Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d034e4bb-39a2-4827-9695-ae80b291acca","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független országgyűlési képviselő szerint méregdrága órát viselt Matolcsy Ádám felesége.","shortLead":"A független országgyűlési képviselő szerint méregdrága órát viselt Matolcsy Ádám felesége.","id":"20250412_Hadhazy-Akos-Matolcsy-Adam-felesege-luxuskarorat-hord-es-egy-szaudi-nyaralobol-posztol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d034e4bb-39a2-4827-9695-ae80b291acca.jpg","index":0,"item":"c52f6294-d39c-409d-904e-7233eea6c04d","keywords":null,"link":"/itthon/20250412_Hadhazy-Akos-Matolcsy-Adam-felesege-luxuskarorat-hord-es-egy-szaudi-nyaralobol-posztol","timestamp":"2025. április. 12. 09:54","title":"Hadházy Ákos: Matolcsy Ádám felesége ismét luxusnyaralásról posztolt képeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c613a379-a758-4704-b611-e23ee542a68f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter országjárásának utolsó állomásán néhány ellentüntető várta a Tisza Párt elnökét, egyikőjüket a rendőröknek kellett elvinnie.","shortLead":"Magyar Péter országjárásának utolsó állomásán néhány ellentüntető várta a Tisza Párt elnökét, egyikőjüket a rendőröknek...","id":"20250413_magyar-peter-tisza-part-szentendre-bilincs-rendorseg-ellentunteto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c613a379-a758-4704-b611-e23ee542a68f.jpg","index":0,"item":"799b8ed6-72de-4314-b595-17a424826169","keywords":null,"link":"/itthon/20250413_magyar-peter-tisza-part-szentendre-bilincs-rendorseg-ellentunteto","timestamp":"2025. április. 13. 16:36","title":"Megint megzavarták Magyar Péter fórumát, bilincsben vittek el egy tiltakozót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"062b9930-ab2a-47fb-9f35-f823ec0e4c55","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy tüntetés, sok kép.","shortLead":"Egy tüntetés, sok kép.","id":"20250412_Ilyen-volt-Bayer-Zsolt-tuntetese-a-HVG-fotosanak-szemevel-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/062b9930-ab2a-47fb-9f35-f823ec0e4c55.jpg","index":0,"item":"6e32b373-5bdc-43db-81d8-8588f8611b0c","keywords":null,"link":"/itthon/20250412_Ilyen-volt-Bayer-Zsolt-tuntetese-a-HVG-fotosanak-szemevel-ebx","timestamp":"2025. április. 12. 17:19","title":"Ilyen volt Bayer Zsolt tüntetése a HVG fotósának szemével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a124983-d083-41ef-9430-5ee4af33f22e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Hatodik kihívás.","shortLead":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250413_szexi-a-matek-6","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a124983-d083-41ef-9430-5ee4af33f22e.jpg","index":0,"item":"9a51b2de-aba3-48e4-b2b8-88522e985e70","keywords":null,"link":"/elet/20250413_szexi-a-matek-6","timestamp":"2025. április. 13. 10:00","title":"Gondolkozz velünk, A bőrönd zárja - Szexi a matek 6.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a653b995-cfb2-4084-bd74-294f5e73812f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt szavazólapját kitöltők körében minimális többségben voltak az Ukrajna EU-tagságát támogatók. A Medián közvélemény-kutatása reprezentatív felmérése ezzel éppen ellenkezőleg, minimális elutasítottságot mért nemrég, de erre van magyarázat.","shortLead":"A Tisza Párt szavazólapját kitöltők körében minimális többségben voltak az Ukrajna EU-tagságát támogatók. A Medián...","id":"20250413_Osszevetettuk-hogy-Ukrajna-EU-tagsagarol-mit-hozott-ki-a-Tisza-szavazasa-es-mit-mert-a-Median-kutatasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a653b995-cfb2-4084-bd74-294f5e73812f.jpg","index":0,"item":"78cadcf7-120b-4059-b799-063deb9ad569","keywords":null,"link":"/itthon/20250413_Osszevetettuk-hogy-Ukrajna-EU-tagsagarol-mit-hozott-ki-a-Tisza-szavazasa-es-mit-mert-a-Median-kutatasa-ebx","timestamp":"2025. április. 