy számol, hogy 2030-ra a városi közlekedők 50 százaléka közösségi közlekedést használja majd, de ennek a célnak az első megfogalmazása óta csak romlott ez az arány, ezért muszáj lépni.

Fazekas István

A főváros a koronavírus-járvány hazai felfutásakor bevezetett karanténidőszak alatt több olyan intézkedést is bevezetett, amik részben ezt is célozták: bejelentették, hogy kiterjesztik a sebességkorlátozásokat, kialakítottak egy sor ideiglenes kerékpársávot, illetve hétvégékre megnyitják a gyalogos és kerékpáros közlekedők előtt a pesti alsó rakpartot. Ebben a cikkben szedtük össze ezeket, amiben a most elinduló mintaprojektekről is volt már szó.

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.