13. 20:25","title":"Összevetettük, hogy Ukrajna EU-tagságáról mit hozott ki a Tisza szavazása és mit mért a Medián kutatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya csomópontjánál, a Budapest felé vezető oldalon, Törökbálint térségében.","shortLead":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya...","id":"20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"4da6fb86-e3bb-4a25-85a1-008e6dcc4fd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","timestamp":"2025. április. 12. 08:12","title":"Kamion és autó ütközött: teljes az útzár az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95ec62a5-c9b5-4f44-82ce-d5df5a51b4b7","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A bal sarokban a jó öreg XC90 felfrissített plugin hibrid csúcsmodellje, a jobb sarokban pedig a teljesen új fejlesztésű tisztán elektromos EX90 legerősebb változata. Két hasonló dizájnú, mégis teljesen eltérő karakterű 7 üléses Volvot fogtunk vallatóra.","shortLead":"A bal sarokban a jó öreg XC90 felfrissített plugin hibrid csúcsmodellje, a jobb sarokban pedig a teljesen új...","id":"20250412_gigantikus-uj-volvok-egymas-ellen-hibrid-XC90-villanyos-EX90-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95ec62a5-c9b5-4f44-82ce-d5df5a51b4b7.jpg","index":0,"item":"c204f831-25b9-4dcb-a445-2e4e4858f235","keywords":null,"link":"/cegauto/20250412_gigantikus-uj-volvok-egymas-ellen-hibrid-XC90-villanyos-EX90-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 12. 07:59","title":"Gigantikus új Volvók egymás ellen: teszten a hibrid XC90 és a villanyos EX90","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7abc1d9a-dd37-44e2-9107-f1f2ea3ad709","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Mi a jó alvás titka? Habár nagyon sok minden múlik az adott ember aktuális fizikai és mentális állapotán is, a külső körülmények ebben az esetben talán még fontosabbak. Hogyan alakítsuk ki alváskörnyezetünket, hogy az maximálisan támogassa az éjszakai pihenést? Milyen a jó alvás, kompromisszumok nélkül? Cikkünkben ennek járunk utána!","shortLead":"Mi a jó alvás titka? Habár nagyon sok minden múlik az adott ember aktuális fizikai és mentális állapotán is, a külső...","id":"20250317_Jo_alvas_haloszoba_sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7abc1d9a-dd37-44e2-9107-f1f2ea3ad709.jpg","index":0,"item":"5efb2d51-5b10-4649-aae4-4c658ad29bae","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250317_Jo_alvas_haloszoba_sedacur","timestamp":"2025. április. 12. 13:30","title":"Így alakítsa ki hálószobáját és esti szokásait, ha valóban jól akar aludni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""}]
Megfordított irányú és gyalogosbaráttá alakított utcákkal, forgalmas útvonalak sebességkorlátozásával teszteli a főváros és a kerületek, hogyan fogadják a helyiek a forgalomcsillapítási törekvéseket. Megforgatják például a Dohány, a Wesselényi utca és a Budafoki út irányát egy-egy szakaszon, így csak a helybe igyekvőknek lesz érdemes ide behajtani. A tesztidőszak október végéig tart, de a változtatásokat nem sietnek majd visszaalakítani.
Alaposan átalakítja a belvárosi lakóövezetek közlekedési rendszerét a kerületek és a főváros a forgalomcsökkentést célzó mintaprojektekkel. A jellemzően augusztus 10-vel induló – kisebb részben már elindult projektek – három hónapos tesztidőszak alatt futnak augusztustól október végéig, de várhatóan nem fogják azonnal visszaállítani az eredeti állapotot – derült ki a budapesti városházára szervezett csütörtöki háttérbeszélgetésen.
A projektek célja, hogy hogy élhetőbbé tegyék a budapesti belvárost, ahonnan 1990 óta a lakosság egyharmada elköltözött, mert állandósultak a dugók, nagy a a balestveszély, rossz a levegő, és kevés a zöldfelület.
Meg kell törni azt az ördögi kört, amit az okoz, hogy nem jó a belvárosban lakni a nagy forgalom és a zaj miatt, ezért sokan kiköltöznek az agglomerációba, ahonnan autóval jönnek vissza dolgozni a városba, még nagyobb forgalmat okozva – mondta Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke. A mostani mintaprojektek nem önmagukban állnak, hanem a városfejlesztés következő hétéves Integrált Településfejlesztési Stratégiájának a megalapozásában is szerephez jutnak: ehhez nagyban számítanak a helyiek véleményére.
Balogh Samu
Reviczky Zsolt
A mintaprojekteket október közepéig lehet véleményezni, de nem csak a fővárosnál, hanem a kerületeknél is. A fővárosban október végéig összesítik a beérkezett értékeléseket, amit bedolgoznak a közlekedésbiztonsági tervbe, amiről januárban szavazhat majd a közgyűlés. A véleményeket a főváros a kozossegitervezes.budapest.hu honlapon várja majd, nagyjából két héttel a projektek beindítása után, de hozzá lehet szólni az Erzsébetvárosnál is a forgalomcsillapitas@erzsebetvaros.hu e-mailcímen, illetve a miutcank.hu közösségi oldalon.
De mi fog változni?
Összesen hét helyszínen számíthatnak a közlekedők jelentős változásokra, amik közül három útvonalon csökkenni fog a megengedett sebesség határa, öt helyszínen pedig a forgalmi rendet alakítják át úgy, hogy minimalizálják az átmenő forgalmat az adott városrészben.
Fővárosi Önkormányzat
Csak lassan a házak között!
60 km/h helyett 50-re csökkentik a sebességhatárt:
a IX. kerületben az Üllői út Könyves Kálmán körút és a Határ út közötti szakaszán,
a III. kerületben a Szentendrei úton a Flórián tér és a Bogdáni út között, illetve a Vörösvári úton az Árpád híd és a Bécsi út között. Itt sokak által lakott magas házak között vezetnek az utak, amiken sokan kelnek át, ez indokolta a lépést Béres András óbudai alpolgármester szerint.
Ne autózzunk rutinból!
Gyökeresen átalakul több belvárosi kerület közlekedése, a legjelentősebb változás a bulinegyedben lesz, ahol
gyalogosbarát utcává alakítják a Kazinczy utcát a Király és a Wesselényi utca között, ahova csak célforgalomban lehet behajtani;
gyalogosbarát lesz a Király utca Kiskörút előtti utolsó szakasza is Rumbach Sebestyén utcától befelé;
egyirányúsítják a Dohány és a Wesselényi utcát a Nyár és a Klauzál utca között, így e két útvonal megszűnik a Rákóczi út menekülőútvonalaként szolgálni az Erzsébet-körút és a Kiskörút között. Az egyirányúsított szakaszokon csak a trolik és a kerékpárosok közlekedhetnek két irányba;
a Dob utca legszűkebb szakaszán – nagyjából a Síp és a Kazinczy utca között - kiszélesítik a járdákat;
az V. kerületben a Honvéd utcából a Nádor utca felé már pár hete nem lehet végigmenni, csak a közösségi közlekedés járműveinek.
Fővárosi Önkormányzat
Az átalakítások nyomán az Erzsébetvárosban több mint száz parkolóhely is meg fog szűnni (részben azért, hogy megfordított útirányú szakaszon elférjenek a trolik, részben a Dob és a Kazinczy utca átalakítása miatt), amiről a kabinetfőnök azt mondta hvg.hu-nak, hogy arra számítanak: mivel csökkenni fog az átmenő forgalom, ezért várhatóan kevesebben akarnak majd itt parkolni. Niedermüller Péter Erzsébetvárosi polgármester szerint vissza akarják szorítani a közterületi parkolást, az autókat inkább mélygarázsokban, parkolóudvarokon kellene tárolni. Szerinte ez különösen igaz a Klauzál tér és a Csányi utca környékére, ahol további fejlesztéseket is terveznek.
A pesti alsó rakpart hétvégi lezárása is a mintaprojektek közé tartozik, ez szeptember végéig tart. Balogh Samu szerint eddig jók a tapasztalataik, de erről is várják a véleményeket.
Fővárosi Önkormányzat
A belső Ferencvárosban már a karanténidőszak kezdete óta működik a Kiskörút Üllői út Kinizsi utca és a rakpart közötti terület hétvégi forgalomcsillapítása, amikor csak a helyieket engedik behajtani. Reiner Roland alpolgármester szerint az első két hétvégén az arra autózók egyharmadát-egynegyedét engedtek csak be, a többi átmenő forgalom lett volna, és a helyiek támogatják.
Fővárosi Önkormányzat
A Bakáts téri forgalomcsillapítási tesztidőszak a nyár végéig tart erről már itt is várják a véleményeket. Itt annyi a változás, hogy a térnek csak a két hosszabb oldalára lehet behajtani a rövidebb oldalakat lezárták a forgalom elől, és több egyirányú utcát is kétirányúvá tettek a kerékpárok számára. A cél, hogy csillapítsák a Ferenc körút és a rakpart közötti átmenőforgalmat.
Hosszabb távon eltűnhetnek az Andrássy út szervizútjai
Csak lazán kapcsolódik ide, mert nem a mintaprojektek része, de az is forgalomcsillapítás, hogy augusztus elsejétől, a VI. kerület gyalogos övezetté alakítja az Andrássy út szervizútjait a Vörösmarty utca és a Rózsa utca között. Soproni Tamás VI. kerületi polgármester szerint a lépés célja, hogy hosszabb távon is életet leheljenek az Andrássy útba, ami attól szenved, hogy tönkremegy a zöldje.
MTI / Ruzsa István
Az érintett szakaszon utcabútorokat tesznek ki, plakátkiállítás is lesz (az ARC plakátkiállítás műveit mutatják be többek között), illetve füvesítenek és konténeres fákat helyeznek ki.
A polgármester egy kérdésre válaszolva azt mondta, hosszabb távú cél a szervizutak bezöldítése, korzó kialakítása a Városligetig, párhuzamosan az Andrássy út forgalomcsillapításával, ami a Mexikói úti P+R parkoló megépítésével kerülhet szóba.
Nem csak a pesti belváros forgalmát csillapítják
Újbudán a Budafoki út csak északról dél felé lesz átjárható az autók számára, délről északra úgy alakítják ki a forgalmi rendet, hogy csak a helybe igyekvőknek legyen érdemes behajtaniuk. A közösségi közlekedés és a kerékpáros közlekedés kétirányú marad. A főpolgármester kabinetfőnöke azt reméli, hogy hasonlóan sikerül átalakítani, mint a Bartók Béla utat.
Fővárosi Önkormányzat
Óbudán a Kaszásdűlő lakótelepen terveznek hasonló forgalomcsillapítást, Béres András alpolgármester a hvg.hu-nak azt mondta az itteni lakótelepet eleve autómentesre tervezték az 1980-as években, és ez most sok konfliktust okoz.
A budapesti vezetés többször is hangsúlyozta, hogy eltökélt célja a 2014-ben Balázs Mór-tervként elfogadott, majd 2019-ben Budapest Mobilitási Terv néven megújított, és az előző városvezetés idején a fővárosi frakciók szinte teljes egyetértésével megszavazott stratégia megvalósítása, aminek fontos eleme a városi autóforgalom jelentős csökkentése. A terv úgy számol, hogy 2030-ra a városi közlekedők 50 százaléka közösségi közlekedést használja majd, de ennek a célnak az első megfogalmazása óta csak romlott ez az arány, ezért muszáj lépni.
Fazekas István
A főváros a koronavírus-járvány hazai felfutásakor bevezetett karanténidőszak alatt több olyan intézkedést is bevezetett, amik részben ezt is célozták: bejelentették, hogy kiterjesztik a sebességkorlátozásokat, kialakítottak egy sor ideiglenes kerékpársávot, illetve hétvégékre megnyitják a gyalogos és kerékpáros közlekedők előtt a pesti alsó rakpartot. Ebben a cikkben szedtük össze ezeket, amiben a most elinduló mintaprojektekről is volt már szó.